Uncategorized

رواية حب وجنون الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم ياسمين جمال

 رواية حب وجنون الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم ياسمين جمال

رواية حب وجنون الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم ياسمين جمال

وصل زياد المشفى 
زياد :غرفه ليلى على الهوارى فين 
الفتاه :غرفه ٣٠٥ 
تركها زياد ذاهبا إلى عشيقته 
دلف زياد إلى الغرفه ليجد روما تبكى ووقع نظره ع ليلى ولم يلتفت إلى غيد 
زياد وهو يتجه إلى معشوقته  روما بتبكى ليه وليلى مالها 
روما تبكى ولا تستطيع الرد 
زياد :روما انا بكلمك  ليلى مالها كان يتحدث معها وهو ينظر إلى ليلى 
روما وهى تبكى :????????????????????????????ليلى دخلت ف غيبوبة 
زياد :ايه انتى بتقولى ايه لا مستحيل مستحيل يحصل كده هى بتهزر معايا صح هى هتفوق 
روما:اهدى يزياد وان شاء الله هتفوق 
لينظر لها ويتفاجأ بغيد الذى يوجد ع يمينها 
زياد :غيد ماله يروما 
روما :اول معرف انهار وعطوله مهدئ 
زياد :معلش يروما الحمد لله 
روما :ونعم بالله 
زياد :هو ايه إللى حصل يروما 
روما بس لما انت اتصلت بغيد وقولتله انك جاى تخطب ليلى 
**فلاش باك **
غيد: ليلى    
ليلى :نعم 
غيد :تعالى عايزك ف موضوع 
ليلى :خير 
وجلست ليلى بجانب أخيها 
غيد :هاتى الحلاوة 
ليلى :ماشى بس قول 
غيد :زياد لسه متصل بيا وقالى انه جاى مع العيله يطلبوكى  روحى جهزى نفسك 
ليلى :بس انا مش موافقه 
غيد :نعم مش انتى بتحبيه 
ليلى :????????????
غيد :مش وقت كسوف هو مش لعب عيال 
ليلى :انا عندى بابا وماما يروحوا يخطبونى منهم 
غيد :بس انتى عارفه ان بابا مش هيوافق ابدا 
ليلى :برضوا 
غيد :خلاص براحتك بس متجيش وتندمى 
ليلى :طب انا هروح احاول اقنع بابا 
غيد :روحى وتعالى بسرعه عشان زياد جاى ع الساعه الخامسه  
…………
روما وهى راحت وجات قبليكم بعشر دقايق
انا طلعت من المطبخ ع صوت بكائها وغيد قالى دخليها جوه عشان انتوا جيتوا 
وانا دخلت معاها هديتها عشان لما تطلع ليكم وبعد ممشيتوا قالت عايزة انام ودخلت الغرفه وبعد ها بحوالي ربع ساعه سمعناها بتصرخ وتقول غيد وهى بتكسر ف الاوضه وحاولنا تخليها تفتح بس مش فتحت وفضلت تصرخ وتقول مش عايزة حد وكسر غيد الباب واغمى عليها وجبناها هنا     كانت تقول هذه الكلمات وهى تبكى 
زياد :اهدى يروما ان شاء الله خير 
وجلسوا بجانب من يعشقون 
وبعد ثلاث ساعات 
غيد بصوت منخفض :ليلى 
روما :غيد حبيبى انت فوقت 
غيد :روما 
روما :ايوه يروح روما 
غيد :ليلى 
روما :لازم تقوم يغيد عشان هى تقوم 
غيد :دى اختى الوحيدة دى بنتى إللى مخلفتهاش 
روما :معلش يحبيبى 
غيد :حبيبى قالها بأستغراب 
روما :ايوة حبيبى وروحي وقلبى 
غيد :اخيرا دانتى مكنتيش راضيه تبسى ف وشى 
روما :خلاص بقا كنت هبله 
غيد :وانا اهبل منك عشان عشقتك 
روما :طب يلا قوم شد حيلك عشان ليلى 
غيد :حاضر 
واطمأن عليه  زياد عندما أتى من عند الطبيب  
وفى المساء 
الممرضه :لو سمحت اطلعوا بره عشان المريضه 
غيد :ازاى يعنى 
الممرضه :اتفضلوا روحوا وبكرة تعالو ليها 
روما :طب حد يبيت معاها 
الممرضه:دى مريضه ف غيبوبة هتقعدى تعملى ايه وهنا ممنوع آلبيات 
زياد :خلاص ماشى يلا يغيد انت وروما وغادروا المشفى 
اوصل زياد غيد وروما 
وجاء يغادر 
روما :زياد :تعالى نام هنا 
زياد:لا انا هروح 
روما :وانا مش هسيبك تمشى بالحاله   دى يلا ونهض ثلاثتهم إلى الشقه وناموا  حزناء ليأتى الصباح  ويذهبون إلى ليلى وف المساء يغادرون   
ف مساء اليوم
ف فله السيوفى 
حسن :ازاى يحصل كده ومتقولش 
زياد :حصل كده امبارح 
حسن معلش يابنى 
وصعد زياد إلى غرفته
اجتمع حسن مع أسر وسامى  وقاموا بتأجيل الخطوبه  
………………..
فله الهوارى 
ف غرفه المكتب 
يرن هاتف على 
الشخص :ليلى دخلت ف غيبوبة 
على :تمام ف اخبار تانى 
الشخص :لا يفندم 
على :اهم حاجه تكونوا مفتحين مش لازم تفوق من الغيبوبة 
الشخص :حاضر يبوص بس لو فاقت 
على :تخلص عليها 
الشخص :أوامرك  يبص 
وأغلق الهاتف 
…………
مر أسبوعان وروما وغيد وزياد يذهبون إلى ليلى من الصباح حتى المساء ولكن لا تقدم ف حالتها ثم اتجه كل منهم إلى حياته الطبيعيه يذهب غيد إلى عمله وروما وزياد إلى الكليه لكى يتموا المذاكرة كما أن غيد قدم عفو مرضى إلى الجامعه بحاله اخته حتى  لا تعتبر راسبه فعندما تفوق تكمل بشكل طبيعى 
ومر سته أشهر وقد أنهى زياد وروما دراستهم وتخرجوا ولكن لا تقدم ف حاله ليلى 
وتعينت روما معيدة ف الجامعه وتوظف زياد  ف المشفى التى توجد بها ليلى  واستقال غيد من المشفى التى كان يعمل بها لكى يجلس مع اخته ليلى 
واستقل بوظيفته ف الجامعه  وأسر ذهب إلى عمله ولم ينزل اجازة طول هذه المدى  وريم انهت أولى سنواتها الخمس فهى ف كليه الصيدلة 
وحب روما وغيد كان يزداد كل يوم   
يتبع..
لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشق ياسين للكاتبة سمسمة سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!