Uncategorized

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع عشر 19 والأخير بقلم نور عصام

 رواية بنات السلطانة الفصل التاسع عشر 19 والأخير بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع عشر 19 والأخير بقلم نور عصام

رواية بنات السلطانة الفصل التاسع عشر 19 والأخير بقلم نور عصام

جري يامن بسرعه وشال عهد و طلع بيها بسرعه برا البيت و طلع وراهم جواد و ياسمين و فارس و كينان و وهج و مازن و عشق و امجد و سلطانه واحمد  
بعد وقت وصل يامن بسيارته امام المستشفى  و نزل بسرعه وهو يحمل عهد و يصرخ في الدكاتره:” حد يلحقني بسرعه”
وفعلا بسرعه و كانو نقلينها الممرضين لأحدى الغرف 
و كان الجميع يقف امام الغرفه و يامن يمشي امام الغرفه برعب ذهاب و اياب و بعد قليل خرجت الطبيبه
يامن:” مراتي فيها اه”
وقات الطبيبه بعمليه:” متخافش دا مجرد اغماء عادي بسبب الح..”
لم تكمل كلامها بسب دفع يامن لها و دخوله بسرعه 
في الغرفه 
اول مدخل يامن شاف عهد اللي كانت جالسه على الفراش و ظهرها على ضهر الفراش 
جري يامن عليها بسرعه و ضمها ل حضنه وهو يقبل رأسها:” اااه اه اللي حصل يا قلبي مالك “
ابتسمت عهد بابتسامه خجله فكان الجميع ينظر لهم 
احمد بخبث:” اممم اعتقد كده انا خدت قرار عهد دلوقت دورك يا عشق انتي و وهج  “
نظرت وهج و عشق ل بعضهم بتوتر و كمان كنان و مازن 
وهج وهي تاخد نفسها و تقول بكل برود:” انا عن نفسي موافقه هو انا الاقي فين حد يشاركني في الاكل كده”
ضحك الجميع على كلام وهج و فرح كنان و اقترب منها و ضمها 
احمد ل عشق:” و انتي يا عشق اه رأيك”
عشق اتوتر و معرفتش ترد 
عشق:” انا مش عاوزه “
اتسعت عين الجميع بصدمه و مازن حس ات قلبه هيقف لكن فجأ نبض تاني اول مسمع كلمته:” اطلق مش عاوزه اطلق “
نظر لها مازن بصدمه و هي اقتربت منه و مسكت ايده ابتسم الجميع على شكل عشق و مازن 
احمد:” كده حلو قوي الف مبروك يا بنات”
ضحكت البنات بفرحه و كل واحده ماسكه ايد جوزها 
بعد ثواني من  الوقت دخلت فيه الطبيبه 
جواد:” اه  يا دكتوره سبب الإغماء لو سمحتي “
الطبيبه بخنق:” والله كنت هقول بس الاستاذ زقني و دخل “
جواد بحرج:” معلش يا دكتوره حصل خير هو كان قلقان على مراته بس…ها اه سبب الإغماء “
الطبيبه:” دا عادي في اول شهور”
عهد بجهل:” اول شهور في اه “
الطبيبه باستغراب:” اه اللي اول شهور في اه هو انتى متعرفيش انك حامل في شهرين “
اتسعت عين الجميع من الصدمه اما يامن نظر لعهد بصدمه لكن فجأ نزلت دموع من عينه و ضمها ل حضنه وهو يقبل رأسها و وجهها:” ااااه بحبك موت مش مصدق ياعني انتي حامل ياعني هيكون عندي ولد منك “
كان يامن سعيد جدا لكن فجأ بلع لعابه بخوف و نظر للشباب الذين كانوا يقفون في صف واحد و مربعين ايديهم اما صدرهم و ينظرون ل يامن بشر 
يامن وهو يقف بخوف:” ا.ا.اه يا جماعه مممممش هتتتبركولي “
جواد وهو يرسم على شفتيه بسمه شريره:” معقول منبركلش “
قال اخر كلمه و هو  يخلع جاكت بدلته و يطوي اكمام قميصه و في ثانيه كانت الشباب هجمت على يامن لكن يامن بسرعه كان طالع يجري من وشهم و بيلف حولين السرير و الشباب وراه  
فارس وهو بيحاول يمسكه:” اه يا حيوان هو ده اللي اتفقنى عليه حامل حامل دا انتى نهارك اسود”
يامن وهو يتحمى في سلطانه و يشير على عهد :” ياعني انتى عاوزني اتجوز دي و نكون زي الاخوات ليه اهبل ولا اهبل “
جواد و هو يضغط على شفايفه بغيظ:” اخرس يعني كلهم اتنيلو و استحملو و انتى لاء “
فارس بغيظ:’  ااااه يا ناري يعني انا متجوز قبل الكل و مخدتش بوسه حتى و انتى هتخلف اااه”
اتسعت عين الجميع بصدمه و خصوصا شغف فا فارس ليس من النوع الذي يتحدث بجرئه هكذا 
جواد بغضب:’ اتفو عليك خليت الواد انحرف يا كلب”
يامن وهو يضحك:” ههههههه والله هو منحرف من يومه بس كان محتاج حد يشجعه و اهي الاخت شغف شجعته هههههه”
ضحك الجميع بشده على كلام يامن و منظر فارس الغاضب 
فجأفتح الباب وخرج رأس من خلفه و قال بابتسامه واسعه:” وحشتونييييي “
نظر الجميع لمصدى الصوت وجدو طفله لكن محجبه 
شغف باستغراب:” انتي مين يا حلوه بدوري على ماما”
انفجر الشباب من الضحك على كلام شغف 
كنان وهو يشير بأصبعه:” ههههه دي دكتوره ههههههه”
اتسعت عين البنات بصدمه فشكلها يعطي على انها طفله 
ريم بتكبر :” اسمي الدكتوره ريم عبدالله “
فارس بخنق:” مش عاوزين نتعرف عاوزه اه الساعه دي”
استغربت البنات طريقه كلام فارس ل ريم 
ريم ل تغيظه:” اصل اللهم اجعله خير و انا ماشيه شوفت كده عمود ماشي في المستشفى ام قولت ل نفسي شوفتي العمود ده فين يابت ياريم شوفتيه فين وفجأ افتكرت العمود ده هو هو العمود اللي خيط دراع مراته من مده اللي هو انتي طبعا فقولت اسل.. “
لم تكمل كلامها بسب فارس الذي انطلق نحيتها لكي يضربها لكنها في ثواني كانت نطت خلف امجد 
ريم ل امجد بخوف:” و النبي يا عم هولاكو احميني من العمود ده”
امجد بصدمه:” مين اللي هولاكو انا و لاانتي اللي شبر و نص “
ريم بخنق:” يا اخي حقك عليا بس احميني من الغول ده:”
ضحك امجد بشده 
فارس وهو بيحاول يفك ايد كنان و مازن اللي مسكينو:” سبونيييي هقتلها والله لقتلها و اخلص البشريه “
ريم وهي تخرج رأسها من خلف امجد:” هاهاها و انتى الصادق البشريه عاوزه تخلص من العوميد و حياتك “
استخبت بسرعه منه خلف امجد 
فارس بغيظ:” اخرسي يا شبر ونص انتي دا انتي كلك متر يا أوزعه “
ريم وهي تنفض البالطو الابيض بغرور:” مافيش داعي للغيره دي انا عارف انك منفسن مني اكمني قصير و خفيفه وانتى طويل و اهبل و تقيل”
فارس بصدمه:” انا هنفسن منك انتي على اه جتك وكسه وبعدين إنتى فيدتك اه اساسا دانتي بتجيبي لبسك من محل الاطفال يا قذمه”
ريم بلا مبلاه :” احسن ماابقى طويله و ينظفو بيا السقف “
قالت كلمتها و فرت هاربه من امام فارس الذي سينقض عليها 
كان الجميع انفجر من الضحك على تلك الفتاه المجنونه خصوصا امجد 
????????????????????????????????????????????????????????????????
بعد وقت وصل الجميع ل قصر الزيني و كان يامن حامل عهد 
اول مشافته سلمى جريت عليه:” اه اللي حصل طمنوني”
كنان بتريقه:” مبروك يا سلمى هانم هتبقي جده”
لم تفهم سلمى لكنها فجأ ادركت الموقف و حضتنت يامن و عهد:” مبروك يا حبيبي “
هبه بفرحه وهي متجه ل تضم يامن :” مبروك يا يا..”
لم تكمل كلامها بسب بسب تلك اليد اللي سحبتها من ملابسها من الخلف 
احمد بغيظ:” هو انا مش قلت متحضنيش حد”
هزت هبه راسها بخوف:” اسفه نسيت “
احمد وهو يوجه كلامه ل عماد:” شوف يا استاذ انا قررت اعمل فيكم خدمه و اتجوز البت الهبله دي”
اتصدمت هبه من طلب احمد 
عماد:” ولله يابني دي خدمه العمر انا موافق “
يامن بفرحه؛” لولولوي اخيرا هنخلص “
ضحك الجميع بشده على يامن 
هبه بخنق:” هو في اه هو انتو مصدقتو “
كنان بفرحه:” اه مصدقنا “
احمد:  حلو قوي كده يبقى الفرح بعد شهر”
عماد:” انا لو عليا اجوزهالك دلوقت و اخلص “
ضحك الجميع بشده 
جواد:” و انا كمان بما اني معملتش فرح ل ياسمين يبقى نعمله مع هبه”
فرحت هبه وجريت على ياسمين و ضمتها:’ صبرناها و نولناها يا اخوتشي هنتجوز من بعض “
ضحك الجميع بشده على هبه 
احمد:” لكن يا عم عماد انا مش هقضر اطلع بره الصعيد انا اللي هبقى شايل الشغل “
عماد:” و هتقعد فين هنا في القصر “
احمد:” لاء انا هشوف بيت تاني هنا في الصعيد و هعيش فيه”
جبار مقطعا:  مافيش داعي يا احمد انا فعلا اشتريت بيت قصر تاني في هنا في الصعيد بدل القصر ده تعيش فيه انتى و ماهر و ابراهيم و امجد و محسن “
ابتسم احمد بفرحه:” دا خبر حلو قوي  اه رأيك يا استاذ عماد “
عماد:” اكيد طبعا موافق ” 
جبار:” طب يلا كل واحد يروح يلم حاجته عشان ننقل”
سعد الجميع و ذهب كل واحد ل غرفته ليضم اغراضه 
????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه مازن و عشق 
دخل مازن وجد عشق تضبضب الاغراض 
مازن:” عشق هو انتي ليه  وافقتي  تفضلي معايا “
اقتربت منه عشق  بابتسامه:” و انتى ليه فضلت تحبني اربع سنين مت غير متقول “
اتسعت عين مازن بصدمه:” انتي عرفتي منين “
عشق:” سمعتك لما كنت بتتكلم مع ياسمين “
فلاش باك 
قبل يوم في قصر الحوصري 
كانت عشق متجه ل تبحث عن احد فهي جديده في المكان لكنها فجأ سمعت صوت مازن و ياسمين من احد الغرف فاقتربت 
ياسمين:” قولها انك بتحبها و انا متأكده عشق بتحبك “
مازن بسخريه:” بتحبني انتي مش فاهمه حاجه عشق عمرها ماحست بيا “
ياسمين بنفاذ صبر:” لازم توقلها امال لحد امتى هتفضل مخبي انتى بتحبها من اربع سنين “
مازن بحزن:” ايوه بحبها بحبها مت ايام مكانت في الكليه من اول يوم لمحتها فيه و لما شوفتها فى القصر كان اسعد يوم في حياتي لكن هي عمرها محست بيا دا حتى اخوتها عرفو وهي لاء “
قال اخر كلمه وهو يضع رأسه بين كفيه بحزن”
كانت عشق تستمع وهي غير مصدقه ” 
باااااك 
كان مازن يستمع لي حديثها وهو حزين وقال بسخريه:” يعني وفقتي تفضلي معايا شفقه “
عشق:” توء توء “
اقتربت عشق من اذنه وهمست بدلع:” و انا كمان كنت بحبك بس كنت خايفه ب.ح.ب.ك يا ميزو “
قبلت خده و طلعت تجري 
اتسعت عين مازن هل هي ايضا تحبه 
وضع ايده مكان قبلتها و القى نفسه على الفراش بسعاده 
????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه ياسمين كانت ياسمين تضب اغرضها لكنها فجأ وجدت سلطانه و البنات دخلو الاوضه و قفلو الباب 
ياسمين بابتسامه:” في حاجه يا طنت سلطانه “
سلطانه بابتسامه حنونه:” لحد امتى هتقوليلي طنت وحشتني كلمه ماما منك”
اتصدمت ياسمين و اتجمعت الدموع في عنيها
سلطانه:” نفسي اضمك لحضني يا كابر “
فتحت سلطانه درعها على اخر كلمه 
نظرت لها ياسمين بابتسامه و جريت في حضن امها و ضمتها سلطانه بقوه وهي تقبل شعرها و راسها وتشم رائحتها التي تشبه الورود 
ظلت كابر تبكي في حضن امها بقوه 
بعد وقت ابتعدت ياسمين عن حضن امها و هي تمسح دموعها 
ياسمين:” هو في حد تاني يعرف”
سلطانه:” لاء طبعا مافيش غيري انا و اخواتك و حتى احمد و فاطمه و ماهر اياكي تقوليلهم مش لازم حد يعرف انك عايشه “
وهج:” صح يا ماما انتي ليه مقلتيش لحد ان كابر عايشه “
سلطانه بحزن:” مكنش ينفع حد يعرف ان اختك عايشه بعد اعتراف ماجده و جميله مكنتش عاوزه اشوف نظر شفقه في عين حد و مقدرش افضح اختك”
نظرت لها ياسمين بابتسامه و ضمتها مره اخرى و ضمو البنات امهم التي تحملت كل شيء عشانهم 
????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه امجد كان جالس حزين دخل عليه محسن و جلس بجواره :” عامل اه يا حبيبي”
ابتسم امجد ابتسامه صغيره:” الحمد الله “
محسن بحزن:” هو انتي هتعمل اه دلوقت في شغلك “
امجد بحزن:” انا استقلت “
محسن بصدمه:” اه “
امجد:” استقلت احسن مترفد انتى عاوزني افضل ظابط ازي و امي مجرمه”
قال اخر كلمه بحزن شديد “
محسن بحزن:” انا اسف يا بني انا السبب”
امجد وهو يقبل يد ابيه:” متجولش كده يا بوي الغلط مش غلطك “
محسن بحزن:” لاء غلطي انا كان لازم اختارلكم  ام صح بس”
امجد:” دا نصيب نصيب “
ابتسم محسن و كاد ان يجيب لكنه سمع صوت جبار من تحت:” طب هنزل انا اشوف عمك”
نهض محسن و نزل ل جبار و نهض امجد ل يحمل اغراضه و هو يحمله ابتسم عندما تذكر لقب تلك القصيره 
نزل امجد و حامل حقائبه  وجد الجميع ايضا نزل وركب كل واحد سيارته 
اما سلطانه كانت تنظر للمنزل الذي ظلمت فيه و انزلت و عاشت اصعب ايام حياتها 
ركبت سلطانه السياره و خرجت السيارات خلف بعض خارج قصر الزيني 
اما فوق في الغرفه كان الحج ابراهيم جالس على الكرسي بحزن وهو يشاهد الجميع يخرج من المنزل 
????????????????????????????????????????????????????????????????
وصل الجميع للقصر الجديد و اتجه كل واحد ل غرفته بعد نهار طويل و اصبحت شغف زوجه فارس رسمي و وهج زوجه كنان رسمي و عشق زوجه مازن رسمي 
وفي تاني يوم اتجه جواد و جبار و كتبو الكتاب و كان جبار هو وكيل ياسمين دون علم احمد بالطبع 
عدى اسبوعين و في يوم من الايام كان الجميع جالس حول السفره 
نظرت ميسره ل سلطانه و غمزت لها 
سلطانه ل امجد:” امجد انا لقيتلك عروسه انما اه”
امجد:” بالله عليكي يا خالتي انا مبفكرش في الجواز دلوقت”
سلطانهبحزن مزيف:” يعني هتكسفني مع الناس النهارده “
امجد بصدمه:” النهارده “
سلطانه:” ايوه …هتكسفني”
امجد بتنهيده:” حاضر يا خالتي”
وفعلا في المساء اتجه الجميع ل منزل العروس “
استقبلهم رجل كبير في السن لكن و جهه بشوش الراجل يدعى عبد الله 
عبدلله:” نورتونا ياجماعه والله”
جبار:” بنورك يا حج عبد الله هو احنى مش هنشوف العروسه ولا اه ” 
عبد الله:” طبعا روح يا محمود نادي اختك “
اتجه محمود الابن الاكبر ل عبد الله ل ينادي اخته 
دخلت وهي تحمل صنيه العصير نظر الجميع لها ببسمه لكنها تحولت البسمه ل صدمه   الا امجد اللي اترسمت على وجهه ابتسامه 
فارس:” يا نهار اسود دي:” 
رفعت هي عينيها و اتصدمت وقالت بهمس:” العمود “
عبد الله ببسمه:” تعالي ياريم يا بنتي سلمي ” 
دخلت ريم و قدمت لهم العصير و جلست بجانب اخواتها 
شغف بهمس ل سلطانه:” ملقتيش غير دي دا فارس هيولع فيها “‘.
سلطانه وهي تكتم ضحكتها:” والله مكنت اعرف 
جبار:” بسم الله مشاء الله ربنا يباركلك فيها” 
همس امجد ل ابيه بشيء جعله يبتسم 
محسن بابتسامه:” احم انا يشارفني اطلب ايد بنتك ريم ل ابني امجد “
اتخض الجميع و حتى ريم 
عبد الله ببسمه:” دي حاجه تشرفني طبعا “
محسن:” يبجى نجرى الفتحه”
وفعلا تمت قرايه فتحه امجد و ريم و تم تحديد موعد الزفاف مع هبه و احمد و جواد و كابر تحت تصميم امجد 
وعدت الايام سريعا و تقرب امجد من ريم  و بعتت سلطانه وجابت سميحه 
واخيرا اتى يوم الزفاف نزل عماد الاول و بيده هبه بفستناها الجميل و سلمها ل احمد
الفستان ????
ونزل بعدها  عبد الله و في ايده ريم و هي ايه من الجمال و سلمها ل امجد 
فستان ريم ????
و نزل بعدها جبار و في ايده ياسمين بطلتها الساحره
و سلمها ل جواد 
فستان ياسمين او كابر ????
كان الفرح جميل لم يخلى طبعا من عند ريم و فارس 
وبعد وقت اتجه كل واحد ل غرفته 
????????????????????????????????????????????????????????????????
في غرفه جواد دخل وهو حامل ياسمين ووضعها في الارض 
اقترب منها و قبل رأسها بعمق:” يااااه اخيرا بقيتي ملكي “
ياسمين بخجل:” انا مبسوطه قوي”
جواد بابتسمامه:” طب روحي غيري هدومك عشان نصلي “
ابتسمت ياسمين و اتجهت للحمام 
وبعد وقت خرجت وهي لابسه لبس الصلاه 
وفعلا صلى جواد ب ياسمين 
نهض جواد من سجاده الصلاه بعد أن خلص و اقترب من ياسمين بحب و ساعدها في خلع الاسدال و كانت ياسمين خجله جدا اقترب منهاو قبل عينيها بحب ثم خديها ثم نزل على شفايفها و اخدهم في قبله عميقه 
ابتعد عنها بعد شعر انه بحاجه للهواء و حملها و اتجه بها ل علمهم الخاص 
وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح 
????????????????????????????????????????????????????????????????
تاني يوم سافرو للقاهر و طبعا سلطانه اشترت بيت و تحت تصميم مازن سكن مازن و عشق مع سلطانه و سميحه 
وسكنت كل بنت مع جوزها 
وطبعا ماهر و ميسره و ابرهيم و ميس عاشو في الصعيد مع أحمد و هبه 
و كل فتره احمد بيروح يسأل عن جده و عمته عواطف
و فاطمه و سليم رجعو ل بيتهم و عايشين حياه كلها سعاده
وطبعا الكل كل اسبوع في الصعيد عند محسن  
وفي يوم من الايام بعد سته أشهر تقريبا كان يامن ساند عهد و منزلها من على السلالم ل خارج المنزل 
عهد بتعب:” انتى واخدني فين انا حاسه اني هولد “
يامن:” تولدي اه انتي في الثامن يلا بس”
خرج بها يامن وركبها السياره و انطلق بها بعد وقت وصل و نزل و نزلها وجدت جواد و كابر و مازن و عشق و كنان و وهج و فارس و شغف و سلطانه 
عهد باستغراب:” هو انتو بتعملوه اه كلكم هنا “
شغف وهي تهز كتفها:” معرفش علمنا علمك “
عشق وعي تلف حوالين نفسها:” هو المكان ضلمه ليه”
جواد:” ممكن يا تقفو كلكم جنب عهد اتجهت سلطانه و البنات و وقفو جنب عهد
والشباب وقفو مقابل ليهم 
جواد:” احنا عمللكم مفجأ و اتمنى تعجبكم  روح يا مازن “
اتجه لاحدى الاماكن و فجأ المكان كله نور و بان قدامهم قصر كبير وعليه يفطه 
سلطانه بصدمه:” اه ده،”
فارس:” دي مستشفى سلطانه و بناتها للعلاج بالمجان “
مازن:” دي هديه بسيطه مننا اتمنى تعجبكم” 
نظرت البنات ل اجوازهم و جريو حضنوهم و ابتسمت سلطانه لهم:” دي احلى هديه “
كان الجميع سعيد الى ان قطعهم صريخ عهد:” عاااااااا بوللللللللد 
????????????????????????????????????????????
????????????????????  باركو يا بنات ل يامن على ابنه كريم 
كده  نقدر نقول 
تمت بحمد الله 
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!