Uncategorized

رواية الصغيرة والوحش الفصل الأول 1 بقلم آية خليل

 رواية الصغيرة والوحش الفصل الأول 1 بقلم آية خليل

رواية الصغيرة والوحش الفصل الأول 1 بقلم آية خليل

رواية الصغيرة والوحش الفصل الأول 1 بقلم آية خليل

….    في صباح يوم مشرق تستيقظ فتاة في عمر 17عام جميلة حيث تمتلك عينان خضراء وشعر نحاسي يصل إلى الخصر ووجه ابيض طفولي تدخل إلى الحمام وتتوضأ  وتصلي ومن ثم تذهب لترتدي ملابسها  وذهبت لايقاظ والدتها    آيات / ماما ماما قومي علشان تفطري وتاخدي العلاج
الأم / حاضر يحببتي قايمه اهو وقامت وذهبت إلى السفرة  لية يا حبيبتي تعبتي نفسك كنتي استنى لحد ما اقوم واعمل الاكل
ايات/ ولا تعب ولا حاجة وبعدين عاوزاني اسيبك تعملي الاكل وانتي تعبانة وبعدين بطلي كلام ويلا كلي علشان تاخدي العلاج
الأم / حاضر يحببتي هاكل اهو وبداو
…………… …..  …………
في مكان تاني في فيلا بل قصر حيث يوجد بوابة كبيرة ومن داخلها حديقة رائعة بها معظم أنواع الزهور وفيلا تشبه القصور في جمال تصميمها.. في إحدى الغرف حيث يستيقظ بطلنا صاحب الشعر الأسود والعينان التي تشب الصقر في حدتها ولونها الأسود الذي يجعلك تخاف منها والوجه البرنزوي ويدخل  لغرفة الرياضه وعمل تمريناته وبعدها يدخل لأ خذ شور ث يرتدي ملابسه ويذهب إلى عمله
 في مديرية الشرطة..
آدم / في ايه يا حضرات هنفضل كدة نلعب ومش هنهتم بالقضية
الشباب /خلاص يا آدم باشا إحنا حرمنا وهنفذ كل الأوامر وتلتزم بيها أن شاء الله
آدم / انا مش عايز كلام انا عايز أفعال ولا اغير الفريق كله
الشباب /لالا خلاص هنفذ 
آدم / اما نشوف يلا كل واحد على شغله
الشباب / اوامرك ياباشا
….. في مكان آخر حيث تتكلم شما مع آيات في الهاتف وهي تمشي في الشارع 
شما / ها يا آيات اتاخرتي ليه بسرعة علشان المستر بتاع الفيزيا هينفخنا
 آيات /خلاص انا هنزل اهو سلام علشان انزل وقفلت الخط
شما /سلا. تيت تيت ماشي يا آيات الكلب بتقفلي الخط وقامت بإدخال الهاتف في حقيبتها 
زين / خلاص ياعم جاي اهو 
آدم /…… 
زين / ياسيدي قولتلك جاي وفي اية لما اقولك ياعم دا انت عم وسيد تيييييت وفصل الخط 
زين /اما الحق اروح قبل ما ينفخني وهوب خبط في بنت 
البنت /انت أعمى ما بتشوفش 
زين /احترمي نفسك يابت انتي 
البنت /احترم ايش يا حمار انت وبعدين ايه بت ماتلم نفسك 
زين / ???? حمار. بقا على آخر الزمن يبقى الظابط زين رضوان حمار ماشي. انتي اسمك اية علشان اتأسف 
البنت /لازم اسمي علشان تتاسف وتتاسف وخلصني 
زين /اه لازم الاسم والا مش هتأسف 
البنت / خلاص اسمي شما اتأسف بقا خليني امشي المستر هينفخني 
زين / شما   وهينفخني انتي متأكدة انك بنت.  على العموم انا اسف ياشما 
شما / امال ولد يعني ايوة بنت اوف 
زين /خلاص مش اعتزرنا مع ان المفروض ان انتي اللي تعتذري سلام علشان اتاخرت 
شما /قال اعتذر قال والله حمار وستين حمار كمان وذهبت إلى المدرسة 
في بيت آيات.   آيات سلام يماما علشان المدرسة وخلي بالك من نفسك و ما تعملش حاجة  سلام 
الأم / ربنا يخليك يا حبيبتي ويوفقك ويرزقك بابن الحلا يارب 
وتقوم آيات بإيقاف تاكسي والذهاب إلى المدرسة 
…… في شركة يظهر عليها ثراء مالكها في مكتب المدير حيث تجلس سيده يبدو عليها الطيبة والصرامة 
رحمه / تقوم بالاتصال على السكرتيره سالي ابعتي ملفات الصفقة الجديدة حالا
سالي /تمام وتذهب لإدخال الملفات إليها 
رحمة / خدي الملفات دي ضبطيها وهاتيها 
سالي/ تمام يافندم وتأخذ الملفات وتذهب 
في مكتب السكرتيره 
حنين بغرور /مامي هنا يا سالي 
سالي /ايوه هبلغها انك ولم تكمل كلامها ورأت حنين تدخل إلى امها 
سالي/  اوف مغروه
حنين /مامي انا طالعه رحله شرم الشيخ
مع اصحابي 
رحمة /امتى بقا
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!