Uncategorized

رواية مريض بحب نور الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

 رواية مريض بحب نور الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية مريض بحب نور الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

رواية مريض بحب نور الفصل الأول 1 بقلم دهب مبروك

_بقاا في ضابط قد الدونيا يتحمرش بمسجونه عندوه اخييي 
تميم…  هوديكي الحبس الانفرادي ينور لو متلمتيش وبطلتي الفاظك دي!!
نور…  هوانا عملتلك حاجه يجدع انتا، سبني اقضي المده اللي بقيالي في هدوء وراحه نفسيه 
تميم… بصلها  بضيق وخرج 
نور…  يلا يوليلا انتي وهي هزي شويه عايزه انبسط وافرفش كلها شهر وامشي من هنا مش هلاقي حد يدلعني انتوا في قلبي اوووي اموووووه 
أحد المساجين…  احنا تعبنا طول النهار عمالين نرقصلك هو انتي اي يشيخه مبترحميش 
نور…  بصتلها بصه كداا واتكلم انتي بقاا مش هترقصي انتي هطبلي يلا يبت انجري من وشي والقيكي بطبلي والا انتي عارفه هعمل اي 
العسكري…  تعالي ينور تميم بيه عايزك 
نور..  لحقت اوحشه يلهووي يناس ههههههه  
نور للمساجين…  ادربوا لحد ما ارجع علشان هنغني كفايه رقص 
________________________
_________*
في مكتب تميم.”
العكسري….اهي المسجونه نور يفندم 
نور…  انا مش مسجونه انا جايه هنا بمزاجي افهمواا بقاا يخلق 
تميم… اسكتي ينور وانتا يعسكري اخرج براا 
نور…  علفكره اسمي انسه نور يتميم بيه الالقاب مهمه برضوا 
تميم…  انتي اي حكايتك ينور انتي بجد جايه هنا ظلم 
نور… وانت مالك امك 
تميم…  قرب منها ومسكها من شعرها 
تميم…  اسم امي متجيبهوش علي لسانك تعاله يعسكري وديها علي الحبس الانفرادي تقضيلها يومين هناك ولا حاجه 
نور…  بصتلوه وعينها كلها دموع ومشيت مع العسكري بقله حيله 
تميم… قعد ومسك الملف بتاعها وفي نفسه…. يتراا حكايتك اي ينور وهل انتي فعلا مظلومه ولا لا! هل انتي سرقتي اصلا! 
______________________
__________*
عند نور”
العسكر دخلها الحبس الانفرادي ” 
نور…  قعدت وسندت راسها علي الحيطه وسمحت لدموعها تنزل…. 
نور في نفسها…  والله لدفعكم التمن غالي اوووي، انتوا السبب في كل اللي حصلي لولاكم مكنتش هبقاا موجوده هنا وانا لسه في عز شبابي 
_________________________
______________*
في مكان  بعيد عن عيون الناس ” 
نورين…متقلقش يباشا كل حاجه ماشيه تمام والبنت نور دلوقتي مسجونه مالك بقاا خايف من ايه 
ابراهيم.. خايف انا مش بخاف ينورين مفهوم  وصفقه السلاح هنستلمها بكراا جهزي نفسك 
نورين… اوامرك ياابراهيم باشا 
ابراهيم ركب عربيتوه ونورين ابتسمت بخبث وطلع فون من جبها بعد ما اتأكدت ان مفيش حد مراقبها 
نورين… ايواا يفندم ثفقه السلاح هنستلمها بكراا جهز نفسك للخطه وقفلت معها وابتسمت بخبث 
نورين…. ركبت عربيتها واتحركت 
وبعد شويه وصلت المقابر ” 
نورين بدموع… حقكم مقرب يجي وحشتوني اوووي كنت بتمني انكم تكون معايا محتاجكم اووووي انا ماشيه بوشين ومحدش هيكشف حقيقتي منهم الا لما انا أكون عايزه اكشف نفسي يلاباااي هتوحشيني اووي لحد بكراا وركبت عربيتها واتحركت علي فيله بتاعتها 
________________________
___________*
في القسم” 
تالين…تميم اخبارك وحشتني يبيبي 
تميم… يوووه
تالين… مالك مدايق ليه ده انا خطبتك حتي 
تميم…  قولتلك متجيش الشغل تاني يتالين روحي وهكلم بليل ونخرج سواا 
تالين..  قربت منوه ولفت ايديها حوالين رقبتوه وبدلع اخص عليكي يتميم مش عايزني اجيلك الشغل 
تميم… بعد عنها وقال احنا  مخطوبيه يعني اللي بتعملي ده حرام افهمي بقاا يتالين وياريت تتتفضل تمشي 
تالين بدموع… ماشي ياتميم بس انتا قولت هتخرجني متنساش
تميم بضيق .. حاضر 
تالين… مشيت 
________________________
_____________* 
تميم… خدي ينور اكلك اهووو 
نور… لا والله يحضره الضابط جايب الاكل بنفسك مش معقول 
تميم.. هو انت مبيعجبكيش حاجه 
نور… انتا مالك بيا يجدع انتا مالك مهتم بيا ليه انا مش مستنيه شفقه من حد 
تميم.. نور 
نور…. بلاش الشفقه دي يحضره الضابط 
تميم…. قفل الباب وجي يمشي بس وقفوه صوت نور وهي بتقول “انا المكسور ودافن وجعي جوايا،ومش مرتاح حرام بقا كفايه،وعايش هم مش همي ومش مرتاح،انا البرواز وكسرين نصي في مرايه” 
نور… بتغني وصوتها حزين ومكسور وجميل في نفس الوقت، والدموع نزله من عينها بصمت 
تميم… اتنهد بحزن وكمل مشي بس فضولوه زاد ناحيه مين نور وايه حكايتها 
______________________
_____________*
عند تميم في المكتب ” 
القائد… في مهمه بكراا هنطلع ونهجم علي ابراهيم  هيستلم شحنه سلاح بكراا العنوان هيجيلنا ونتحرك 
تميم… تمام يفندم وانا جاهز 
القائد.. ربنا يحميك يا ابني 
_____________________
_____________*
عداا اليوم من غير احداث” 
_القائد… جالوه عنوان اللي ابراهيم هيستلم فيه شحنه السلاح والقوه كانت مستعده للهجوم والقبص علي ابراهيم واللي معه ” 
تميم… لمح بنت من بعيد نزله من العربيه وبصلها بصدمه مش معقول دي نور!!
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عروسة جدي للكاتبة بنت الجنوب

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!