Uncategorized

رواية أحببت بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم يارا وائل

 رواية أحببت بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم يارا وائل

رواية أحببت بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم يارا وائل

رواية أحببت بنت البواب الفصل الأول 1 بقلم يارا وائل

تقوم فتاه من نومها بنشاط وتتجه نحو حوض ماء قديم وتتوضا وتادي فرضه
وترتدي بنطلون جينز قديم بلوزه قد دابت من كسره غاسله
وترتدي حذاء اسود قديم ال حد ما
وتتجه نحو وليدها في الخارج
((عند بوابت العماره) ) 
مساء الانناس علي احل الناس
جابر وهو بواب العماره:  ما بدري كل ده نوم
تتقدم وتقعد بجانبه
تقي:  نوم اي بس يا حج دي هيا نص ساعه ذياده
اكمني يعني بذاكر طول الليل
جابر:  عندك حاجه النهارده ولا اعده معايه تسعداني وتشوفي اي في جدولك
تقي:  لا اعده معاك وكمان نصايه كده هطلع لي مدام كوثر انضف البيت ليه وبعدين استاذ سعيد عشان مطلعتش ليه الاسبوع ال فات
وهفوت فوته صغيره علي الست نعمات
وبس
جابر:  ربنا معاك بس متنسيش فيه ساكن جديد عيجول جاي النهارده 
تقي:  ماشي اقوم احضر لقمه نكوله واشوف امي فين
جابر:  امك راحت عند مرات دسوقي في العماره ال في الشارع ال ورانا
تقي:  اها وامي راحه ليه لي
جابر:  معرفش لما تجي نساله
تقي:  طوويب يا ابويا اقوم انا اعمل فطار لي وليك واشوف شغلي
بعد انتها الفطار
تقي:  انا رايحه لي مدام كوثر وهفوت علي الباقي
تق تق تق
كوثر:  اها لا انا زعلانه منك
تقي:  وانا اقدر علي زعل الجميل ده
كوثر:  والله انا مش قولت ليك تباتي معايه طول ما ولادي مش موجدين
تقي:  بصراحه قولت لي ابويا ورافض اعمل انا اي وبعدين يا ستي اي رائيق اجي اسهر معاك النهارده
كوثر: يا ريت يا بنتي اهو تسلاني
تقي:  ماشي يا جميل يا مهلبيه انت
كوثر:  كلامك حلو زيك
تقي:  مش احل منك اكيد هاا ابداء منين
كوثر:  اصدق نبدأء منين
تقي:  لا انا كده ازعل والله وسعي كده هدخل علي المطبخ الاول
بعد وقت خلصت تنضيف الشقه
تقي:  كوكو انا خلصت هطير انا
كوثر:  اتغدي معايه انا طلبت اكل من برا
تقي:  لا يا حببتي الف هنا عندي شغل كتير
كوثر:  براحتك يا بنتي
تق تق تق
تقي:  اهلا اهلا يا وحش
سعيد : بقا كده تنسي سعيد ومش تطلعي ليه من اسبوع كامل
((ملحوظه سعيد يبقا راجل كبير حوالي 60سنه كده) ) 
تقي:  حبيبي يا سعيدووو معلش حق علياا والله اشغال وانت عارف بقاا
سعيد:  مش ازعل منك انتي زي حفدتي
تقي:  يا راجل انت كده بتكبر نفسك وانت لسه صغير
سعيد:  انتي بكاشه يا تقي
تقي تحط يده في وسطه بطريقه مسرحيه:  امممم هفضل وافقه كتير علي الباب مش هدخل
سعيد:  لا طبعا ادخلي ادخلي انا ما صدقت انك جيتي بدل امك استغفر الله
تقي وهي تدخل بمرح: انت عارف لو سمعتك هتكلك اكل يا جدو هههههههه
سعيد:  اللهم اجعل كلامي خفيف عليها
تقي:  اميين
وابدات تنضف الشقه وخلصت وراحت عند نعمات
نعمات بتكبر:  كويس جيتي في وقتك
تقي بخنقه:  امممم ديما باجي في وقتي امرك يا هانم
نعمات بترمي ليه الفلوس:  امسكي تنزلي دلوقتي تجبلي ازازتين بيره وسجاير. والباقي عشانك بس اوعي اتتأخري
تقي:  حاضر عن اذنك
نزلت تقي وخارجه من بوابت العماره
جابر:  علي فين يا تقي يا بنتي
تقي:  هجيب حاجه ليه مدام نعمات يا بابا
جابر:  طيب متتأخريش عشان زمان الساكن الجديد علي وصول وعايزين ننضف الشقه ونشوف طلباته
تقي : حاضر …امتي ربنا يتوب عليا من ال انا فيه ده
رجعت تقي العماره لقت عربيه شكله غالي
دخلت طلعت الحاجه لي نعمات ونزلت
حميدة:  كويس انك جتي
تقي:  ليه في اي واي العربيه الجامده ال برا دي
حميده ولدت تقي:  ده الساكن الجديد. بس شكله يا بت حاجه وصله قوي
تقي:  امممم ابويا فين
حميده:  فوق معاه وقال لما انتي تجي تتطلعي تشوفي المطلوب يلا بسرعه ذه ممكن يديك مبلغ كويس شكله اوبها يا بت
تقي:  خلاص يا امي خلاص عرفت انو اوبها وسعي كده اما اطلع
في الطابق السابع
جابر:  دي هتتنضف حاله يا بيه
أدهم بيقلع نظره الشمس:  امممممم مش بطال احب اشوفه بعد التنضيف يا جابر
((استووب نتعرف أدهم الحناوي وكيل نيابه ليه اخ واحد اصغغر منو وعايش في فرنسا غني يمتلك الكثير من المال عصبي شدشد في الطبع والتعامل بشره بيضاء عيون بني غامقه شعره اسود طويل جسد رياضي وسيم ولاكن لا يحب الفتيات يبلغ من العمر 30عام ولهو صدقين (رؤوف وفارس))))
جابر:  حاضر يا بيه اتفضل بنتي زمانه طالعه وهتنضف
دخلت تقي. جابر:  تعالي يا تقي ده أدهم بيه وده رؤوف بيه 
تقي:  اهلا يا بشوات منورين العماره والله
أدهم:  
رؤوف:  
تقي بتكلم نفسه : امممم من اوله كده يا دي القرف مش كفايه نعمات انتو كمان يا مصبر الوحش علي الجحش
فاقت من شروده علي صوت جابر
تقي انتي يا بت اخلصي عايز الشقه تلمع يا بت
تقي:  ادني هبداء اهو
بتشمر اكمام بلوزتها وبتقول:  استعنا علي الشقه بالله
أدهم ورؤوف اعدين في البلكونه
رؤوف: اي يا عم بوزك ده
أدهم:  تعرف تخرص
رؤوف:  اهو خرصت انت عجباك الشقه دي
ماله الفيلا بتاعتك
أدهم:  انت عارف اني بكره الفيلا دي وبسبب انت عارفه كويس يبقا نبطل رغي
رؤوف : انت لزم تتحدا الماضي يا أدهم مينفعش ال انت فيه ده ما وائل اخوك اتحد وسافر واتجوز واستقر هناك وهو اصغر منك وانت ال اعد في اربيزي
أدهم:  انا أعد في اربيزك جتك القرف قوم قوم نشوف الشقه دي ما هي مجايبك يا وش السعد
تقي نضفت الشقه وبقت جميله ومرتبه
تقي:  ها اي رائيك يا بيه عجبتك
أدهم:  
رؤوف:  تسلم ايدك يا قمر انت يا حلو
تقي:  نعععععععم يا اخوياااااا قمر مين لا بقولك اييييي اقف عوج واتكلكم عدل احسلك
رؤوف : يا ساتر يا رب انصرفي انصرفي اي ال انفجر في وشي ده كل ده عشان قولت يا قمر
تقي:  اها عشان قولت كده ويلا شخلل جيبك ورايه شغل عايزه انزل
رؤوف:  اشخلل اي مش فاهم
تقي:  اوووف يعني هتلي الحلاوه
رؤوف:  والله مش معايه حلوه
تقي:  يوووووووه هات عشره جنيه يا عم
رؤوف:  اها قولي كده امسكي اهو عشرين كمان مش عاشره
تقي : تشكرا يا بيه رمشيت
رؤوف:  مش معقوله دي منظر بنت واي تشكر دي
يا ساتر
كل ده وأدهم ساكت وبعد ما مشيت ابتسم ونظر لي صديقه قئلا:  شكلك وحش قوي
واا ذهب الي غرفته
تقي:  اداني عشرين يا ابا
جابر:  حلو قوي
تقي:  طيب انا همسح السلم وهذاكر عشان عندي محاضره بكرا
جابر:  ماشي وابقي مري تاني علي كل السكان ليكونو عايزين حاجه
تقي:  حاضر
طلعت تقا تمسح السلم وحصل
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى