Uncategorized

رواية ضحية القاسي الفصل الأول 1 بقلم صباح سامي

 رواية ضحية القاسي الفصل الأول 1 بقلم صباح سامي

رواية ضحية القاسي الفصل الأول 1 بقلم صباح سامي

رواية ضحية القاسي الفصل الأول 1 بقلم صباح سامي

واقف بيشرب سيجارته بكل جبروت أدام العنايه المركزةة .
هو : هي هتفوق امتي ! .
الدكتور : منعرفش الغيبوبه الهي فيها هتقوم منها امتي ، ممكن يومين تلاته اسبوع شهر سنه ، كله بيد الله .
خد نفس من السجارة تاني : و المعاها اتوفوا ولا لسه عايشين .
الدكتور : اتوفوا .
زين : طيب تمام ، خلصوا الاجرءات و جهزوهم عشان الدفنه. 
مشي الدكتور .
زين فضل باصصلها : غبتي كتير اوي و رجعتي في وقتك و لوحدك.
كمال دخل المستشفي بهيبته : وة وة ايه الحصل عاد يا ولدي.
زين : اتوفوا .
كمال : مين تبقي .
زين : سارة. 
كمال : بنت الاسكندرانيه .
زين : موقتهوش الكلام دا يابوي .
كمال : تجبها عندينا .
زين : تفوق بس يابوي .
هدي : انت كويس يازين .
زين : كويس ياحببتي .
هدي : هتيجي تعيش عندنا ازاي ، بتقلدنا و عادتنا ، ما انت جربت ونا جربت العيشه برا ياخوي و كان صعب علينا نتأقلم هنا تاني .
زين : هتعيش غظب عنها ، هي اتحكم عليها خلاص .
كمال : مقفش في جنازة اخوي البعنا و سافر مع الاسكندرانيه .
زين : موقتهوش الكلام دا عاد يابوي .
“زين من الصعيد عمرو ٢٩ سنه ، خريج حقوق جامعه اسكندريه ، طويل و عريض ، يمتلك عيون زي الصقر حادة و قويه ، بشرة قمحاويه .” 
“هدي اخت زين عمرها ٢٤ سنه ، خريجه علوم جامعه القاهرةة ، طيبه و هاديه و ملامحها رقيقه لكنها عاديه”. 
” كمال الزيناتي والد زين و هدي و كبير العيله “
***************
“عدي حوالي اربع أيام” .
زين : ها فاقت يادكتور ؟ .
الدكتور : للاسف لسه .
زين : ينفع ادخلها .
الدكتور : روح للممرضه ، مسموح  ٥ دقايق بس .
دخل زين لقاها نايمه زي الملايكه ، شعرها منسدل جمبها علي السرير من ال لون البني ، و شفايفها الورديه ، و ملامحها المرسومه الباينه رغم الجروح ، جسمها هزيل و دبلان.
زين :امك السبب ف كل حاجه ، ف موت جدي و عمي و تعب ابوي ، بس مش هيتغرفلك بسهوله يا بت عثمان .
سارة بدأت تهز ايديها بحركه بسيطه .
زين : دكتور ياادكتور ، انتو يالي هنا .
الممرضه : ايوا ايوا .
زين : شوفيها صحيت ولا ايه .
سارة بدأت تفتح عنيها ببطئ ، اول ما وقعت عنيها وقعت عليه هو بطولو و هيبته و جلابيته الصعيدي و شنبه الغريب .
زين شاف عنيها الزرقه الواسعه فضل واقف مكانه متحركش .
الممرضه : عن اذنك أطلع برا .
” عدي حوالي ساعه” .
الدكتور : ماشاءلله صحيت و كويسه كمان ، تقدر تمشي من بكرة .
زين : ادخلها .
الدكتور : هننقلوها اوضه عاديه ، تقدر تدخلها اي وقت بعد ما يتم النقل .
*************
“ف المساء” .
زين دخل لقاها قاعدة علي السرير باصه ف الحيضه مش بتتحرك .
زين : سارة انا زين ابن عمك .
سارة فضلت باصه للحيطه مكلمتش .
زين : مش عرفاني طبعا ، انا مش عارف انتو جيتوا هنا ليه و ازاي و معرفش مين الكانت معاكو ، لان مكنتش والدتك تقريبا الدادة بتعتك .
سارة : بابا .
زين : مات .
سارة فضلت عنيها للحيطه : مماتش .
زين : مات الله يرحمه .
سارة وجهت عنيها لي بشر و زعيق : بقولك مماتش انت فاهم .
زين قام وقف : جهزء نفسك بكرة الصبح هخدك البيت .
سارة : انا لايمكن اروح معاك ف مكان ، انا معرفش ازا كنت ابن عمي ولا مين ، انا هرجع بلدي تاني .
زين بصوت عالي : اسمعي بقي ، معندناش تمشي من غير رجالتها ولا تطلع من بيوتها ، الحقولو يتنفذ عاد .
وطلع و قفل الباب وراة. 
سارة بعياط : حسبي الله ونعمل وكيل فيكي انتي اسبب ، روحت فين يابابا و سبتنيييييي ، روحتي فين يادادة ثنيهه و بدأت رحله العياط المبتخلصش .
***************
“ف الصبح ” .
زين دخل عليها : لبستي .
سارة بجمود : اة .
زين : طب يلا .
سارة بابتسامه و سخريه : هتوديني الجحيم بتعكوا .
زين : مسمعش نفسك عاد ، تمشي وانتي ساكته .
سارة : انت مفكر نفسك مين عشان تكلمني كدا ، انت مجرد واحد جاهل فاهم ، انا هروح بس لاجل اخد حقي و ورثي لانكم نصبتوا علي ابويا زمان و همشي بعدها .
زين بصلها نظرة كلها شر و قرب منها : ……..
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى