Uncategorized

سكريبت هنا الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبد المجيد

 سكريبت هنا الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبد المجيد

سكريبت هنا الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبد المجيد

سكريبت هنا الفصل الأول 1 بقلم ميسون عبد المجيد

هنا:هو انت مش هتتجوزني بقي
ياسين:حاضر
هنا:مش بهزر
ياسين:ماشي
هنت:يااااااسين
ياسين:ربنا ياخده عشان يرتاح من زنك ومن صوتك العالي اللي طرمني دا
هنا: بعد الشر عنك
ياسين:لا بجد ربنا ياخدني أنا زهقت منك
هنا بحزن:بس أنا بحبك ومستحيل ابعد عنك
ياسين بهدوء:هنا ارجوكي افهمي أنتي اختي وحبك ليا دا مجرد حب اخوي مش اكتر 
هنا بكسرة:يعني انت شايف كدة
ياسين بهدوء:ايوا
هنا بصتله بصة حزن وحب وعتاب وكسرة
ياسين بابتسامة:طب خلاص عشان خاطرك بس هعزمك علي ماك انهرده
قامت من جنبه وقالت:لا معلش عندي صداع مش قدرة
ياسين بحزن:يعني ي هنا أنتي تقولي كدة وتزعلي مني أنا زنبي ايه طيب
هنا:انت ملكش ذنب انا إللي غلط ديما أنا إللي غلط عن اذنك
مشيت من قدامه بسرعة قبل ما دموعها تنزل
ياسين بص للسما بحزن:يااااا رب
هنا نزلت تجري على شقتهم
مامتها بخضة:مالك ي هنا
هنا بتداري دموعها: ابدا ي ماما بس حاجة دخلت في عيني
مامتها بشك: وايه إللي طلعك بدري من عند عمك دنتي بتسهري للصبح مع المجانين إللي زيك
هنا بابتسامة حزينه:عادي ي ماما صدعت فا عايزة انام
مامتها:ماشي ي حببتي
هنا:بس لو سمحت سبيني انام براحتي متصحنيش ارجوكي غير لما اصحي لوحدي
سبت ماما ودخلت اوضتي بسرعة واترميت علي السرير وأكني برمي حزني يااااه علي وجع قلبي منك يا ياسين قلبي كله مليان بحبه بيه وهو ولا حاسس بيا ديما بيقولي أنتي اختي طب ازاي محبهوش وأنا مليش غيره من بعد عمر وهو أول واحد لما بيلاقيني مضايقة بيفرفشني ولا لما اكون تعبانه ويفضل يجبلي كل الادوية وعصاير وكل حاجة بيعملها بتبسطني لكن علي طول كاسر بخاطري ومش مدي لنفسه فرصة يقرب مني كا حبيب ولما يوعلني يجي بعدها يصالحني وأنا زي الهبل بتصالح مش عرفة اعمل ايه بجد تعبت
حاولت اغمض عيني غصب واوقف مخي عن التفكير ونمت
بعد مرور خمس سعات
الباب بيخبط
هنا بنوم:ي ماما قلتلك سببني اصحي لوحدي
عمر بمرح:طب ولو أنا بردو مش هتصحي
هنا قامت فطت من علي السرير
هنا بفرحة:عموري وحشتني اوي
عمر حضنها: وأنتي كمان ي قلب عمر
هنا بطفولة:ها جبتلي ايه معاك
عمر بخبث:امممم بصراحة مجبلكيش حاجة
هنا بغضب:نعمممم
عمر بضحك:يا بنتي هتتحولي ولا ايه اكيد يعني جبتلك حجات مش حاجة وحدة بس يعني الاول تسألي عملت ايه في سفريتك شغلك عامل ايه صحتك عاملة ايه خلي عندك كرامة اكتر من كدة
هنا بلا مبلاه:ي عم اخلص دا كلام فاضي بس ها بجد جبتلي ايه
عمر بضحك:كل حاجة لسة في الشنط برا
هنا بابتسامة:اممم ماشي
عمر:علي فكرة مجتش لوحدي
هنا:امال
عمر: مراد كمان جه معايا
هنا بفرحة:بجد ابن الايه وحشني أوي
عمر ضربها في رأسها:يبت احترمي نفسك شوية دنا اخوكي
هنا:ي عم طب مهو كمان اخويا
عمر بصلها وضحك
هنا:مالك باصصلي كدة ليه اتكلم
عمر:مالك ي هنا
هنا بعدم فهم:مالي ي عمر
عمر:وشك باهت وضحتك طلعة بالغصب وجواكي حجات كتير
هنا بابتسامة كاذبة: كل دا لا ي عم متقلقش بس يعني مشغولة عشان خاطر رسالة الدكتوراه إللي بحضرهه
عمر:اها صحيح هي امتي
هنا:هناقشها كمان تلات شهور بس خايفة اوي ي عمر بجد نفسي اخد الدكتورا اوي
عمر طبطب عليها بحب:بأذن الله ي عمري من جد وجد وأنتي ماشاء الله عليكي يلا هسيبك اروح اخد دش كدة وارتاح شوية ورجعلك
عمر سابني وأنا بردو بقنع عقلي انو ينسي ياسين بس هو خلاص مبقاش في عقلي دا بقي في قلبي واستحالة يطلع
غسلت وشي وحطيت طرحة علي شعري وخرجت البلكونة
لفت نظري حاجة وقعة علي الارض  ببص لقيتها شوكلت جلاكسي كبيرة ومعاها ورقة ابتسمت ابتسامه سريعة حاولت اخفيها وعملت نفسي مأخدتش بالي ووقفت شوية
لسة هدخل بس وفقني صوت
ياسين:يعني لسة زعلان ومرضتيش عني
حطيت وشي في الارض وابتسمت وحاولت ابين الوش الخشب ومردتش عليه ودخلت وقفلت البلكونة حسيت إني اخدة حقي منه
مهو إحنا ساكنين في عمارة وحدة وبلوكنتي في وش بلكونة ياسين بس هو اعلي مني بدور
دخلت لسة بفتح الفون لقيت ٥٧ مكالمة و١١٣ رساله من ياسين
اتخضيت وفتحت شفت اخر رساله
(بقي كدة ي انثي البرص بكلمك ومترديش ماشي ورحمة ابويا وابوكي لهربيكي بس اللمحك قدامي)
ابتمست لا اراديا وفرحت بس بعدها افتكرت اهانته ليا وزعلت إني ديما جارحني
عدي شوية وقت
عمر:نونو تعالي نسهر مع عمر وسليم و روقية بقلنا كتير مسهرناش
هنا بتردد ٠:هو لازم
عمر بشك:ايوا في إيه حد مزعلك منهم زلا إيه قولي والله وأنا انزل اطلع عينه من ودانه
ضحكت:لا ي حبيبي بس بقلك خليك معاية
عمر بعدم فهم:طب منا معاكي
هنا بخوف من ياسين:لا يعني هات ايدك اوعي تسبني
عمر بصلها بعدم فهم بردو
دخلت لبست اسدال كحلي ومسكت ايد عمر ونزلت
فتحلنا ياسين
بصتله بخوف وحاولت استجمع قوتي
ياسين بيحضن عمر: إيه ي عم كل دي غيبة
عمر بابتسامة:البركة في اخوك
سابو بعض وانا مديت ايدي ومسكت عمر تاني
ياسين بتوعد:اهلا اهلا ي هنا هانم ايه دا سبع سعات بحالهم مشفكنيش
عملته الريأكشن دا☺️☺️
وسحبت ايد عمر ودخلت
ياسين واقف بيضغط علي الباب بغيظ قفلة ودخل
هنا:كووووكي
رقي:نعم ي ست قرف أنتي مش لسة طالعة
قالت كدا وهي خارجة من أوضاعا ومش شايفة عمر
كانت خرجة لبسة ترنج بيتي بنطلونه لونه ابيض  وعليه تيشرت بينك وعمله شعرها قطتين ولفاهم كحكاية ومسكة مصاصة
عمر بصلها بصدمة بعدها حط وشه في الارض وفضل يضحك بهمس
رقية بصتله بخجل شديد وطلعت تجري
عمر بضحك:مجنونة وربي
هنا بتكتم ضحكتها:بس بقي ممكن تطلع تطردنا
ياسين جه قعد:منورين ي شباب
عمر:نورك ي باشا
ياسين لهنا:وايه اخبارك ي هنا ورسالة الدكتورا قربتي
هنا ببرود وباصة بعيد:اه أن شاء الله
ياسين اضايق اكتر من استفزازها ليه وحب يضايقها
ياسين بأستفزاز:شوف ياخي الشبر ونص دي هتبقي معاها الدكتورا
هنا بصتله بغيظ شديد بس حاولت تهدي
هنا ببرود:ميهمنيش الهبل دا المهم ابقي حاجة كبيرة والكل غيران مني ومن نجاحي
ياسين بغيظ:ليه يختي فكرة نفسك مين احمد زويل
هنا: واحسن كمان ☺️????
ياسين بصلها وضغط على ايده بغيظ وهي خافت
شوية وطلعت رقية وكانت لبسة اسدال
عمر بضحك:ايه دا اسلمتي امال فين الكلبين إللي كنتي عملاهم قصدي القطتين
رقية بغيظ:نينيني ملكش دعوة ي بايخ
عمر بضحك:خلاص يستي حقك عليا
مراد:ي هلا ي هلا بالناس الواطية إللي ولا بتسأل
هنا بحب اخوي:يلا كنت بسأل عمر عليك علي طول
مراد قرب سلم عليها: وحشتيني والله ي هنون
هنا:وانا كمان ي ميرو
ياسين بضيق:طب كفاية سلامات وتعالو نسهر سهر من بتوع زمان
رقية:اشطا تعالي ي هوهو نعمل فشار ونجيب كولا وانتو ي شباب حضرو البلكونة
مامتهم خرجت:اهلا اهلا بالقمرات
هنا:ازيك انتي ي لولو
مامتهم: أنا كويسة ي قلب لولو
رقية بضحك: إيه دا ي ماما هتطفشي وتسيبينا
