Uncategorized

رواية وردة الياسمين الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 رواية وردة الياسمين الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية وردة الياسمين الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية وردة الياسمين الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

(*في المستشفي *)
كان كل الأطباء مجتمعين في مكتب المدير 
المدير بغضب: يزن باشا لو عرف أن ابنة مات مش بعيد يقفلنا المسشفي دي 
واحد من الدكاتره : انا عندي فكره في بنت جت في نفس الوقت الي ولدت فيه مرات يزن باشا وابنها عايش ايه رأيك نبدل الاطفال اصلا باين علي ست دي أنها ست بسيطه وهتصدق 
المدير بتفكير : كلامك صح اصلا لو طلعنا لي يزن دلوقتي وقولنالو أن ابنو مات هيموتنا كلنا 
الدكتور : تمام وانا هظبط كل حاجه 
المدير : تمام كل ده يبقا في لمح البصر 
الدكتور بصلو بهدوء وطلع برا الاوضه ودخل اوضه العمليات وكان فيه مريضه بتولد قيسري وخلاص العمليه خلصت والدكتور مسك الطفل بخبث وقال : لبسوه علشان أبوه يشوفو 
الدكتور خرج من اوضه العمليات وطلع الدور التاني لقه يزن واقف قدام اوضه العمليات قرب منو بهدوء 
الدكتور : اهلا بحضرتك شرف لينا أن مرات حضرتك تولد هنا 
يزن بضيق : هنقعد نرغي ونسبها جوا لوسمحت ادخل شوف اتاخرو ليه ولو مراتي حصلها حاجه هي وابني مش هرحم حد 
الدكتور بتوتر : متخافش حضرتك كل حاجه هتبقا تمام بس عايزك في موضوع مهم 
يزن بضيق : عايز ايه انطق 
الدكتور بخوف : في مكتبي 
يزن بنفاذ صبر : تمام يلا 
يزن مشي معا الدكتور وبعدين جت ممرضه وكانت شايله طفل ودخلت اوضة العمليات  وأدت لدكتور الي بيولد مرات يزن الطفل العايش وخدت الطفل الميت وطلعت برا الاوضه تاني …..وبعد فتره يزن طلع من اوضه الدكتور بغضب وقال : انت اتجننت عمال تكلم كتير ومفيش حاجه مفيده بتقولها 
الدكتور بثقه : تقدر تروح تشوف مدام روما مرات حضرتك ولدت 
يزن بصلو بضيق ومشي…. 
______________________________________
*في اوضه تانيه خالص كانت نايمه بنوته عندها 24 سنه كان باين عليها التعب وكان معها في الاوضه ست كان باين عليه الضيق
ناهد بضيق : هنمشي امتا 
هادي : لما البنت تقوم مش كفايه خسرت ابنها 
ناهد بغضب : تستاهل لانو ابن حرام الله اعلم هي حامل من مين 
هادي بغضب : حرام عليكي دي أعراض ناس وبعدين أحنا مالنا 
ناهد : بظبط كدا احنا مالنا دي واحده خدامه عندي  ملهاش أهل احنا مالنا بقا 
هادي بضيق : اتقي الله كفايه خبر موت ابنها ده 
ناهد بسخريه : تستاهل 
عادي بصلها بضيق وسكت والبنت بدأت تفوق بتعب 
البنت بتعب : حصل ايه هو انا ولدت
هادي بحزن : معلش يابنتي ابنك مات وانتي بتولديه 
البنت بدموع : مستحيل 
ناهد بضيق : تستاهلي حد قالك تغلطي معا حد وتحملي منو
البنت بدموع : مغلطش معا حد انا 
ناهد بسخرية: اومال جاه ازاي 
هادي بضيق : ناهد 
ناهد بغضب : يلا بينا نمشي وانتي متجيش تشتغلي عندنا تاني واهو حنينا عليكي ودفعنا حق مستشفي الي عمرك ماتحلمي تعدي من جمبها يلا ياهادي
هادي بص لي بنت وقال : معلش ياياسمين
ياسمين بحزن : شكرا ليكم 
هادي مشي من قدامها بهدوء وناهد بصتلها بقرف وطلعو من الاوضه وياسمين فضلت تعيط بقهر ..
________________________________________
*اما في اوضه روما كانت شايله الطفل بهدوء وجمبها يزن 
يزن : هتسميه ايه 
روما بابتسامه : مش انت كنت نفسك تسميه اسم عدي علي اسم اخوك الله يرحمو 
يزين بهدوء : ايوا المهم حمدالله علي سلامتك ياحبيبتي 
روما : قلب حبيبتك 
روما ويزن اتجوزو بعد ما روما حملت لأن روما من امريكا ويزن عاش حياتو كلها في امريكا وتطبع بطبعهم ومكنش بيعرف يتكلم مصري بس اتعلم علشان يقدر يمشي شغلو وتجوز روما بعد ما حملت …روما مسيحيه وهو مسلم …. صفات يزن ذكي جدا مهتم بشكلو ومظهرو الاجتماعي مهندس ديكور وفتح شركات كتير ليه في الوطن العربي ومعروف جدا أما روما ماماتها مصريه باباها امريكي عاشت نص حياتها في مصر ونص تاني في امريكا وبتحب يزن جدا…..
______________________________________
   عند ياسمين كانت بتحاول تقوم تمشي بس مقدرش ودخلت عليها ممرضه وبعدين قفلت الباب بهدوء وقالتلها : بصي انا ضميري بيوجعي اوي ولازم اقولك  حاجه مهمه
ياسمين بسغراب: في ايه 
الممرضه : ابنك مامتش ابنك اتبدل 
ياسمين بصدمه : ايييييييييه ليه وازاي 
الممرضه بخوف : بس اوعي تقولي لحد اني قولتلك 
ياسمين بغضب : فهميني
الممرضه حكتلها الي حصل 
الممرضه : يزن ده شخصيه كدا غريبه 
ياسمين بحزن : انا ماليش دعوه بيه انا عايزه ابني 
الممرضه : مهو افهمي يزن ده متربي في امريكا تعرفي انو اتجوز مراتو دي بعد ما حملت منو 
ياسمين بصدمه : ايه وعرفتي ازاي
الممرضه : اه والله هو اصلا شكلو شكل الناس الي برا حاجه كدا في الخيال شخصيه عصبيه شويه هو مهندس وصحيح مسلم بس حياتو كلها برا ولا يعرف الصح والغلط وروما مراتو دي مشهور في سوشيال ميديا كل شويه تنزل صور بلبس لا هي اصلا مش بتلبس حاجه دي لبسها كلو عريان بجد حياه تانيه 
ياسمين بغضب : وانا مالي بكل ده انا عايزه ابني 
الممرضه : مش هتقدري تخديه تعرفي ليه لان يزن ده مش سهل 
ياسمين بغضب : قولي فين اوضتو 
الممرضه : اوضه ٥٠٠ بس ليه 
ياسمين قامت بسرعه  وجريت برا الأوضه وفضلت تبص علي الاوض وطلعت الدور تاني بسرعه ولقت الأوضه والممرضه جريت وراها ياسمين فتحت الباب بسرعه ولقت يزن وروما قاعدين وشيلين عدي ابنهم 
روما بغضب : انتي يامتخلفه انتي ازاي تدخلي هنا 
ياسمين مردتش عليها وقربت منها وخدت عدي بسرعه والممرضه دخلت وقفت جمبها
يزن : ايه ده 
روما : استنا ياعدي اكيد دي المربيه الي ماما بعتتهالي 
الممرضه بسرعه : ايوا بظبط هي
ياسمين بصتلها بصدمه 
روما : تمام خلي بالك منو 
ياسمين بصتلو بضيق وروما قالت : يزن
يزن بصلها وهي قربت منو وباستو وكانت بتصور سلفي وياسمين بصت عليهم بصدمه 
الممرضه بهمس : مش قولتلك أجانب بقا 
ياسمين بصدمه : بس مش قدام ناس كدا وكمان ممكن تبوسو من خدو تراعي أن احنا موجودين 
ياسمين لفت وشها ناحيه تانيه وقالت : عالم مقرفه صحيح مفيش حياء ولا دم ولا دين 
ياسمين ملحظتش أن صوتها كان عالي 
يزن بغضب : هما مين دووول 
ياسمين بخوف : يلهوي ده سمعني ازااااااي
يزن بصوت عالي : لفيلي  كدا ووريني نفسك 
ياسمين لفتلو بخوف وقالت : نعم ووو هنعرف بعدين 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية الخادمة والأمير للكاتب محمود حماد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!