Uncategorized

رواية تزوجت يهودي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 رواية تزوجت يهودي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية تزوجت يهودي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

رواية تزوجت يهودي الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

اسر : زين انت اتجننت انت عايز تجوز مسلمه وانت يهودي
زين ببرود : اولا انا قدامهم مسلم وبعدين انت جاي تكلم وانا فرحي انهارده
اسر بغضب : انا قولت هتمشي معاها يومين وخلاص متوصلش لجواز ممكن تفهمني هتجوزها ازاي دي مسلمه وعندهم في دنهم مينفعش يتجوزو ولا مسحين ولا يهودين
زين بهدوء : انا بحبها وهتجوزها فاهم وبعدين يارا مش محجبه ولا ملتزمه اوي
اسر بضيق : بس مسلمه.وممكن تخليك تأسلم
زين : اسر
اسر بغضب : انا مش اسمي أسر انا اسمي ديفيد وانت داني اوع تكون نسيت نفسك
زين بصلو بضيق وسكت
اسر : احنا يهودين من اصل عربي انت اه مذيع مشهور وكل ناس مفكرينك مسلم بس متنساش ديانتك واصلك يارا دي هدمرك
زين بهدوء : بحبها اعملك ايه بحبها وبعدين هي متعرفش اني يهودي وهي بتحبني
اسر : بس لما تعرف انك يهودي هتكرهك
زين بغضب : تكرهني ليه انا عملت ايه انا يهودي بديانه بس انا ولا روحت فجرت حاجه ولا اقتلت حد.وانا بحترم الدين الاسلامي والمسيحي ليه تكرهني بقا
اسر : ولما تقولك يلا نصلي
زين سكت ودخل عليهم شخص وقال : يلا يا زين هنطلع علي الهوا
زين بص لنفسو في المرايا كان شخص وسيم جدا …..
زين : جاهز
زين قام من علي كرسي وبص لي أسر بثقه وبعدين طلع من الاوضه ودخل الاستوديو
المخرج : جاهز
زين بهدوء : جاهز
المخرج بدأ يصور
زين بأبتسامه : اهلا بكل الناس الي كانت مستنياني انهارده هو اه انهارده فرحي يس مش معنه كدا اني مطلعلش لا انتو بتوحشوني ناس كتير بعتولي علي صفحه برنامج وفرحانين اني هتجوز تعالو تقرأ شويه كومنتات
زين مسك تلفونو وبدأ يشوف الكومنتات وبعدين ابتسم
زين بأبتسامه : في كومنت بيقول كدا يعني خلاص هتكسر قلبي وتجوز بصي ياستي ولا تزعلي انا دين محللي 4 انتي تانيه ولا تزعلي نفسك
اسر كان واقف بعيد وقال : بخربيتك بتعرف تاكول بعقل ناس حلاوه
فجأه أسر سمع صوت رحمه مساعده زين
رحمه بهدوء : طبعا زين دايما خاطف قلوب جماهيرو
اسر : اه دا لزقه بقا
رحمه : نعم
اسر بصلها بضيق وقالها : انتي كل شويه تجي وتلزقي فيا ليه
رحمه بغضب : انااااا انت لو نسيت اني مساعدة زين يبقا مشكلتك مش مشكلتي
اسر بخبث : طب عيني في عينك كدا وقوليلي انك مش معجبه بيا
رحمه بصت في عينو بس هو بصلها بخبث وهي سرحت في عينو
اسر : مش حرام يامحترمه انك تبصلي مفروض تغضي بصرك ولا انتي لبسه الحجاب والفستان ده كاشكل مش اكتر
رحمه بصت في الارض بحزن ومشيت من قدامو وهي بتعيط وأسر اضايق اوووي من نفسو وزين خلص تصوير وكان شايف كل الي حصل مالك قرب من أسر وقال بغضب : زعلتها تاني صح
اسر يبرود : في داهيه
زين : بس انت بتحبها يااسر
اسر ببرود : قولتلك ديفيد وبعدين انا مش عبيط زايك دي مسلمه
زين : ومعاذلك كان قدامك بنات قد كدا اشكال والوان وانت محبتش غير المحجبه
اسر بغضب : ولو اخر واحده في دنيا مش هتجوزها اولا علشانها ثانيا هي بتحب اسر مش ديفيد
زين بضيق : انا هروح اشوفها
اسر : استنا اديها شوكولاته دي بتحبها
زين : طيب
زين خد شوكولاته من أسر وبعدين طلع من المكان كلو وتصل برحمه بس رحمه مردتش عليه وبعدين رن علي حبيبتو يارا
زين : عروستي الحلوه عامله ايه
مريم بخجل : احمم انا مريم مش يارا يارا يتجهز
زين بأبتسامه : ازيك يامريم
مريم : تمام الحمدالله ياجوز اختي
زين بابتسامه : ادعي بس اختك المجنونه دي تكمل الجوازه
مريم بضحك: هي مجنونه اه بس بتحبك بس قولي ايه الي انت عملتو في برنامج ده دي هتجن
زين بضحك : بتغير عليا اوي صح انا عارف بس انا بحبها اوي
مريم : طب راعي ياعم اني لسا سنجل اقفل يازين اقفل
زين بضحك : ماشي ياستي ابقي قولي لي يارا تكلمني
مريم : حاضر
زين قفل التلفون وبص قدامو لقه رحمه واقفه بضيق
زين بضحك : مالك
رحمه بضيق : زين انا عايزه اسيب شغل معاك
زين : اسر مكنتش قصدو
رحمه بغضب : متقولش مكنش قصدو انا بكرهو يازين دا انسان متخلف
زين بخبث : دا حتي جبلك شوكولاته قالي ادهالك علشان أصالحك بيها
رحمه بصدمه : بجد
زين طلع الشكولاته ورحمه قربت منو وخدت شوكولاته بسعاده
رحمه بسعاده : بجد هو الي جبها
زين بأبتسامه : اه هو
رحمه : اممم طبيب
زين بخبث : هو انا لو كنت جبتهالك كنتي هفرحي كدا
رحمه بتوتر : اه جدا جداااا جدااااا
زين بضحك : يخربيت ام الكدب
كان متابع المشهد ده من بعيد اسر وابتسم لما شاف ضحكة رحمه وبعدين قال بغموض : انا مش هسيبك ياصحبي تقع في الطريق ده ولا انا كمان ……
__________________________________________
*في بيوتي سنتر *
يارا كانت بتعمل شعرها وكان باين عليها الغضب
مريم بضحك : اهدي
يارا بغضب : هاتي التلفون اكلمو
مريم : لا طبعا
يارا بضيق : ليه بقا فهميني
مريم : ياحبيبتي كلها ساعتين وتشوفو بعض وبعدين زين مذيع مشهور يعني عادي جدااا يحصلو مواقف دي
يارا بغيره : سعات بحس اني عايزه اخليه يعتزل
مريم بهدوء : لا انا اختك كبيره وبنصحك بلاش الغيره الزايده دي
يارا بضيق : مهو علشان انتي مجربتيش تحبي قبل كدا دانا حتي هتجوز قبلك
مريم بصت في الارض بحزن وقالت : طب انا هروح اجهز
يارا بضيق : انا اسفه يامريم بس ناس بقت تكلم وانتي مش عايزه تدي لحد فرصه وترتبطي
مريم بابتسامه : طب يلا بقا اجهزي انا هروح البس
مريم مشيت من قدامها بهدوء ودخلت تلبس فستانها ورنت علي أقرب صديقه ليها رحمه ….
اما عند رحمه كانت راكبه معا زين وأسر في العربيه وتلفونها رن وردت
رحمه : مريم حبيبتي انا خلاص ربع ساعه واكون عندك
زين بتركيز : مريم اخت يارا
رحمه بهمس : اه
اسر بضيق : انا مش عايز صداع
رحمه بصتلو بضيق وردت : ها يامريم
مريم بدموع : انا مخنوقه اوي يارحمه
رحمه بقلق : مالك يامريم
زين كان مركز معا رحمه
مريم بدموع : الناس كلها عماله تكلم عليا علشان يارا الي اصغر مني هتجوز لا وكمان هتجوز مذيع مشهور وكل ناس بتحبو
رحمه بحزن : معلش ياحبيبتي انتي طنشي كدا واقرأي قران وخنقتك دي هتروح فورا
مريم مسحت دموعها وقالت : ماشي تعالي بسرعه بقا
رحمه : حاضر
رحمه قفلت تلفون وأسر بصلها وقالها : مش فاهم شكلها ملتزمه بس مش لبسه الحجاب ليه
رحمه بهدوء: بص الانسان واحده واحده بيتعلم طبيعي عاشت في بيئه كلها ناس مش محجبين طبيعي تطلع مش محجبه بس دي حريه شخصيه تتحجب او لا ده ليها هي ومش معنه أنها مش محجبه يبقا مش ملتزمة بلعكس مريم ملتزمه جدا بتصلي فرض برفضو بتقرأ قرأن كتير في بنات بقا لابسه الحجاب بس مش ملتزمين بيه
اسر حاب يضايق رحمه ويخليها تكرهو : اه زايك كدا يعني
زين بغضب : اسر
رحمه بحزن : معلش نزلني هنا يازين
زين : مستحيل اسيبك تمشي لوحدك
رحمه : ارجوك نزلني
اسر : متنزلها وخلصنا
زين بغضب ؛ اخرس انت فاهم
اسر ببرود : اه صح مهي عجبها القعده معانا
رحمه بغضب : مسمحلكش تقولي كداا بجد انا مبقتش فاهمه بقيت احس انك بضايقني قصد وقف العربيه يازين وقفها
زين وقف العربيه ورحمه نزلت منها وزين نزل وراها
زين : رحمه
رحمه بدموع : سبني يازين لوسمحت انا جهزتلك البدله في الاوتيل وكل حاجه جاهزه
اسر طلع راسو من شباك وقال : هنفضل نرغي كتير كدا في شارع
زين بضيق : يخربيت امك غور بقا
اسر بص لي رحمه وقال : عجبك منظرك كدا في شارع وقدام ناس هيقولو عنك بنت مش محترمه ماشيه معا رجاله
فاجأه اسر لقه رحمه بتضربو بلقلم وبعدين مشيت من قدامو بسرعه
اسر حط ايدو علي وشو بصدمه وقال : ده حقيقي
زين بضحك : تستاهل اكتر من كدا
زين ركب عربيتو وأسر مكنش مستوعب الي حصل
زين : يعني عجبك كدا
اسر بضيق : بتضىربني بنت ال
زين قطعو وقال : بنت الايه
اسر بضيق : انا هوريها
زين بخبث : قول انك عايز تشوفها تاني قول انك مكنتش عايزها تنزل من العربيه قول انك حابب وجودها جدااا
اسر بغضب : لا طبعا واتفصل اتحرك
زين بخبث : طيب
زين اتحرك بالعربيه وأسر كان مضايق من نفسو اوي
اسر بهدوء : اه بحبها بس انا مش هقع وقعتك فاهم
زين : ليه
اسر : انا عارف الدين الإسلام كويس
زين بهدوء : وانا عارفو
اسر : بس انت اخترت تأذي يارا
زين بصدمه : نعم
اسر : داني انت يهودي افهم بقا وانا يهودي ومستحيل رحمه تحبني هتكرهني اوي احنا جينا هنا من 20 سنه علشان نعيش هنا عملنا نفسنا مسلمين وغيرنا اسمينا ناس كلها عرفت أن احنا مسلمين بس لو عرفو أن احنا يهودين محدش هيرحمنا وانك تجوز مسلمه ف دي جريمه عندهم لأن البنت مسلمه مينفعش تجوز مسيحي ولا يهودي
زين بهدوء : عارف كل ده بس انا بحبها مستحيل اضيعها من ايدي وقفل علي موضوع ده بقا
اسر بصلو بضيق وسكت ……..
_________________________________________
*في مساء *
يارا جهزت وكانت شبه الاميرات وكانت معاها مريم ورحمه
رحمه بأبتسامه : مبروك يايويو
يارا بأبتسامه : الله يبارك فيكي
مريم بضحك : اخيرا اختي الهبله بقت عروسه
يارا بغيظ : متقوليش هبله
مريم : تؤتؤ هبله ومجنونه كمان
رحمه : هشششش المهم انا ومريم هننزل القاعه ونشوف ايه نظام وانتي خليكي هنا لغيت لما زين يجي
يارا بسعاده.: ماشي
رحمه ومريم طلعو من الاوضه ونزلو القاعه كان فيها معازيم كتير ومصورين كتير اووي
مريم : كل دول ناس
رحمه : انتي نستي ان زين مذيع والكل ناس دي جاين علشانو
مريم : اممم صح
زين دخل القاعه بهيئتو الجذابه والكل مصورين والصحافيين اتجمعو حواليه
رحمه : شوفتي كل ناس بتحبو ازاي
مريم : ايوا وهو مختلف اصلا في كل حاجه
رحمه : هروح انقذو من ناس دي
*عند زين *
الصحافيين كانو يسألوه اسئله كتيره اوي
زين : ياجماعه انهارده فرحي خلوني براحتي بقا
رحمه من بعيد : يلا يازين
زين قرب منها بأبتسامه وقال ؛ ايه القمر ده شكلي هغير رأي
رحمه بضحك : لا يجوز يااستاذ احنا خوات وبعدين انت عايز يارا تقتلني
زين بضحك : متفكرنيش اكيد هتنكد علي امي انهارده
رحمه : هي فعلا نويالك علي نيه
زين : اه انا قولت الجواز ده مش ليا
مريم قربت منهم بهدوء وقالت : الف مبروك ياجوز اختي
زين بضحك : عمرك ماقولتيلي زين خالص
مريم : امم مهو انا لو قولت زين يارا هتقتلني
زين : نعم هي وصلت معاها لي كدا
مريم بضحك : واكتر من كدا وحياتك
زين : احم شكلي داخل علي ايام سوده
رحمه : يلا اطلع هات عروستك
زين : مش مفروض عمو هو الي يجبها
مريم : فعلا بابا طلع ومعرفش أتأخر ليه استنو هرن عليه
مريم مسكت تلفونها ورنت علي باباها ورد
مريم : ها بابا منزلتش ليه
حسين بحزن : اختك يارا هربت من فرح
مريم بصدمه : نعم ازاي
زين : في ايه
مريم قفلت تلفون وقالت : بابا بيقول انو ملقاش يارا في الاوضه
زين بصدمه : ازاي
رحمه : اهدو علشان الناس متخدش بالها تعالو نطلع نشوف عمو
زين بقلق : هتكون راحت
مريم : تعال بس نشوف
زين ومريم ورحمه طلعو اوضة يارا وخبطو علي باب وحسين فتحلهم بحزن
زين : فين يارا ياعمو
حسين بغضب : هر
مريم قطعتو بسرعه : بابا دخل الاوضه ومش لقها اكيد حصلها حاجه
حسين بغضب : مش عايزني اقولو أنها هربت ليه ها
مريم : يابابا هي بتحب زين تهرب ليه اكيد حصلها حاجه
زين بهدوء : وانا واثق انها بتحبني اكيد في حاجه حصلت
حسين بغضب : و المعازيم والماذون الي مستني اودي وشي منهم فين
رحمه : احم انا اسفه بس يازين لو يارا مطلعتش دلوقتي كل ناس هتكلم عليك وهيقولو أن عروستك سبتك يوم الفرح
زين قعد علي سرير بحزن وبدأ يفكر
حسين بغضب : لازم الفرح يكمل الناس هتكلم علينا ومش هنخلص
مريم : هنعمل ايه يعني يابابا
حسين بص لي مريم بخبث وقال : علشان نخلص من موقف ده زين يتجوز مريم
زين بصلو بصدمه وقال : نعم اتجوز مين
حسين : انت مستعد تخسر كل الي بنيتو مستعد الناس تكلم عليك طب انت بتقول أنك واثق في يارا طب مستعد ناس كلها تكلم عليها وحش
مريم بغضب : بابا انت بتقول ايه وانا مالي فهمني يعني انت بتخاطر بيا ليه وانا اتجوز حبيب اختي ليه يعني كل ده
حسين بغضب : اسكتي انتي مش فاهمه
زين : انا مش موافق
حسين بضيق : بس موافق يتكلمو عليك صح مذيع مشهور زايك مفروض يخاف علي سمعته
زين بص لي مريم ومريم بصتلو بضيق وقالت : مستحيل ….
_________________________________________
❤️في القاعه ❤️
اسر كان واقف بثقه وبعدين تلفونو رن
الشخص : خلاص ياباشا كلو تمام
اسر : تمام بس اوع حد يقربلها أو يأذيها
الشحص : حاضر ياباشا ..
اسر قفل تلفون بهدوء وقال : مش هسيبك تقع ياداني الواقعه دي مستحيل
اسر بص قدامو وانصدم لما شاف ياما ام زين بتدخل القاعه اسر قرب منها
اسر : ايه ده ايه الي جابك هنا
ياما : مالك ياديفيد جايه فرح ابني
اسر بضيق : زين مش هيسكت
ياما ببرود : انا امو وجايه اشوفو ايه المشكله
اسر بتحذير : لو ناويه تعملي فضيحه صدقيني مش هرحمك
ياما : مش عيب تكلم ام صحبك كدا
اسر بضيق : ياما مش عايز كلام كتير انا وانتي عارفين كويس انتي عايزه ايه
ياما بخبث : عايزه ايه
اسر بصلها بقرف وقال : مش عايز كلام كتير واتفضلي امشي
ياما : مش ماشيه فاهم انا جايه فرح ابني مالكش دعوه انت
اسر جاي يتكلم بس قطعو صوت الاغاني وبص قدامو ونصدم لما لقه زين ماسك ايد مريم ومريم كانت لابسه فستان عروسه ……
اسر بصدمه : ازاااي …
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً نوفيلا ورطة قلبي للكاتبة سارة فتحي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى