Uncategorized

رواية العودة إلى الوراء الحلقة الأولى 1 بقلم روان ريحان

 رواية العودة إلى الوراء الحلقة الأولى 1 بقلم روان ريحان 

رواية العودة إلى الوراء الحلقة الأولى 1 بقلم روان ريحان 

رواية العودة إلى الوراء الحلقة الأولى 1 بقلم روان ريحان 

_حرام عليك يابابا انا معملتش حاجه عشان تعاقبني بالطريقه دي 

=هشششش اسكتي خالص اللي بقوله هو اللي هيتنفذ وهتتجوزي ابن عمك يعني هتتجوزيه 

_بس انا مش بحبه وده كله عشان ايه عشان الورث 

=ضربها بالقلم وبص لسميره ام لمار وقالها؛ قولي لبنتك تجهز عشان خطوبتهم النهارده وسبهم وخرج 

(اعرفكم بنفسي اسمي لمار عندي 25سنه في كليه طب وده يبقي ابويا عايز يجوزني لابن عمي عشان الورث بس تفتكروا ان ممكن حد يتجوز من شخص ميعرفهوش وعمره ماشافه قبل كده….!!!!) 

لمار بعياط؛ انا عايزه اعيش هنا مع صحابي مش عايزه اروح الصعيد انا عايزه اشتغل هناا 

سميره؛ خلاص يابنتي متوجعيش قلبي عليكي يلا قومي جهزي نفسك عشان هنسافر النهارده 

لمار؛ سبيني لوحدي ياماما بعد اذنك

سميره سبتها وخرجت 

 طلعـت مزكراتها وكتبت

“هَل يُمكن لاقرب الناسِ الي قَلبِـك ان يجرحوك من اجل اشياء لَن تدوم!!!!” 

‘فـي الصعيد’

_صباح الخيـر

=صباح النـور

_قالولي إنك عايزني ياجدي 

=اه تعالي اقعد

_خير يا جدي

الجد؛ لمار بنت عمك جايه النهارده وهتتخطبوا الليله  

 _بس يا جدي انا عمري ماشوفتها قبل كده ومعرفهاش 

الجد؛ انا قربت اموت يا عمار وعايز اطمن عليكوا وده شرط عشان الميراث يتوزع عليكوا بعد اما اموت 

عمار؛ بعد الشر عليك يا جدي خلاص انا هروح اجيبهم اليوم 

الجد؛ عفاركم عليك يا ولدي 

(اعرفكم بعمار شاب عنده 28 سنه مهندس في شركه عنده اخت واحده اسمها ليليان مامته وباباه متوفين وجده اخده وعاش معاه في الصعيد معندهوش غير عم واحد وهو رياض ابو لمار) 

‘عنـد لمـار’

لمار؛ ماما انا هخرج شويه اتمشي ع البحر 

سميره؛ بس يالمار احنا هنسافر النهارده ابن عمك زمانه ع وصول

لمار؛ مش هتأخر وسبتها وخرجت وكانت لابسه فستان لونه اخضر هادي وخمار لونه ابيض وخرجت اتمشت ع البحر وطلعت مزكراتها وكتبت فيها 

“هل يُمكن انا تحكم عليك الظروف بِالهروب من الواقع للخيال لِوهْلـه ????

هل يُمكن للإنسان ان يَحكم عليه الواقع ان يُحب مَالا يُريـده  ” 

قفلت مذكراتها ومسحت دموعها وبصت للبحر وقالت؛ كتير اوي بيحبوا البحر بيحبوا يتكلموا معاه بس انا كل اما بشوف البحر بحس انه هيغدر بيا وهيغرقني فيه 

_معاكي حق انا كمان بحس كده 

بصت وراها وشافت واحد عينه لونها لون البحر

 وقاعد كده وراها ع الرمل

لمار؛ انت مين وقاعد هنا من امتي 

_من اول اما جيتي كنت بتمشي ع البحر شويه وبفكر وشوفتك 

لمار؛ طب عن اذنك 

_استني ممكن اتعرف عليكي 

لمار؛ لاء وسابته ومشيت وراحت البيت 

سميره؛ يلا يابنتي اجهزي عشان ابن عمك نص ساعه وهيكون هناا 

لمار بتنهيده؛ حاضر ياماما   

ودخلت اوضتها وكتبت في مزكراتها”هل يمكن ان يتحول الكابوس لحلم جميل 

هل نحن من نتحكم في احلامنا ولكن كيف؟؟! “

بعد نص ساعه 

رياض؛ يلا انزلوا عمار واقف تحت 

لمار لنفسها اسمه عمار اسمه حلو اوي ايه ده انا بقول ايه اسكتي يالمار                                   

نزلوا  واول مالمار وعمار شافوا بعض 

قالوا في نفس الوقت؛ انت….

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية تزوجت فتاة السابعة عشر للكاتبة رحمة أيمن.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!