Uncategorized

رواية كيف أحببتك الحلقة الأولى 1 بقلم تسنيم خالد

 رواية كيف أحببتك الحلقة الأولى 1 بقلم تسنيم خالد 

رواية كيف أحببتك الحلقة الأولى 1 بقلم تسنيم خالد 

رواية كيف أحببتك الحلقة الأولى 1 بقلم تسنيم خالد 

انت بتقول اي يا محمود، انت اتجننت، عاوز تجوز بنتك الملتزمه المحترمه لواحد خمورجي وبتاع نسوان!؟  

اهدى يا سميه، وانا اعمل اي يعني، حكم القوى على الضعيف 

لا طبعا انت لازم تروح تقوله اننا مش موافقين، انا مستحيل ارمي بنتي الرميه دى 

ولما يطردنا من الشقه هنروح فين؟، تفتكري حتى لو موافقناش هسيبنا، لا طبعا هيفضل وراها ومتعرفيش وقتها هيعمل اي.. 

وانا موافقه يا بابا 

انتي بتقولي اي يا رحمه، موافقه ازاي 

هو دا الحل يا ماما، ياسر مش هسيبنا في حالنا حتى لو رفضنا، فالاحسن اقبل بالذوق،  روح يا بابا قوله اني موافقه وشوف الفرح امتى، وربنا معايا بقا، انا واثقه انه مش هسيبني ابدا…. 

      *************

انت بتقول اي يا عمي،  رحمه فعلا وافقت!؟  

اه والله وافقت،عاوزين نحدد الفرح  

انا مش مصدق نفسي والله،  الفرح الاسبوع الجاي 

بسرعه كدا؟ 

اة ولا انت عندك راي تاني؟ 

لا لا، اللي تشوفه انا موافق عليه 

                         ****””””*********

جاهزة يا رحمه 

ايوة ياماما 

طالعه حلوة اوى يا روح ماما، كان نفسي تتجوزي واحد يليق بيكي وبقلبك، بطيبتك واخلاقك وتعليمك 

نصيب يا ماما نصيب، 

هتقدري تعيشي مع واحد زى ياسر دا ازاي بس 

بالمحاوله، هفضل احاول واحاول ومش هيأس، انا حاسه ان ربنا عمل كدا عشان اصلحه 

تصلحي مين بس يا يبنتي، دا انسان معندوش رحمه 

مستحيل، هو في الاخر انسان ومهمها كان وحش اكيد في ولو جزء صغير خالص حلو 

ربنا معاكي يبنتي يارب 

                    ***************** 

اتفضلي ادخلي برجلك اليمين يا عروسه 

شكرا 

مش مصدق اني بقيت معاكي والله 

ممكن سؤال 

اسألي اللي انتي عوزاه 

اشمعنا انا يا ياسر 

بصلي وابتسم وكانه كان عارف اني هسأل السؤال دا 

عشان انتي مفيش ذيك 

ازاي؟ 

عارف اني خمورجي وبتاع نسوان، بس اعمل اي، بين كل الستات اللي عرفتهم محدش دخل قلبي غيرك 

واللي يحب حد يجربه يتجوزه 

انا ماجبرتكيش تتجوزيني 

بس انت عارف ان كل الناس بتخف منك، عشان انت مؤذي 

لو اذيت كل الناس مستحيل كنت أذيكي، بس دا ميمنعش اني مكنتش هسيبك تتجوزي غيري 

بس انا مبحبكش ازاي هقدر اعيش معاك؟ 

زي الناس، يلا ننام لحسن الواحد تعب اوى النهارده 

بصتله وهي منهاره في العياط ”  مستحيل انا مش هقدر اكون معاك، مش هقدر ” 

الاوضه اللي هناك دى هتبقا بتعتك يا رحمه وانا في الاوضه دى اللي قدامها،ومتخفيش انا عارف اني وحش بس عمري ماهغصبك على حاجه كرهاها…..تصبحي على خير 

دخل الاوضه وقفل الباب وانا دخلت اوضتي، مش قلتلك يا ماما مهمها كان الانسان وحش هيفضل جواه ولو حزء صغير حلو….

غيرت هدومي ونمت وصحيت على الفجر اصلي،،

                    ************** 

صباح الخير 

صباح النور.،اتفضل الفطار 

انتي صاحيه بدري اوى كدا ليه 

انا بصلي الفجر ومش بنام تاني 

تسلم ايدك الفطار جميل،مكنتش اعرف انك ست بيت شاطره 

اشمعنا 

اصلك غرقانه في الكتب والكتابه،وكليتك اللي مليانه قرايه دى 

انت عرفت منين 

عن أذنك عندى تلفون شغل ضروري 

طيب 

بس هو عرف ازاي،معقول كان بيراقبني!؟ 

انتي بتسمعي اي 

كارتون، فيلم الفار الطباخ،جميل جداً وبحبه 

كنت عارف انك طفله والله وادبست 

بصتله وضحكت  

ضحكتك بتخطف قلبي 

احم تحب تسمع حاجه تاني 

لا انا بحب الفيلم دا هسمعه 

ليه بتبصيلي كدا، هو انا مكنتش طفل مثلا 

لا عادى مفيش حاجه….

العصر يلا نقوم نصلي 

بس انا انا….

مالك ليه مش عاوز تصلي!؟ 

ربنا ازاي يقبل صلاتي وانا اصلا بعمل ذنوب اكتر مابتتفس 

ربك كبير وبيغفر بس انت تنوي التوبه 

يارب

يلا نقوم نصلي واوعدك هنحاول نقرب منه سوا 

حاض….دقيقه في مكالمه مهمه 

حاضر حاضر انا جيلك دلوقتي حالا 

في اي يا ياسر 

مشكله كبيره في الشركه، شويه وهرجع، خلي بالك من نفسك 

مشكله اي بس!!!! 

2 الفجر 

ياسر انت جيت!!!! 

….انا…………

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية امرأة بطعم الوجع للكاتبة أماني عنان.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!