Uncategorized

رواية طلب صداقة الفصل الأول 1 للكاتبة مي علي

 رواية طلب صداقة الفصل الأول 1 للكاتبة مي علي

رواية طلب صداقة الفصل الأول 1 للكاتبة مي علي

رواية طلب صداقة الفصل الأول 1 للكاتبة مي علي

– زود يا محمود السرعه بسرعه خلينا نلحق نستقبل اخوك ف المطار
– يا زينب اصبري هطير يعني ع الطريق مانتي شايفه الزحمه
– وحشني اوي اوي
– قربنا نوصل كمان شويه هتشوفيه
وصلو بالعربيه لحد المطار نزلت زينب جري علي البوابه اللي بيستقبلو فيها الناس اللي نازلين من الطياره
وقفت قدام عسكري أمن المطار …
لو سمحت طيارة سويسرا وصلت
– وصلت يا فندم وحالا الركاب هيخرجو من البوابه
محمود ….
يا بنتي اهدي بقي
– اسكت انت طول عمرك بارد كده
– لا مش بارد ميصحش الجنان والتوتر اللي انتي فيه ده
– ملكش دعوه انت اسكت
فضلو واقفين حابه والركاب ابتدو يخرجو وهو مظهرش
زينب …
هو فين مخرجش ليه
– اهدي بس وهيخرج دلوقتي
واخيرا ظهر مصطفي
شاب ف اول التلاتينات
متعلم جدا وعلي درجه عاليه من الثقافه
كان بيدرس ف سويسرا وبيكمل تعليم واخد ماجستير ودكتوراه هناك
مبيهتمش بالجواز والكلام الفاضي ده
لانه شايفه مضيعه للوقت وأنه مبسوط كده وعايش حياته
يتمتع بقدر كويس من الجمال
ومستواه المادي كويس جدا
اول ما شافته زينب صرخت …
مصطفي مصطفي
محمود مكسوف …
يابنتي هيخرج دلوقتي اي شغل العيال ده
بادرها مصطفي الابتسامه ماليه وشه جدا
وخرج جري
وهي جريت عليه واختفي ف حضنها
فضلت تبوس وتحضن فيه ولا كأنه عيل صغير
سلم محمود عليه
محمود كان طيب بردو بس من وهما صغيرين كان عندو عقد من اخوه لانه كان بيتميز عنه بحاجات كتير
وعلاقتهم ببعض مكانتش ادد كده
وخاصة لما الاتنين قدموا علي بعثه بره واعاره للتعليم
ومصطفي أتقبل ومحمود لا
فضلت زينب قفشه فيه وبتبصله وتبتسم وهي بتعيط من كتر ما واحشها
لدرجه انها ف العربيه
طلبت تقعد جمبو ورا
وسابت الكرسي اللي جنب محمود
وهما ف الطريق
محمود قال …
هوصلك علي بيتنا بقي
اكيد وحشتك ذكريات الحج والحاجه
جدا كل حاجه وحشتني جدا
كل حاجه كلكم كمان وحشتوني اوي
زينب بصرعه …
بيتنا اي ده اللي متفتحش بقاله سنين
هيجي عندي انا ف بيتي
محمود …
يا زينب اللي بتقوليه ده يجي عندك ف بيت غريب
– اخس عليك
– يوووه يا زينب افهمي قصدي
عند اخوه مش غريب انما جوزك موجود وكده تفهميني بقي
– لا هيجي عندي ع الاقل انا أخته وجوزي راجل زيه
ثم إن محمود مش هيمانع انما يجي عندك يعمل اي مش هيبقي مرتاح وبالذات
وبصت بقرف وقالت …
عشان عزه مراتك هناك
– وعزه هتاكله يعني دي هتشيله ف عينها
– قولت هيجي عندي يعني هيجي عندي
خلاص يا محمود خلص الكلام
مصطفي …
اهدي بس اهدي انتي متعصبه ليه
هتفرق ف حاجه انا اقعد ف اي حته يا حبيبتي
– اي اي حته دي
ده انت أن مشالتكش الأرض اشيلك ف عنيا وقلبي يا اخويا
وفضلت تحضن فيه وتبوسه …
وحشتني اوي
موحشتكش انا
طب بلاش انا موحشتكش بوسبس
بسمه بنتي موحشتكش
– يااااااه وحشتني اوي اوي
كلكم وحشتوني جدا فوق ما تتخيلي
– هتفرح اوي لما تشوفك يا حبيبي
– بقت عامله ازاي دلوقتي
– كبرت وبقت عروسه دلوقتي عندها 17 سنه بقت اطول مني
– يا حبيبتي ربنا يباركلك فيها
وانت يا محمود ربنا كرمك ولا لسه
سكت محمود مردش
زينب ..
لسه يا حبيبي
اصل المدام مانعه خايفه علي جمالها ورشاقتها
اتعصب محمود …
زينب
– انا قولت اي مش دي الحقيقه
برقلها ف سكتت
مصطفي …
لسه متغيرتش ياخويا
بقرف رد ..
ازاي يعني
– عصبي لسه عصبي
– اممم عصبي
طب احنا خلاص وصلنا
حمدالله ع السلامه
نزل الشنط معاهم واداهم للبواب ومرضيش يطلع معاهم محمود ومشي
طلع مصطفي وزينب بيتها
واول ما بسمه شافتو اترمت ف حضنه ….
خالوووووووو
– حبيبة خالو عامله اي يا لمضه
بقي عندك عرايس يا زينب
– ايوه واخيرا جالي عريسي اي اي ده اي العنين الحلوه دي
انت زي القمر والله
– هههههههههههه
زينب …
شوف البت
اجري يا جزمه جوه
– سيبيها يا زينب
تعالي يا قلب خالو اوريكي جبتلك اي
قعدو وفتح الشنط
ورحب بيه محمود جوزها اول ما جه من الشغل
ودخل مصطفي يرتاح واخد دوش ونام ف الاوضه اللي جهزتهالو زينب
نام شويه وصحتو زينب ع العشا
وقعدو بعدها يتكلمو لوقت متأخر وزينب ابتدت تحكيلو حاجات كتير من ضمنهم محمود جه سيرته ف نص الكلام قالت ….
اتجوزها غصب كلنا قولناله لا
وخداك عشان فلوسك ومبتحبكش
وهو مش راضي
مقشطاه اول بأول هي واهلها
عيال ومنعاه يخلف زي ماتكون عملاله كده سحر
رغم تشوفها مقيحه
– بصي يا زينب هو مرتاح خلاص
– مرتاح اي بس هدمره هتخليه ف الدنيا مقطوع من شجره لا ليه عيال ولا حتي مال
راح كتبلها زي الاهبل اللي وراه واللي قدامه
قعدت فتره كده مطلعه عينه ومشغلاله اسطوانه
متقربش مني مش طايقاك مش طايقه شكلك
طلقني
وهو يعيني هيتجنن
بقت تقوله شايفاك قرد
وتهينه قدامنا ولا كأنه موجود
محدش يعرف يتكلم معاها
لدرجة قولت مسكاله زله
لكن ساعات اقول غلبان وساعات اقول يستاهل هي شبهه
– يااااه كل ده
– اقول اي بس مهما اقولك مش هتتخيل مدي حقارتها
– تصدقي شوقتيني اشوفها
– متشوفش وحش يا حبيبي
ما علينا رغينا كتير اوي
قوم نام
– ماشي يا حبيبتي وانتي كمان روحي نامي
وفعلا قامت زينب تنام وهو كمان
وعدي اسبوع وهو ف البيت معاهم
مبيخرجش
ومحمود حتي مسألش
لحد ما زهق وابتدي يشتغل ف الحاجات اللي هو جاي عشانها لمصر
بقي بيقضي معظم وقته ع اللاب توب بتاعه
بسمه …
خالو
خالو
– اي يا حبيبة خالو
– انت مركز اوي لدرجة انك مش سامعني اتفضل القهوه
– معلش حبيبتي بعمل حاجه مهمه
تسلم ايدك
– حاجة اي بقي
– بصي يا ستي
دي الفورمات بتاعت الدراسه بتاعتي انا بعمل سيرش حاجه كده زي دكتوراه في موضوع
– بس انت اخدت دكتوراه وماجستير قبل كده صح
– ايوه ف الطب النفسي
بس ده ميمنعش اني ممكن اعمل دراسه ف اكتر من مجال
انا مترشح لحاجه مهمه ف سويسرا والموضوع ده هيفيدني جدا
– اااااه طب بما انك معاك دكتوراه في النفسيه
ف انا هنام هنا ع الشازلونج ده
وانت هات الشاكوش وطبل علي رجلي
– نفسيه وشاكوش وأطبل اه
دي مشكله بقي وانا هجيب الشاكوش وأطبل علي دماغك هههههههه هو ده مفهومك عن الطب النفسي
الطب أتقدم جدا حبيبتي مبقاش في الكلام ده
– بجد والله طب حيث كده بقي تعلمني ازاي
انا بحب احل المشاكل
اه صح رسالتك ف اي بقي
– لسه مش عارف بس عاوزه يبقي موضوع قوي جدا يهز الرأي العام هنا وف سويسرا
– اممممم جن واشباح اه اه جن واشباح
واطلع من بين صوابعه واطلع من تحت باطه
وتلتاشر علي خمسه او تمانيه مش فاكره
– لا انتي تطلعي بره بقي بدل ما خليكي خمسه في سته هههههههههه
– هههههههههههه كده طيب انا طالعه
ابقي قولي رأيك ف القهوه بقي
– ماشي يا لمضة
وطلعت وهو قعد يكمل شغله
لحد وقت متأخر
كانو كلهم نامو
خرج الصاله ملقاش حد
بس لقي نور
جاي من اوضة بسمه
فعرف انها صاحيه
خبط ودخل ….
بسمه انتي صاحيه
ارتبكت اوي …
اه اه يا خالو صاحيه
– وبتعملي اي بقي يا تري
– مش مش بعمل حاجه
– انتي ناسيه اني دكتور نفسيه يعني افهمك من عينيكي
كنتي بتعملي اي احكيلي متخافيش
– امان يعني
– ههههه أمان اه
– كنت بعمل شات
– شات واتس وكده
– لا لا ماسنجر فيسبوك ماسنجر
– اممممم مع مين بقي
-. بصراحه كده مع واحد
– اممممم قولتيلي بقي همممم وواحد مين ده بقي يا ستي اللي مسهرك كده
– هو شاب اتعرفت عليه
– زميلك يعني
– لا علي الفيس بوك
– اممم الفيس بوك وبعدين
– وبعدين بدأنا نتكلم وكده
– تمام وبعدين
– بس ودلوقتي يعني
هو يعني
– في علاقة حب
– اممممم بس شريفه والله
– طب وده عنده كام سنه
– اكبر مني بخمس سنين
– خريج اي
– تقريبا كليه تجاره
– تقريبا يعني مش متأكده !
– لا مش فاكره بس هو قالي اي كليه
– اممم ومنين هو
– اسكندريه
– يااااه مسافه
– لا لا كل حاجه دلوقتي بقت بسرعه مفيش مابينا ساعتين
– اممم بيشتغل اي
– هو حاليا مش بيشتغل بيدور علي شغل
كان بيشتغل وحصل مشاكل ف شغله ف سأب الشغل
– قابلتيه قبل كده
– لحد دلوقتي لسه
– ازاي ترطبطي بحد ما شوفتيهوش ولا قعدتي معاه
– بصراحه هو طلب نتقابل بس انا بخاف وكده
كمان ماما مش بتسبني أخرج وحدي
انت عارف انا بنتها الوحيده
– اه طبعا عارف حبيبة خالو
معاكي صوره ليه
– اه
دقيقه واحده
اهو
بص لصورته بإستغراب وشبه صدمه ….
هو ده
– اممممم حلو مش كده
– اممم انتي بصاله من الشكل
– هو الشكل مهم طبعا ولكنه طيب وحنين و
– طب أما هو بيحبك ليه مجاش طلب ايدك
طلاما انتي بقيتي عروسه حلوه كبيره
– للاسف ظروفه مش سامحه دلوقتي وكمان انا لسه بدرس
– عارفاه بقالك اد اي
– خمس شهور بس
– خمس شهور ودخلتي ف علاقة حب وموهومه كده
– مهو ده احلي حاجه ف الموضوع احنا ارتحنا وكده
– حبيبتي انتي عارفه انا بحبك ادد اي صح
– اممممم
– الموضوع لازم بتاخد من كل الجوانب مش من الحب بس ثم انتي كده مش بتحبي دي فتره مراهقه
بتميلي لشخص من الجنس الآخر ده طبيعي
بس لازم الشخص تاني ده يكون كويس
– مهو حضرتك حكمت عليه من قبل ما تتعامل معاه
– انا لسه محكمتش
ومع ذلك هتعامل معاه
طبعا
– بجد
– اه
جمعيلي بس معلومات عنه وكل اللي تعرفيه وانا هعرف كل حاجه واقولك رايي ولو كويس اتكلم معاه
وانا تساعده مفيش مشكله
– يا حبيبي يا خالو ربنا يخليك ليا
– ويخليكي ليا يا حبيبتي
عاوزك بقي تجمعيلي معلومات عنه وانت. بتتكلم كده او من اي حد يعرفو
او اقولك هاتي رقمه والفيس بوك بتاعه وانا هوصل بنفسي
– حاضر
بص يا خالو هو اللي انا اعرفه
أنه باباه وكيل نيابه علي المعاش
ووالدته ربه منزل
وعنده اخ واخت
وساكن ف حته كويسه ف اسكندريه
مش فاكره العنوان بالظبط
– خلي العنوان عليا انا هجيبه كملي
بس ثواني ازاي من عيله كويسه ووالده وكيل نيابه ومعندوش امكانيه
– هو بيحب يعتمد علي نفسو
كمان لان والده كان بيجهز أخته وكده ف مكنش في وقت ولا امكانيه يساعده
وهو كان بيشتغل ف شركه انترناشونال بس حصل مشاكل وسابها
– تمام حبيبتي
دلوقتي بقي تبعتيلي
لينك الفيس بتاعه والواتس
ومتعرفيهوش انك قولتيلي أسأل عليه وبعدين اقولك رايي
– بس من غير ما ماما تعرف عشان خطري
– حبيبة قلبي انا خالو يعني اي حاجه انا معاكي فيها
– يا حبيبي يا خالو
باسته وحضنته وبعتتله اللينك والرقم
وسابها وخرج
ف نفس اللحظه اتصل بحد ف سويسرا يوصله بحد ليه معارف في مصر
يقدر يخدمه ف الموضوع ده
كان مصري زميله ومقيم معاه هناك وليهم مكان في شبكة المعلومات يقدرو يجيبو اي حاجه عن اي حد
متأخرش عليه واول حاجه جاتله من المعلومات
العنوان
وقاله أن بقيت البيانات هتتأخر شويه
وعشان كده مصطفي قال ينجز وقت
وينزل بنفسه اسكندريه العنوان ده ويشوف اي الدنيا
ونزل العنوان وكانت أول صدمه ……
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!