Uncategorized

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمد

 رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمد

رواية عشقت ميمونة الفصل التاسع عشر 19 بقلم هاجر محمد

عاد مالك بعد عدة أيام وهو متعب للغايه وقلبه يعتصر مما يعتقد أن معشوقة قلبه جنت عليهم به  لا يعرف هل يحمل نفسه المسؤوليه أم هي….
القي  بجسده علي والاريكه الموجوده في الأسفل   وهو يطلق تنهيده حاره تحمل أكثر من أهات  اغمض عينيه وأعاد رأسه إلي الخلف وظل شاردا حتي فاق علي يد تربت علي كتفه  رافع رأسه سريعاً والتفت إلي الخلف ظنا منه أنها ميمونه و:- إبعدي عني انا م. صمت حينما وجدها همسه فتنحنح ونظر أمامه و:- أنا آسف فكرتك ميمونه
_استدارت همسه وجلست بجواره و:- حمد الله على سلامتك كنت هموت من خوفي عليك الكام يوم اللي فاتوا
مالك :- كنت مشغول شويه في المستشفي وما قدرتش أجي
صمتت همسه لفتره وبعدها قربت يدها من وجهه و:-  قلقت عليك أوي.. ووحشتني أوي.
رفع مالك رأسه إلي أعلي وأغمض عينيه وتنهد بضيق و:- همسه ينفع تسيبني لوحدي شويه
تحركت همسه في جلستها واقتربت منه أكثر و :- لأ ما ينفعش  أظن ده الوقت اللي ينفع اخد فيه فرصه علشان أثبت لك إني بحبك من سنين
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
مالك :- بس انا بحب ميمونه و
قاطعته همسه بحده و:- وهي عملت إيه مقابل الحب ده. قتلت إبنك
مالك :- أنا اللي غلطت.. أنا اللي جرحتها وأذيتها . أنا اللي اتجوزت عليها هي استحملت اللي لو أنا مكانها مش هتحمل نقطه في بحره
همسه :- وده مبرر إنها تقتل.. تقتل طفل مالهوش ذنب. هي لو بتحبك بجد كانت اتمسكت برابط الحب ده علشان تقويه مش تخلص منه علشان تنهي علاقتكم … ظلت همسه تبخ سمومها في أذن مالك حتي نهض من جوارها بغضب و:- كفايا كفايا ياهمسه بالله عليكي مش قادر أسمع اكتر من كده .. وتركها ورحل سريعا إلي اعلي بينما هي تتابعه بابتسامه سعيده و:- فعلاً كفايا كده  تنهدت بابتسامة نصر و:- هوووف أخيرا خلصت منك ياميمونه أخيراً
صعد مالك إلي غرفته وشعر بدوار خفيف وجسده يرتجف بشده ألقي بنفسه سريعاً علي الفراش كما هو وظل يتأوه وهو يمسك برأسه حتي ذهب في النوم…
_في منتصف الليل  دخلت همسه إلي غرفة مالك لتجده في حاله يرثي لها جسده ينتفض بشده وعرق غزير في جميع أنحاء جسده  هرعت إليه سريعاً تتفقد حرارته فوجدتها مرتفعه جدا أسرعت وأخلعت عنه حذائه وبعدها جلبت كمادات وظلت لفتره بجواره وبعد فتره بدأ مالك يهلوث بإسم ميمونه  فتح عينيه بتعب  ليري همسه وهي تمسك بيده وآخري موضوعه علي جبينه ابتسم بضعف و:- ميمونه  إنتي قدامي.. جذب وجهها إليه وقبل إن تتكلم بدأ يروي اشتياقه وهو لا يري سوي صورة ميمونه
*اما عن همسه في البدايه خافت ولكنها رأت أن ما يحدث فرصه صعب تكرارها  لذلك استغلتها وتقربت من مالك الذي يهمس بكل حرف وكل حركه علي أنها ميمونه ….   1
في صباح اليوم التالي عند ميمونه….
خرجت من غرفتها  وهي ترتدي قفازها لتفاجئ بصوت سجود وهي تصرخ باسمها  :- مينووووونه
نظرت إليها ميمونه و:- فيه إيه يامجنونه هانم خضتيني
اتجهت سجود ناحيتها و:- أنا اللي مجنونه برده.. إنتي لابسه كده ورايحه علي فين
اكملت ميمونه ارتداء القفاز الأخر و:- هو إحنا مش في عندنا جامعه ولا أنا بيتهيألي يعني.
سجود :- أيوه فيه.. بس إنتي لسه تعبانه  وغلط عليكي تخرجي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
ميمونه :- ما تخافيش ياسجود أنا كويسه وأنا أصلا نزلت الشركه والمستشفي من كام يوم.. ويلا بقي علشان ما نتأخرش واتجهت إلي الخارج
لحقت بها وهي تضرب كفا علي آخر و:- ربنا يستر  يااارب وحالتك ما تتزفتش لو اتقابلتي إنتي والدكتور مالك استر يارب….
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة مالك استيقظ من نومه وهو يشعر بألم رهيب في رأسه فرد ذراعيه علي طولهما ليتفجأ بها تضرب بجسد عاري بجواره نهض سريعا فوجد نفسه عاريا نظر بجواره ليجد همسه علي نفس الحال انتفض من مكانه يلتقط ملابسه الموضوعه
علي الأرض  وهو يصرخ علي همسه و:- همسه…
فاقت همسه بابتسامه سعيده و:- صباح الخير ياحبيبي.
قضب مالك حاجبيه و:- حبيبك!!! إنتي ايه اللي بتعمليه هنا ومين اللي سمحلك تقربي من الأوضه دي
ارتدت همسه ملابسها ووقفت أمامه و:- إيه يامالك إنت فعلاً ناسي اللي حصل ولا انت اللي قاصد تعمل نفسك ناسي
مالك بزهول :- يعني إيه قاصد أعمل نفسي ناسي… همسه اتكلمي إيه اللي حصل
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
لوحت همسه بطرف ثايبها   :- يعني مش عارف إيه اللي حصل؟؟ زي اللي بيحصل بين أي زوجين
جذبها مالك من ذراعها  بقوه :- همسه اتكلمي عدل. إحنا مش زي أي زوجين وإنتي عارفه كده كويس إحنا زوجين علي  ورق.. وأنا ماليش زوجه غير ميمونه  ميمونه وبس إنتي سامعه
نفضت همسه ذراعيها منه بقوه و:- ميمونه ميمونه ميمونه ما فيش غير ميمونه .. أنا كمان دلوقتي بقيت مراتك فعليا ودي حقيقه رفضتها أو قبلت بيها.. وعملت كل حاجه بإرادتك ما فيش حد غصب عليك
امسكها مالك من ذراعها مره اخري بقوه أكبر وهو يقاوم البكاء :- ا إنتي كذابه كذاااابه مستحيل أعمل ده بإرادتي مستحييييل… أنا أنا مش فاكر غير إني كنت بكلم ميمونه   كانت هي اللي معايا..
أخذ يهزها بعنف و:-  إنتي كذابه 
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
همسه بصوت مرتفع :- أيوه كذابه كنت شايفني ميمونه وكانت كل حاجه منك بتتعامل معايا علي إني ميمونه بس أنا كنت مبسوطه كنت عايزاك معايا وبس حتي لو انت شايفني واحده تانيه 
احمرت عيون مالك من تجمع الدموع التي سالت وهو ينهرها بشده و:-  لييييه لييييه خلتيني اعمل كده ليه  حرام عليكي خليتني خاين قدام نفسي وعرضتي نفسك للخطر   
همسه بدموع :- علشان علشان بحبك
مالك بغضب :- وأنا بكرهك بكرهك.. وبكره نفسي أكتر  وهاين عليه اولع في نفسي علشان أمسح كل لمسه وأثر ليكي . والقي بها علي الفراش وتركها وخرج
*جلست همسه علي الفراش وهي تبكي  من كلامه و:-  وأنا مش ندمانه ولا هندم علي أي حاجه عملتها علشان أوصل لك أبدا يامالك والوقت اللي قضيته معاك بعمر فوق عمري وهترجع لي تاني أنا واثقه من كده  وسعت عينيها بشر ووعيد ولو ميمونه حاولت تقرب منك تاني أنا مش هسمحلها أبدا
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في الجامعه…..