مامتهم بسخرية:ياريت يختي كنت الاقي مكان (طبعا دي بتمثل كل الامهات ????)
راحة اقعد مع حنان شوية (مامت هنا وعمر)
رقية:اممم ماشي
دخلو رقية وهنا المطبخ وبدءو يحضرو
رقية:بس استني أما الزيت يسخن
رقية واقفة مع هنا ياسين من برا غمز لرقية عشان تخرج
رقية:لحظة وجيالك
رقية بهمس:عد الجمايل بقي
ياسين:حاضر
وضربها علي قفاها
هنا وقفة في المطبخ لسة بتكب الفشار وهحتط الغطا
ياسين بصوت عالي:بخخخخخخخخ
هنا بفزع:عاااااااااااا يخربيتك
ياسين بضحك:هششش يخربيتك يقولو بعمل فيها ايه
هنا بغيظ:ايه إللي دخلك يا بني ادم انت
ياسين بأستفزاز:مش ملاحظنا انو مطبخنا وانتي واقفة عندنا
هنا بصتله بضيق:اتفضل برا عشان ا…
وفجأة الفشار بدأ يترقع ومفيش غطا
هنا بتوتر:يلهوي الفشااااار
ياسين بضحك:ههههه مش قادر
هنا بتوتر وخوف:يابني ادم الفشار كله ملي المطبخ
ياسين بضحك جامد:عيزاني اعمل ايه هههه
هنا بغيظ:غطيييييه
كل دا والفشار ملي المطبخ
ياسين بضحك:لا ي عم اخاف يفط في وشي
هنا قربت تولع فيه
فضلو وقفين
لغاية ما الفشار كله خلص
هنا بصا لياسين بصدمة:عجبك إللي حصل
ياسين: آسف
هنا بقوة:اطلع برا ماكلمنيش تاني
ياسين بحزن:والله آسف مكنت اقصد ازعلك
هنا بعياط: انت إيه ها كل مرة كدة والله ما كنت اقصد ازعلك وأنا إيه ها جبلة معنديش دم مش بحث مشاعري طيب ايه مبتجرحهاش بكلامك دا أنا معاك حسيت بالكسرة اوي انت خلتني وحدة وحشة كل دا ليه لأني بحبك ملعون ابو دا حب يشيخ
قالت كدة وطلعت جري علي بيتها
ياسين واقف مكانه مصدوم وحزين اول مرة هنا تتكلم معاه كدة دا هو إللي مربيها علي ايده ومكبرها وعمرها ما زعلت منه اكتر من كدة معقول إللي حصل
هنا طلعت ودخلت اوضتها علي طول من غير ما مامتها ومامت ياسين يوشفوها قفلت علي نفسها وفضلت تعيط
ياسين خرج لقي عمر ومراد ورقية قعدين
مراد:امال هنون فين
ياسين بحزن:طلعت
عمر بقلق:ليه
ياسين:معرفش 
عمر بصله بشك وطلع
مراد ورقية بصين لياسين مستنينو يتكلم
ياسين بضيق:محدش يقول أي حاجة
 الاتنين بصولو وسكتو لانو عرفينه لما يكون متعصب
هنا قعدة في اوضتها ضمها جسمها كله وعمالة تعيط بحرقة علي حبيبها الجارح القاسي
عمر:هنا افتحي وقولي حصل ايه
هنا بتمسح دموعها:مفيش حاجة ي عمر ارجوك سبني دلوقت
عمر:ماشي ي هنا بس في حاجة مهمه لازم نتكلم فيها
عمر سابها وهو حزين جدا عليها
مر الليل بطوله علي ابطالنا وكل واحد جواه حزن وتفكير وعتاب واشتياق
______جاء الصباح يحمل كثير من المفاجأت
هنا صحيت من النوم بصعوبة وكأنها بتهرب من الواقع صحيت وشها باهت عينيها وارمة وتحتها اسود بصت لنفسها شوية في المرايا
هنا لنفسها:يااااه تصدق معاك حق ي عمر بقيت عاملة زي الوردة الدبلانه إللي بعد ماكان صاحبها شايلها في قفص وبيزقيها ومخلي باله منها راح حطها في نص الشارع واللي رايح وإللي جاي بيدوس عليها 
فضلت تكلم نفسها كتير اخدة نفس بتعب وخرجت برا علي الصوت
لقيت عمر ومامتها ومامت ياسين ورقية وياسين ومراد كلهم قعدين
حاولت تتجنبه خالص ولا بصتله
هنا بابتسامة حزينه:صباح الخير
قعدو شوية يتكلمو وهنا مبصتش لياسين خالص وهو عمال يبصلها بأسف وهي ولا معبراه
مامت ياسين:مش تباركي لياسين ي هنون
هنا بأنتباه:ليه ي طنط
مامت ياسين:اصله رايح يخطب انهرده
هنا:….
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية ملاك أوقع شيطان للكاتبة ريم محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى