Uncategorized

رواية وقعت في عشق الرعد الفصل الاول 1 بقلم بوسي محمد

 رواية وقعت في عشق الرعد الفصل الاول 1 بقلم بوسي محمد

رواية وقعت في عشق الرعد الفصل الاول 1 بقلم بوسي محمد

رواية وقعت في عشق الرعد الفصل الاول 1 بقلم بوسي محمد

رازان= ععععع زلزاااال يا رينوووووو
روان بفزعه= ععععع هنموت متمرجحين الحقونااا
ثم انتبهت أنه وقف الزلال وحمده ربهم 
ثم نظرت روان لأختها وتحولت نظرتها لغضب وقامت تجري وراء رازان بالسلاااح (الببش????????)
روان= تب وحياه جدي سعد مسيباكي يا متخلفه 
رازان= أحياه عيالك يشيخه خلاص حرمت بس كان فيه زلال 
كل هذا وهما يجرون وراء بعضهم في الشقه وبعد وقت وقفت رازان بتعت 
رازان= خلاص ونبي نفسي بيقل مش قادره 
وقفت روان عن الجري وراها ودلفت للمطبخ لتحضر الفطار 
كان اول يوم ل رازان في الجامعه 
دخلت عليها رازان وهيا تاكل في خياره 
رازان= الا قوليلي يابت تيشلفونك امباررحح ناازل رن رن رن اييي عاشق جديد يسطااا 
روان= كتك نيله في شكلك مش عاشق ولا حاجه ديي نيره صحبتي يا سكر لقتلي شغل في شركه راحه انهاردة اقدم ال سي في بتاعي وهنشوف وبعد كده اروح الجامعه ويلا نفطر عشان جامعتك يا ابله بلاش مشاكل هااا بلاااش 
رازان=مخلاص يمااا هتعملي فيها الام بقا لاااااا ميمشيش عليا الشووغل داااا 
ثم قامت روان بسكبها ب كوب ماء وتنزل علي ركبتيها لتلتقط الشبشب من اقدمها
روان= وحشك الشبشب صح 
وصفعتها بيه 
رازان = تب والله لانا قايله للراجل الكوباره الي بيعدي علينا بس كده وهااا 
ثم أخرجت لسانها ل روان وهيا خارجه الي غرفتها ترتدي ثيابها 
روان= عبيطه يبنت المجنونه اوبااا اسفه يمااا مقصدش خلقتك عاار بس انتي والحج ابويا منورين والله 
وثم دخلت الي غرفتها لترتدي هيا الأخري لان معها لقاء في شركه 
وبعد وقت خرجت الفتاتان يفطرون ويمشون 
روان= خلي بالك من نفسك يا نيله وخدي دول شويه بقشيش تروقي علي نفسك 
رازان= شالله يخليلك عيالك ياست ويستر عرضهم قاادر يا كريم 
في مكان آخر 
يستيقظ بطالنا يقوم يأخذ حمامه ثم يخرج بعد وقت يرتدي ثيابا مكونه من بدله سوداء اللون وقميص أبيض 
ويتجه الي تحت 
كان راجل كبير يجلس علي المقعد 
رعد= صباح الخير يا صلاح باشا 
صلاح= صباح الخير يا رعد هااا فكرت في الي قولتلك عليه امبارح 
رعد =لسه مفكرتش نرجع من الشركه اديك قراري سلام 
واتجه إلي خارج القصر متجه الي الشركه 
وفي القصر ينزل شاب في نص العشرينات يحمل هاتفه وخارج 
صلاح = رايح فين يا ليث
ليث= مش تقول صباح الخير الاول ياعم 
صلاح= ياعم لي يابني الألفاظ البيئه دي يا معفن 
ليث بستهزاء= طب س سلام 
وخرج متجه الي عربيته وتجاهل كلام صلاح المنشاوي 
صلاح ل فريد ابنه 
صلاح= شايف تربيتك يا استاذ ابنك يتجاهلني بالطريقه دي 
فريد بامبلاه= معلش يا صلاح باشا ميقصدش 
وفي هذا الوقت جات الخادمه لتقول لهم أن الفطار قد جهز
في مكان تاني 
روان ورازان نزلين تقابلهم ست في أواخر الأربعينات 
رازان بصوت واطي يصل ل روان فقط= صباح الفلل طالما اصتبحنا بوش الوليه البومه دي يبقا يوم جميل 
صفاء = علي فين انتي وهيا يا حلوين 
رازان= جرا اي يا مرا محسساني إنك ولي أمرنا وانت اي حاطه منخيرك الكبيره دي في حياتنا الا ناس حشريه بحق وحقيقي 
وتجاهلون المراءه ومشيو 
روان= ماشي يلا سلام انا همشي كده وانتي يلا شوفي صحبتك وامشي وخلي بالك من نفسك يا ريزوو مااشي 
رازان= اشطاا يزمكس بقولك اي لو حصل زي الروايات كده وتجوزك وخطفك من أهلك قليلو متخفشي معنديش حد بس شوف اخوك او اي حد قريبك يتجوز اختي بدل مهيا وحدها كده
روان=متخفيش ياما احنا في مصر مش في الروايات يعثل يلا سلام باااي
ثم اتجهت روان الي التاكسي واعطته العنوان 
وكانت ريزو ماشيه وقابلت صديقتها سمر 
ومتجهون الي الجامعه 
كان شباب ترخم علي رازان وصديقتها قامت رازان بعد عده وقت من السكوت لهذه الشباب 
رازان= في أي يرحمكك منك ليه اللاه سكتناله دخل بحماااره مالك يا عسل منك ليه روح اعد جمب امك يااض 
شاب= الله الله الله دي بترد بيتشتم لا بطل ولسانها طويل وعايز مصه 
رازان= حيوان يا الي مشفتش ثانيه تربيه تعالي وانا هربيك وقامت بصفعه وضربه 
(رازان بتلعب كراتيه وبتعرف تدافع عن نفسها اويي  اه يابا احنا جامدين اووي???? )
خافو منها بقيه الشباب وجريو 
سمر= الله يخربيتك شوهتي الواد 
رازان=بيستظرف وفكرني كيوت ومسهوكه وهسكت واخاف ويا ماامي وبابي وقرف كتو نيله معفن 
كانت لا تقف رازان مشاغبه ل سمر صديقتها واتجهت الي الجامعه 
سمر= خليكي هنا هجيب لينا حاجه وجايه استني هنا 
مشيت سمر وسابت رازان في الجامعه 
كانت شباب ينظرون لها كانت جميله لحد مااا وفتايات يسخرون من جمالها كانت تمشي من جنبها فتاه تنظر له بقرف 
رازان= فيه اي يقمرر اجبلك مخلل بدل القرف الي انتي فيه دا وقالت بقرف كتها نيله في شكلها
البت= اي يقمر متخفي علي نفسك كده حد جيه جمبك ولا كلمك 
رازان= وانتي تقدري اصلا تيجي جمبي ولا تستنضي تكلميني روحي ابت شوفي نيله تتنيلي فيها 
البنت= لااااا د انتي شكلك جديده وعوزه تتربي 
رازان= صدقي صح بس مش انا دا انتي تعالي يرحمكك انتي الي جبتيه لنفسك 
وجريت عليها رازان مثل الطور الهايج ونطت عليها وقامت بضربها في كل مناطق جسمها وهيا تضربها كانت تقول
“.. بقا انا سكتالك من الصبح يا معفنه والله لموتك
وكانت هناك فتيات تسلك مبنهم 
قالت رازان = استني بس فيه شعرايه مديقاني هجبهاا
“..هاتووووو البنتين دول للمدير 
قال هذه الكلمه بنت ذهبت للمدير فورا تخبره وقام بإحضار رازان وتلك الفتاه
في مكان آخر 
كانت روان راكبه تاكسي وكان الطريق مزدحم وكانت ستتاخر علي معادها 
روان= يسطا انا كده هتاخر 
السواق=وانا اعمل اي انزل اقول للناس لو سمحت الاميره هتتاخر اوووففف الطريق واقف لوحده اسكتي بقا 
روان= ماالك ياعم انت متروق دمك كده لحسن يطقلك عرق براحه يخويا 
نظر لها السواق نظره استحقار ونظر قدامه مره تانيه
كان ليث في كافيه هو وأصحابه مجتمعون فيه 
سيف= بس اي يا ليث الشياكه دي 
ليث بتكبر وفخر= دي اقل حاجه عندي 
سيف= مش للدرجاتي يعم اهدا الا صحيح مش البت دارين عامله حافله عيد ميلادها ف كافيه … الساعه 9 بليل وعزمت شويه بنات مزز يسطاا
ليث= اشطا راشق ف الحافله اكيد 
امال اي يلا ال ف وشك دا مش ملاحظ ي سيف بردو مين علم عليك كده 
شاب= يسطا بت بنت*** بس اي فورتيكه كلمتين بس ولقتها نطت عليا زي الطور 
ليث = ههههه بنت ال عملت فيك كده تستاهل والله 
كانت فتاه قريبه جدا من ليث ويعتبر تنام بحضنو 
الفتاه= ليثي حبيبي ابقا عدي عليا خدني ي بيبي
ليث= اشطا يا روحي 
شاب = بس ي ليث عوزك كده في حكايه مع البت دي 
ليث= طيب وانا مالي انا 
شاب= مهو مفيش غيرك يجبلي حقي عاوز اجبها في شقتك ونتصرف معاها 
ليث= لو البت تستاهل اشطا معاك 
شاب= فورتيكه يااابني
ليث= ممم افكر وابقا ارد عليك 
شاب= اشطا هخلع انا عشان حافله بلبل 
جميعهم بصوت واحد= اشطاا سلام
كانت رازان تقف هيا والفتاه أمام المدير
المدير= بقا دا اول يوم ليكي وأول سنه ليكي يا رازان تعملي في صحبتك كده ليه يابنتي 
رازان بنرفزه= مهي بتبصلي بقرف يكش اكون كلت اكلها وانا معرفش 
المدير= يعني كوللل الي في البت دا بسبب انها بصت وحش اماال لو شتمتك وبعدين اتكلمي عدل مع مديرك 
انا مش هكلمك دلوقتي لانك جديده ماشي بس المره الجايه مش هيبقى فيه كلام هطلب ولي امرك 
رازان بهمس =   هه ابويا وامي خلعوه يخويا من زمان ???? 
المدير = بتقولي حاجه يا رازان 
رازان= لا ابدااا مستغناش عنك يقمرر 
المدير باستغراب علي هذه الفتاه
“.. طيب المهم دلوقت اعتذره  لبعض وكل واحد يرجع ل محاضراته
رازان= انا لا يمكن اعتذر للمعصعصه دييي ديييي انا اعتذرلها وكانت تنظر للفتاه بسخريه 
المدير= رازان انا قولت كلمه يلا بدل متطردي من محضرتك 
رازان= انا اسفه يا اوختشييي 
البنت = وانا اسفه يا سكرر 
المدير= كل واحده علي محضرتها ومش عاوز مشاكل منك يا رازان 
اتجهوا الفتيات الي الخارج مالت البنت علي رازان وقالت جمب أذنيها 
“.. متحسبيش اني كده سمحتك تؤتؤ انتي لسه متعرفيش مين هيا كوكي يا قمر 
رازان اكتفت بنظره استحقار للفتاه من فوق الي تحت واتجهت الي صديقتها  سمر علمت من البنات أن رازان عند المدير بسبب مشاجره بنها وبين فتاه
وكانت روان  امام شركه المنشاااوي اتجهت الي الداخل وبداخلها تدعي أن يوفقوا عليها فهيا محتاجه  هذا الشغل جدا لتصرف عليها هيا واختها 
روان= يارب يارب يوفقوا 
دلفت لداخل الشركه  كانت تنظر للفتيات وهيا فاتحه فمها تنظر بذهول ما هذا كانت الفتيات ترتدي جيبه تصل ل بعد ركبتيها وهيا كانت محجبه ما هذا كان خطرها انكسر وفقدت الامل أن يقبلوها في هذه الشركه 
فاقت من أفكارها علي صوت الفتاه الاستقبال 
الفتاه = انسه
روان = ها نعم 
الفتاه = اسمك اي عشان دورك 
روان = اسمي روان محمد سيد 
الفتاه= طيب اتفضلي واستني دورك يقمرر 
اتجهت روان الي أحد الكراسي في هذه الشركه وكانت متوتره جدا جدا وبدأت تخاف 
كان في غرفه رعد كان  غاضب جدا لان تم سحب فلوس بسبب اخيه ولا يعرف عنها شي 
رعد= وانت يا استاذ مقولتليش ليه هاخد بدل مانتا سيبني برفد في الناس 
ليث= يعني هو انت محسسني ساحب كتير دا هما 100 الف عشان اعمل المشروع الي قولتلك عليه
رعد بسخريه= لا ونبي محسسني أن 100 الف قليل لما يتسحبو ومعرفش حاجه عنهم اقفل يا ليث عشان مشتمكش 
اغلق الهاتف في وش ليث وكان متنرفز دخلت عليه السكرتيره 
رعد= عاوز اي يلا برا
السكرتيره بخوف من رعد أنه فعلا مثل الرعد  بل مثل الأسد  وما بالك وهو متنرفز  ف كل من في الشركه يخافون منه ويعمله له ألف حساب هذا لا يعرف الرحمه  
السكرتيره= يا فندم هيبداء عرض السكرتيرات دلوقت 
رعد= مين عليه الدور 
السكرتيره= روان محمد سيد 
رعد= خليها تتزفت تدخل 
خرجت السكرتيره لتنادي علي روان التي كانت نبضات قلبها تعلو وتهبط من هذا الوحش فهيا سمعت صوته وهو  يزعق مع أخيه وسمعت اخر  كلمه قالها تتزفت غضبت كثيرا  واختنقت من هذا الشخص واتجهت الي غرفته  من دون استأءان اقتحامتها   
روان بغضب= انا مسمحلكش انك تقول كده ولا عشان انت مخنوق تطلع خنقك عليا وتقول تتزفت الا صحيح انت متربتش 
رعد كان يسمع كلمتها بصدمه وكانت السكرتيره تدعيلها لأنها  كانت تلعب مع الشخص الغلط فهاذا لا يسمح ب أحد ولا أحد يجرؤ أن يشتم رعد المنشاوي 
رعد= انت بتكلمؤني انا يا بتاعه انتي 
روان= بتاع بقولك ايييي لا انت متعرفنيش كووويس مين دي ال بتاعه يا شعر عيره يا لون خميره يا معفن يا مدود دا انا روان يلاااا من الوراق يااااض وربي اسمع منك كلمه تاني لكون ممسخره بكرامتك الأرض 
كانت تقول هذا وهيا تحاول أن تقفز عليه وتمنعها السكرتيره 
رعد= يا اااااامن 
جاء الامن في هذه اللحظه  
رعد بغضب = خدوووهاااا برااا عشان ميكنش اخر يوم في عمرها وانتي يا زفته حسابك معايا وهوريكي مين هو رعد المنشاوي يا بتاعه 
روان وكان الحراس مسكنها وتحاول تفلت منهم= طب طب سبوني عليه  ونعمه اموتهلكم بتاعه مين ياااض يا معفن ياااض غور  بشكلك العااار  دا انت مجنون ياااد دا انت متعرفش مين هيا روان محمد سيد يااااحبيبي
رعد نسي كل هذا وركز في ما قلته نعم روان محمد سيد يا الهي هذا وقام من تفكيره علي صراخها ب الامن
رعد = سبوهااا 
تفجئ كل من بالغرفه 
رعد= انا مش قولت سبوهااا 
يتبع…
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!