Uncategorized

رواية كرهتك فعشقتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام جمال

  رواية كرهتك فعشقتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام جمال

 رواية كرهتك فعشقتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام جمال

 رواية كرهتك فعشقتك الفصل التاسع عشر 19 بقلم ريهام جمال

بسمله :انت …انت واقف هنا من امتا 
زين :احم لا انا لسه جاي اسفخ لو قاطعتك 
بسمله ف نفسها وه ايعقل بيعتذر كمان طب مانت شبح اه الاه :لا لا انا انا ..خلصت ..انت صليت ؟
وكم هو سؤال محرج لزين 
زين :……….
بسمله :شكلك لسه روح اتوضي يلا 
زين بكل خضوع : حاضر 
بسمله :؟!!!!؟؛؟!؟!؛؟؛؟؛؟؛؟؛؟ 
…………………………………………..
ريم :انا حاسه بالصلي ع النبي كده أن احنا اتاخرنا انا لابسه يلا بينا 
ام بسمله : لسه مجتش 8
ريم :هو اي الي مجتش 8دي بنتك المفروض …تكوني هناك اصلا من اول اليوم 
ابو بسمله :مفرقتش ع ساعه يلا نروح ..انتي عارفه المكن ياريم 
ريم : حاجه زي كده 
تقريبا الاء عارفه صح ياالاء 
مش اوي لااا 
زينب ؟ عارفه طااه 
ايوا اجهزو انتو بس وكده كده هنسال والي يسأل ميتوهش 
………………………
محمد :دادا رئيفه انا عمال ارن ع زين هو فين 
رئيفه : ف اوضه الهانم تقريبا 
محمد بصرامه:شوفيه بيعمل اي من غير ماياخد بالو 
رئيفه : حاضر 
………………….
بسمله :بص ياااسطا الصلي دي حاجه سهله خالص وهتحسسك كده الي هو هييييح مش عارفه اوصفلك ..راحه رهيبه 
زين وهو متابع حركات حماسها وهي هتعلمو الصلاه وكان فرحان من جواه انو اخد خطوه زي دي : كمل ياباشا 
بسمله :وه …زين بيه الالفي  يقول اكده 
زين : امال ده انا خبره 
بسمله :طب يلا ياخبره يلاااا 
………….
ها يارئيفه ؟ قالها محمد  ع هدوء رئيفه الغريب 
رئيفه بصوت همس والفرحه م سايعاها :ها …ايوا يامحمد بيه زين …زين …بيصلي مع الهانم …جوا 
محمد : زين ؟…. وبيصلي …حلاوتك بدأت تقع في الشباك 
……………………………………
ريم :حد فيكو يوقف تاكسي 
ف الناحيه التانيه 
سيف واقف مستني تاكسي ومش اخد بالو من أي حاجه ف الطريق 
الاء وهي بتتلفت حواليها لمحتو وفجاه ضربات قلبها بدأت تزيد … وبصت تاني ف الارض 
رشدي وسيف بصوت واحد :تااكس … 
سيف وهو بيبص الناحيه التاني بحركه سلو موشن يلاقي الاء واقفه مع العقربه (زينب ) وباقي العيله الكريمه الي ساعدهم يلاقو بنتهم 
سيف اول ما لمح الاء …ياخرااششي … ياخرااششي ….ورد وقلوب طالعه وكلام ملناش دعوه بيه هيهيهيهي 
زينب اول ماشفت سيف تسكت … والنبي ابدا  هوووب جريت ناحيه التاكس وقعدت وبصوت عالي :يلا ياعمو يلا ياطنط يلا ياعيال 
ويكأن مفيش مواصلات تانيه ف الشارع 
………………………………………………..
بسمله : حرما 
زين بابتسامه :جمعا 
بسمله ف نفسها يخرب بيت الهدوء والنضاجه يلااااا يارب يفضل كده لاخر اليوم 
زين :سرحتي ف اي 
بسمله :ها لا لا مفيش ده انا كنت بفكر …هلبس اي واهلي جايين امتا والحاجات دي يعني 
زين :رئيفه مجهزه كل حاجه متقلقيش …انا نازل دلوقتي هروح اجيب محمد …واااجي وخرج 
بسمله اكتفت انها هزت راسها بالموافقه وكده 
………………………
زين بيمسك تليفونو (20missed call) رفع حاجبو ..اكونش لسه معاك من نص ساعه 
ورن عليه 
محمد: لسه فاكر ترد ..ماكنت تتتاخر شويه كماان ياعسل 
زين :م فايقلك ف اييي 
محمد بتنهيده :هو حاجه حلوه ومش حلوه 
زين :وهو بيجي من وراك اخبار عدله اصلا 
محمد : طول عمري بس انت ناكر للجميل وبدا يقلد صوت بنت وقال ياوحش 
زين ضحك غصب عنو ع تفاهه صحبو : انجز حصل ايي 
محمد :بص ياسيدي واحد من رجالتي كان مراقب تحركات نور ولقاها بعد ما خلصت شغل راحت ف مستشفي 
زين : مستشفى ..لي ؟
محمد :سبتني اكمل ..هل انت سبتني اكمل 
زين :انجز .. يلااا 
محمد : يابني بقا يابني متقاطعنيش ..المهم راح وراها ودخل لقها دخلت لواحد …وقعدت معاه ….عارف مين 
زين ببلاهه:مييين 
محمد : جابر 
زين :ايوا جابر ميين 
فلاااااش باااااك …. 
احمد : غبي مقتلتوش …
****:مكنتش اعرف انو عايش ااااه 
احمد كام ضربه هووب خلصت عليه 
افتكرتو ؟!!! 
باااااك 
محمد : اي الي ضرب عليك النار ياحب 
زين :وانت اي عرفك 
محمد : خليت الي من رجالتي يستني … لحد مانور تطلع من عندو …. وبعدها يعرف منو كل حاجه تخص احمد 
زين :ويت بس انت عايز تقنعني ف الساعه ولا الساعتين الي انا سبتك فيهم عملت كل ده 
محمد :مهو لو حضرتك بتاخد علاجك هتعرف اني قولتلك 
زين لما محمد جاب سيره العلاج اتعصب :فكك من كل ده احكي عنو بعدين .. المهم تعلالي الفيلاا يلا 
محمد : شويه كده طيب انا 
زين بصرامه :وانا قولت دلوقتي 
محمد وحس أن الشخصيه التانيه بدات تظهر 
طيب ..طيب حاضر عايز حاجه تاني 
زين قفل السكه وقعد ع كرسي ف جنينه الفيلا بدا ينفخ سيجاره 
……….
محمد ركب عربيتو وجواه :انا مني لله اني كلمتك اصلا … بكرهني اعععع وشغل كاست العربيه ع اغنيه ….وبينا معااااااااد …لو احنا بعاااااااااااد .اكيد راااجع ولو بيني وبينه بلااااد 
……………..
لا مش هلبسو ده 
رئيفه :يابنتي بلاش غلبه 
بسمله بتذمر :لا …مش هلبسو ..ده كاني م لابسه حاجه لاااع ..
رئيفه :يابنتي مناسب لسنك 
بسمله :مناسب لسني اييي لا م هلبسو ده انا جسمي هيبقي كلو باين وانا اصلا عايزه حاجه بكم قالتها وربعت ايديها 
رئيفه :.طب وبعدين يابنتي …. 
بسمله بحركه طفوليه :معرفش نينينيني 
رئيفه ضحكت ع شكلها وقالت طب انا عندي حل …
بسمله :ها ؟
رئيفه :نشتري من البتاع ده الي اسمو ..نو لاين ولاا اين لااين 
بسمله وضحكت ع طريقتها :اون لاين … ايوااااع فكره 
وجريت تجيب تليفونها واختارت موديل عباره عند دريس لونو اوف وايت بكم وساده الا حبه الجليتر الي منقوش ف صدر الفستان 
……………….
سيف وهوبيفوق من الي حصل ..كل حاجه طبعا حصلت بسرعه وبصوتو كلو قال :بكرهها اععععع 
اقتلها ياربي ..اقتلها …. وتشتغل عندك ف الخلفيه ….
منك للله ع الي انت عملتو فيااااا …..
…………………
ريم :ع جنب لو سمحت …. 
ونزلوا كلهم 
رشدي :متاكده أن ده المكان … 
ريم :ايوااااع …صح يابت يازينب 
زينب :اها 
……….
محمد ركن عربيتو ونازل طبعا كان لابس شيميز ابيض وبنطلون اسود وكوتشي ابيض ونضاره الشمس ع عينو ( طبعا م علشان الشمس ..تؤتؤ علشان ضربه ريم )
وبحركه سلو موشن يحرك شعرو يمين وشمال …يانوحي يانوحي 
دخلو كلهم 
ريم ااكوتشي بتاعها اتفك … 
اعععع وهو ده وقتو ربطتو وعماله تشتم ع بسمله وزين 
بكرهك يابسمله اعععع انا كان مالي ومال الشحططه دي ياصغيره ع الهم ياانا ….وبتقف هوووب لابست ف محمد ولصه هتقع ع الارض (زي ماتقول كده اثر الخبطه تحس جالها ارتجاج ف المخ ….
مين ابن ال ******* اعععع يادمااغي وبتلف وراها لقتو ماسكها من ضهرها ع صدرو وبحركه سلو موشن بتلف اكيد م هتبات ف حضن امو تؤتؤ نزلت عليه بقلم (كانت ف الا وعي )
وعدلت هياتها بسرعه 
اااااااااه يابت ال.  .. وبيفتح عينو ….هو انتي 
ريم :انت تاااني 
محمد :لو كنت اعرف انو انت كنت سبتك تقعي …. 
ريم بسخريه : جامدهه نضاره الشمس الساعه 7تجديد برضو وهي عارفه لابسها طبعا 
محمد :عارفه لولا أنك بنت زماني …
ريييييم 
قالتها الاء لما لقتها تاخرت ع البوابه …أما رشدي ف لقي زين قاعد ع كرسي ف الجنينه وبينفخ سيجارتو وقعد رجل ع رجل (وكم ..كم الكره الي شايلو رشدي من ناحيه زين 
…………….
زين وهو بييص قدامو ناحيه رشدي الي كان جاي ناحيتو … 
وام بسمله الي مستغربه المكان ..وزينب ال الكوتشي بتاعها اتقطع ف مكانتش عارفه تمشي هيهيهي 
الاء وهي يتوزع نظارتها بين محمد وريم :واقفه كل ده بتعملي اي عندك مع ابتاع ده 
محمد :بتاااع؟!!!؟؟؟
الاء وهي متجاهله وجوده يلا يابنتي علشان نطلع لبسمله 
ريم :يلا 
محمد : وربي منا ساكت صبرا عليا …. ودخل وراهم وتجه ناحيه زين 
رشدي بصيغه تريقه :ازيك ..ياجوز بنتي ????
زين ببرودخ :كويس ونفخ دخان سيجارتو الي زادت من اشتعال رشدي من جواه قطع الموقف …. محمد وهو بيقول لزين :انا جيت ياسي زين خدامتك فوزيه انا قالها بصيغه متعصبه 
زين وع نفس البرود :كلمت المأذون ؟
محمد :جاي فالسكه ….
……………….
حلو ياطنط ؟
رئيفه :قمر يابنتي ربنا يحفظك …بسم الله ماشاء الله تبارك الخالق 
ابتسمت بسمله من مجامله رئيفه ليها وبدات تبص ع المرايا وجواها مرعووبه احسن زين يرجع لشخصيتو التانيه 
قوليلي ياطنط :هو فين علاج زين ع كده
رئيفه بتنهيده : والله يابنتي علاجو الاساسي مش مختصر ع الأدوية .الادويه دي بمثابه مهدئات … المفروض أنه يروح جلسات بسهو رافض 
سكتت بسمله ف حيره :اممممم
طلعت ريم بتجري هي والاء طالعين لبسمله وكان وراهم زينب وام بسمله ورشديخ الي لقا وقوفه ملوش لازم مع زين ومحمد 
………
محمد لاخر مره بقولك متاكد من قرارك ده 
مسك زين محمد من ياقه قميصو وقالو انا عارف نفسي بعمل اي …انا هندمها …انها وقعت في طريقي 
محمد بصدمه :زييين …تاااني مش خلاص ده موضوع وانتهي …. 
زين :ده لسه هيبدا 
…………
حضنت ام بسمله بنتها ورئيفه بتتابع ااموقف ومبتسمه …
رشدي كذلك 
…….
طلع زين ومن وراه محمد الي عارف أن بسمله هتدخل ف خطر رهيب ولازم يحذرها منو ..
……………..
المأذون وصل …..
وكلها دقائق 
(بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكما في خير)
طبعا كل الي كانو واقفين نقسم الشاشه بقا
رئيفه الي كانت فرحانه وبدات بالزغاريط
ام بسمله الي عماله تبص لبنتهت تلاقيها فرحانه ..ازاي متعرفش 
محمد الي بدا عليه قلقو ع بسمله وعايز اقرب فرصه علشان يكلمها 
زين الي مبتسم ابتسامه شر وبيوجه نظرو لبسمله الي مفهمتش نظرتو ف ابتسمت هي التانيه بكسوف 
الاء وزينب الي واقفين فرحانين لفرحه بسمله 
ريم الي منزلتش نظرها من علي محمد وكل مايبصلها ترفع راسها بانتصار …. 
رشدي الي متحسر ع حال بنتو ….
قطع الصمت صوت زينن ….
يتبع..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أوجاع أنثى للكاتبة مريم سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!