Uncategorized

رواية عرين الأسد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم هناء عادل

 رواية عرين الأسد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم هناء عادل

رواية عرين الأسد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم هناء عادل

رواية عرين الأسد الجزء الثاني الفصل الأول 1 بقلم هناء عادل

وبعد مرور سنتين من وقت الحادثه أصبح ثاهر
وحيد لانه للمره الثانيه يتحطم ويعيش على ذاكراها  وأصيب بشلل نصفي 
ثاهر:  عده سنتين على بعدك بس دا مرور حياتى بأكملها  بس مش عايز إبداء حياتى ولا حتى اتعالج لانى مش مصدق اللى حصل 
فلاش باك
جاسكا عند ربنا 
البقاء لله
ثاهر وقع على الأرض مغمي عليه فاق وهو على سرير المستشفى 
ثاهر. :. انا فين اى اللى حصل 
الدكتور: حضرتك لازم ترتاح وكل حاجه في ايد ربنا .
ثاهر :. يعنى اي ولسه هيقوم مقدرش حرك رجليه مفيش اي استجابه 
ثاهر : بصدمه ومش مصدق اى اللى حصل. يعنى شغلى خلاص وكمان مراتى وابنى وانا 
الدكتور:. قدر الله وبما شاء فعل احمد ربنا 
ومتنساش أن بألاراده  وعزيمتك وأخذ الدواء فى المعاد دا من اسباب انك تتحرك لانى في نسبه نجاح ليك 50%يعنى هتقدر 
باااك
ثاهر :. بحاول وهحاول لانى عندى امل انك لسه عايشه وابنى أو بنتى كبروا بقالهم سنه 
في مكان آخر 
الدكتور: Is there a response from the patient? (هل هناك استجابه من المريضه )
الممرضه :No (لا)
جاسمين: Please, I can go to the patient( لو سمحت ممكن ادخل عند المريضه)
الدكتور:. Is there a kinship between you? (هل هناك قرابه بينكم)
جاسمين:Yes, she is my friend(نعم فهي صديقتى)
الدكتور:Go ahead( تفضلي )
جاسمين: Thank you so much(شكرا جزيلا)
دخلت جاسمين وهى تحمل على يديها طفله في حدود السنه
وتسحب الكرسي وتقرب من المريضه وتقول لها.  
 بعد غيابك مش عارفه انا تايها ليه وبنتك بقالها سنه وماشيه 
 في التانيه  محافظه عليها
بجد انا مش هقدر اعوض مكانك 
ووضعت يارا جنب المريضه وبداءت تحكى ليها 
فلاش باك
تعرفي انا عملت زى ماقولتى اتصلت بيها بس معرفش  أن انتى هتدخلى في. غيبوبه انا منتظراكى لازم تعيشي علشان بنتك  اه صح انا سميتها يارا. علشان عارفه انك 
بتحبي الاسم ده من زمان اوى
باااك
يارا حطت أيدها الصغيرها على ايد المريضه وكأنه تقول لها (احتاجك جنبي في طفولتى اريدك ان تشاهدينى وانا اتحرك أول خطوه)
ثم وهى تتتهته قالت ماما 
جاسمين :.  تبكى بحرقه على هذا الحال 
ولكن جهاز النبض بداء أن يصفر 
دخل الدكتور 
دكتور: Get out(اخرجى بره)
They gave me a heart pacemaker(اعطوني جهاز ضربات القلب)
الممرضات تسرعه إليه وفي قلق 
وجاسمين تجلس فى الخارج وتنظر لهم بحرقه وكل طبيب يخرج تذهب ليه علشان تسئله ولكن دون جدوى
خرج الدكتور وهو يقول
This is impossible(هذا مستحيل)
جاسمين :what happened( ماذا حدث)
الدكتور:This is an unbelievable event that this patient surpassed after this period because the success rate is around 25%(هذا حدث غير يصدق أن هذه المريضه تفوق بعد هذه المده لان نسبه النجاح في حدود 25%)
جاسمين: افتكرت يارا وإن دا بسببها ثم نظرت ليها بحب واستعطاف
جاسمين:. When will I be able to enter at the patient?(متى استطيع أن ادخل عند المريضه)
الدكتور: After a short period(بعد مده قليله)
جاسمين: Thank( شكرا)
وذهبت تجلس وبعد مرور وقت طويل 
سئلت الممرضه لو بإمكانه تدخل 
فوافقت 
ولما دخلت لقت جاسكا صاحيه وقاعده على السرير 
جاسمين بفرحه :جاسكا 
جاسكا :مين انتى 
يتبع….
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!