Uncategorized

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

 روايتي حكايتي مع الفهد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

روايتي حكايتي مع الفهد الفصل التاسع عشر 19 بقلم رنا البحيري & رنا محمد

فهد: هنرجع القاهره بكره
مالك و نور و حياه: اييييه
فهد: هو اي اللي ايه بقولكم جهزوا شنطكم علشان هنرجع القاهره بكره 
حياه: فهد بليز خلينا هنا كمان يومين 
مالك: ايوه يا فهد خلينا كمان يومين ده حتي جو الحلو اوي هنا 
فهد:طيب بالنسبه للجامعه بتاعتك يا يا بشمهندسه حياه وكمان عندك امتحان اخر الشهر ثم نظر لمالك واكمل وانت يا اخ مالك بالنسبه ان احنا عندنا شغل بلص الجو هيكون حلو هناك بردو
حياه:اوف بس فهد بليز ابقي جيبنا هنا تاني بعد ما اخلص امتحاناتي
فهد:حاضر يا قلب فهد هجيبك هنا بعد ما تخلصي امتحاناتك
حياه:اعاااااااااا اشطا اوي
فهد:يلا نطلع بقي انهارده اليوم كان متعب جدا وكمان علشان تلحقوا تجهزوا نفسكم علشان السفر هيكون الساعه خمسه الصبح يعني بدري اوي و يادوب تناموا كام ساعه
نور حياه مالك:اشطا
ثم صعد كل منهم الي غرفته وبدا في تحضير حقائبه في استعداد للسفر غدا
حياه وهي تنام بتعب بجانب نور بعد ان لملمت حقائبها و اغراضها
حياه:حقيقي اليوم كان متعب اوي انهارده و برغم كده كان اخلي يوم ف حياتي بردو مين كان متخيل ان فهد يعملي المفاجأة دي ويعلن خطوبتنا ف الحفل ده وابقي انا العروسه يارب لو ده حلم انا عايزة اكمله و مش عايزة اصحي منه لان ده احلي حلم بالنسبالي
نور:و كمان كان احلي يوم بالنسبالي اخيرا الحيط نطق و قالي بحبك و انه كمان عايزني احدد ميعاد مع بابا علشان يتقدملي اول ما نرجع القاهره بجد انا طايره من الفرحه 
حياه: طيب حاسبي لاتقعي 
نور: بت فصيله عبوشكلك 
حياه: ايوه انا فصيله بلص عبوشكلك انتي ويلا نامى بقي علشان سفر بكره بدري 
نور: يلا ياختي 
عند مالك
مالك و هو ينام ف سريره:اخير اعترفتلها بحبي و هي كمان طلعت بتحبني انا مش مصدق اللي حصل ده لحد دلوقتي و اخيرا هنقدملها و ظل مالك علي هذا الحال طوال الليل حتي ذهب في سبات عميق 
عند فهد:خلاص فاضل ع الحلم تكه و تبقي معايا يا حياتي 
في صباح يوم جديد ملئ بالاحداث تم استعداد الجميع للرجوع الي القاهره بعد عده ساعات كانت قد وصلت سياره مالك و خلفها سياره فهد وحياه امام المبني التي تقن به نور ثم اكملا طريقهم الي قصر الاحمدي و بعد عده دقايق كانه قد وصلا امام القصر و دخلا ولكن فور دخلولهم حتي توقف الجميع بصدمه
بعد عده دقايق خرجت حياه من صدمتها تلك و قالت بغضب:انتي بتعملي اي.هنا و مين سمحلك انك.تدخلي هنا اصلا 
نسرين بهدوء:انا جيت علشان اباركلكم بمناسبه خطوبتكم هي مش كانت امبارح بردو
حياه:شكرا ياختي و ماحدش طلب منك اصلا انك.تيجي تباركي 
و اتفضلي بقي 
فهد:حياه ماينفعش.كده نسرين ضيفتنا ثم نظر لنسرين الله يبارك فيكي يا نسرين اتفضلي ارتاحي تشربي اي
حياه:هي لسه هتقعد.وتشرب 
فهد:حياااه
نسرين:قهوه مظبوط
فهد:داده يا داده
داده سعاد:ايوه يابني
فهد:لو سمحتي يا داده ممكن تخلي حد من اللي ف المطبخ يجيب 3 قهوه و واحد عصير برتقال لحياه
حياه بعناد:لا خليهم 4 قهوه يا داده 
داده سعاد:حاضر
فهد:3 قهوه و واحد برتقال يا داده
داده سعاد:حاضر 
حياه:لا يا داده 4 قهوه
مالك بنفاذ صبر:بااااااس خلاص انتوا الاتنين هاتي يا داده.3 برتقال و واحد قهوه
داده سعاد:والله كنت لسه هعمل كده يا مالك يابني 
ثم غادرت الي المطبخ
فهد:لنسرين عامله اي يا نسرين و كنتي مختفيه فين اليومين اللي فاته و كمان ماجتيش حفل خطوبتي انا و حياه امبارح ليه
نسرين:تمام الحمدلله بلص كان عندي شويه شغل كنت بخلصه علشان كده مقدرتش اجي الخطوبه و جيت اباركلكم اول ما عرفت انكم نازلين القاهره انهارده 
مالك بشك:و عرفتي منين ان احنا راجعين القاهره انهارده
نسرين:بتوتر:هاا اصل اصل لا ده علشان انا سألت عليكم ف الاوتيل قالولي انكم سبته الاوتيل ف علشان كده خمنت انكم راجعين القاهره بس مش اكتر
مالك بعدم اقتناع:اممممم ماشي 
حياه:وانتي بقي جايه تباركي بس ولا جايه لحاجه تانيه 
نسرين:
يتبع……
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى