Uncategorized

رواية معشوقة قلبي الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم روفيدة السيد

رواية معشوقة قلبي الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم روفيدة السيد 

رواية معشوقة قلبي الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم روفيدة السيد 

روفان  ــ  كانت بتصرخ وهي حضنه  فهد  ..  قوم  متسبنيش  انا وابنك ايو انا حامل  كانت عملالك  مفجأه  تقوم  تسبني  لا يا فهد 

اميره  ــ  بفستانها  الغرقان  من دم فهد..  ابوس ايدك  متسبنيش  .  انت عارف  اني مليش غيرك  هروح  لمين 

نور  ــ  لا يا فهد   ارجوك قوم  عشانا خاطرنا  انا واميره  وروفان  . عشان  ابنك اللي لسه  مجاش  علي  الدنيا..  قوم

حازم  ــ  راح  علي  عمر  ..  انت  ازي تعمل كده ولي كان عملك اي.  وفضل يضرب  فيه

عمر ــ  واقف بدون  رد عيونه  بدور  بس علي  شخص  واحد  السبب  في ده كله  .  

الاب ــ  راح  عند عمر  …  انت اكيد مش ابني  اللي انا ربيته  لا انا ابني مش قاتل  ..  وضربه  بلقلم 

الام ــ مانت لسه تحت الصدمه جوز بنتها  اتقتل والقاتل ابنها..يا الله الطف بهذا الام.

..

غيث ــ انتو هتقعدو تعيطووو.. لازم ناخد فهد علي المستشفى.

حازم ــ عنده حق.. وراحو شالو فهد واخدو علي المستشفى. وروفان كانت ماسكه في مش عاوزه  تسيبه..

وما كله الا دقاق.. حتي وصلوو    الي المستشفى.. 

وكان هناك طاقم من اكبر الاطباء في انتظار  .. وصول فهد الدمنهوري….طبعا بعد ما اتصل  بهم حازم واعلمهم ان يستعدو…  حتي وصل وبداو في العمل لحظة وصوله كان. كل من في   المستشفى.  يعمل  وبجد لانقذه.. 

روفان ــ  انا عاوزه ادخل لفهد 

غيث ــ مينفعش. دلوقتي الدكاتره هتشوف شغلها..  وهيطمنونا..

حازم ــ انا مش عارف ازي عمر يعمل كده ده حتي يبقا جوز اخته واخوا مراته

روفان ــ متقلش اخته.. انا اخويا مش مجرم.. اخويا عمر مات.. انت فاهم ماات وفضلت تصرخ.. لحد ما وقعت في الارض

غيث وسالي  ــ.روفان..  وجريو عليهاا.  

غيث ــ بزعيق هاتو دكتور هنااا.. 

الممرضه ــ اتفضل يا فندم  دخله الاوضه دي. والدكتوره هتوصل فورا.

غيث ــ.دخل روفان الاوضه..  وكله ثواني حتي وصلت الدكتوره

الدكتوره ــ ممكن تتفضلوا  بره  عشان اقدر اكشف عليها.

غيث وسالي.. ــ تمام بس هي حامل..

الدكتوره ــ.اطمنوا هتكون كويسه..  وبداة بالكشف

كان الجميع امام غرفة روفان.. غيث. وسالي ومريم. التي جات مع مالك.لكي تقف بجوار زوجها في هذا الظروف.. وابو روفان وامها.اللي عرفو انها تعبت  هي كمان..

غيث ــ انا هروح اطمن علي فهد…  حازم هناك لوحده

الكل تمام..

……..

غيث طمني علي روفان

غيث ــ عمر انت بتعمل اي.هنا.

عمر ــ مقدرتش.مجيش..

غيث  ــ  الدكتوره. بتكشف  عليها.دلوقتي…. المهم انت اعمل اللي اتفقنا عليه

عمر ــ انا اتصدمت لما عرفت انها حامل.. انا خايف عليها اووي

غيث ــ.كلنا اتصدمنا…  متخفش روفان قويه وهتعدي منها… ودلوقتي يلا اخرج من هنا قبل ما حد يشوفك.. 

عمر ــ تمام.وخرج من المستشفى..

……………..

عند غرفه فهد..

غيث ــ هاا لسه الدكتور مخرجش

حازم ــ لا للاسف

غيث ــ بص علي اميره اللي من وقت ما شافت   فهد وهو غرقان في دمه مبتتكلمش…. حازم لازم تتكلم.مع اميره.. وطمنها

حازم ــ بص عليها.. مسكينه. خسرة اهلها.لما كانت صغيره . ودلوقتي.. ممكن تخسر الشخص الوحيد اللي كان سندها في الدنيا….  هي لسه مستوعبتش الصدمه… اذ كان انا  لحد دلوقتي مستوعبتش..

غيث ــ.عندك حق..  بس لازم  تكون قوي عشان خاطرها

حازم ــ معاك حق.. هي روفان عامله اي دلوقتي..

غيث ــ انا سبت الدكتوره عندهاا وجيت عشان اكون معاك.

حازم ــ ان شاءالله تكون بخير هي واللي في بطنها.ملحقتش تفرح فهد بيه…  انا هروح لي اميره.. وسابه ومشي.

حازم. ــ اميرتي.

اميره ــ بدموع فهد يا حازم فهد بيروح منييي قوله ميسبنيش يا حازم.. هموت من بعده.. واترمت في حضنه

حازم ــ متقلقيش فهد مش ضعيف لدرجادي.. هتشوفي زاي ما قام قبل كده هيقوم المرادى. 

اميره ــ اوعدني انه مش هيسبني..

حازم ــ قولي يارب.. 

اميره ــ بدموع..يارب مليش غيره يارب. 

حازم ــ يارب يا حببتي. يارب

……..

عند غرفة روفان

الدكتوره ــ خرجت

الكل.طمنينا يا دكتوره

الدكتوره ــ هي بخير   والجنين بخير.. بس جتله صدمه.  .. لازم تخلو بالكم منها كويس وبلاش اي حاجه توترها او تزعلها عشان ممكن تخسر الجنين..

الكل ـ ان شاءالله.. 

سالي ــ نقدر نشوفها يا دكتوره

الدكتوره ــ ايو بس بلاش اي حاجه توترها.. وياريت مطولوش عندها عشان محتاجه ترتاح.. 

مريم ــ تمام يا دكتوره شكرا..

.الام ــ اها يا بنتي. شلتي الهم بدري… 

الاب ـ اهدي لازم منكونش قدمها ضعاف لازم نقويها عشان تعدي من اللي هي في. 

سالي ــ  فعلاً يا طنط عمي عنده حق لازم نقف جنبها. 

مريم ــ طب لو سالت علي فهد. هنقولها اي 

سالي ــ هنحاول   علي قد ما نقدر نطمنها عليه حتي لو بكدب…. ودلوقتي يلاا ندخلها

ودخلوو.ا لروفان..

كانت روفان نايمه..زاي الملائكة..

الام ــ راحت وقعدت جنبها علي السرير…يا حبيبت قلب امك.. رادي عليا

الاب ــ سبيها نايمه.. هي محتاجه ترتاح دكتوره قالت كده احنا دلوقتي اطمن عليها… تعالي نطمن علي فهد.. لازم نقف جنب اميره في الوقت ده

الام ــ عندك. حق…..  وبصت لي سالي. ومريم..   بمعني انهم يخلو باالهم من روفان..

سالي ومريم ــ متقلقيش يا امي هي في عينينا.  روحي انتي اطمني علي فهد واميره

الام ــ خلوا بالكم  منهاا..وخرجت

…………….

عند غرفة فهد..

الام والاب…ـ، هاا يا اولاد طمنونا علي فهد 

حازم ــ مفيش جديد..

الاب ــ ان شاءالله خير..

الام ــ هروح..عند اميره ونور… وراحت

اميره..ــ اول ما شافت ام روفان  جريت واترمت في حضنها.. بدموع وهي في حضنها…. فهد  يا اميي. هايسبني.  وارجع لوحدي. 

الام ـ وهي حاطه ايدها علي.ضهرها….. متعيطيش يا حبيبتي فهد هيكون كويس ان شاء..وبعدين انا هنا… امك وهفضل جنبك يا بنتي..

اميره ــ  روفان عامله اي دلوقتي

الام ـ لسه ما فقتش الدكتوره قالت ان التوتر خاطر عليها وعلى الجنين

اميره ـ انا مش عارفه اي اللي حصلنا ده وليه عمر يعمل كده

الممرضه -.. كات خارجه من اوضه فهد بتجري 

الكل قلبه وقف.. 

غيث.. وحازم ومالك و الاب.ــ خير فهد كويس

اميره ونور والام ــ بلهفه.. طمنينا

الممرضه ــ والله بنحاول ننقذه بس هو  مش مستجيب معانا خلاص.. 

اميره ــ بزعيق…. يعني اييي  اخويا ممكن يحصله حاجه.. 

الممرضه ــ ادعوله.. وسبتهم ومشيت

.

وفجأة جه لي غيث تلفون

غيث ــ بعد اذنكم هرد علي الموبيل… وراح

الو..عملت اي طمني

معتز ــ كله تمام. اجهز انت بس.

غيث ــ تمام براڤو عليك يا زيزوو

معتز ــ احنا مبنهزرش هنا.. 

.

…………….

في غرفة روفان

سالي ــ انا هقوم اشوف فهد لازم اكون مع حازم دلوقتي هو محتجني جنبه.. 

مريم ـ خلاص روحي وانا هاخد بالي من روفان

سالي ـ، تمام خالي بالك.. اوعي تغيب عن عينك..

مريم ـ متقلقيش.. 

سالي ــ خرجت.. 

..

……………

شخص ــ اي طمني فهد مات ولا لسه

شخص ــ انا مخلي رجالتي اللي في المستشفى يرقبو وهما قالو ان حالته.وحشه. وبين الحياة والموت

شخص.ــ لازم فهد يموت هو عارف عنانا كل حاجه.. الراجل الكبير امرا بموته انت فاهم يا حاتم… عشان كده رمينك في ساكت انته.وياريتك فلحت انك توقعها وتخليها مدمنه. بس بفض ذكاء الراس الكبيره قدرنا… نعملها فيديو. وحطينا وشهاا مكان البت اللي كانت معاك…  

حاتم ـ احنا مش بنلعب.هنا  شغلنا  مفهوش لعب.. يا باشا.. ولو فهد مامتش هنموت  هنا.. وفضل يضحك ضحكه مقززه زيه

..

…………………….

في غرفة روفان..

روفان ــ فهد هتولي فهد

مريم ــ جريت عليها. حببتي فهد كويس اهدي انتي بس..

روفان ــ يعني فهد فاق ورجعلي

مريم ــ  اها  فاق وبقا  كويس…  سمحيني.. لازم اكدب  عليكي عشانك..

روفان ــ  طب عاوزه اشوفه.. وحولت تقوم. اهاااا

مريم ــ حببتي انتي تعبانه دلوقتي لما تبقي كويسه هنروح نشوفه..

روفان ــ حست بالكدب في صوت مريم..  خلاص هرتاح بس ممكن تجبيلي مايه

مريم ــ حاضر.  وراحت تجيب لروفان مايه..

روفان ــ  اول ما مريم خرجت من الاوضه. اتحملت علي نفسه وخرجت عشان تطمن علي فهد..

مريم ــ المياه يا روفي واتصدمت لما ملقتش روفان في الاوضه.. فا عرفت انها.. راحت لفهد… ياربي هي هتفضل عنيده كده علطول

………………..

عند غرفة فهد

كانت روفان وصلت وشافت كل واحد كان قاعد في ناحيه كلهم كانو مسكين مصحف وبيدعوا لفهد 

نور ــ روفان.. وهنا الكل بص عليها

الام ــ انتي قامتي لي يا روحي لازم ترتاحي تعالي معايا

روفان ــ زقت ايد امها… انتوا بتكدبو عليا وتقولولي فهد فاق..  وهو لسه جواا.. وبعدين انتي عايزاني ارتاح ازي يا امي وجوزي وحبيبي وابو ابني جوا..بيصارع الموت.

الاب ــ راح عليها واخدها في حضنه.. اطمني يا قلب ابوكي فهد هيكون  كويس

روفان ــ خرجت من حضنه.. لازم يكون كويس عشاني انا وابنه وعشان اميره  هو قالي انه مش يقدر يبعد عني.. 

الاب ــ اهدي مش هيسيبك هيرجع وهيبقا احسن من الاول.. تعالي اقعدي ارتاحي عشان  خاطر ابنك..

….

كان الكل  قاعد اللي بيقرا قران.. واللي بيعيط واللي بيحاول يبان قوي عشان اللي حاوليه..

وفجأة الهدوء ده اتقلب..

ممرضه خارجه وممرضه داخله الكل كان بيجري للغرفة فهد..

روفان ــ هما بيجروا كده لي.. فهد. دخلوني لفهد 

اميره ــ اخويا انا عوزها اشوفه

غيث ــ اهدي اكيد هيكون  كويس و..لسه مكملش والدكتور خارج..

الكل اتجمع عند الدكتور.

روفان ـ،  ارجوك طمني ثولي انه كويس.

الدكتور ــ نزل راسه في الارض.  احنا عملنا اللي علينا..لاكن ربنا له حكمه تانى… البقاءلله  

الكل اتصدم.. اللي صرخ واللي قاعد في الارض وعيط

روفان ــ  مسكت هدوم الدكتور انت مجنون مش عارف حاجه انا فهد مستحيل يسبني هو قالي ووعدني. انت مجنون. وراحت جري علي اوضه فهد..

قوم بقا  .. انت بتقولي دايما لما تحس اني بعدة عنك روحك بتروح منك.. بس انا  مبعدتش انت اللي بعدت  قوم يا فهد متكسرنيش.متوجعش قلبي. قوم عشان نربي ابننا.وحطت ايدها علي بطنها. قوم عشان زين…  انا اللي روحي بتروح منيي دلوقتي يا فهد مش انت. لي عاوزني اعيش من غيرك صدقني مش هقدر  ..  يااا فهد قوم بقا وفضلت تضرب فيه.. 

ممرضه ــ يا مدام ميصحش كده..  هو خلاص مات 

روفان ــ بزعيق متقوليش مات فهد مستحيل يسب روفان لوحدها انتي فاهمه

الكل داخل..

غيث ــ روفان.. خلاص انتي كده بتعذبي.. هو خلاص مات

روفان ــ انا بعذبه.. كده هو هيموت روحي فهد روحي ومستحيل روحي تسبني.. انت فاهم متقولش انه مات تاني

الاب ــ يا حببتي تعالي نخرج.

روفان ــ مش هخرج غير مع فهد انتو فاهمين..

الام ــ لاكن فهد خلاص مات افهمي فهد مات..

روفان ــ انا قولت لا فهد ممتش..وحطت  ايدها علي بطنها.. اهاااا ووقعت في الارض.

غيث ــ روفان..وشالها..واخدها علي اوضتها

حد يشوف الدكتوره فين بسرعه..

……

اميره ـ بدموع فهد مات خلاص يا حازم هاتلي فهد

حازم ــ اهدي يا حبيبتي.. دي إرادة ربنا

سالي ــ بدموع حازم عنده حق يا اميره دي إرادة ربنا واخدتها في حضنها

نور ــ كانت بتعيط في حضن مالك… اهااا  فهد سابني يا مالك معدليش حد اتحمااا في كان سندي وضهري اها سندي راح وضهري اتكسر..اهااااا

مالك ــ اهدي ـيا حببتي انا جنبك ادعيله ربنا يرحمه هو محتاج دعوتك دلوقتي..

………………..

نرجع لي روفان..

الكل كان قدام الاوضه..

شويه والدكتوره خرجت

الكل خير يا دكتوره..

الدكتوره ــ  اي اللي حصل يوصلها للشكل اللي هي في ده…..  ده لوله الحمدلله لحقنها كان ممكن تنزل الجنين.. انا ادتها مهدا عشان جالها انهيار عصبي..  خدوبالكم منها

الام ــ يا حببتي يا بنتي ملحقتيش تفرحي..

غيث ـ انا هروح  لي حازم. عشان نخلص الاجراءات..  عشان نعمل الدفنه..

الاب ــ تمام..

…………………..

غيث  ــ يلاا يا حازم عشان نخلص الإجراءات.

حازم ــ  تمام.. طمني هي روفان عامله اي دلوقتي

غيث ــ والله حالتها وحشه الدكتوره قالت انه جالها انهيار عصبي.. وكانت هتخسر الجنين..

حازم ــ  ماهو الصدمه مكنتش قليله عليها ربنا يكون في عونها

سالي ــ انا هاخد اميره ونروح نكون عليها..يلاا يا حبيبتي

اميره ــ يلاا ومشيت مع سالي.

حازم ــ يلاا بينا

غيث ــ يلاا….. وراحوا يحضرو كل حاجه عشان الدفنه والعزاء..

……………………

حاتم ــ ابسط يا باشا فهد. الدمنهوري مااات بح خلاص غار من وشنا

شخص ــ بتتكلم جد يا حاتم انت عارف لما الخبر يبقا اكيد…ساعتها الراس الكبيره هتقبلك وتشكرك بنفسها

حاتم ــ.ده شرف ليا اني اقبل الكبير.. كانت عاوز اقولك حاجه ياباشا

شخص ــ  قول

حاتم ــ عمر  اخوا مرات فهد عاوز يبقا معانا وفي التنظيم بتاعنا..اي رايك

شخص ــ مفيش.مشكله بس حطه تحت عن اسبوع  لو مشي صح.نعتمد عليه. هو برضوا قريب من.. الظابط غيث بتاع المخبرات..وهنستفاد منه

حاتم ــ تمام يا باشا..وقفل… وبص للي واقف قاصده..كده مارضي يا عم

عمر ــ اها ما رضي بس في حاجه تانيه صغيره 

حاتم ــ حاجات اي..

عمر ــ الفيديو اللي انت مزوره بتاع. اميره.وكده تبقا

 خلصانه

حاتم ــ بس كده ثواني ويكون عندك وراح عند الخزن اللي في مكتبه وفتحها وجاب منها الفلاشه اللي عليها الفيديو…… اهو يا عم الفيديو عاوز تحرقه احرقه..اعمل االي انت عاوزه بي

عمر ــ ونا ايش عرفني انك مش معاك نسخة تانيه

حاتم ــ لا من النحيه دي متقلقش..

عمر ـ تمام.. انا هروح اقعدلي في مكان عشان البوليس بيدوور عليا

حاتم ــ انا عندي ليك المكان المناسب.. وقاله عليه

عمر ــ تمام يلا بينا.

………………..

بدوا في اجراءات الدفنه. واخدوا العزاء

ده كله وروفان لسه مافقتش.. والكل كان خايف عليها بس الدكتوره طمنتهم انها كويسه وان ده بيحصل ساعات من شدة الصدمه اللي تلقته

كان كل يوم الكل يروح يطمن عليها..

عدا اسبوع ع وفاة فهد.. الكل تقريبا اتعود غيابه حت اميره..كانت كل يوم تروح تزور روفان..

……..

في المستشفى عند روفان

الباب خبط

الام ــ  سدة المصحف.. ادخل

اميره ــ صباح الخير علي اجمل ام في الدنيا..

الام ــ صباح الورد يا بنتي

اميره ــروفان عامله اي دلوقتي

الام ــ زاي ماهيه

اميره ــ ان شاءالله تفوق وترجع لينا بقا..

الام ــ ان شاءالله.. 

وفجأة سمعوا صوات

….

  روفان  ـــ. فهد.فهد

اميره والام. روفان

روفان ـ بدات تفتح عينها.. هتيلي فهد يا ماما هو فين

اميره ــ انا هنادي الدكتوره وراحت تندها الدكتوره.

الام ــ حمدلله علي سلامتك يا قلب امك

الدكتوره جات..

وبدات تكشف عليها.

الدكتوره ـ لا انتي بقيتي عال العال. 

روفان ـ يعني اقدر اخرج من هنا يا دكتوره..

الدكتوره ــ طبعا..

روفان ـ… بصت لي امها انا عاوزه اخرج من هنا..

الام ــ طبعا.. 

وفجأة الباب اتفتح.. ودخل الاب وغيث.وحازم وسالي..

سالي ــ حياتي انتي اخير فوقتي 

غيث ــ حمدلله علي سلامتك يا قلبي 

الاب ــ اخيرا فوقتي يا قلب ابوكي

روفان ـ عوزها اخرج..

غيث ــ عيوني هخرجك حاضر.. وخرج خلص كل الإجراءات..وطلع روفان من المستشفى..

روفان ــ خدوني علي بيتي

الام ــ طبعا هنروح علي بيتك يا قلبي البيت من غيرك وحش اوي

روفان ــ انا عوزه اروح علي بيتي انا وفهد. هستنا هناك.

الام ــ بس يا روفان فهد لاكن الاب مسك ايده

الاب ــ وماله يا قلبي هنروح بيتك انتي وفهد..

يلا يا غيث اطلع علي هناك..

وكله لحظات ووصلوا للبيت..

والكل نزل من العربيه 

روفان ــ انا هتصل علي فهد يعني بعد مافاق ميسالش عليا انا وزين

الكل كان مصدوم من تصرفات روفان..

غيث ــ قرار انه لازم يوجهه بالحقيقة عشان تفوق لنفسها…. اخد التلفون  من ايدها… روفان فهد مات لازم تفهمي  كده فهد خلاص مات 

روفان ــ.حطت ايدها علي ودانها لا ممتش  متقولش  مات اسكت

 غيث ــ لا مات خلاص

الاب  ـ غيث

غيث ــ لا يا بابا لازم تفهم انه خلاص مات فوقي لنفسك بقا فهد مات من اسبوعين كمان..

روفان ــ فضلت تكسر في كل حاجه.قدامها… لا ممتش لا مسبنيش

غيث ـ مسكها وضربها بلقلم… فوقي بقا

روفان ــحطت ايدها  علي وشها

الاب ــ غيث اي اللي انت عملته ده 

غيث  ــ كان لازم اعمل كده

روفان ــ طلعت بصمت علي اوضتها

……………

روفان ــ راحت جابت جكيت فهد..وحضنته..انا عارفه انك ممتش وانك مسبتنيش.. ارجعلي بقا وفضلت تكلم في  لحد الصبح

……………..

تانى يوم..

الام ــ يلا يا اميره عشان تفطري وانا هطلع الفطار لي روفان

اميره ــ  انا هاجي معاكي اطمن.. عليها وبعدين نفطر انا وانتي مع بعض

الام ــ ماشي تعالي. وطلعوا عند روفان..

اميره ــ فتحت الباب…روفي عامله اي  النهارده

روفان ـ…..

الام ــ  يا حببتي ردي علينا احنا خايفين عليكي

روفان…..

اميره ـ طب كلي عشان خاطر زين اللي لسه مجاش علي الدنيا

روفان ــ حطت ايدها علي بطنها. وبصت للاكل اللي قدمه واخداتها وبدات تاكل في صمت…..

وعدة…. 8 شهور.وروفان علي الحاله نفسها..  مبتتكلمش ملمحه بهتت والسواد تحت عينه. من كتر السهر…   البنت الفرفوشه اللي كانت بتضحك وتعمل جوا فرح في اي مكان تدخله دلوقتي الفرحه نسفه. بعدة عنها.. مبتتكلمش غير مع ابنه اللي لسه مجاش.وهدوم فهد..

الام ــ انا خلاص تعبت.بقالها 8 شهور علي نفس الحاله مبتتكلمش معانا بتكلم بس ابنها وهدوم فهد. انا خايفه عليها

الاب ـ عندك حق لازم بقا نلقي حل لللي بيحصل معاها ده اول ما غيث يجي.. هنتصرف

الام ــ انا عارفه هو سافر فجأة كده ليه..

الاب ـ ده  شغله وانتي عارفه.. 

اميره ــ دخلت عليهم  اي قطعةة عليكم الحظه الرومانسيه..

الام والاب ــ لا مقطعتيش حاجه يا ستي..  كان بناقش موضوع سكوت روفان.. وكلمها  مع ابنها وهدوم فهد

اميره ــ انا كمان بفكر في الموضوع ده كتير..  اي رايكم  نشوف دكتور نفسي.. 

وفجأة سمعت صوت……

لا هي مش محتاجه  لدكتور ولا حاجه…..

يتبع..

لقراءة الحلقة العشرون : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية بريق الحب للكاتبة إيمان المهدي.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!