روايات

رواية من قلب الظلام الفصل الخامس 5 بقلم منة الله محمد

رواية من قلب الظلام الفصل الخامس 5 بقلم منة الله محمد

رواية من قلب الظلام الجزء الخامس

رواية من قلب الظلام البارت الخامس

رواية من قلب الظلام الحلقة الخامسة

فى شقت نور //
دخلت نور تشوف الملفات بعد ما فيروز مشيت .
نور :
ها يا ترا ايه إلى فى الملفات دى .
وفضلت نور تقرأ فى الملفات أزيد من ساعة
نور :
ايه كل ده الملفات ديه مفيش فيها معلومة واحده مفيده كل إلى مكتوب فيها معلومات عديه عن أهل أمنيه انا اصلا عرفاهم من ملفها فى المستشفى المعلومة الوحيدة الجديدة هيا انهم ماتو عن طريق الطع’ن بالسكي’نه.
مش معقول تكون دى كل المعلومات إلى وصل البوليس ليها فيه حاجه غلط .
طيب انا المفروض أعمل ايه دلوقتي!
نور :
الو يا متر انا أسفه انى بتصل بحضرتك فى وقت زي ده
على (المحامى ) :
لا ولا يهمك يا نور بس أكيد فيه حاجه مهمة
نور :

 

الملفات الى كنا طلبنها من الظابط محمود وصلتلى النهارده بس دول مفيش فيهم اى معلومة مفيده وكل إلى مكتوب فيهم معلومات عن أهل أمنيه موجودة أصلا فى ملفات المستشفى.
المحامى :
امال انتى كنتى متوقعة اي ؟! هما ها يدوكى المعلومات إلى هما شايفين أنها تلزمك وبس .
نور :
بس انا لازم أعرف تفاصيل الجريمة لازم أعرف أمنية اتعرضت لإيه بالتفاصيل .
المحامى :
انا للأسف مقدرش اساعدك فى كده .
نور :
تمام يا متر شكرا لتعبك معايه .
وكانت نور قيمه تنام بعد خيبه الامل دى .
نور :

 

لحظة ايه الورقة إلى وقعة دى .
مدت نور أيدها تحت الترابيزة و أخدت الورقة .
الورقة كان مكتوب فيها ///
أمنية عبد الرحمن حسين نجت من الموت بعد موت أهلها كلهم طع’نا بسك’ين المطبخ بعد أن تم ضرب’ها بأداة ثقيله على رأسها ادت الى فقدانها الوعى .
الدكتور عبد الرحمن حسين وزوجته وابنه الكبير حسن توفو بسبب هذا الهجوم .
موقع الجريمة لا يوجد به أى نوع من أنواع العنف سواء فى دخول البيت أو فى أثناء تنفيذ جريمة القتل كان الضحايا لم يقاوموا
تم سرقة العديد من أشياء غالية الثمن من المنزل ولكن دون إحداث أى فوضا مما يؤكد أن القاتل شخص يعرف العائلة ويعرف مكان كل شيء فى المنزل .
نور :

 

مستحيل يكون حد من قرايب أهل أمنيه لإن المكتوب فى الملفات انهم معندهمش قرايب وكلهم ميتين .
يعنى هيكون مين إلى عمل دا كله ؟!
مسكينه امنيه شافت أهلها كلهم ميتين بالطريقة البشعة دى .
بس ليه كل الملفات والورق فيهم معلومات عن أهل أمنيه بس مفيش ولا معلومة عن حيات أمنيه أو عن أمنيه نفسها أكيد فيه حاجه غلط .
وبعدها دخلت نور تنام وتانى يوم الصبح راحت زارت والدتها فى المستشفى وبعد كده راحت على المصحة.
المشرف ( حسام ) :
نور لو سمحت تعالى على مكتبى بسرعة
راحت نور مكتب المشرف //
حسام :
نور انت كويسه انهارده ؟!
نور :

 

ايوه انا تمام حضرتك ممكن أعرف حضرتك عايزنى ليه ؟!
حسام :
نور إلى بيكلمك دلوقت مش المشرف عليكى لا انا دلوقتى بكلم مريضتى نور إلى انا دكتورها
نور :
والله انا كويسه يا حسام مش تقلق وبعدين مأنا علطول بقولك على كل حاجه وعلى اي حاجه انا حسه بيها من وقت ما جيت المصحة وكنت فعلا مريضة عندك .
حسام :
تمام وانا واثق فى كلامك نرجع بقا للشغل أمنيه رافضة تاخد الدواء أو أن أى دكتور يدخل عندها غيرك ممكن تروحي تطمنى عليها .
نور :
تمام يا فندم عن إذنك .
وراحت نور عند امنيه

 

فى اوضة أمنية//
نور :
ممكن أدخل يا أمنيه ؟!
امنيه بصت لنور وهزت رأسها بمعنى إدخلى
نور :
انا عرفت انك رفضتى تخدى الدوا امبارح ليه يا أمنيه ؟!
أمنيه كتبت :
ممنوع حد يدخل الاوضة دى غيرك انت ليه مش جيتى امبارح ؟!
نور :
انا أسفة بس امبارح كان ذكرا وفات حنين الى انا بحكيلك عناها وكان لازم أروح ازورها .
أمنية كتبت :
هيا حنين ماتت ! ازاى ؟!
نور :
لما أكملك حكايتى ها تعرفى بس دلوقتى يلا بينا ها نروح نعمل التحاليل والأشعة إلى لزماكى ونطلع بره فى الجنينة.
أمنية كتبت:

 

تمام .
وبعد ما خلصوا التحاليل والأشعة راحوا هما الإثنين الجنينة.
امنيه كتبت :
ممكن تكملى إلى حصل معاكى .
نور تمام يلا نكمل :
بعد ما مسكت السك’ينة وقطت شرايين ايدى خفت اوى من شكل الدم وأعدت أعيط جامد أنادى لبابا وماما إلى صحيوا وجم ليا جري
بابا :
ايه إلى حصل يا ………
يا نهار اسود ايه ده ؟!
وخدونى المستشفى بسرعة.
الدكتور :
أستاذ عماد بنت حضرتك حاولت تقتل نفسها واحنا لازم نحولها لدكتور نفسى ٠
بابا :

 

ها يرجع يقولى دكتور نفسى انا بنتى مش مجنونة يا دكتور و كمان هيا ماحولتش تقتل نفسها ولا حاجه ولما تصحا تقدر حضرتك تسألها .
الدكتور غضب من بابا جدا وسابه ومشى .
لما انا صحيت /:
بابا :
نور يا حبيبتى قولى للدكتور أنك ماحولتيش تقتلى نفسك ولا حاجه احكى إلى حصل معاكى.
وطبعا انا خفت من أهلى جدا وقتها و ماقلتش الحقيقة
نور :
انا بس جوعت شوية بليل يا ماما وكنت عايزه أقطع تفاحه بس عورت نفسى لإنى كنت دايخه شويه .
بابا :
كان لازم تنادى على حد فينا يا قلبى . عموما متتكررش تانى مفهوم .
نور :

 

حاضر يا بابا.
بابا :
أظن أنك سمعت يا دكتور بنفسك ايه إلى حصل مع بنتى تقدر تسبنا نقعد معاها شويه لو سمحت
الدكتور :
انت مصدق الكلام دا ازاى جرح زى ده يحصل بالطريقة إلى بنتك قالتها ؟!
ماما :
انت عايز تطلع بنتى مجنونة وخلاص يلا يا عماد ناخد نور ونمشى من المستشفى دى .
وفعلا بابا وماما أخدونى و مشيو و مفيش حد يعرف لحد دلوقت انى فعلا حاولت اقتل نفسي وقتها الا حنين .
حنين :
نور احكيلى انت عملتى كده ليه ؟!
نور :
عملت ايه يا حنين ؟! مش فهماكى
حنين :
لا انت فهمه كويس انا اقصد ايه وانت عرفه أن حكاية التفاحة دى انا مش مصدقاها لإنك فى اليوم ده كانت حالتك النفسيه صعبه قوى وكنت زعلانه جدا .
نور :

 

خلاص يا حنين هاقولك بس توعدينى أنك مش تقولى لحد .
حنين :
تمام وعد
وبعدها حكيت لحنين كل حاجه .
نرجع للحاضر//
كفايه كده النهارده يا امنيه لإن عندى مشوار مهم النهارده.
وبعد ما نور سابت أمنيه أخدت باقى اليوم أجازة .
وراحت على عنوان بيت امنيه .

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية من قلب الظلام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى