Uncategorized

رواية الملاك الوحيد الحلقة الأولى 1 بقلم نهى قطب

 رواية الملاك الوحيد الحلقة الأولى 1 بقلم نهى قطب 

رواية الملاك الوحيد الحلقة الأولى 1 بقلم نهى قطب 

رواية الملاك الوحيد الحلقة الأولى 1 بقلم نهى قطب 

في بيت صغير بزاويه احد الغرف يوجد كرسي طفله صغيره تجلس عليه تحتضن لعبتها وصوت اشخاص يتناقشون بصوت مرتفع وهذه الصغيره المسكينه لا تعلم ما الذي يتحدثون حولها ولا تعلم ما الذي ينتظره

عوده للوراء 

جمال : انتى بتتكلمي بجد 

منال : ايوه يا حبيبي انا حامل 

جمال وهو بيلف بيها : بجد انا مبسوط اوى انا اسعد واحد في العااالم …. طيب طيب ولد ولا بنت

منال : هههههه لسه مش هنعرف دلوقتي نفسك يكون ايه ….؟

جمال : اللي ربنا يجيبه كويس انا هاكون مبسوط بها او به ….. اسمعي بقى انتى من النهارده ما تعمليش اي حاجه خالص في البيت انا هاعمل كل حاجه 

منال : بس يا حبيبي

جمال : مافيش بس اسمعي كلام 

وبعد مرور ثمان شهور في ليله مليئه بالامطار

منال : بوجع جمال الحقني 

جمال: بخوف مالك يا حبيبتي في ايه 

منال : بوجع ودموع مش عارفه مش عارفه شكلي هولد اااااه 

جمال : تولد ازاي مش ده موعد الولاده صح ولا ايه

منال : بوجع وصراخ مش عارفه يا جمال اعمل ايه حاجه اعااااااااااا وفجاه وهي تتحدث اغمى عليه

جمال بخوف : منال … منال يا حبيبتي رد علي والنبي وعندما لم يجد جوابا حملها وذهب بها بسرعه الى اقرب مستشفى

وبعد ان وصل إلى المستشفى

جمال وهو يصرخ على الممرضين 

:دكتور بسرعه….حد يجيب الدكتور

ليذهب الممرضين اليه بسرعه وقاموا بحملها بسرعه الى غرفه العمليات

اما جمال فضل يذهب ذهابا وإياباً وحينما راي الدكتور يخرج بعد مرور وقتنا طويل رقد اليه بسرعه

جمال بلهفه (طمني يا دكتور ) 

الممرضه و هي تحمل الصغيره (الف مبروك جاتلك بنت زي القمر )

جمال بفرح وهو ياخذ صغيرته : وهو يقبل الصغير من جبهتها الحمد لله الف حمد وشكر لك يا رب …. ايوه ومنال عامله ايه دلوقت 

الدكتور (احنا قدرنا ننقذ البيبي بس …. )

جمال بخوف (بس ايه …. )

الدكتور ( البقيه في حياتك )

جمال : وهو مش مستوعب انت بتقول ايه … لا… لا مستحيل تكون سابتني لا … لا 

وفي هذا الوقت اخرجوها من غرفه العمليات 

جمال وهو يذهب بتجاهه بسرعه وانصدم عندما راي واجهه مغطى انهار 

جمال انتم مغطين وشها ليه لا … لا هي … هي مستحيل تسيبني وهو بيمسك ايديها منال منال يا حبيبتي رد علي والنبي عشان خاطري بصي بصي يا حبيبتي بنتن اموره ازاي اه اه انت زعلانه علشان انا كنت عايزه اسميها …. خلاص خلاص ما تزعليش احنا هنسميها ملاك زي ما انتى عايزه بس علشان خاطري قومي 

وقم احد الممرضين بامساكه 

جمال : اوع سيبني انتم واخدينها على فين

وبعد مرور أربعة سنوات

في حديقه مليئه بالالعاب جميع الاطفال يضحكون ويلعبون ما عدد تلك صغيره التي تجلس واحده توتابع ما الذي يحدث حولها

بين طفل وامه

الام : يلا يا حبيبي كفايه لعب 

الطفل بمرح : لا انا عايز العب شويه كمان 

الام : لا كفايه شايف هدومك بقت وحشه ازاي

الطفل : علشان خاطري شويه كمان الطفل وهو ينظر لامه ببراءه والنبي يا ماما والنبي والنبي والنبي 

الام باستسلام : طيب خلاص 

الطفل وهو يعانق والدته :هيا هيا هيا هيا هههه

سمعت صوت ينادي عليها ملاك ملاك

ملاك وهي تذهب لمصدر هذا الصوت نعم يا بابا 

جمال : مالك يا روحي واقفه لوحدك ليه مش بتلعبي ليه مع اصحابك

ملاك وهي بتشاور : بابا هو انا مش عندي ماما زيهم ليه

جمال : عندك يا روحي ….. بس هي مسافره

ملاك : فين 

جمال بحزن : في السما 

ملاك : هى شايفاني وسمعاني 

جمال :اه يا روحي هي دائما موجوده معاكى 

ملاك بتلقائيه : ماما ماماااااا انتى سمعاني ماماااااا هى مش ردت ليه يا بابا هى زعلانه مني 

جمال بحزن على صغيرته : لا يا روحي 

ملاك : طيب مش ردت ليه 

جمال بحزن وهو بيحاول يغير الموضوع :ملاك يا حبيبتي ايه رايك نروح ناكل بيتزا

ملاك بفرح :بجد يا بابا 

جمال : اه يا روحي يلا بينا 

ملاك بمرح :يلا بينااا 

بعد ما وصلوا البيت 

جمال طلب البيتزا و البيتزا وصلت

جمال : ملاك يلا يا روحي البيتزا وصلت

ملاك بفرح وهي تقفز : هيا هيا بيتزا 

جمال : هههه يلا يا روحي اقعدي كلي

وقبل ان يجلس جمال سامع صوت رنين هاتفه

ذهب لكي يجيب علي وعندما عاد وجد الصغيره كعادتها نائمه وهي تاكل 

جمال: وهو يحملها لكي يذهب بها الى غرفتها 

ولكن لاحظ ان الصغيره واجهه كله مليء بالبيتزا كانها كانت طعمهم معها فضحك على منظر صغيرته و قام بتنظيف وجهها ويديها الصغيره ثم ذهب بها الى غرفتها واتذكر ان هناك بعض الاشياء ناقصه من المنزل فاستغل ان الصغيره نائمه وذهب للتسوق 

وبعد مرور بعض الوقت

تسوق جمال وهو في طريقه للمنزل سماع صوت الرعد وبعدها سقطت الامطار فارقد بسرعه عندما تذكر ان الصغيره لوحدها في المنزل وقد تكون خائف الان السوق لم يكن بعيدا عن المنزل فوصل بسرعه وعند وصل للمنزل صعد لغرفه الصغيره بسرعه لكنه لم يجدها نائمه

جمال بخوف وهو يبحث عنها لكنه لم يجدها وكان على وشك الخروج من الغرفه ولكن …………

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتها للمرة الثانية للكاتبة نيللي ياسر.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!