روايات

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الفصل الخامس والأربعون 45 بقلم آية علي الشربيني

رواية لؤلؤ الصعيد الجزء الخامس والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد البارت الخامس والأربعون

رواية لؤلؤ الصعيد
رواية لؤلؤ الصعيد

رواية لؤلؤ الصعيد الحلقة الخامسة والأربعون

ردت لؤلؤ وقالت :
ايه ياحبيبي اتوحشتك جوي متزعلش والله الخطوبة دى مش هتم هو عارف انه غلط غلط واعر بس اهم حاجه انت متزعلش واصل وهانت اهو وكل حاجه هتبجا كيف ما خططتالها
قفلت لؤلؤ وابتسمت وقالت :
ميتا تبجا امعاي علطول
اما في المستشفي بعد نقل حامد وحنان خرج الطبيب وقال :
البقاء لله ياحج
الكل انصدم الجميع حتي قال الجبالي :
حفيدى يادكتور
نزل الدكتور رأسه بأسي وقال :
للأسف حامد في العناية حالته خطيرة انما الست حنان تعيش انت ياحج
وتركهم الطبيب وذهب اما أم حامد ظلت تبكي هي وزوجها علي ولدها
في مكان أخر وبتحديد في المنزل القبلي الذي يجلس به مالك
يجلس ومعه لؤلؤ وقال :
ل امتا هفضل مخفي كدة

 

 

ردت وهي تملس علي شعره وقالت :
جريب جوى والكل هيشوفك بس اهم حاجه متخليش حد يشوفك
رد وقال :
مش قادر افضل كدة ومش عارف ليه مش عاوزة حد يعرف
ردت وقالت :
كله بوجته اني همشي دلوجت عندى كام مصلحه اجده
ذهبت لؤلؤ في طريقها الي المخزن ودخلت ورأت نجات ومنال ونفيسة في حالة صعبه
حتي قالت :
الضيافة عجبتكم
ردت منال بوقاحه وقالت بنهج :
منك لله يابعيدة جلبك مفهوش رحمه
اقتربت لؤلؤ وامسكتها من شعرها وقالت :
لسانك الماسخ دة لازم يتجطع لانك سبب في كل المصايب وكمان عتدعي عليه ووجحه كمان ظلت تضربها بالقلم وخرجت من المنزل
اما لؤلؤ خرجت ونظر لها روبرت وقال :
التنفيذ امتا
ردت وقالت :
هبعتلك رساله متستعجلش
رد وقال :
دماغك فيها حجات كتير
ردت وقالت :
دماغي واعره وفيها حجات اوعر بس الصبر
في مكان اخر وبتحديد في منزل المنشاوي
تجلس أمل مع العائلة وظلت تضحك مع اختها والجميع والكل مبسوط بها
اما قصي قال :
لؤلؤ خيتي مختفية اجده
رد المنشاوي وقال :
ومن ميتا عنعرف خيتك هتروح فين دى واعره ودماغها اوعر وحاسس انها بتخطط لحاجه المهم مرتك ميتا هتولد
رد وقال :

 

 

هانت ياجدى
سمعه صوت صريخ الكل طلع ورائو جومانه بتصرخ وتقول :
لك الحقني قصي راح اولد عااااااااااااا
قرب قصي وسندها وهي تصرخ والجميع ذهب بها الي المستشفي وهي تصرخ وتقول :
ما بدى هيك انت الا عملت هيك فيني قصي كتير موجوعه
ظل يهديها حتي سمعه صوت اخر يصرخ وتقول :
عاااااااا هولد هولد عاااااااااا
نظرو الجميع بصدمة ورائه ميادة تصرخ دخلو الاتنين غرفة العمليات حتي قال المنشاوي :
زين جوى اجده
امسك هاتفة وقال :
ميادة وجومانه عيولدة ياكبيرة
ردت لؤلؤ بسعادة وقالت :
اني جاية حالاً
وصلت لؤلؤ المستشفي ورأت الجميع ورأت اخيها قصي يذهب اماما غرفة العمليات وكذلك عمها نور الدين وابتسمت وقالت :
عتشبهوني بالعيال الا كانت تجول في الفيلم يالطيف يالطيف
الكل ضحك عليها وسمعه صوت صراخ المولود وخرج الطبيب بعد فترة بسيطة وقال :
مبروك مدام ميادة جابت ولد زى القمر ومدام جومانه جابت ولد زى القمر ما شاء الله ربنا يبارك فيهم
الكل فرح وانتقلت ميادة وجومانه في غرفة عادية والكل مبسوط بيهم وبأطفلهم حتي قالت لؤلؤ :
اكبر عقيقة هتتعمل في البلد علي شرف دياب الصغير وسلطان الصغير
الكل فرح فقد اطلقت لؤلؤ اسماء الاطفال والجميع فرح بهذا
عدت فترة واقامت لؤلؤ مكان كبير لعمل حفلة السبوع ودبحت ١٠ عجول وبدأت الطابخين في حضور صواني الأكل والجميع يدعي لهم
اما بداخل تلبس ميادة عبائة مطرزة وكذلك جومانه وتمسك سيظة الهون وتدق وتقول :
اسمع كلام الكبيرة وظلت تداعب لؤلؤ الجميع وتقول :
اسمعوا كلامي اني وبس متسمعوش كلام أمل ولا خديجه
حتي قالت أمل اسمعوا كلامي انا بس
حتي اتاهم صوت وقال :
اسمعوا كلامي انا ولؤلؤ لا
نظر الكل رائو اسد حتي قالت لؤلؤ :
اوعاكم تسمعه كلامه

 

 

الكل ضحك حتي قالت ياقوت :
عجبال ما اشوف ذريتكم ياولدى
نظر الي لؤلؤ وغمز لها وقال :
يارب ياكبيرة
حتي برقت لؤلؤ له ووجهها احمر حتي قال :
عاوزك شوية
ذهبت معه وقال :
مالك وشك احمر ليه اجده امال لما تبجي امعاي وفي حضني هتعملي ايه
ضربته في كتفه وقالت :
اتحشم ياجليل الرباية
ضحك أسد وقال بجانب أذنيها :
بعشق خجلك الا بيدوبني فيكي دة وقرب من خدها وقبلها قبلة سريعه وذهب
حطت ايدها بصدمة وقالت بينها وبين نفسها :
جليل الرباية وابتسمت وذهبت اليهم
اما في مكان أخر وبتحديد في منزل حسانين والد مهجه يقص عليها ما حدث لجوزها ذهبت مهجه للمنزل زوجها ورأت رأفت وقالت :
البقاء لله ياخوي
رد وقال :
لا مخدش عزاء لمره خاطية متتسمليش مره واني مطلجها من جبل ما تموت وكنت جي امشيها من اهنية ولكن حوصل الا حوصل
ردت وقالت :
ربنا يرزجك بالتصونك
رد وقال بحب :
يارب ينولني الا رايدها
دخلت مهجه الي المنزل ورأت ام حامد والجميع اخدتها أم حامد في حضنها وقالت :
جوزك عيموت يابتي معرفاش هعمل ايه من بعده
هدتها مهجه وقالت :
الدكتور جال اي ياماي
ردت أم حامد وقالت ببكاء :
حالته واعره جوى
ردت مهجه وقالت :
عاوزة اروحلو
رد الجبالي وقال :
الدكتور منع الزيارة تعالي امعاي يامهجه عاوزك
ذهبت معه مهجه وقال لها :
اسمعي يابتي اني خابر زين حالتك بس جوزك حالته خطيرة جوى ومش مأكد يجوم منها لان بت المحروج طعنته كتير
ردت مهجه ببكاء وقالت :

 

 

كنت بدأت اتلحج بي ياجدى وكنت عحبه ولكن حوصل حاجه خلتني اكره ومطيجيش الجرب منيه
استغرب الجبالي وقال :
حوصل اي يابتي
ردت مهجه وقالت :
حامد السبب في موت ولدى الا في بطني حامد وجت ما كان مختفي كان عيعمل الحرام وارتكب معاصي وقصت عليه ما حدث
انصدم الجبالي وقال :
رجع لطريج الحرام تاني
ردت وقالت :
وللأسف مش دة بس الطريج الواعر الا ماشي بي حامد عيتاجر بالمخدرات وعندو شبكة توزيع وكمان شبكة دعارة الا سمعته ان كنت عكلمه وسمعت صوت ستات هو فكر اني جفلت والسكة فضلت مفتوحه
فلاش باك
اسمعي يازيزى اهم حاجه الرجالة وزعه البضاعه ولا لا
ردت زيزى وقالت :
وزعه يابوص وكمان شقق الدعارة كلها خدت من الجرعه ومتقلقش البنات بيقومة بالواجب هناك
رد وقال :
زين جوى متنسنيش في البنته الصغيرة محتاج ادوج الصنف الصغير جوى
ضحكت بمياعه وقالت :
انت تأمر يابوص الشبكة كلها بتاعتك والبضاعه تخصك انا مجرد صورة بس
انصدم الجبالي وقال :
حامد حوصل اجده منيه ردت وقالت :
ايوة ياجدى كمان تلفوني عيسجل المكالمات وسمعته التسجيل وانصدم
اتاهم صوت من الخلف يقول :
ولدى طعني بضهري يابوي ولدى دبحني بسكينه باردة
رد وقال الجبالي :
اهدى ياكامل ياولدى
رد وقال :
اهدى كيف وولدى عمل كل حاجه غلط في الدنيا ولدى طلع واعر وخطر ولدى طلع عيتاجر بكل حاجه حرام
رن هاتف الجبالي وكان الدكتور قفل الجبالي وقال :
يالا بينا ولدك فاج وعاوز الكل هناك
ذهب الجميع عند حامد ودخلوا وقال بصوت ضعيف :

 

 

حنان طعتني علشان جولت سرها وكمان حنان مكنتش زوجه زينه حنان كانت عاوزة مني علاقة ولما رفضت كانت بتعمل حجات اوعر وعرفت انها عملتلي عمل ولجيتها في يوم دخلتلي الاؤضة وللأسف عملت معاها علاقة بس هي السبب اني كنت هبعد عنها بس هي الا جربت مني دخلت عنديها الاؤضة وكنت عنتحدد ولجيتها بتجول نهرب من اهنية وتتجوزني ياهبعت فيدو الا بنا للكل طبعا مسكتها من شعرها وفضلت اضربها وهي فضلت تقاوم لحد ما مسكت السكينه الا في طبج الفاكهه وطعنتني في كتفي وشلتها وضربتني كذا طاعنه قومت ومسكت السكينه وغرزتها بجلبها لان هي كانت عاوزة تفضح كل حاجه وتهرب وكانت عاوزة تجتل رأفت ومهجه والعمل الا عملته كل دة لاني اتجوزت مهجه غيظها منيها لجل الأنتجام مني اني وكمان اختفاء وفاء الشغالة بسببنا اني وياها شفتنا مع بعض في وضع مخل وخدنها وجتلنها ودفنها وهي كدة كدة ملهاش حد واصل يسأل عنيها
الكل انصدم من كلام حامد حتي قال حامد :
اسف يابوي وماي مكنتش ولد صالح عملت كل حاجه عفشه اس ف يا ج دى ان ي خ لا ص ه م وت سامحوني مهجه س امحيني وانقطع نفسه
وخرج الكل وهم مصدومين من كلام حامد ونظر الجبالي وقال بغضب :
روح ادفن ولدك ياكامل
رد وقال :
للأسف معنديش عيال يابوي غير نسمه وحازم ونسمة ربنا يسعدها مع جوزها وحازم في تعليمة انما حامد مش ولدى
ظلت تبكي ام حامد وقالت :
نعمل الا علينا ياكامل اكرام الميت دفنه
اندفن حامد واندفن معه اعمالة ورجع الكل المنزل وهم في حالة صدمة حتي قالت مهجه :
مليش عيشة اهنية اني حتي لو كان عايش مكنتش هكمل امعه هو موت كل حاجه جوايا جبل ما يموت اعذروني اني ماشية لبيت ابوي
رد الجبالي وقال وهو ينظر لها وقال :
مفيش مشي من اهنيه في واحده هتسيب بيت جوزها وتهمله

 

 

ردت وقالت :
جوزي مات جوايا جبل ما يموت ياجدى
نظر لها ولرأفت وقال :
جوزك يبجا رأفت
الكل انصدم ختي قالت مهجه

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

الرواية  كاملة اضغط على : (رواية لؤلؤ الصعيد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!