Uncategorized

رواية حدوتة هنا الفصل الأول 1 بقلم جهاد عوض

 رواية حدوتة هنا الفصل الأول 1 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الأول 1 بقلم جهاد عوض

رواية حدوتة هنا الفصل الأول 1 بقلم جهاد عوض

٠٠/ نتي كويسه يبنتي اجيبلك ماايه 
__ شكراا ي طنط ناا كويسه 
٠٠/ متااكده 
__ ايوه شوبه ارهااق بس 
٠٠/ معلشي يبنتي علي التدخل بس هو نتي حاامل 
__ اييه ااه اه 
٠٠/ طب خدي بالك يبنتي وابقي خلي حد يمشي معاكي شكلك في اول الحمل ومن النااس اللي بتتعب 
__ حااضر ي طنط وشكراا علي النصيحه 
 بعد فتره كنت وصلت للمكان اللي نا راحها نزلت من الاتوبيس وركبت تاكسي راحت لبيتي القديم اللي كنت عاايشه فيه قبل متجوز 
٠٠/ هناا ازيك يبنتي 
هنا ( ببتساامه ): ازيك ي طنط امااني نا كويسه 
امااني : عااش من شاافك نتي اتجوزتي وقولتي عدولي ولا اي اماال فين جوزك 
هناا ( بدموع مكتومه ): هاا كل شي قسمه ونصيب يطنط عن اذنك 
دخلت بسرعه وقفلت البااب وسمعت صوت الجمله اللي دخلت علشاان مسمعهااش 
امااني : يعيني يبنتي دنتواا متجوزبن عن حب كان بااين عليه كويس 
( اناا هناا كنت متجوزه او لسه متحوزه ومستنيه قرار الطلاق النهاائي ذي مسمعتواا كداا كنت متجوزه عن حب اجمل قصه حب ممكن تشوفهاا بس ذي مبيقولوا النصيب )
دخلت بصيت لكل ركن في البيت اد اي نا كنت مبسوطه وحولياا كل اللي بيحبوني حطيت شطنتي واخدت فلوس ونزلت جبت مساحيق تنظيف ولوازم للبيت وطلعت وبعد تلت سااعه كنت خلصت كل حااجه وقعدت بعد شويه كان صوت فوني بيرن 
هنا : اي ي سااره 
سااره : نتي فين ي هناا صحيت ملقتكيش 
هنا : اناا كويسه ي سااره متقلقيش 
سااره : هناا لو نتي مش مستوعبه اللي نتي فيه افكرك نتي حاامل فااهمه يعني اي ممكن يجرالك اي حااجه ونتي بعيده عننا علشان كدا قلتلك افصلي معاياا 
هنا : معلشي ي سااره عااوزه ابق لوحدي نى بيتي ي سااره متقلقيش كلهاا ٣ ساعات وتبقي عندي وقت متحبي تعالي 
سااره : مااشي ي هنا خدي بالك من نفسك 
هنا  : حااضر بااي 
سااره :  باي
(دي سااره بنتي عمتي وصااحبه عمري  كل اسررناا مع بعض من واحناا صغيرين كان متجوزه وجوزهاا توفي وسبلهاا ولد يشبهوا جداا وهي بتحبوا وعاايشه علي ذكراه مع عمتي )
بعد لماا قفلت مع سااره جبت امل وقعدت اكل ولقتني تلقائي بحط ايدي علي بطني وبكلمهاا 
حبيبه قلب مامي شبعتي ولا لسه نتي عاارفه مع اننا في مشااكل وتوقيت غلط بس ناا مستنيه التامن شهور دول يعدو بسرعه علشاان تيجي وتنوريني ونعيش مع بعض مش عاارفه نا لي حااسه انك بنت ياارب تكوني بنت علشان نبقاا صحااب يالا نروح ننام ونرتاح من تعب اليوم داا
” تااني يوم الصبح ” 
صحيت النهاارده معادنا مع الماذون اللي هيطلقناا  لبست وجهزت نفسي واقنعت نفسي اني هتمالك نفسي ومش هنهار بعد فتره وصلت عند الماذون وشفتوا وهو واقف مع مامتوا ولقيت سااره وعمتي هنااك روحت عليهم علطول 
عمتي : هنا نتي تمام 
هنا : ااه يعمتوا ناا كويسه 
سااره : طب يالا ي هناا الماذون مستني جواا
دخلناا جواا وبداء الماذون يتكلم 
الماذون : ان ابعض الحلال عند الله الطلاق نتوا متاكدين انكوا عاوزين تتطلقوا 
بثيت نحيتوا لقيتوا بيبصلي ةيقولي ارحوكي متسبنيش ناا مش عااوز اسيبك امسكي فيهاا ناا ضعيف نا محتاجلك استجمع شجاعتي وردت 
هنا: ايوه 
الماذون : راجعي نفسك يبنتي 
هنا : ناا مراجعه نفسي كويسه ياريت نخلص بسرعه 
الماذون : استااذ سيف انت نتا موافق علي الطلاق داا
سيف : لا 
هنا ( بعصبيه ): هو اي اللي لا 
سيف : ناا مش عااوز اطلق ي هنا نتي عاارفه اني بحبك ومقدرش ابعد عنك وعاارفه انهاا كانت لحظه شيطاان ومش هتتكرر تااني عمرهاا 
هناا : لو مطلقتنيش با الزوق هخلعك ي سيف وروح اتجوزهاا بق علشان خاطر حماتي العزيزه عااوزه ترضي نفسهاا واللي كانت عااوزه تقتل حفيدها 
اموا  : متحترمي نفسك يبت نتي 
هناا : يالا ي عمتو يالا ي سااره وياربت ورقه طلاقي توصلي ياا هخلعك ي سيف وخليك مااشي ورا الست الوالده 
(طبعاا كلكوا اكيد بتسالوا نفسكوا اي اللي وصل الموضوع لمرحله الطلاق بعد قصه حب عظبمه ذي معرفتواا ناا هقولكم اناا وسيف جيران القصه اللي بتكرر ديماا ابن الجيران وبنت الجيران بس احناا نختلف سيف كاان بيحبني بس ذي مبيقولوا مكنش عاارف كان معترف لوحده تاانيه انوا بيحبهاا وكان خلاص هيتجوزهاا ناا اتكلمت معااه وقلتلوا نتاا متاكد من اللي بتعملوا داا تقدرو تقولوا اني كنت بحبوا ناا كمان من زماان بس كنت بعاند نفسي المهم اننا عرفناا اننا بنحب بعض وهو قرر انوا خلاص هيتقدملي كاان في رفض كبير جداا من مامتوا لان البنت اللي سابهاا دي بنت خالتوا واقرب لاموا طبعاا سيف علشان بيحبني وقف قدمهاا واتجوزناا وبعد سنه من الجواز كنا عايشين في سلام واماان وفرحنين بس ذي مبيقولوا ي فرحه ما تمت مامتوا وجت فيوم وقالتولوا 
ام سيف : سيف نتوا بقا ليكم سنه متجوزين السنيوره لسه مختلفتش ولا حاامل حته وناا عاوزه احفااد يبني 
سيف : ي اني لسه بدري 
ام سيف : بدري من عمرك ناا عااوزه أطفال ي تخلف ي تتجوز عليهاا اظن نتا اتجوزت اللي بتحبك ونا سمعت ليك جيه دور تراضي امك وتتجوز علشان تخلف 
كل داا وناا ساامعه الكلام داا وناا جاايه من المطبخ قعدت علي الارض وفضلت اعيط  بصوت مكتوم واستنيتهاا تنزل وخرجت علشان اتكلم معااه 
هنا : سيف نتاا هتتجوز علياا علشان لسه مخلفتش 
سيف( بخضه ): هناا اهدي اي منظرك داا اهدي ي حبيبتي مفيش حااجه من الكلام داا 
هدت وصدقت لغاايه ما فيوم طلع وهو مدايق جداا وجااي يقولي كنتي بتكلمي مين وامي سالتك ونتي قولتلهاا مفيش حد ملكيش دعوه 
هنا : سيف انت اتهبلت هكون بكلم مين وبعدين نا مشفتش مامتك اصلا بقالي يومين 
سيف : اناا اهبل فعلا اني صدقت 
خلص الجمله وشدني بيطلعني بره البيت اطلعي مش عااوز اشوفك وشك وهتجوزهاا ي هناا امي معااهاا حق مامتوا خرجت علي صوتوا وفضلت تزق فيهاا لغاايه موقعت من علي السلم ومفوقتش غير في المستشفى وساره جمبي وبتقولي اني حاامل )
سيبتوا وخرجت وهو جيه وراياا 
سيف : هنا انتي حاامل ازي متقوليليش 
هناا ( بغضب ): ملكش دعوه ب ابني داا ابني اناا انت ملكش فيه مفرقش معااك وناا بترمي من علي السلم من الست الوالده دنتاا حتي منقلتنيش علي المستشفي يجدع يعني كان ممكن اموت او الجنين يوم ملكش فيه وياريت تتطلق با الزوق بدل مرفع قضيه عليك وعلي مامتك انك كنت عااوز تقتل ابني 
عمتي : تعالي ي هناا نتي هتروحي عندنا 
سمعت كلمهاا نا فعلا مقدرش اروح لوحدي روحت معااه واول ما وصلت اغمي عليا
عمتي وسااره ( بخضه ): هنااا 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!