Uncategorized

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع 7 بقلم رحاب ماهر

 رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع 7 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع 7 بقلم رحاب ماهر

رواية محبوبتي الصغيرة الفصل السابع 7 بقلم رحاب ماهر

ف الصباح.. استيقظت مسك وتوضأت وصلت فرضها… 
ثم ذهبت كي تصحي بلال
_بصوت هادئ بلال.. 
=…… 
_بلاللل
=…. 
_بلالللللللللللللللللللللللل 
=اي ف اي 
مسك بضحكه خبث لا مفيش دا انا بصحيك بس 
=بتصحيني بس! دا انتي لو بتصحي ميت مش هتعملي كده يشيخه.. روحي منك لله قطعت الخلف بسببك 
_تتصنع الحزن.. خلاص ماشي انا غلطانه اني كنت عايزه اصحيك عشان تصلي صلاه الآوابين خلاص كمل نومك وشكوووررراااا عااااااا
=بلال يضحك ع طريقتها الطفوليه.. تعالي بس خدي هقلك 
_عايز اي 
=دبش من يومك.. تعالي قوميني عشان اتوضي 
__اه يضهري ياللي اتكسرت بدري بدري وانا لسه ف عز شبابي 
=يدنيا طفيتي شمعي… يلا ي اختي 
_متزعقش بس.. ولفت يديها حول ضهره واليد الاخري ماسكه بها يده.. متنسدش اوي 
_اسند براحتي مش مررراتييي ولا اي 
=خجلت كثيرا ولم تنطق بحرف 
_بتبقي حلوه اوي وانتي مكثوفه 
=والله العظيم اسيبك تقع ومهسندك فإتلم 
_حاضر يسطا احنا اسفين لجنابك 
=يلا 
انتهي من الوضوء.. 
=نام بقي وصلي عشان انت مش هتقدر تقعد 
_طب ع ما أصلي تكوني عملتيلي الفطار اصل انا ع لحم بطني 
=بصوت منخفض مفجوووع
_سمعتك ع فكره 
=ها.. لا مفيش خمس دقايق والفطار يكون جاهز
… 
واحضرت له الفطار ودخلت عليه وجدته يكتب ع التلفون ويبتسم فأعتقدت ان هذه حنان.. فعلامات الغضب ظهرت ع وجهها.. 
=بلال 
_اممم ولم ينظر لها 
=عملتلك الفطار وانا هتمشي ف جنينة المستشفى شويه عن اذنك.. 
.. مسكها من يديها وأجلسها بجواره وضامم يده حول كتفيها  وقال بحب.. زعلانه لي 
=ها.. ها لا مفيش اصل يعني مش عارفه 
_هههههه طب مالك متوتره لي كده وعماله ترتعشي 
=لا مفيش.. نزل ايدك بس لو سمحتي 
_فضمها اكتر الي صدره وقال ولو منزلتش هتعملي اي 
=هصوت 
_وبعد متصوتي 
=الناس اللي ف المستشفى هتتلم 
_وبعدين هتقولي اي.. معلش يجماعه اصل ده جوزي
=فبعدت يده عنها بقوه وقالت.. اوعي يبلال ويلا كل عشان العلاج 
_بس انا مش هاخد العلاج 
=اه ابتدينا شغل العيال بقي واقلك يلا يكوكو يلا يقلبي يلا يحبيبي واسايسك زي العيال
_انتي قلتي اي!؟ 
_اي 
=قلتي اي
=اساسيك..! 
_لا لا اللي قبل اسايسك 
=العيال! ٠
_٠مسك بطلي تعملي فيها مش فاهمه وانتي فاهمه وانا مش واكل ولا واخد العلاج الا لما اسمعهم تاني 
=هما مين..؟! 
_طب شيلي الاكل ومش واكل ولسه بيشيل الاكل 
=خلاص خلاص كنت بقلك يحبيبي.. 
=٠وف كلمه كمان بقي 
_٠لا لا كفايه دي وبعدين انا قلتها بعفويه مكنتش واخده بالي
=منا عارف انك قلتيها بعفويه بس انا عايز اسمعها 
_لا 
=انتي بتقوليلي لا 
_اه فيها اي يعني 
=طب تمام اوي قره عيني بتقولي لا وانا مش واكل ولا واخد العلاج
_خلاص يا قلبي..وحسبي الله ونعم الوكيل 
=ايوه كده ههههه يلا بقي تعالي اكليني 
_عوض عليا عوض الصابرين يارب 
انتهي من الفطار..
_نام ع ما اشوف الدكتور يطمني عليك 
=متتأخريش 
_معلش اصل ممكن ملقيش مواصلات 
=هههه خفه 
_طلعالك 
=وانتي تطولي ولا صحيح  انتي اوزعه 
_شكوراه يرجوله… وذهبت
..لو سمحت يدكتور ممكن اعرف بلال بقي عامل اي دلوقتي!؟
تعالي عشان عايز اشوفه 
وذهبا..الي غرفته
اول مدخلو بلال اتنرفز جدا بس حاول يداري 
_الدكتور…بعد مكشف عليه…هو بقي كويس هكتبله ع خروج بكره ان شآء الله
=مسك بإبتسامه ان شاء الله
خرج الدكتور ومسك تقف بجوار بلال وتنظر الي الباب 
_بلال..حلو مش كده 
=هو مين ده 
_الدكتور 
=اي اللي انت بتقوله ده 
_بعصبيه.. امال كنتي جايه معاه لي وواقفه جنبه وبتضحكيله 
=لسه هترد عليه لاكن افتكرت كلام الدكتور” اهم حاجه الراحه النفسيه “فسكتت وقعدت ع كرسي بعيد شويه ف نفس الاوضه وفتحت مذكراتها وظلت تكتب ولم تنظر الي بلال 
_بلال حس انه زعلها جامد..مسك 
=لم تنظر له..نعم 
_ممكن تقوميني 
=لي
=عايز اقعد شويه
تمام كده قاعد مرتاح 
_شدها من ايديها واجلسها بجانبه ومسك يديهاوعيونه كلها ندم..انا آسف 
=سيبني يبلال 
_عشان خاطري متزعليش انا لما شوفتك واقفه جنبه وبتضحكي اتعصبت جدا اعذريني 
=مسك بدموع كالشلالات..وانا لي محدش بيعذرني  أنا بمر بأصعب أيام حياتي وعماله ابان قويه واحاول انسي بس مفيش فايده انا خلاص كرهت حياتي مش عايز اعيش عايزه اكون مع ماما هي اللي بتفهمني وبتقف جنبي لكن دلوقتي انا وحيده وارتمت بحضن بلال وظلت تبكي..
ضم بلال يده وظل يملس ع رأسها..أنا جنبك يمسك ومش هسيبك انا عارف اني زعلتك جامد واستحق انك تعقبيني لكن هتلاقيني وقت متعوزيني ومش هسيبك ابدا انا معاكي 
فخرجت مسك من حضنه وهي تستوعب ما حدث.مسحت دموعها وقالت..انا..انا اسفه ع اللي حصل ده انا مش عارفه انا ازاي عملت كده 
فشدها بلال مره اخري الي حضنه وهو ضامم يده عليها كالطفل الذي يمتلك اعز ما عنده ويخشيٰ عليه من الناس وقال بهمس ف أذنها..انا جوزك يمسك جوزك يعني لما تخافي من الناس تيجي اطمنك وانا معاكي ومش هسيبك…
وظلت ف حضنه..
بعد شويه بلال..مسك
_….
=مسك..
بيبص لقاها نامت ع صدره 
فرجع بلال بظهره الي الخلف وضمها بقوه الي صدره وشارد ف جمالها…ثم نام 
استيقظت مسك…وجدت نفسها حاضنه بلال فبعدت عنه ع الفور وبرأسها ألم شديد فشعر بها بلال واستيقظ هو الأخر 
~مسك.. انا هروح اغسل وشي 
..
بلال..
=عيونه 
_ممكن تجيب الفوطه اللي جنبك 
=اهي 
_انا هنزل اتمشي تحت شويه اجبلك حاجه
=ومين قالك انك هتنزلي 
-نعم!
=زادك الله من نعمه يحببتي..مفيش نزول افرضي حد ديقك 
_متخفش 
=لا اخاف ومفيش نزول يعني مفيش نزول واتفضلي اقعدي بقي 
_٠اووووف
=بصلها بطرف عينه وضحك عليها ضحكه سخريه 
_ممكن اعرف بتضحك ع اي 
=هو الضحك حرام ولا اي 
_…
=سكتي يعني 
_….
=اتقمصتي..
_خلاص مش عايزه انزل 
=احبك وانت بتسمع الكلام 
_٠نينينيينني 
…..
وف اليوم التالي…
استيقظت مسك مبكرا كي تنتهي من الأوراق وتأخذ بلال الي المنزل..
=تمام كده تقدري تخديه بس تيجو كمان اسبوع ان شاء الله ومش هنبه عليكي.ان  اهم حاجه الراحه النفسيه
_حاضر يدكتور بعد اذنك 
دخلت مسك ع بلال لقته بيبصلها بغضب..كنتي فين 
_شبه الاطفال اوي وانت زعلان ههههههه 
=مسك مبهزرش كنتي فين 
_ف اي كنت بخلص الاجراءات عشان آخد حضرتك ونروح بقي 
=يتحدث كالأطفال…اي ده بجد اخيرا هروح 
_اه بجد اخيرا هتروح يلا بقي عشان العربيه تحت…
=طب ادخلي غيري هدومك دي والبسي حاجه تانيه 
_لي مالها هدومي 
=انا قلت روحي غيري مش كل حاجه تجادليني فيها 
_لي مهو الدريس واسع اهو والخمار طويل 
=ايوه بس مخليكي حلوه اوي ولو حد بصلك انا مش عارف ممكن اعمل اي فروحي غيري 
_تتصنع الحزن..طيب.. وتضحك من الخلف 
=شفتك ع فكره وضحكتك قمر 
_بجديه.. احم انا هروح اغير 
ها يلا بقي..
بلال ف نفسه هو انا بخليكي تغيري عشان تحلوي اكتر
_بلال 
=ايوه..يلا بينا عشان منتاخرش 
فركبا السياره وذهبا الي المنزل…
يتبع…..
لقراءة الفصل الثامن : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت طفلتي للكاتبة مروة جلال

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى