Uncategorized

رواية قلوب محترقة الفصل الأول 1 بقلم نيرة محمد

 رواية قلوب محترقة الفصل الأول 1 بقلم نيرة محمد

رواية قلوب محترقة الفصل الأول 1 بقلم نيرة محمد

رواية قلوب محترقة الفصل الأول 1 بقلم نيرة محمد

تعريف الشخصياات ..
مروان الشافعي..شاب عنده اربعين سنه شكله وسيم جسمه رياضي اسمر البشره شخصيته قويه جدا عنده برود في المشاعر بعد مافقد حب عمره مراته سها اللي ماتت في حادثه عربيه اودام عنيه ومن وقتها وهو حرم علي نفسه جنس حواء خريج تجاره عنده شركه استراد وتصدير 
ناهد الام ..ارمله زوجها اتوفي ومن وقتها وابنها وحيدها مروان اللي بيرعاها وياخد باله منها لانها مريضه قلب بتحب ابنها مروان جدا ونفسها ان تشوفه مرتاح في حياته ومتجوز بنت عمه حور اللي عارفه انها بتحبه من صغرها 
احمد شاهين …صاحب مروان من زمان عنده 35 سنه وسيم الشكل وبيشتغل مع مروان في نفس الشركه مدير اعماله 
حور الشافعي ..بنت جميله عنيها خضره شعرها اصفر لون بشرتها قمحي عندها 25 سنه طيبه جدا  وبريئه وعفويه بس مشكلتها هوسها بمروان ابن عمها اللي بتحبه من صغرها حتي مراته كانت بتكرها بسبب جنونها بحب مروان خلصت كليه تجاره مخصوص عشان تبقي زيه وعلي امل ان تشتغل معاه في الشركه فاتقرب منه ويحبها 
كريمه الام ..ست طيبه وحنونه جدا علي حور اللي مجابتش غبرها بسبب كانسر ف الرحم  وده اللي حرمها بعدها من الانجاب روحها وحياتها بنتها وجوزها محمد ابو حور 
محمد ..ابو حور راجل طيب وبيحب مراته وبنته جدا رغم ان عنده فلوس كتير ومصانع الا انه عامل بيت عيله كبير بكذا دور عشان مرات اخوه وابن اخوه مروان يعيشوا معاه ويكونوا كلهم قريبين لبعض وتحت ظله 
ليلي ..صاحبه حور وبير اسرارها واقرب صديقه ليها بنوته جميله بيضه وشعرها اسود وعنيها سوده وواسعه بتحب حور كانها اختها 
حووووور انتي يابت 
صوت كريمه بتنده علي حور وبتدخل عليها اوضتها تلاقيها واقفه في البلكونه كالعاده 
كريمه بعصبيه …برضوا واقفالي في البلكونه مفيش فايده فيكي ابدا 
حور بخضه …حرام عليكي ياماما انتي بتزعقي كدا ليه فزعتيني 
كريمه بغيظ منها …بزعق ماهو انتي لو مركزه ياختي هتعرفي اني بنده بقالي كتير لما صوتي اتنبح عشان تيجي تعملي معايا الفطار 
حور بتبرير ..والله ياماما ماسمعتك وكملت 
وبعدين ياحبيبتي انتي ليه بتضايقي كده لما اقف في البلكونه 
كريمه بحزن علي بنتها قالت…عشان عارفه انتي بتقفي ليه ياحور بتقفي عشان تلمحيه وهو جاي من شغله 
حور بتوتر …انتي انتي تقصدي مين ياماما انا مش فاهمه انتي بتتكلمي علي ايه 
كريمه بتاكيد ..لا ياحورانتي فاهمه وانا فاهمه انتي.مفكراني اني مش عارفه حبك لمروان لا ومن زمان كمان 
كملت بحزن شديد ..حبك مكشوف يابنتي حتي هو نفسه عارف بس انتي بتشوفي منه ايه غير وجع القلب عمره بصلك حتي ولا قالك كلمه حلوه حتي لو باعتبارك بنت عمه مش حاجه تانيه فوقي يابنتي فوقي قبل مايتكسر قلبك تاني زي ماتكسر اولاني لما اتجوز 
قالت كلامها عشان تفوقها وسابتها وخرجت من الاوضه وقفلت الباب وراها  قبل ماتشوف انهيار بنتها قدامها وكسرتها لانها عارفه ان كل كلامها صح فلازم تفوق 
باب الاوضه اتقفل عليها وسمحت لنفسها بقا بالعياط اللي كتماه وهي بتسمع كلام امها اللي مفيش منه كلمه غلط 
هي متاكده ان حبها المرضي ده لمروان غلط خاصه انه مش شايفها اساسا ولا بيعمل حاجه غير انه يجرحها بس هتعمل ايه في قلبها اللي اختاره 
انهارت من العياط وهي بتكلم نفسها بحزن ودموع مش بتقف …
اعمل ايه في قلبي اللي حبك يامروان نفسي تكون ليا في يوم انا مش شايفه راجل غيرك من اول مابدات اعرف معني كلمه حب 
كملت بانهيار كانها بتكلمه هو …..اتجوزت وجرحتني وكنت بشوف حبك لمراتك اودامي وانا بتحرق من جوايا شوفت ايه مني انت عشان استاهل منك كده شوفت مني ايه انا قلبي وجعني منك يامروان قلبي واجعني اووي 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أوجاع أنثى للكاتبة مريم سيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى