Uncategorized

عشق من الماضي الحلقة الأولى 1 بقلم إيمان شلبي

 عشق من الماضي الحلقة الأولى 1 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الأولى 1 بقلم إيمان شلبي 

عشق من الماضي الحلقة الأولى 1 بقلم إيمان شلبي 

لا انا مش هتجوزه بالعافيه 

قالت هذه الجمله فتاه تبلغ من العمر 18 عاما لعمها 

محمود: لا انتي هتتجوزيه ورجلك فوق رقبتك 

ليليان ببكاء:ياعمو ارجوك بقي انا  لسه صغيره وبتعلم 

زوجه عمها بجفاء: ياختي اللي اتعلموا خدوا اي وبعدين  مش ناقصين حمل زياده كفايه عليكي لحد كده 

ليليان:طب هروح اشتغل واصرف علي نفسي بس والنبي مش عايزه اتجوز غصب عني ابوس ايدك ياطنط كوثر 

محمود بقسوه: انا قولت كلمه ومش هرجع فيها بكره كتب كتابك يابت الحلال واياكي ياليليان اياكي ترفضي قدام الناس هقتلك واخليكي تحصلي امك وابوكي ليخرج بعدها هو وزوجته ويغلق باب الغرفه حتي لا تهرب 

ليليان ببكاء شديد:يااااارب ساعدني ياااارب انا تعبت بقي والله تعبت ومش متحمله ثم غطت في ثبات عميق 

…………………………………………………………………

في مكان اخر 

مجهول: ها اي الاخبار

مجهول 2:كتب كتابها بكره 

لينتفض من المكتب ويصرخ بحده: اييييه كتب كتابها ده علي جثتي ثم جلس مره اخري وقال في نفسه  :نهايتك علي ايدي يامحمود ياعشري 

مجهول 1:هتعمل اي ي…….

مجهول2 بغموض وغضب:هقولك ………………..

………………………………………………………………………

كانت ليليان تجلس حبيسه غرفتها وتبكي بصمت لتجد مقبض الباب يفتح ببطئ لترتعب وتنكمش علي نفسها لتجده فارس ابن عمها

ليليان بخوف:فارس اي اللي جابك هنا مش خايف من ابوك

فارس بهدوء وهو يغلق الباب:اهدي ياليليان كلهم نايمين 

ليليان ببكاء: شوفت يافارس شوفت ابوك عايز يجوزني غصب عني انا عمري ما هسامحه عمري 

فارس. بحزن: انا اسف ياليليان انا مش قادر اعملك حاجه 

ليليان بأبتسامه صغيره :ولا يهمك يافارس انا عارفه انك لو في ايدك تساعدني هتساعدني 

فارس: اهربي ياليليان 

ليليان بدهشه: انت بتقول اي يافارس انت واعي لكلامك ده

فارس : انا مش قادر اشوفك هتتجوزي واحد اكبر من ابوكي واسكت انتي لازم تهربي وتروحي بلد مامتك هما هيحموكي منه 

ليليان: بس انا مش عارفه مكانهم ولا اي حاجه عنهم 

فارس:انا عارف كل حاجه قومي بسرعه وحضري شنطتك وانا هنزل تحت استناكي بعيد عن الفيله شويه اوعي حد يشوفك وانتي بتهربي ياليليان اوعي 

ليليان بفرحه وبكاء : حاضر حاضر 

بعد فتره كانت تقف ليليان علي محطه القطار تودع فارس 

فارس : الورقه ديه فيها العنوان ياليليان انزلي واسألي هتلاقي المكان علي طول ثم اخرج نقود من جيب سرواله ليمد يده لها: خدي دول خليهم معاكي 

ليليان بحرج:لا لا شكرا انا معايا 

فارس باصرار:يالا ياليليان مفيش وقت لتأخد ليليان النقود وتشكره بشده علي وقوفه بجانبها وتركب القطار 

فارس بقلق: ربنا يستر  ياليليان ثم غادر المكان وهو يعلم ان اليوم هلاك بالنسبه لوالده ووالدته 

……………………………………………………………………

وصلت ليليان الي المكان المنشود لتهبط من القطار وتقف برهة تستنشق الهواء النقي الذي انبعث فور وصولها لتخرج الورقه التي اعطاها لها فارس وتسال احد المارين علي العنوان بعد فتره وصلت ليليان لتجد امامها قصر عملاق ويحاوطه اشجار كثيفه عليها جميع انواع الفاكهه لتندهش من هذه الروعه ليقطع شرودها احد الحراس 

في حاجه ياانسه 

ليليان بتوتر: ل لوسمحت كنت عايزه اقابل جدي اسماعيل السيوفي 

ازيك ياليليان 

لتلتفت ليليان الي مصدر الصوت بفزع 

ليليان :مراد ………………

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية وعد القلوب للكاتبة لولا.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى