Uncategorized

رواية الضحية الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 رواية الضحية الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية الضحية الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية الضحية الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

هناء بغصب : اختبار الحمل ده بتاع مين وازاي طلع شرطتين وانتو لسا بنات 
صفاء بضيق : بنتي انا محترمه أما بنتك بقا الله اعلم
سما بسخريه : ايوا يا طنط مش انا شوفي بنتك 
اسراء بدموع : والله مانا ياماما والله العظيم دي سما وقولتلي أنها حامل من راجل غني جدا ومعه فلوس كتير اوي 
صفاء مرات عم اسراء ضربتها بلقلم وقالت : اخرسي بنتي اشرف منك 
اسراء بدموع : طب اكشفو علينا وهتشوفي مين الي كداب 
صفاء بغضب : بت قللة الحيا صحيح عايزه تروح تكشف 
سما : انا مستحيل اخلي حد يشوفني 
اسراء بصت لي مامتها بدموع 
هناء بقسوه : هتصل بأبوكي يجي يقتلك ويشرب من دمك 
صفاء بخبث : عين العقل بدل ماتجبلكم العار 
اسراء بدموع : والله مظلومه 
صفاء بسخريه : وياتره العره خطيبك ده هو الي انتي حامل منو 
اسراء بدموع : والله ولا انا ولا هو 
هناء مسكتها من شعرها وفضلت تضربها ودخلتها الاوضه وقفلت عليها الباب بلمفتاح واسراء رمت نفسها علي سررها حست كل حاجه هضيع منها بسبب سما بنت عمها اسراء بنت من عيله بسيطه دخلت كليه طب رغم أن اهلها مكنوش معاهم فلوس علشان تكمل تعليم بس اشتغلت طباخه في مطعم وصرفت علي تعلمها بنت هاديه وخجوله عايشه معا عمها وبنتو ومراتو تلات عقارب ام امها قاسيه جداا وباباها شخص مش قد مسؤوليه ومدمن خمور وخطيبها شريف حبيبها وحب طفولتها ….
اسراء فضلت تعيط من القهر والوجع ودخلت عليها بنت عمها وقربت من بهدوء وقالت 
سما : قسم بالله لو جبتي سرتي لقتلك يااسراء فاهمه ولالا 
اسراء بدموع : انتي الي حامل مش انا حرام عليكي حياتي بضيع مني كدا قوللهم مين ابو طفل الي بطنك 
سما بسخرية : ابو طفل الي في بطني ده الجزمه الي بيلبسها تشتري الحاره الي عايشين فيها دي وبأهلها كمان 
اسراء بغضب : يغور المهم شرفي انا مالي بيكي حرام عليكي انا بحب شريف وعايزه اتجوزو بابا لو جاه هيموتني 
سما : هششش انا رايحه دلوقتي انزل العيل ده وهرجع بنت تاني 
سما مشيت واسراء فضلت تعيط علي حياتها وحظها..
_______________________________________________
*في شرم شيخ  * 
سيف طلع من بحر بهدوء لقه قدامو فريد صاحب باباه وتقريبا ماسك نص شغلو 
سيف بابتسامه : هقولك انت جاي ليه هتقولي أن سما زفت دي كلمتك وأنها حامل طب وانا مالي 
فريد : سيف افهم 
سيف : تشرب عصير 
فريد بضيق : تخيل كدا ابنك او بنتك ده يكرهوك لما يكبرو 
سيف بسخرية : يكرهو امهم انا مالي 
فريد بغضب : يعني هي جبتو لوحدها 
سيف : ياعم روق مالك كدا متعصب اهده 
فريد بضيق : سيف افهم بقا مينفعش كدا 
سيف : طب انت عايزني اعمل ايه دلوقتي 
فريد : تروح وتطلب أيدها من أهلها 
سيف بضيق : فريد انا مش اول راجل في حياة سما ازاي تبقا مراتي مستحيل 
فريد : يابني حرام الي بتعملو ده في بنات ناس تخيل كدا انت مكان ابنك ده الي لسا مجاش هتبقا حياتك عامله ازاي 
سيف بهدوء : خلاص يافريد الي تشوفو
فريد بابتسامه : ايوا كدا  
سيف بضيق : هنمشي من هنا يعني 
فريد : طبعا ودلوقتي 
سيف بسخرية : بذمتك نسيب المزز دي كلها ونرجع لي سما ايه الغم ده 
فريد بضحك : والله شبه ابوك كان مقضيها 
سيف بابتسامه : الله يرحمو 
فريد : يلا بقا 
سيف بضيق : طيب 
( الي هيسرق اسكريبت يراعي أنها قصه حقيقه ومفروض تخدو رأي البنت قبل ماتنشروها لو عندكم يعني دم واخلاق صحيح الكل هيفكر بقا أن سيف هيجي وينقذ اسراء واسراء تحبو ويتجوز سوري احب اقولكم ياسمين مبتكتبش غير الاختلاف القصه دي مختلفه وصعبه ….)
____________________________________________
*عند سما *
دخلت اوضه العمليات وهي خايفه بس كانت لازم تعمل العمليه دي الدكتور ادها البنج ونامت أما اسراء باباها دخل الأوضه عليها بغضب هو وعمها ودخلو هجمو عليها وفضلو يضربوها وهي تصرخ 
صلاح ابوها : هقتلك هشرب من دمك 
صالح عمها : وانا ولله ماهرحمك 
اسراء بدموع : اقسم بالله يابابا كدب
صالح مسك شعرها وقالها : والله لخليكي شبه الولد هاتي المقص ياصفاء 
صفاء بسعاده : عنيا ياسيدي يتاج راسي 
اسراء بصت علي مامتها لقتها واقفه عادي جدا وأبوها واقف صفاء جابت المقص وبدأ يقص شعرها ويضربها برجلو في بطنها 
صالح بغضب :  داحنا هندفنك 
اسراء رغم الوجع الي فيها  بس قدرت تزق ايد عمها وقالت بوجع وقهر : روح ربي بنتك هي الي حامل مش انا 
صالح جاي بضربها بلقلم بس هي مسكت ايدو 
صالح : اخرسي يابتت
اسراء بصريخ : بنت ايه بنتك هي الي كدا واوع تمد ايدك عليا تاني فاهم ولالا 
اسراء زقت عمها جامد وجت تخرج من الاوضه صفاء مسكت شعرها جامد ووقعتها في الارض وفضلت تضربها في بطنها وهي تصرخ وبصت علي مامتها بوجع وبعدين بدأت عنيها تقفل وفقدت الواعي 
صفاء بخبث : انا لو مكانك ياهناء اكهربها أو مثلا اكسر جسمها كلو جبتلنا العار
صلاح بغضب : لما تفوق بس مش هرحمها 
صلاح وهناء طلعو برا الاوضه وصالح تف علي اسراء بقرف قبل ما يطلع و صفاء طلعت وقفلت عليها …….
________________________________________________
*في المساء *
اسراء فاقت بتعب قرارت تمشي من البيت ده  فضلت تمشي لغيت البلكونه ووقفت وبصت منها كانت في دور تاني بس آكنو دور الارضي هي قاعده في حاره شعبه طلعت علي سور بتعب وقالت : لازم امشي انا بكرهم بكرهمممم 
اسراء جمعت شجاعتها ونطت في الارض وتخبطت في راسها وصرخت بوجع كل الناس اتلمو عليها وهي حاولت تقوم وفي ست قومتها وهي زقت الست وجريت بتعب ووشها غرقان دموع طلعت من الحاره كلها وطلعت الطريق الرائسي وجايه تعدي الطريق بس شافت عربيه بتقرب منها بسرعه وهي صرخت وغمضت عينها وفجاه العربيه وقفت 
* في العربيه *
سيف بضيق  : مش تخلي بالك 
فريد : اطلع شوف البنت دي 
السواق فعلا طلع من العربيه بسرعه وقرب من البنت 
السواق بصدمه : اسراء
اسراء فتحت عينيها بصدمه وقالت : شريف 
شريف : مالك وازاي خارجه كدا 
اسراء جريت عليه وحضنتو وقالت بدموع : انا محتاجاك اوووي 
سيف بسخرية : اوف دي طلعت الجو بتاعو 
فريد : يابني اسكت 
سيف غمزلو وقال : وانت مالكش جو يا فريد ياطرش انت 
فريد بضيق : اقسم بالله انا مش عارف انا ليه مكمل معاك 
سيف بضحك : هو احنا متجوزين وانا معرفش ايه مكمل دي 
فريد بضحك : والله كلك ابوك 
سيف : اسكت بقا اما نشوف سي شريف ده مرتبط بمين وياتره حامل منو هي كمان ولالا
فريد بهمس : ليه ياخويا مفكر كل ناس شبهك 
سيف : سامعك يافيرو سامعك ….
أما سما كانت قاعده في تاكسي كانت حاسه بشويه تعب وبصت من شباك ونصدمت لما لقت عربيه سيف 
سما بسرعه ؛ وقف وقف ياسطااااا …..
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!