تقف ميمونه في احد المحاضرات العمليه وهي شارده لم تنتبه إلا علي صوت الدكتور وهو ينادي علي إسمها  و:- دكتوره ميمونه دكتوره ميمونه
ميمونه بانتباه :- ه ها هاا
الدكتور :- ما فيش دكتوره مسموح ليها السرحان وهي في وقت تدريبها أو عملها لأن ممكن تضيع أرواح ناس
ميمونه بأسف :- أسفه يادكتور  أنا تعبانه شويه
الطبيب :- تعبانه يبقي تعتذري عن المحاضره كلها وبالأخص لو عملي
خلعت ميمونه البالطو و:- فعلاً كان لازم أعتذر بعد إذنك…
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
أسرعت سجود أمام الدكتور و:- معلشي يادكتور ممكن اخرج ورا ميمونه
خلع الدكتور نظارته ونظر من فوقها بفم مقوس و:- براحتك أنا مش بضرب علشان يحضر لي
سجود بسرعه :- متشكره بعد إذنك وركضت إلي الخارج خلف ميمونه
*خرجت ميمونه من المحاضره وهي تبكي وتسب نفسها علي عقلها الذي لا يكل ولا يمل من التفكير في مالك نهرت نفسها و:- لسه بتفكري فيه بعد كل اللي عمله معاكي. بعد ما اتهمك بقتل إبنك وسابك في أكتر وقت محتاجه ليه. ضربت علي قلبها بقوه و:- كفايا بقي كفايا  وجعتني وجعتني ارحمني بقي عايزه أرجع ميمونه القديمه اللي بتحط الكل تحت جزمتها  هو اللي غيرني وهو اللي وجعني و
قاطع صراعها النفسي هذا صوت سجود وهي تنادي من بعيد التفتت إليها دون أن تنتبه لدرجت السلم التي افلتت قدمها منها فصرخت بخوف وأغمضت عينها وهي تنطق باسم الله :- بسم الله بسم ا..وجدت ميمونه يد قويه تقبض علي خصرها تحميها من الوقوع واليد الأخري تمسك بالنقاب حتي لا يرتفع عن وجهها. أمسكت ميمونه برقبته بقوه. لحظات وفتحت عينيها علي مصرعيهم لتجد عيون اشتاقت عيونها لاحتضان نظراته وتأمل تلك العيون  التي كانت وما زالت بحر الحياه بالنسبه لها ولكن نظراته الآن ليست النظرات التي تحيطها دائما  لمست ميمونه منها الكثير وأولها العتاب  وقفت ميمونه وابتعدت عنه وهمت أن تتحرك وكذلك هو إلا أن قدمها لم تسعفها  وصرخت بألم ما ان ضغطت عليها و:- آآآآآآه.
عاد اليها مسرعا وأمسك بيدها بخوف و:- ميمونه انتي كويسه..
رفعت ميمونه عينيها بدموع وتكلمت من بين أسنانها و:- لللا. مش كويسه مش كويسة من يوم ما عرفتك  ودخلت حياتي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
تجاهل مالك كلامها ز:- رجليكي فيها حاجه؟؟
واصلت ميمونه كلامها و:- قلبي اللي واجعني وعقلي كارهني علشان بيفكر فيك  وبيلعن كل لحظه سمحتله فيها يصدق كلامك ووعودك.. نظرت إلي سجود وأشارت لها و:- سجود تعالي ساعديني
أسرعت سجود وامسكت بيدها  تحركت ميمونه علي قدمها وهي تتألم مع كل خطوه تحطوها
سجود بصوت منخفض :- الجامعه كلها واقفه بتتفرج على العرض المجاني ده
ميمونه بألم :- سجود رجلي واجعاني أوي مش قادره امشي عل… هااااا شهقت ميمونه علي تلك اليد التي حملتها بخفه وما إن أتت لتتكلم حتي تكلم وهو ينظر إلي الفراغ و:- مش عايز أي كلام الشباب اللي واقفين كلهم بيتفرجوا عليكي.. صمت فم ميمونه عن الكلام ولكن حديث عينها أكمل…
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في غرفة ميمونه ببيت مالك وضعها مالك علي الفراش براحه لكنها تأوهت بألم فأمسك قدمها و:-  أسف  استني ثواني هجيبلك دهان كويس هيخليها كويسه بإذن الله في فتره بسيطه.
ميمونه بعصبيه :- أنا مش عايزه حاجه منك  أنا عايزه أمشي من البيت ده
تجاهلها مالك وجلب المرهم وجلس أسفل قدمها . امسك بها ونزع عنها الشراب وبدأ في تدليكها بحرص و:- أول ما تحسي إنك كويسه هكلم صهيب وسجود يوصلوكي مكان ما إنتي عاوزه
ضيقت ميمونه عينيها وضحكت بسخريه و:- لا إيه الكرم الزايد ده أخير هتتعطف عليه بحاجه من الخير اللي بتعمله للناس
نهض مالك وأخذ ملابسه و:- أنا داخل اخد دش ..
ضربت ميمونه بيدها بغضب علي الفراش. لفت انتباهها شيء لامع صغير فآمسكته بيدها وظلت تتأمله كثيراً حتي خرج مالك بعد فتره من المرحاض وهو يجفف شعره و:- بتاع مين ده؟؟
أزاح مالك المنشفه عن وجهه ونظر الي ما في يدها فتبدل و:- د د ده ده ده حلق
ميمونه :- واخده بالي وعارفه إنه حلق.. بس بيعمل إيه هنا في أوضتنا
استدار مالك وأعطاها ظهره  فقامت ميمونه وهي متكأه علي الفراش وجذبته من ثيابه و:- مالك رد عليه إيه اللي جاب ده هنا؟؟
مالك :- م مش عارف ياميمونه  أكيد بتاعك بعني
ميمونه :- أنا مش بلبس غير الحلق الدهب بتاع ماما حليمه من زمان أوي وانت عارف
مالك :- يبقي بتاع همسه
خفق قلب ميمونه وهي تسأله بترقب :- ه ه هي بت بتنام معاك هنا؟؟؟ مكاني
التفت مالك إليها بسرعه و:- لللل لا والله أبداً .. ه هي أول مره أدخل البيت اصلا من ساعة اللي حصل كانت إمبارح
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
ميمونه :- برده ده بيعمل إيه في اوضتي وعلي سريري يامالك
تحرك مالك بعيدا عنها :- ك كنت تعبان ياميمونه  جامد وصحيت لقيتها جانبي بتعمل لي كمادات  هو ده كل اللي حصل
اتجهت ميمونه ووقفت أمامه وهي تتألم بشده :-  ب بس بس يامالك… أزاح مالك وجهه إلي الجهه إلي الجه الأخري فامسكت بوجهه و:-  بس ده اللي حصل بس يامالك
صمت مالك قليلا ثم أطلق تنهيده شديده :-  بس  ياميمونه هو ده اللي حصل  
هم مالك أن يتحرك إلا أن ميمونه أمسكت بذراعيه وعينيها مجمهره بالاحمرار من كثرة البكاء و :- مالك إنت بجد مقتنع إني أقتلت إبننا
تاملها مالك لفتره وبعدها أبعد يدها عنه و:- مش وقت الكلام ده  أو ما بقاش ينفع
_ أسرعت ميمونه بحصار ذراعيه مره أخري و:- لا وقته إنت بتفكر إني عملت فعلا كده
حرك مالك رإسه بنفي و:- ميمونه حبيبتي لأ.. لكن ميمونه الزوجه اللي عايزه تعاقب جوزها علي غلطته وتنتقم لغيريتها وكرامتها  كزوجه.. ميمونه اللي هدتني بكده أكتر من مره   واللي شوفت حبوب بروستوكوس  عندها أيوه تعمل كده هو ده اللي أنا بفكر فيه  ومش عارف أحملك إنتي مسؤولية قتل إبني ولا أنا 
تركته ميمونه وتحركت عدة خطوات إلي الخلف  :- ي يعني علشان شوفت حبوب بروستوكوس  عندي بقت دليل علشان احمل لقب قاتله ههه   أنا ما بقاش عندي كلام أقوله تاني غير كلمه كان لازم أطلبها من زمان … طلقني يامالك طل!!!!
قبل أن تكملها للمره الثانيه كان مالك يجذبها من ذراعيها بقوه مقربا اياها منه و:- أنا حذرتك قبل كده لو الكلمه دي نطقتيها مره تانيه  هخليكي تندمي ع
قاطعته ميمونه بغضب و:- أنا ما ندمتش علي حاجه في عمري كله غير إني صبرت عليك يامالك.. أنا مش عايزه أعرفك تاني ولا أشوفك ولو حتي صدفه.. ونفضت يده عنها وركضت الي الخارج متحامله علي قدميها التي تلهبها كنار حارقه من شدة الألم
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مساء أخر في بيت أمينه  ينام مالك واضعا رأسه علي قدم أمه وهي تمرر يدها بين خصلات شعره
مالك :- تعبت يا أمي تعبت ومش عارف فين الصح وفين الغلط مش عارف أسامح ميمونه ولا اسامح نفسي ولا قادر أفضل بعيد عنها
أمينه بحنان :- ده اختبار من ربنا  وأنا حاسه إنك وصلت لنهايته خلاص وربنا دايما مع المظلوم والحق
مالك بيأس و:- وأنا مش عارف آوصله يأمي  وقلبي رافضني ورافض يرتاح
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
أمينه :- علشان قلبك راحته مع ميمونه  وانت ظلمته وظلمت ميمونه إنت عارف لو هي فعلاً أجهضت نفسها أنا ما أقدرش ألومها  انت اللي زرعت نار فكان لازم تحصد جمر 
رفع مالك رأسه إلي أمه و:- أنا زرعت نار  ياأمي أنا كانت نيتي خير
أمينه :- فاكر زمان لما عيال الشارع كانوا بيلعبوا بالألعاب الناريه وانت شوفت واحد منهم ماسك لعبه مولعه وبيصرخ.. فاكر عملت إيه؟؟
شرد مالك قليلا يتذكر و:- جريت علي الولد واخدت اللعبه من إيده  واللعبه فرقعت وهي في إيدي أنا
أمينه بابتسامه بسيطه :- وعيال الشارع ساعتها فضلوا يضحكوا عليك علشان المقلب اللي عملوه فيك ومن ضمنهم الولد اللي انت اخدت اللعبه الناريه من إيده وانت نيتك تنقذه.. كانت نيتك خير في مكيده كلها شر
مالك :-  يعني ممكن فعلاً ميمونه تكون معاها حق وإن همسه ت
قاطعته أمينه و:- ما ينفعش نرمي حد بالتهم من غير دليل.. اطلع أوضتك صلي وادعي ربنا زي ما انت متعود  وأنا متأكده ان ربنا هيفتح لك طريق ينور بيه بصيرتك .. يلا قوم وأنا هقوم اعمل العشا عقبال ما صهيب يرجع
اعتدل مالك واقفا واتجه الي السلم ولكنه توقف ونظر إلي أمه و:- ماما هي ميمونه لوحدها في البيت
أمينه بابتسامه :- لا ياحبيبي سجود ما بتسيبهاش.. بس رجليها لسه بتوجعها الدكتوره قالتها تفضل 15 يوم من غير حركه
هز مالك رأسه و:- طيب انا طالع اوضتي  ولو نمت ماحدش يصحيني
*صعد مالك إلي غرفته توضأ وبدل ملابسه وظل يصلي ويدعو الله ويبكي ويتضرع الي الله حتي يرشده إلي الصواب وأن يريح قلبه  من تلك الألام التي تفتك به..ظل فتره حتي انهكت عينيه من كثرة البكاء  وغفي مكانه..
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في البيت عند همسه دق جرس الباب  فركضت سريعاً ظنا منها أنه مالك  ولكن ما إن فتحت الباب حتي وجدته كمال  وما إن رأها وكانت بثياب خاصه بالبيت حتي أطلق صفيرا وهو يتفحصها بدقه :- الجمال ده كله مداري تحت النقاب
صرخت همسه وهمت أن تغلق الباب إلا أنه منعها بيده  ودخل وأغلق الباب و:- إيه ياسوسو إحنا فيه بينا كسوف
همسه بغصب :- انت اتجننت ياكمال إزاي تيجي لي لحد بيتي وتدخل بالطريقه الهمجيه دي1
. كمال بابتسامه خبيثه وتقدم منها عدة خطوات :- عرفت إن البيه غضبان عند أمه   قولت أجي أطمن علي شريكتي
تراجعت همسه بخوف إلي الوراء و:-  ه هلبس وأجيلك بره
أمسكها كمال من يدها وجذبها إليه و:- تؤ تؤ ما فيش داعي أصلاً لبسه مش لايق عليكي سيبيه لناسه وبلاش توسخيه1
همسه بحده وغضب :- انت آخر واحد ممكن تتكلم عن الوساخة وأنا عملت اللي عملته علشان أوصل الإنسان الوحيد اللي حبيته وبنت عمك خطفته مني إنما الدور والباقي علي اللي وساخته غطته من راسه لرجله
ضغت كمال علي ذراعها بقوه أكبر و:-  لسانك بقي طويل أوي  وأنا المره دي هقصه بس لو اتكرر هقطعه
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
همسه وهي تحاول التحرر من بين يديه و:-  ولا تقدر تعملي حاجه وقبل ما تقرب مني سرك اللي أعرفه هفضحك بيه انت وعمك خالد الجندي بيه
ضيق كمال عينيه بوعيد وأمسكها من خصرها بقوه و:-  إنتي بتهدديني يابنت العطار ده انا أفعصك تحت جزمتي
 
تأوهت همسه بألم و:- اااه انت عايز مني إيه  وإيه اللي جابك هنا
إبتسم كمال بخبث و:- جاي اتطمن على خطتنا… بس بقي فيه حاجه تانيه
ارتابت همسه من نظراته  و:- ح ح حاجت إيه؟؟
تفحصها كمال بنظرات جريئه ثم دفن وجهه في عنقها :- أظن إنتي فاهمه كويس اللي أنا عاوزه و
قاطعته همسه بصفعه قويه علي وجهه و:-  اطلع بره ياحقير ياواطي إنت مفكرني واحده رخيصه
رد لها كمال الصفعه بأخري أقوي  وتابعها بثانيه وثالثه ورابعه و:- إنتي بتمدي إيدك عليه  يابنت ال **** أنا هعرفك مين كمال الجندي .. وأخذ يقطع في ملابسها وينال منها ومن شرفها الذي عرضته بالبخث فذهب هباأ بل ذهب بالطريقه التي تستحقها .. وبعد مده كانت  ملقاه علي الأرض لا أنيس لها سوي دموعها ودمائها …..4
وقف كمال وارتدي ملابسه وانخفض الي مستواها و:-  عجبتني أوي والزيارة دي هتتكرر تاني .. واقترب منه فمها وطع قبله قاسيه وألقي برأسها في الأرض ورحل…
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في صباح جديد علي طاولة الإفطار في بيت أمينه تجلس هي وصهيب..
صهيب :- ماما هنفضل سايبين مالك وميمونه كده لازم نلاقي حل
أمينه بحزن :- مالك في اوضته بقي له أربعة أيام  رافض حتي يفتح الباب لأي حد  ولا أكل ولا شرب وكل ما أشوفه من الشباك الاقيه نايمه راسه علي السرير وجسمه في الأرض وسرحان. أو بيصلي  أنا قلبي بيتقطع علي إبني ومش قادره أشوفه كده
في هذا الوقت قاطعهم نزول مالك سريعا وهو يكمل لباسه علي السلم.. قام الاثنين سريعا من علي الطاوله و
صهيب بقلق :- خير يامالك.. في حاجه حصلت؟؟
مالك :- لا ما فيش بس لازم أروح المستشفي ضروري في حاله مستعجله ومحتاجيني سلام عليكم
نظرة أمينه إلي صهيب و:- روح وراه ياصهيب أنا حاسه ان فيه حاجه روح وراه ياإبني
أخذ صهيب مفاتيح سيارته سريعا و:- ما تقلقيش ياماما أنا رايح وراه
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
في مكتب كمال دخلت ميمونه دون أن تطرق الباب وهي تحمل ملفا في يدها القته أمامه
رفع كمال رأسه و:- إيه ده؟؟؟
ميمونه بغضب :- افتح الملف وانت تغرف
فتح كمال الملف وعبث به ثم ألقاه بإهمال علي سطح المكتب و:- ده اللي معصبك أوي
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
ميمونه بحده :- ده اللي معصبني.. يعني ناس بتدخل المستشفيات بتاعتنا تخرج من غير أعضائها وفيه اللي بيخرج جثث و
قاطعها كمال ببرود :- هم دول بيبقوا ناس.. دول عايشين حياة الميتين أفضل منهم
ميمونه :- وانت مالك إنت ربنا ما خلقهمش علشان تحكم إنت إنهم ما ينفعوش للحياه إنت.. إنت مكانك في السجن وأنا اللي هوديك في داهيه وهوصلك لحبل المشنقه
قام كمال من مكانه ووضع يده في جيبه و:- تؤ تؤ قصدك هتوصلينا لحبل المشنقه أنا وإنتي والدكتور مالك  وعمك معانا كمان
ميمونه بعدم استيعاب :- أنااا ومالك.. ده نصب  أولا أنا بمارس شغل في الشركه ولازم رقابه لأني لسه طالبه في كلية الطب يعني أساساً ما فيش حاجه تقدر تمسكها عليه.. وثانياً مالك أنا لغيت التوكيل بتاعه وكل حاجه بقت تحت تصرفي أنا واللي ما فيش قانون يحاسبني عليه
كمال بابتسامه :- والملف ده بليه واشربي مايته ولا تقدري تعملي بيه حاجه . خليكي هاديه وبلاش تخربشي علشان أنا أنيابي بتنهش وما بترحمش
٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪1
وصل مالك سريعاً الي مكتبه فوجد شخصين يعرف أحدهما فهو نفسه الطبيب الذي سلمه التحاليل الخاصه بهمسه والآخر لا يعرفه…
مالك :- خير يادكتور ماجد إيه الموضوع المهم اللي طلبتوا مني آجي علشانه
أشار الطبيب ماجد الي الاخر و:- افضل تسمعني بعد الدكتور سليمان
نظر مالك الي ذلك الاخر الذي بدأ يسترسل كلامه و:- أنا الدكتور سليمان القاضي بقالي 17 سنه شغال في مستشفى الجندي شاركت في جرايم لا تعد ولا تحصي فيها وشاركت في قتل ناس أبرياء لحد ما ربنا انتقم مني وابني وبنتي عمله حادثه والاتنين راحوا وأخر كلمه سمعتها من بنتي كانت ده حق الناس اللي ماتوا بسببك يابابا
. امسك مالك بكوب ماء واعطاه له لكنه رفض و:- لا أنا عايز اكمل ما فيش وقت .. كمال الجندي وخالد شياطين والدكتوره ميمونه ملاك وهم ناوين يخلصوا منك أو يبعدوك عنها علشان يعرفوا يتصرفوا معاها ومتفقين مع مراتك اللي انت اتجوزتها بتخطيط منهم برده علشان يفرقوكم  وساعتها تبقي ميمونه لوحدها وهم نفسهم اللي قتلوا ابنك بمساعدتها
عشقت ميمونه. هاجر محمد. حبيبه
مالك بغضب :- إيه الكلام اللي بتقوله ده  هم
قاطعه ماجد و:- الدكتور سليمان بيقول الحقيقه وكمان التحاليل اتبدلت عندنا في معمل التحاليل والمدام همسه مش مريضه ولا حاجه والأعراض اللي ظهرت عليها كانت مقصوده
سليمان :- الحق ميمونه من وسطهم وبالعقل  علشان هم ممكن يلبسوها كل حاجه ويطلعوا منها زي ما بيحصل كل مره
نهض مالك من مكانه بسرعه وخرج من مكتبه بسرعة الرياح متجها الي مستشفي الجندي وهو والشياطين ترقص أمام وجهه وصورة الملاعين الثلاثه  لا تفارق  عينيه وهو يتوعد لهم أشد الوعيد
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!