روايات

رواية فتون ليث الفصل الرابع 4 بقلم نادية محمود

رواية فتون ليث الفصل الرابع 4 بقلم نادية محمود

رواية فتون ليث البارت الرابع

رواية فتون ليث الجزء الرابع

رواية فتون ليث
رواية فتون ليث

رواية فتون ليث الحلقة الرابعة

_بابا لو سمحت ممكن نتكلم
محمد… قولي مفيش حد غريب
_أنا عايزه كتب الكتاب يكون الاسبوع الجاي هو الخطوبه سوا
ليث بصدمه… ايييه
محمد… اي اللي حصل لـ ده كله
_لوسمحت يا بابا احترم قراري علي الاقل هخرج ودخل معاه وهو جوزي ومحدش يقدر يقول علينا حاجه او يقلل مني (وكانت بتتكلم وعنيها علي ليث)
محمد… اللي انتي عايزاه
ليث… ينفع نتكلم طيب
_بابا لو سمحت أنا تعبانة ومش قادره اتكلم مع حد
ليث… فتون اسمعيني بس.. خلينا نتكلم شوية
فتوووون

 

 

“سابته ودخلت اوضتها وياسر أستاذن محمد ومشي وجاسر راح لليث”
جاسر… مالك ياصحبي
ليث بحزن… تعبان أوي تعبان وندمان
جاسر… كل لن يصيبنا إلا ماكتب الله لنا “. يعني لو ربنا كتبلك حاجه هتشوفها مهما كنت شايف إنها مستحيله
ليث… معاك حق ياخويا
___________
تاني يوم
في الكلية
ميساء… الله أكبر الله أكبر بركاتك يارب هو أنا اللي شيفاه ده صح ولا أنا جالي حول
_اقعدي يـ ختي
ميساء… انتي تعبانة فيكي حاجه أول مره فتون هانم تتكرم علينا وتيجي بدري لا وكمان بتكلمني بإحترام في حاجه غلط
_أنا غلطانه إني بحترمك يـ زبا.. لة
ميساء بضحك… أيوا كدا أرجعي لأصلك
يلا نلحق المحاضرة ي بت
_كنت عايزه اقولك…
ميساء… لما نطلع يعني أنا ههرب
“دخلوا المحاضره وميساء راحت الحمام بعد م المحاضره انتهت وهيتقابلوا في الكافيتريا لما تخلص و فتون لمت أغراضها طلعت من المحاضره وفي طالعه حد شدها وحد ايده عليها عشان مش تصرخ”
_وسع كده يـ حيوا…. ليث
ليث… أيوا ليث ممكن تسمعيني بقا امبارح حكمتي من غير م تسمعي

 

 

_لو سمحت عايزه امشي
“ليث وهو بيقرب منها وبيمسكها من كتفها”
ليث… غصب عني اتعصبت لما لقيت جايه معاه وعاملين تضحكوا في نص الليل حاجه جوايا كانت مدمره لما شوفتك معاه فتون أنا أكتشفت إني محبتش حد غيرك
فتون أنا بحبك
“فتون اتصدمت جدا بس فرحت ولكن ثواني والفرح اختفي لما افتكرت صديقة عمرها”
_معدش ينفع… أنت خاطب وأنا كتب كتابي بعد كام يوم وهكون علي اسم راجل تاني ياريت تنسي
ليث بغضب أعمي… أنتي ملكي أنا بس سمعاااااااااه ملكي أنااااا وبس
“لما فتون اتأخرت ميساء قررت تروح تشوفها.. شافتهم واقفين سوا وليث قريب من فتون اوي اضيقت ومشيت”
ليث… مش هقدر أشوفك مع حد غيري يـ فتون أنا بحبك
_بغضب… وأنا مش بحبببببك مش بحبك هو بالعافيه
ليث بكسره… لا مش بالعافيه
“الأيام عدت وليث اعترف لـ ميساء بحبه لـ فتون وإنه مش هيقدر يكمل معاها وهو خلاص حجز تذكره للندن عنده أهله يوم فرح وكتب كتاب فتون”
________
يوم الفرح
ترن ترن
ليث… ايوا يـ جاسر
جاسر… برضوا هتعتمل اللي في دماغك وهتسيبني وتمشي
ليث… معلش بقا يـ جاسر أنا خلاص بجهز أخر شنطة
جاسر بزعل… هتوحشني ياصحبي
ليث… وانت كمان ياصحبي
—–

 

 

عند فتون
“البنات لبسوها وحطولها ميكب سيمبل وهي كانت بس سرحانه في ذكرياتهم سوا وهو بيعترفلها بحبه لها
وميساء كانت لبسه فستان سوارية أزرق وحطه ميكب سمبل”
ميساء… تونة خدي الفون حد بعتلك باين رسالة
“فتون أخدت الفون وقرأت الرساله وهي في قمة الصدمة وشريط ذكرياتهم بيمر قدامها لحد سابتهم وطلعت تجري بالفستان علي برا وهي طالعة شافت ياسر بس استغربت أنه مش جاهز وإنه لابس لبس عادي”
ياسر… أنا حبيتك وعايزك تكوني مبسوطة حتي لو مش كنتي معايا (بصتله بإستغراب ليكمل) ميساء قالتلي كل حاجة روحي إلحقيه قبل م يسافر
“فتون بصتله بدموع وبعدين بصت لـ محمد فـ ابتسم لها وهز راسه لها بالموافقه وبعدين بصت لـ ميساء لقتها بتضحك لها وتشاورلها إن له تمام”
جاسر… بس أي الحلاوة دي
“ميساء ابتسمت”
جاسر… بقولك أي أنا سيبتك تضيعي مني مرة ومش هسيبك تضيعي مني تاني..قولي للحج إني جاي اشرب القهوة معاه الاسبوع الجاي يـ نبض قلبي
“ميساء خجلت ومقدرتش ترد عليه غير بإبتسامة”
___________
“سابتهم ونزلت تجري بالفستان علي المطار واخدت تاكسي واخيرا وصلت علي المطار كان ليث بيدخل الشنط علي كاشف الأغراض وراح يسلم الباسبور عشان يختموا.. دخلت فتون من بوابة الأمن فـ الأمن وقفها ومنعها من الدخول حاولت تدخل مش عرفت فـ شغلت انتبتهم وجريت علي جوا وهما اخدوا بالهم وجريوا عليها عشان يمسكوها وأخيرا شافت ضهر معشوقها من بعيد فـ نادت عليه بكل م تملك من صوت”
_ليييييييييث
“ليث خلاص أخد الباسبور والشنط وخلاص هيروح ينتظر حتي إعلان طائرته ليتجمد مكانه عندما سمع إسمه من الشخص الذي يعشقه لينظر خلفه فيجدها هي حبيبته وطفلته الشقية”
“فتون جريت عليه وهو رمي الشنط من ايده وجري عليها وحضنوا بعض”
_بقا كنت عايز تمشي وتسيبني يـ ابن الهـ ـبلة
ليث… كنتي عايزاني أعمل اي وانا بشوفك مع غيري
_عملك أسـ ـود ومهبب
ليث بضحك… يخربيت لسان أمك

 

 

_وماله لساني يـ دالعدي
ليث… بحبه هو وصحبته
_وصحبته بتحبك أوي
“شالها ليث ولف بيها والناس صقفولهم وباركلهم ورئيس الأمن هنأهم”
ريئيس الامن… مبسوطين إن المطار قدر يرجعكم من جديد بس الأنسه مضطره تيجي معانا لفه صغيره لحد القسم
“فتون وليث بصوا لبعض وضحكوا”

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية فتون ليث)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى