Uncategorized

رواية بنات الصاوي الفصل التاسع عشر 19 بقلم صابرينا

 رواية بنات الصاوي الفصل التاسع عشر 19 بقلم صابرينا

رواية بنات الصاوي الفصل التاسع عشر 19 بقلم صابرينا

رواية بنات الصاوي الفصل التاسع عشر 19 بقلم صابرينا

الطبيب :انت عندك كانسر 
……………………..
استووووب 
…………………………
في المستشفي 
……………… …………………..
كان يقف في طابور عريض ولما العجب وهذه حال المستشفيات الحكوميه 
كان سعيد ينتظر دوره 
سعيد:ي عم ابعد انت لازق فيا كدا ليه 
الرجل : وانا جيت جمبك داانت ريحتك معفنه 
سعيد: انا معفن يالي جاي من ورا الجاموسه 
الرجل:تصدق انك راجل ناقص وعايز تتربي 
ابعدوهم الرجال عن بعض
كان سعيد سيشتم باالفاظ بذيئه حتي 
نادت الممرضه علي اسمه 
الممرضه :سعيد الصاوى 
تقدم سعيد الي الممرضه ودخل الي غرفه  الطبيب 
غرفه بها مجلسين مهتريء واجهزه عفا عليها الزمن 
كان الطبيب جالس علي مكتبه مرتدى البالطو الابيض  والسماعه علي رقبته 
الطبيب :اتفضل ي استاذ سعيد 
سعيد:خير يادكتور اخبار التحاليل ااي 
الطبيب :في الحقيقه الوضع مش مبشر حضرتك التحاليل بتقول ان عندك كانسر 
صعق سعيد من سماعه تلك الكلمات 
سعيد:انت بتهزر  ي دكتور 
الوضع مش مستحمل هزارك 
الطبيب:اهدي ي استاذ سعيد ربنا خلق الداء والدواء 
سعيد:اهدي اي انت مجنون 
انت بتقول اني حاموت وعايزني اهدى 
انت شكلك دكتور حمار انا رايح لمستشفي خاص احسن 
الطبيب : الله يسامحك انا مقدر الي حضرتك فيه 
سعيد: بلا مقدر بلا نيله اوعي من وشي 
اخذ سعيد التحاليل وذهب للخارج 
&___________________&
لينك الواتباد زودولي مشاهده ي بنات معلش 
https://www.wattpad.com/1107591262?utm_source=android…
في الشارع 
………
كان يسير وبيده تلك التحاليل شارد الذهن يفكر ماالذي سيفعله الان 
توقف امام مستشفي استثماري ودخل الي الاستعلامات 
سعيد:لو سمحتي انا عايز دكتور اورام 
الموظفه :كشف ٥٠٠جنيه ي فندم 
صعق سعيد من سماعه الرقم 
سعيد:يعني اي ٥٠٠ جنيه عشان اكشف 
ليه هي التذكره بكام 
الموظفه :والله ي فندم تقدر تروح اي مستشفي حكومي اذا كنت مش قادر تدفع 
ثم  اشارت الي حراس الامن الذين تعاملوا مع سعيد واخرجوه وسط صراخ سعيد 
سعيد:حسبي الله ونعم الوكيل 
خرج سعيد للخارج وهو يحادث نفسه 
سعيد:ليه يارب تعمل فيا كدا 
انا ماصدقت اني خلصت من البنات وبعتهم ومسكت الفلوس ليه عايزني اصرف الفلوس علي تعبي 
ليه تبتليني بالمرض الوحش  
ليه 
&_____________________________&
في منزل هاشم 
…………… 
كان جالس يشرب الشاي 
دخلت الخادمه علي هاشم بالغرفه وقدمت له الحلويات 
هاشم:شكرا ي ام السعد 
ام السعد :وانت يابيه معنس بقالك كتير 
فايتك القطر من سنين 
هاشم :نعم 
ام السعد :بقولك اي جوزى ميلص مش عايزني اكمل شغل عندك 
تخصر هاشم بيديه وتحدث 
هاشم:ليه ان شاء الله شغاله عند رقاصه 
ام السعد :لا ياخويا انت عازب وانا خايفه علي نفسي 
هاشم:عازب مين ي حجه داانتي ٥٠ سنه 
ام السعد :مليش فيه اتجوز او هاتلك خدامه غيري والله ماانا قعدالك فيها 
هاشم:روحي ياام السعد من وشي الساعه دي روحي 
خرجت الخادمه وضحك هاشم علي كلامها وانه عانس وقد فاته قطار الزواج 
…………………………………………
في الشارع 
……………..
كانت منتهي جالسه علي الرصيف تكلم نفسها كالمجنونه 
منتهي:طب اعمل اي دلوقتي 
خالي هايكرشني لو ملقتش شغل 
والحلوف كرشني 
يعني يارب طول عمرى مفيش حمار عاكسني ويوم مااشتغل اتعاكس وانطرد
ضحك خلفها من قلبه علي كلامها 
نظرت منتهي فوجدته مؤمن الاخ التؤام لمصطفي 
مؤمن :انتي 
وقفت منتهي لترحل لكن يد مؤمن منعتها 
مؤمن:رايحه فين 
منتهي:ماشيه 
مؤمن:المره الي فاتت مشيتي ونسيتي شنطه هدومك 
منتهي :مش عاوزاها اتبرع بيهم 
مؤمن:انتي غريبه قووي 
منتهي:عن اذنك 
&_________________________________&
في فيلا هاشم المنشاوى 
………. 
كانت ام السعد تنظف الارضيه فوجدت هاشم يهبط من ع السلم 
ام السعد :ي بيه ي بيه 
هاشم:يادى النيله 
ام السعد ريحي نفسك انا مش هاتجوز 
ام السعد :خلاص تجيبلي شغاله تساعدني انا زسطي اتقتم نصين 
هاشم:هاتي اي حد يساعدك ان شاله راجل حتي 
ام السعد :يووه انت بتتخلق عليا ليه داانت كنت بتعملهاعلي هدومي وانت صغير 
هاشم بغضب :عارفه اي الي مصبرني عليكي 
ام السعد :اي 
هاشم: انك من ريحه امي 
يلا سبيني اروح الشغل 
اخذت تبرط ام السعد بكلمات غير مفهومه 
ام السعد :وراك وراك لحد ماتتجوز 
كانت نانسي تضحك علي ام السعد 
نانسي: مش حاتبطلي ابدا 
ام السعد :يعني انتي عاجبك وضعه زي البيت الواقف كدا 
لازم يتجوز 
&______________________________& 
في قصر المرحوم نور الدين كامل 
………….. 
في غرفه منه &نوح 
استيقظت منه من النوم حزينه متعبه ونظرت علي الجانب الاخر من الفراش فلم تجد نوح ووجدت الجزء الفارغ من الفراش بارد اي انه رحل منذ البارحه 
لملمت شتات نفسها وقررت ان تستحم كانت ستقف لكنها وجدت يدخل من الباب بابتسامه سمجه 
نوح:صباحيه مباركه ي عروسه 
شعرت منه بالاستهزاء في كلامه واي عروسه وهي مطلقه 
واي عروسه والذي حدث بالامس 
نوح: مش قلتلك حااخلي حياتك جحيم 
منه: وانا راضيه بيها 
نوح:انتي معندكيش دم ولا ذره كرامه 
واحد غيرك كانت تطلب الطلاق 
انا كنت معاكي امبارح بس اسمها علي لساني 
صابرينا صابرينا صابرينا 
منه: بكرا تنساها وتقول منه منه منه 
نوح بسماجه :اوعدك الي جاي من حياتك حايكون سواد ي منه 
منه:انت ليه بتعمل معايا كدا 
انت كنت بتحبني فاكر 
نوح: مش مشكلتي انك هبله وبتصدقي اي حاجه 
منه:بس انا ساعدتك كتير فاكر 
نوح: اه انا فاكر لما كنتي بتيجي مع امك سعاد عشان تنضفي 
فاكر اني عرضت عليكي عشان تغوى نور بس طلعتي حماره 
محبكيش رغم انك كنتي قدام عنيه 
وحبها هي من اول نظره 
خطفت قلبه عشان هي طيبه مبتدورش علي الفلوس والسلطه والمناظر الخداعه 
لكن انتي انتي عكسها في كل حاجه
منه: طب خلينا ننسي كل الي فات ونرجع زي زمان 
نوح:  قول للزمان ارجع ي زمان 
انتي اتجوزتي هاشم عشان فلوسه وسلطته 
فاكره اما قولتلك بلاش تتجوزيه 
بس طمعك غواكي واتجوزتيه 
كنتي قوليلي كان ممكن ازود في سعرك واشتريكي بس انتي اختارتي الفلوس واهو رماكي زي الكلبه 
دلوقتي انا عندى كل حاجه 
واول مااطلقك حااكسب صابرينا عارفه ليه 
منه بدموع :ليه 
نوح: عشان الاتفاق كان كدا اتجوزك واكتب الي في بطنك بااسمي 
دا لو كنتي حامل اصلا 
وبعد الطلاق اتجوزها هي 
منه بغضب : قصدك اااي 
نوح:انتي طالق …………. 
&_____________________________&
…في الحديقه 
……….
كانت صابرينا واقفه تنظر لورود الياسمين 
بينما زين يتابعها وهبط الي الازهار فصنع تاج من الزهور ووضعها علي راسها 
صابرينا :شكرا 
زين: انتي ورده ياسمين رقيقه 
ابتسمت صابرينا له ابتسامه رقيقه 
كانت منه تتابع المشهد من بعيد فقررت الهبوط وتوبيخها امامه 
منه من الشرفه 
منه:والله لاوريكي 
هبطت منه الي 
منه بصراخ :انتي اتفقتي مع نوح يطلقني 
صابرينا بجمود :اه 
تعجب زين من رده فعلها اهي ملاك ام شيطان 
رفعت منه يدها كي تصفعها لكن صابرينا امسكت يدها وردت الصفعه لمنه 
صابرينا:دا بدل ما تشكريني اني بضحي عشانك انتي والي في بطنك 
منه: لما يتجوزك كدا بتكوني ضحيتي 
صابرينا :لو موعدتهوش بالجواز مكنش حايتجوزك 
هددني بيكي وانا عايزه ابنك ينكتب بااسم ابوه 
والله العظيم مابكدب عليكي 
منه ببكاء ارتمت بااحضان اختها 
منه:حايطلقني 
حايطلقني والنبي متخليهوش يطلقني
صابرينا : اعمل اي انا مستعده اعمل اي حاجه 
ابتعد زين عنهم كي يرى نوح
في الداخل 
سال زين جميله عن مكان نوح فقالت له بالمكتب يعمل 
توجه  زين الي المكتب فوجد ناني تدخل المكتب 
&______________& 
في غرفه المكتب ….. 
ناني: انا عايزه فلوس
نوح:لا مفيش 
نانى يعني اي مفيش انا عايزه فلوس 
نوح:عايزاهم ليه 
ناني:عايزه اغير عربيتي 
نوح: لا دي فلوسي وانا تعبان فيها ومش واخده حاجه 
ناني:دي فلوس نور الي قتلناه سوا 
وانا هاخد الي عايزاه 
نوح:انتي اتجننتي متجبيش السيره دي تاني هناا 
وبعدين انتي الي قتلتيه مش انا 
ناني: وانت كمان مشاركني انت ناسي حكايه المستشفي الرشوه بتاعه الدكتور 
نوح: وعندي استعداد اقتلك زيه بالظبط بس ابني الي في بطنك مانعني عنك 
ناني: امالي الفيزا كارت لاني عايزه فلوس 
صعق زين مما سمع ولكنه قرر الانتقام لصديقه 
تركته ناني وصعدت لغرفتها 
ابتعد زين عن الطريق وكانه لم يسمع أي شيء
……في غرفه ناني …….
بعثت ناني رساله الي ياسين كالعاده 
ناني:حبيبي انا جهزت الفلوس حااستناك في شقتناالنهارده 
&____________________&
في الفندق 
&_________& 
اخذ ياسين ثياب ايه ووضعها بالحقيبه 
ايه:انت بتعمل ااي 
ياسين:حانروح شقتنا 
ايه:انت مش حاتطلقني 
ياسين:لما اخد الي عايزه الاول ابقي اطلقك 
لم ينتبه ياسين لهاتفه الذي اهتز بوصول رساله 
اخذ ياسين ايه الي شقه كان ينتظر بها ناني 
بعد ساعه 
………….. 
دخلت ايه الشقه فوجدت ناني تنتظره وهي ترتدى قميص نوم احمر ناري 
وووووووووووووووووو..
يتبع…..
لقراءة الفصل العشرون والأخير : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية اغتصبت خطيبة أخي للكاتبة مهرائيل ماجد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!