Uncategorized

سكريبت الرهان الفصل الأول 1 بقلم هالة

 سكريبت الرهان الفصل الأول 1 بقلم هالة

سكريبت الرهان الفصل الأول 1 بقلم هالة

سكريبت الرهان الفصل الأول 1 بقلم هالة

:الرهان على مين المرادي 
مازن: جبتلكو شويه بنات لو وقعتوهم يترفعلكو القبعات ولله
فارس: لي هم كام بنت 
مازن:تلاته 
فارس: هم صحاب
مازن:لا بس مشهورين هنا
ذياد:بسيطه اوي اسبوع بالكتير ويكونو التلاته بيجرو ورايا عشان اتجوزهم 
مازن ضحك بسخريه:لا معتقدش المره دي 
فارس:اي يعم انت ضارب حاجه ولا اي احنا اشهر اتنين هنا واي واحده تتمنى بس اننا نكلمها مش نرتبط بيها 
مازن:كل ده تمام بس دي في حاله لو البنات دي غير اسراء و بسنت وملك 
فارس وذياد بصدمه:مين 
مازن بسخريه:اي كشيتو 
ذياد:لا كشينا اي انا موافق 
فارس:والي يوقعهم 
مازن وهو بيقوم:هياخد عربيتي الجديده بس بشرط يوقعهم في شهر واحد سلام .ومشي
فارس:اي يمعلم الموضوع مش سهل 
ذياد:بس مش مستحيل وهكسب الرهان وهتشوف
فارس ضحك بسخريه: تبقى قابلني.وسابو ومشي 
ذياد في سرو:اي الوقعه دي بقى.نسيت اعرفكو بيا
(انا ذياد ٢٥ سنه مسميني جندوان الجامعه بير بنات كل يوم مع واحده شكل بسقط كل سنه عشان كل الي شاغل تفكيري البنات واني اتراهن مع صحابي على بنت ومفيش اسهل من كده معايا اصل مين دي الي متقعش مع واحد زيي شبه كامل من كلو فلوس عضلات عيون ملونه وشهره مين متتمناش تبقى معايا بس مازن فاجئني بالرهان الجديد دول اكتر بنات شبه مستحيل حد يعرف يتعرف عليهم والي يحاول بيبقى مسيرو مختلف على حسب البنت ي اما محجوز في المستشفى او اتمسح بكرامتو الارض او مستقبلو ضاع ومبقاش فيه ولا جامعه ترضى تدخلو ده طبعا بعد مبقاش حد يعملو حساب زي الاول بس على مين هوقعهم برضو وهعرفكو اشمعنا دول بذات الي مازن اختارهم)سمع صوت خناق وعدد كبير من الطلاب متجمعين على شكل دايره قرب عشان يشوف في اي لقى بنت لابسه كاب اسود و جاكت و تشيرت اسود وبنطلون اسود برضو مهو يوم اسود باين ماسكه واحد عدماه العافيه بمعنى الكلمه ووشو بقى خريطه بدون مبالغه بصوت شبه رجولي:جرا اي يلا اوعى تفكر تعمل عليا راجل ده انا اشرحك ولا اجدعها دكتور يعرف يخيط فيك جرح دي قرصه ودن بس عشان انت جديد ومتعرفش مين هي اس بس بعد كده ابقى اسال ي خفيف انت بتتعامل مع مين. سابت الواد الي كانت مسكاه في ساعتها وقع ومحدش اتجرء يقرب منو
 بصوت جهوري: جرا اي هي فورجه كل واحد يشوف مصلحتو يلا طرقونا. مجرد مخلصت كلامها كانو اختفو من قدامها نتعرف عليها 
(اسراء مشهوره ب اس ٢٢ سنه بنت ولا اجدعها راجل جميله جدا بس شخصيتها مغطيه الجمال ده كلامها سيف محدش يقدر يعترض ولا يرفع عينو وهي موجوده بيتعملها حساب من الكبير قبل الصغير ولا واحد اتجرء يتعامل معاها والى هيكون مصيرو زي صاحبنا ده)
اس بصت لذياد 
ذياد في سرو: احيه دي شافتني يارب خدني او اختفي اي حاجه ونبي
اس بصوت جهوري: مش قولت طرقونا ولا انت مبتسمعش 
ذياد بخوف: ح حاضر يكبيره اا انا اسف. وجري من قدامها 
ذياد: يختاااي ودي اوقعها ازاي دي اما اروح اشوف التانيه 
. وراح للمكتبه شاف بنت هاديه لابسه فستان هادي بلون السما وشبه الملايكه بتقرا كتاب لسه هيقرب منها حد سبقو وقالها نتعرف 
 :اسفه بس مبتعرفش على شباب عن اذنك 
الولد:ولله مقصدي اضايقك بس شايفك هاديه وانطوائيه  فحبيت اكون صديق ليكي 
: ليك اخوات بنات 
الولد: اه واحده 
: ربنا يخليكو لبعض بس انت تسمح انها تصاحب ولاد 
الولد: لا 
: يبقى مترضهاش على بنات الناس عشان كما تدين تدان  عن اذنك. وسابتو ومشيت 
نتعرف عليها
(ملك ٢١ سنه بنت ملامحها هاديه وانطوائيه مجتهده في دراستها ومش بتسمح لحد يقف في طريق حلمها حطى هدفها وممكن تعمل المستحل عشانو بتحب تقرا روايات بس مش بتدمجها مع الواقع ويكون حلمها فارس على حصان ابيض هي عندها تشوف حلمها ومستقبلها بعدين تبقى تفكر في الحب وغيرو ) 
ذياد: اه ودي المفروض لما اروح اكلمها اسمع منها محاضره في الاخلاق مش كده حظي زي العسل اما نروح نشوف البرنسس التالته. مشي للمسرح وشاف بنت بتعزف على الجيتار وصوتها فوق الخيال فستانها الابيض الي مخليها من الملايكه بتغني وهي مندمجه ومغمضه عنيها.نتعرف عليها اعبال متخلص غنى 
(بسنت ٢١ سنه رقيقه وجميله جدا تقول للقمر قوم وانا اقعد مكانك بتحب الغنى جدا والعزف مشهوره جدا في الجامعه وحلم اي ولد بس هي مبتهتمش بالكلام ده شايفه انو تضيع وقت على الفاضي)بمجرد مخلصت فتحت عنيها الي سحرها ولونها زي البحر  نظره منها كفيله تخليك تقع فيها. نزلت متجهه لذياد الي ابتسم لما لقاها جايه ناحيتو 
ذياد بابتسامه: هاي انا ذ. مكملش لما لقاها تجاهلتو واتجهت للباب الي وراه 
ذياد:بكام ي كرامه وانا اشتريكي 
بعد شويه 
ذياد:مستحيل يباشا 
فارس:انت هتقولي ده انا لسه بكلم اول واحده ادتني بوكس طيرلي عيني اااه يشبابك الي راح ي فارس روحت للتانيه قالتلي محاضره في الاخلاق اما التالته بقى وما ادراك ما التالته مبصتليش حتى كانها بتقولي انت والكلب واحد 
ذياد:انا مش عايز اخسر الرهان وفي نفس الوقت دول مستحيل مستحيل كمان مره ان حد يعرف يوقعهم 
فارس سكت شويه بعدين قال:تحب نعمل اتفاق 
ذياد:اتفاق اي 
فارس:انا هساعدك ف انك تكسب الرهان بس بشرط الفلوس تبقى بالنص 
ذياد فكر شويه:موافق بس ازاي 
فارس:الاول لازم تستغل صفه كل واحده فيهم يعني مثلا ملك كل الي يهمها دراستها و بسنت يهمها العزف والغنى وهكذا 
ذياد:طب نبدأ ب اس هدخل عليها ازاي 
فارس:ولله الحل الوحيد انك تدخل عليها كده بقلب جامد وتقولها بحبك 
ذياد:اه عشان تزوروني في المستشفى بعد كده 
فارس:مهي مينفعش معاها رومانسيه خالص حبيبي دي خطر على البشريه اصلا 
ذياد:طب بسنت 
فارس:اه الي مش بتبصلك اصلا وبتعتبرك كرسي 
ذياد:ملك 
فارس:هتعملك محاضره في الاخلاق 
ذياد:اي لازمتك نفسي افهم اومال اعمل اي
فارس:معرفش بامانه صعب اوي نوقعهم 
ذياد بتفكير:باااس انا عرفت هعمل اي 
فارس:اي 
ذياد:اقف واتفرج بقى.وقام بسرعه وفارس جري وراه بس وقف بعيد لما لقاه قرب من اس 
فارس: الله يرحمك ي صاحبي كنت واحد مهزق واهبل 
عند ذياد 
قرب من المكان الي اس قاعده فيه 
ذياد اتوتر من شكلها وطريقتها قاعده على كرسي وحاطه رجل على رجل على الكرسي التاني وبتشرب سجاره بشراسه وهي ماسكه تلفونها 
ذياد بتوتر:احم ه
اس ببرود وهي لسه على وضعها:امشي بكرامتك بدل م امشيك من غيرها 
ذياد بخوف: ح حاضر. جاي يمشي وقفه صوتها 
اس: خد يلا هنا 
ذياد:اا اسف.في سرو( ولله انا واحد اهبل ومعايا شهاده معامله اطفال)
اس رفعت حاجب:مالك بتتكلم كده لي مش مهم انت كنت جاي لي 
ذياد: احم كنت عايزك في موضوع بس شكل حضرتك مش فاضيه 
اس رجعت لوضعها وبصت للتلفون :ارغي 
ذياد:هو يعني عايز ده طبعا بعد موافقتك 
اس خبطت على الترابيزه بعصبيه:متخلص يلا مش هنقعد اليوم بطوله عشان تنقطني كلمه كلمه
ذياد بخوف:ك كنت عايز ابقى من رجالتك 
اس بصتلو بطرف عنها:طب اتمشى بقى انا مبشغلش نسوان 
ذياد:ب بس ا انا
اس بصتلو بحده:بتقول حاجه
ذياد بخوف وهو ماشي:ل لا انا اسف.وجري من قدامها 
فارس قعد يضحك:لا راجل يولا ربنا يحفظك 
ذياد:نقطني بسكاتك ونبي انا كنت هموت 
فارس فضل يضحك وذياد اتعصب:متتهد بقى 
فارس بخوف:ا اس 
ذياد برعب وهو بيجري:ولله اسف مش هعمل كده تاني ونبي 
فارس فضل يضحك بصوت عالي ووقع على الارض من الضحك 
ذياد وهو بيجري خبط في واحده ووقع منها الكتب ولما رفع عينو طلعت ملك 
ذياد وهو بيلم الكتب:اسف مختش بالي 
ملك:محصلش حاجه عن اذنك 
ذياد:استني 
ملك:نعم 
ذياد:ممكن اطلب منك طلب وتوعديني تعمليه 
ملك:ولله على حسب هقدر اعمل الطلب ده ولا لا
ذياد:هو انا كنت محتاج مساعدتك في الدراسه زي مانتي شايفه مستوايا عامل ازاي وانا عايز اتغير بس محتاج مساعده 
ملك: اشمعنا انا يعني 
ذياد:عشان انتي اكتر واحده معروفه بذكائها واجتهادها بشهاده الكل 
ملك بصت في الارض وهي بتفكر 
ذياد:لو سمحتي وافقي انا محتاج مساعدتك جدا ده جميل مش هنساه طول عمري 
ملك بلخبطه:س سبني افكر 
ذياد وهو باصص في الارض:معاكي الوقت كلو بس ياريت يكون جوابك الموافقه عن اذنك لازم امشي عشان مينفعش واقفتنا كده. وسابها في دوامه التفكير ومشي 
فارس: يبن اللعيبه يعني البت بلعت الطعم خلاص 
ذياد: عيب عليك يعم انا ذياد برضو 
فارس: طب وبسنت و اس هتعمل معاهم اي 
ذياد: لا هركن اس شويه اعبال ملاقي دخله كويسه اما بسنت
ف دي ليها معزه خاصه سلام. وراح لبسنت 
ذياد: احم ممكن اتكلم معاكي شويه 
بسنت مردتش وكملت لم حاجتها 
ذياد: متفهميش غلط بس عايزك في موضوع مهم لو مش موافقه مش هتشوفي وشي تاني 
بسنت بصتلو ببرود: خير 
ذياد بابتسامه: الاول اعرفك بنفسي انا 
بسنت ببرود: مش عايزه اعرف ياريت تقول الكلمتين الي في زورك عشان امشي 
ذياد في سرو: صبرني يارب : احم هو الموضوع ان والدي عندو قناه تلفزيونيه فكنت عايز اسألك لو وافقتي تغني في القناه دي 
بسنت برفعه حاجب: وانا المفروض اصدق فالنفرض اني صدقتك اي الي يجبرك تعمل كده اكيد في مقابل
ذياد: هو في الحقيقه انا بحب المزيكا جدا ومهتم جدا بالي بيغني ولو في حد صوتو حلو بساعدو زي حضرتك كده و لقيت كل الي في الجامعه بيتكلم عن حفله وانك هتغني فيها فجالي فضول اعرف السبب وسمعتك بالصدفه وكان صوتك خيال فحبيت اساعدك اصل حرام واحده موهوبه زيك متكونش معروفه  
بسنت بصتلو شويه بشرود بعدين مشيت بسرحان 
ذياد ابتسم بخبث: اللعب هيحلو اوي 
فارس جه: ها عملت اي 
ذياد حكالو الي عملو: بس يمعلم واراهنك انهم هيوافقو 
فارس: واثق اوي 
ذياد بغرور: ميه في الميه اصل ملك طيبه زياده عن اللزوم ويستحيل تسيب حد محتاج مساعدتها وبسنت بنسبالها فرصه اكيد لازم تمسك فيها باديها  وسنانها 
فارس: طب واس 
ذياد: انا عندي حل اسمع 
بليل 
اس ماشيه ببرود في شارع ضالمه وحاطه على كتفها مضرب بيسبول طلع عليها واحد ثبتها 
: طلعي الي معاكي 
اس بصتلو من فوق لتحت ببرود وكملت مشي ولا اكنو موجود 
: انتي يبتاعه انتي مش بكلمك. جاي يمسكها وقفه ايد ذياد واتخانقو مع بعض و ذياد اتعور في كتفو 
اس كانت بتابع الموقف ببرود ولما لقت ذياد اتعور اتدخلت و ضربتو بالمضرب لغايه م اغمى عليه وراحت لذياد 
اس ببرود: اي الي جابك هنا 
ذياد بوجع: ااه سمعت اتنين بيتفقو عليكي و مكنش ينفع اسيبك من غير محظرك
اس بصتلو شويه بعدين قامت وحطت المضرب على كتفها: تعالى ورايا. ذياد مشي وراها بقلق وهي بتمشي في اماكن ضالمه وضيقه لغايه موصولو لبيت كبير شويه في مكان فاضي ودخلو وكان موجود ٦ اشخاص بياكلو بيتزا وعلب البيتزا متنطوره في كل مكان و لبسهم مشابه للبسها وراسمين على دراعهم و  في٧موتسكلات في الجنب 
ذياد:واو 
اس بصوت عالي: اجتماااااع. بصولها باهتمام:عرفو نفسكو 
:جين 
:جيسي 
:اش 
:مان 
:جوني 
: ميكا 
اس ببرود: ده ذياد هيبقى مننا بعد كده يتضرب على ركوب الموتسكلات ومسك السلاح وياريت كام حركه دفاع على النفس بس هو طري و مايع  عايزاه يكون جاهز في اسرع وقت في اي اعتراض 
ميكا رفع ايدو و اس بصتلو بنفس برودها و خرجت مسدس وضربتو
ذياد بخوف وصراخ: قتلتيه قتلتيه لي
جيسي: محتاج شغل كتير اوي ده طري اوي 
اس بصتلو ببرود: ممكن تخرس وتنزل من على الكرسي وانت شبه النسوان كده 
مان بصلو بضيق واتكلم ببرود وثبات: من امتى
 اس: دلوقتي في حد كان متفق عليا وهو جه يدافع عني بس مشاء لله زي مانت شايف كده 
جوني: قوم ي خويا بطل استعباط 
ميكا قام وهو ماسك كتفو: مش هنبطل الهزار ده 
اس ببرود: قولت وقت الجد مبحبش حد يستظرف 
اش بصت ل ذياد شويه: الواد ده حورنجي 
اس: ومالو ولله طلع جدع وقد كلمتو تمام طلع بيستظرف وبيعمل فلم. رفعت المسدس: ملوش عندي غير ده 
ذياد بلع ريقو 
جيسي ادت ل ميكا علبه الاسعفات: خد طلع الطلقه 
ذياد: مش المفروض يروح المستشفى 
ميكا: لي شايفني كروديا عشان معرفش اطلع حته طلقه 
اس: و الواد ده برضو متصاب اتصرفو معاه اعبال منيجي يلا ي مان 
ذياد بخوف: رايحه فين وسيباني
كلو ضحك عليه بصوت عالي 
اس برفعه حاجب: متنشف يلا متخافش مش هيكلوك . وركبت موتسكل ومان ركب واحد تاني ومشيو 
جوني قرب منو: وانت تعرف اس منين 
ذياد بتوتر: معايا في الجامعه 
جيسي: هتعرف تخيط لنفسك الجرح ولا اخلي حد يعملهولك 
ذياد بص ل ميكا الي شال الطلقه من غير بينج ولا حتى  ظهر على وشو اي علامه وجع 
ذياد: هو مفيش بينج 
اش ضحكت بسخريه: بيقولك بينج فاكر نفسو في مستشفى انا هروح اصطاد بلا وجع دماغ 
جين: خديني معاكي ده خرع اوي 
وركبو موتسكلات ومشيو 
جيسي يصت للجرح وضغطت عليه جامد 
ذياد بوجع: ااااه ي غبيه 
جيسي: مش محتاج خياطه ولا حاجه ده جرح سطحي هو يتربط بس 
جوني حدفلو علبه الاسعفات: اخلص عشان لما اس تيجي هتبدا تدريب ومش هيبقى في وقت 
ذياد بلع ريقو بخوف: ح حاضر. في سرو: انا الي وديت نفسي في داهيه 
عند مان واس 
مان: انا مش مطمن للي اسمو ذياد ده 
اس وهي بتقطع رقبه الغزال: عادي مش حوار ادينا هنتسلى شويه زي مقولت هناك بعدين انت مالك بيه 
مان بخنقه:بيقعد يبصلك بنظرات غريبه 
اس ضحك بصخب: ولله انت مش مفهوم ي مان 
بعد شويه 
اس:دلوقتي هنبدأ بركوب الموتسكلات والمفروض انك تتعلم الحركات الي ميكا عملها 
ذياد فتح عينو على اخرها بصدمه:ها 
ميكا وقف قدامو:دورك 
ذياد بتوتر: ها 
اس برفعه حاجب: اخلص 
ذياد ركب الموتسكل بخوف لسه بيشغلو طار بيه بسرعه وهو بيصوت 
ذياد بصوت عالي: الحقوووني مش بيقف يلهوااااي 
اس زفرت بخنقه وركبت الموتسكل بتاعها وراحت وراه. وخبطت الكاوتش بتاعو فوقه ووقفت الموتسكل ونزلت ببرود ومدت اديها
اس: قوم ي خويا 
ذياد قام: جسمي اتدغدغ مش قادر 
اس: روح ونكمل بكره سلاموز. وسابتو وراحت ركبت الموتسكل بتاعها ومشيت والباقي مشي وراها معدا اش و مان 
اش: مالك ي عم ناقص تطلع نار من ودنك
مان زفر بخنقه: هي بتعمل كده لي ولي مش حاسه بيا ولي قريبه منو هو 
اش خبطتو في دراعو بهزار: متقلقش يوحش هيجي يوم و تبقى ليك 
مان ابتسم بسرحان: حلم صعب اوي مستعد اعمل المستحيل بس تبقى ليا وبين اديا 
اش بابتسامه:هتبقو لبعض وهتشوف انتو اصلا مخلقوين عشان بعض ومينفعش حد يفرق بنكو 
مان بصلها بابتسامه بعدين ركب الموتسكل بتاعو ومشي 
بعد شويه عند ذياد 
فارس بيعقم جروحو: هو في ديزل خبطك يلا 
ذياد بوجع: ااه اقوى من ديزل ااه براحه ي فارس 
فارس: مقولتلك انسحب من الرهان ده 
ذياد: مش هيحصل وهكسب الرهان وبكره تشوف ااااه يخربيتك وشي يلا براحه 
تاني يوم 
ذياد: فكرتي 
ملك: موافقه. كملت بحده: بس اي حاجه برا اطار الدراسه هتزعل 
ذياد بابتسامه: ده جميل مش هنسهولك طول حياتي 
ملك: لا ولا جميل ولا حاجه تحب تبدأ من امتى 
ذياد: لو فاضيه دلوقتي ياريت 
ملك: خلاص تمام اتفضل معايا 
قعدو في كافيه وملك فضلت تشرحلو كل الي فات وتبسط الشرح على قد متقدر 
ملك: كده خلصنا انهرده ودي ملازم هتحتاجها عشان تعرف تذاكر الي فات 
ذياد ب ابتسامه: شكرا 
ملك: العفو 
ذياد: احم ممكن تقبلي تخرجي معايا 
ملك برفعه حاجب: لي
ذياد: يعني اعتبريها شكر على مساعدتك 
ملك:لا ميرسي اوي اعتبر نفسك شكرتني سلام.ومشيت 
ذياد بص على اثرها بخبث واتصل على واحد: نفذ 
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية جوازة غصب للكاتب عمرو خالد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى