روايات

رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين) الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة أمها

رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين) الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة أمها

رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين) الجزء الثالث

رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين) البارت الثالث

رواية نيرة وزين
رواية نيرة وزين

رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين) الحلقة الثالثة

نيره راحت علشان تسلم: اهلا يا مدام اهلا يا اييه انت
حسام بأرتباك: ازيك يا نيره اخبارك اييه
نيره بترد بغرور: اهلا يا حظابط اخبارك انت
ياسمين: انت تعرفو بعض ولا اييه
حسام بارتباك وتوتر واضح علية: اه كانت صحبت اختي وكانت احيانا تيجي تذاكر مع ملك
بصيتلو بكل وجع وقهره جواياا كنت عاوزه اقولو يعني دي صحبت اختك يعني ده مكنتش حبيبتك في يوم من الايام مكنتش روحك ده انت مكنتش بتعدي يوم غير متكلمني فيه ده انت كنت بريء اوي معاياا قضيت معاك طفولتي كلهاا اول محبيت انت واول منجرحت اتجرحت منك انت ااه حقيقي الحب ده حاجه مؤلمه ومتعبه ومرهقه اوي 9سنين عدوا ونا لسه فاكره كل الي بينا زي ميكون لسه سايبين بعض اول امبارح تعبت اوي في بعدك بس الحمدلله اني قدرت اجمع نفسي وابقا قدامك كده دلوقتي انت حد متعب وهتتعب اي حد يقرب منك.
زين: اي دكتوره سرحانه في ايه
نيره: ها لا مفيش حاجه نا بس كنت جايه اكلمك في موضوع انك عاوز تخرج
زين: اه عاوز اخرج انا مش بحب المستشفيات خالص
نيره: بس انت لسه في العلاج ومتعفتش تماما يعني علشان اكتبلك علي خروج دلوقتي
زين بخنقه واضحه عليه جداا: صدقيني يا نيره نا مش هقدر اقعد هنا كده كتير نا اتخنقت
نيره: انا عارفه والله بس مش هينفع خاالص

 

 

 

ياسمين بمقاطعه لكلامهم: طب اقولك حاجه يا دكتوره معلش علشان انا عارفه اخويا ممكن يخرج من غير اذن ولا حاجه ويضيع نفسو انتي ممكن تكتبيلو علي خروج وحضرتك تنورينا في الفيلا تعمليلو كل اللازم كل يوم ولو هناخد من وقتك ساعه واحده بس نا عارفه انو طلب رخم ومش متوقع بس محدش هيقدر يهتم بيه غير الدكتوره بتاعتو ونا بصراحه مبثقش في الممرضات اوي يعني وياريت مترفضيش
نيره باعتراض: مش هينفع خالص والله يا مدام ياسمين انا ممكن ابعت معاه دكتور تاني وكان حاضر معايا العمليه بتاعت زين
ياسمين: لا نا اسفه ممكن انتي لان بجد نا بخاف عليه وزين عنيد جدا وعاوز حد يشدد عليه علي العلاج وكلو لانو مش بيهتم بصحتو اصلا
نيره بأستسلام: خلاص تمام نا عندي اهم حاجه صحت المريض بتاعي
زين: متشكر جدا يا دكتوره هتكتبيلي علي خروج امته
نيره قربت منو: لم اتأكد الاول من جرحك وبعدين هشوف اطلعك النهارده ولا بكره
زين بسرحان في عيونها: اه تمام تمام
نيره: ممكن تقلع القميص ده علشان اشوف الجرح
زين: حاضر اهو
نيره بدات تغيرلو علي الجرح
زين بوجع: ااااااااه
نيره بخوف: في اييه نا اسفه جدا اسفه والله اهدا
زين باعجاب بطفولتها وبراءتها: لا ولا يهمك براحتك خالص
نيره بقلق: انا وجعتك اوي نا اسفه والله مكنش
زين بمقاطعه لكلامها: اي يا دكتوره لازم يكون قلبك اجمد من كده وبعدين والله نا كويس اهو
ياسمين بتبصلهم بكل حب واعجبت بخوف نيره عليه مع انها متعرفوش
ياسمين: متشكره جدا يا دكتوره ربنا يجعلك شفا لاي حد مريض
نيره بضحكه بسيطه: تسلميلي يارب خلاص يا سيدي انا كده غيرتلك علي الجرح وخد العلاج وكلو تمام وواقدر اكتبلك خروج النهارده
زين بفرحه: اهااا اخيرااا

 

 

 

نيره بضحك: طيب عن اذنكم نا بقا
ريماس: استني يا طنط
نيره بطفوله: نعم يروح طنط
ريماس بمشاغبه: انتي حلوه اوي ممكن اخد رقمك علشان ابقا اكلمك علي اللاب بتاعي علشان معنديش صحاب بس هخليكي صحبتي
الكل ضحك عليهاا في صوت واحد ردت نيره
نيره: ده نا ليا الشرف انك تكوني صحبتي يا قمري
ريماس جابت تلفون زين وقالتلها
ريماس: اكتبيلي هنا ونا ابقا اخدو من خالو علشان ماما مش هترضا تتديني التلفون بتعها وقالت بصوت واطي اصل انا بوظتلها 4تلفونات بس يعني
نيره بضحك: يخرابي بس طيب يا ستي هاتي وكتبتلها الرقم
ريماس: امروح هكلمك علشان عاوزه اقولك ووطت صوتها علشان عاوزه اقولك علي الواد مازن الي بيقعد يرخم عليا كتير جداا
نيره بضحك: طيب انتي عندك كام سنه
ريماس وهي بتعد علي ايدها: لسه اسبوع واتم 7سنين
نيره: اووووه يعني كبرنا وبيقنا انسات اهو
ريماس: بجدد يعني هبقا دكتوره زيك واعالج خالو وبابا وماما
نيره: اكيد يروحي وهتبقي احسن مني كمان يلا بقا عن اذنك علشان عندي شغل كتير اوي
ريماس بطفوله: ماشي يا طنط باي
نيره: باي يا روحي
ومشيت جريب علي مكتبها اخدت شنطتها وركبت العربيه ومشيت
ياسمين: بس لطيفه اوي نيره دي يا زين
زين: اه جداا
حسام بمداخله: هي دكتوره هنا يا زين

 

 

 

زين: انت مكنتش معانا ولا ايه يا حسام انت مسمعتش مراتك وهي بتقولها انتي الدكتوره بتاعتو ولازم تيجي علشان تهتم بيه
حسام بتوتر: اه معلش ماخدتش بالي كنت مشغول في التلفون
ياسمين: سمعت برضو انها مديره المستشفي
زين بزهق: مخلااص يا ياسمين اييه متروحي تجيبي سجل حياتها كلو احسن
ياسمين بضحك: ماشي يا رخم نا هقوم امشي علشان اجهزلك كل حاجه في البيت
زين: ماشي يا حبيبتي
حسام: سلام يا بطل وخلي بالك من نفسك
زين بلا مبالاه: متشكر يا حسام اتفضلو ياله انتو علشان متتاخروش
حسام اخد بنتو مراتو وخرج
زين: يخراابي ده انت انسان بارد مش عارف اختي اتجوزتك علي ايه بجد يعني وراح طلع تلفونو وعمل مكالمه
عند نيره بتسوق العربيه بسرعه رهيبه ووقفت عند بيت قديم جداا نزلت وطلعت اول شقه
ودخلت اوضه وطلعت صندوق في صورها هي وحسام ومسكت صوره منهم وهما مصورين علي البحر
نيره: ياااه فاكره الصوره دي بكل تفاصيلها قد اي كنت جميل
فلاش بااااك..
يا حسام بقولك عاوزه اروح البحر اقعد هناك شويه
حسام: يا حبيبتي حاضر والله بس نا عندي شغل دلوقتي
نيره بزهق: طب خلاص براحتك يلا باي وقفلت السكه وقامت لبست وراحت هيا
الجميل قاعد لوحدو بيعمل اييه
نيره: حسااااام
حسام: قلب حسام وعيونو من جوا
نيره: انت بجد هنا يعني جيت

 

 

 

حسام: لا بهزار انتي عبيطه يا بت
نيره بزعل طفولي: بس يا حسام ملكش دعوه بيا خالص
حسام قعد قدمها ومسك ايديها وباسها بكل لطف
حسام: نا اسف يا روح قلب حسام وبعدين انا جيت اهو
نيره: طيب ياله قوم نتمشا شويه
حسام: ياله يا عيوني
قعدوا يتمشوا كتير اوي ويكلمو ويهزرو لغايت موقفت عند غزل بنات
نيره: حسااام حسااام
حسام: اي يا قلبوو
نيره: عاوزه غزل البنات
حسام بضحك علي طفولتها: حاضر يا ست البنات انتي تؤمري
وراح جابلها وقعدو يهزرو ويجروا ورا بعض علي البحر لغايت موقعت من التعب
نيره بضحك: خلاص يا حسام بقا كفايه
حسام: يعني استسلمتي صح
نيره: صح سبني بقاا
حسام: مقدرش اسيبك ابدا يا ضي عيوني
نيره بسرحان في عيونو: متاكد يا حسام يعني هتفضل معايا
حسام: العمر كلو يا قلبوو
باااااك
نيره وهي بتعيط: سبتني يا حسام سبتني مع اول مشكله صعبه قابلتك نفسي انساك علشان ارتاح بس هنساك يا حسام لو هموت نفسي علشان انساك ياااربي تعبت اوي والله ليه قرب مني تاني لييه لا وكمان شايفه حته منو قدامي الي كنت بتمنا تبقا منو ومني اااه يااارب قدرني يااارب
وراحت في النوم وهي قاعده علي سريرها الصغير القديم
وبعد4ساعات تلفون نيره بيرن
نيره بنوم: امممم
زين: اي يا دكتوره انتي رحتي تكتبيلي علي خروج في الاحلام ولا اييه
نيره فاقت بسرعه: اااخ اسفه معلش راحت عليا نومه انا جايه حالا اهو
زين: ماشي نا مستنيكي اهو

 

 

 

نيره: تمام مع السلامه
قامت غسلت وشها وعدلت حجبها وطلعت براا ركبت عربيتها ومشيت
وهناك ورا شجره كبيره قدام بيتها عيون بتراقبها في صمت وبكل اشتياق وحنين وقال
وحشتيني اوي يا حبيبتي وحشتيني اوي اوي والله

 ‏يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الدكتورة والمغرور (نيرة وزين))  

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى