Uncategorized

رواية فرحة العمر البارت الأول 1 بقلم منة علي

 رواية فرحة العمر البارت الأول 1 بقلم منة علي

رواية فرحة العمر البارت الأول 1 بقلم منة علي

رواية فرحة العمر البارت الأول 1 بقلم منة علي

فرحه دخلت الشقه هي وعمر وكانت قمر ..كانت ملكه داخله ممكلتها ..بس كانت خايفه اوي..انت مكشر كدا لي يحبيبي 
عمر:.. بصي يا بنت الناس انا متجوزك بس علشان خاطر ابويا بس انا مبحبكيش وخليكي عارفه كدا انا بحب واحده تانيه وهتجوزها بردو وانا من ناحيه وانتي من ناحيه وكل واحد ملهوش دعوه بالتاني ……
فرحه واقفه مش عارفه ترد ولا تنطق ..جسمها كلو اتجمد ..بقت عباره عن خشبه واقفه مش قادره تنطق
عمر:.. سامعهه
فرحه..انت…انت بتقول اي ي عمر..اي المقلب الرخم داا
عمر:……..  انتي مفكراني عيل بعمل مقالب يا بنتي افهمي بقا بطلي السذاجه اللي انتي فيها دي…..  انتي عارفه اني حاولت كتير اتخلص منك بس بردو لازقه فيا خنقتيني كفايه بقا هما ست شهور بالضبط هنعمل اكننا مبسوطين وكده وفي اخر الايام نتعارك ونتطلق علشان كلام الناس بس مع اني مش عارف هستحملك ازاي بس تمام…..
فرحه دخلت بعد ما زقها لاوضه الضيوف ..دخلت فضلت تعيط..مش فاهمه حاجه ..هي في حلم..طب لو في حلم يارب تصحي منه..يارب ميبقاش حقيقه..دي بتحبه ..دي بتعشقه????????
عمر دخل الاوضه حاسس انو ظلمها هي ملهاش ذنب بردو بس شال الفكره دي من دماغه وقال تستاهل هي سبب كل اللي بيحصلي ونامو ابطالنا… وكل واحد حزين ومش عارف يعمل ايه……. تاني يومم……
عمر صحا ..بعديها لقاها طالعه بفستانها اللي لسه مغيرتهوش وعنيها الوارمه ومكياجها البايظ
عمر….  انتي بتعملي ايه انتي لسه مغيرتيش اهلنا زمانهم جايين…  وانا مش عايزهم يشكو..  فرحه طنشته واخدت هدمها ودخلت الحمام…..  عمر اتعصب جدااا  وقرر يعاقبها على تجاهلها دا
طلعت من الحمام لابسه بيجامه بيضه ستان عشان اهلهم لما يجو يبقا الوضع طبيعي ..كانت ملاك بعد ما غسلت وشها واخدت دش ..كانت قمر خارج من الحمام
عمر..  شافها وسرح في جمالها عمر في سره:..  هو في حد يطلع من الحمام يبقا قمر كده…  وفضل سرحان.. فرحه اخدت بالها واتكسفت اوي بس افتكرت اللي حصل… ودخلت الاوضه وقفلت الباب جامد وراها وعمل صوت عالي..
وفجأه سمع صوت الباب بيخبط..فستانها في الحمام هي في اوضه تانيه ..هيعمل اييي
راح خبط عليها… 
عمر: فرحه اطلعي من الاوضه ادخلي الاوضه التانيه علشان اهلنا جم يا اما تعالي معايا نفتحلهم
فرحه فتحت الباب لقي الاوضه جوه اتساوت ودخلت اوضتهم وطلعت علي السرير نامت ..
عمر:….. فرحه انتي هتنامي قومي بقا يلا اخلصي انا هتحايل عليكي ولا ايه….
فرحه..عشان محدش يشك في عيني
عمر:…  صعبت عليه اوي بس مكنش عايز يبين…..  طب انا هااقولهم ايه دلوقتي
فرحه ..قولهم نايمه امي هتخش تصحيني ..هقولها مبسوطه وزي العسل ي عمر متخفش واني نمت متأخر عشان كدا عنيا وارمه ..اتفضل بقا
عمر:…..  يلا يا فرحه وعدي يومك على خير مين اللي هيقدملهم الحاجه وبعدين هما هيتكسفو كده يلا بقا…. قومي حطي مكياج داري عيونك ويلا بقا
فرحه ..عمر اطلع استقبلهم وانا جايه
عمر:….  تمام يلا اخلصي ومتتاخريش
وطلع عمر سلم عليهم وقالها انو فرحه جايه….  وكان خايف حد يشك في حاجه ونفسه فرحه…  متبوظش حاجه علشان لو عمل حاجه غلط ابوه ممكن يروح فيها هو مريض قلب وتعبان خالص
دقايق ولقي فرحه خارجه لابسه دريس قمر كدا وحاطه ميك اب خفيف ولبست لينسز افتح من لون عنيها عشان لو حد سأل عنيها حمره لي ..كانت حلو اوي وباين عليها الفرحه وهي خارجه
عمر بجد كان مصدوم من جمالها وقلبه دق جامد اوي وهو مش عارف بيدق بسرعه كده ليه هي فعلا كان شكلها حلو اوي اوي
راحت حضنت مامتها وسلمت علي اهلهم ودخلت جابت عصير وحاجات حلوه وقدمتهالهم
عمر كان طول الوقت بيتغازل في فرحه ادامهم وفرحه مفكره بيعمل كده علشان هما ميشكوش بس هو كان بيعمل كده بجد…..  وكان حاطط ايديه على كتفها وكان قريب منها اوي 
مامت عمر: عن اذنكو بقا هنمشي 
عمر وحاسس انو هيضيع فرحه من ايدو ليه يا ماما ما تخليكو شويه  مامت عمر: معلش بقا يا حبيبي مره تانيه…. 
مامت فرحه: خلي بالك منها يا عمر فرحه ملهاش حد غيرك دلوقتي 
عمر في عينيا طبعاا يا ماما
وبعدها سابوهم ومشو واول ما الباب اتقفل راحت بعدت عن عمر:…  واتدايق اوي….  انا  اسف بس كان لازم اعمل كده علشان ميشكوش..
يتبع..
لقراءة البارت الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى