روايات

رواية غرام الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم زهرة الربيع

رواية غرام الجزء التاسع والعشرون

رواية غرام البارت التاسع والعشرون

رواية غرام الحلقة التاسعة والعشرون

سامي كان واقف بثبات وبيبصلو بنظرة تحدي وغرام جريت ورا بدر خايفه انو يتهور
بدر وصل عندو وقال بغضب وحده…انت بتعمل ايه هنا انا مش قولتلك مش عايز اشوف وشك قدامي وكمان جاي ورانا هنا يا بجاحتك ياخي
سامي قال …اي ده في ايه وتكون مين انت علشان اسمع كلامك هو انت مجنون يا جدع انت انا هاجي وراكم ليه انا جاي الشاليه بتاعي
بدر بصلو بغضب ومسكو من قميصو بقوه و بعصبيه مرعبه وقال…مين الي زاقك علينا…ها انطق احسنلك انا مش مرتاحلك من ساعت ما شفتك انطق بقولك
بدر كان متنرفز جدا وسامي قال… مزقوق ايه وهبل ايه انا اعرفك اصلا متشوفي جوزك يا مدام
بدر ضربو بوكس قوي وقعو على الارض وقال…ملكش دعوه بيها فاهم …وانا هعرف مين الي باعتك ..هعرف
وشد غرام بقوه ودخل بيها الشاليه بدر كان متعصب جدا وعمال يدور في المكان بغضب اعمي وغرام قاعده بتبص عليه بس خايفه تكلمو من كتر عصبيتو
بدر وقف قدامها بغضب وقال ….احكيلي يا غرام ايه الي حصل لما خرجت والبني ادم ده طلع قدامك ازاي
غرام بلعت ريقها بتوتر وحكتلو من اول ما خرج لحد ما سامي ضرب الشاب الي عاكسها وقالت في نهايه كلامها ..بس وانت جيت بعدها يعني الموضع صدفه والمفروض نشكرو مش نضربو
بدر بصلها بصه خوفتها جدا وقال بعصبيه…صدفه..صدفه ان عربيتي الي مركونه سبعه متر بعيد عن المحل يطلبو اني احركها ويفضلو يعطلو فيا ولا صدفه ينكب العصير على فستانك وانا مش موجود وكمان صدفه ان مطعم رقي كده يتواجد فيه شخص يعاكسك ويتعرضلك بالشكل ده وطبعا صدفه وجودالزفت ده هناك في الوقت ده علشان ينقذك والصدفه الاكبر بقي انو هو الي يشتري الشاليه الي جمبنا بذات .. انتي هبله يا غرام
غرام فضلت تفكر في كلامو شويه وبعدين قالت…هو لما الموضوع كلو حصل كان مبين صدفه بس لما انت قولتو بالطريقه دي يبان فعلا انو مقصود بس هو ده مين وهيعوز مننا ايه يعني
بدر قعد وحاول يهدى وقال…مش عارف معتقدش لسه في حد حابب يأذينا عماد وهشام ماتو و كمال اتسجن و
غرام شهقت بخضه وقالت ..ايه هشام ..مات..و كمال اتسجن انت بتقول ايه يا بدر
بدر خد بالو من الي قالو ولعن غبائو غرام متعرفش حاجه عن الي حصل كل الي عرفتو منو ان سحر اختو
بدر قعدها براحه وقال اهدي يا غرام دول كلاب كلهم ميستهلوش مننا اي شفقه هحكيلك كل حاجه بس خدي علاجك في الاول واهدي
غرام هزت براسها بمعنى حاضر واخدت العلاج وبدر شاف انها هديت شويه فضل يحكيلها كل الي حصل معاه وغرام كانت مصدومه بشده من كلامو قالت….ايه ده ..ازاي في ناس كده..معقوله..دانت كنت هتتجوزها ومحدش فيهم اتكلم طب..طب وسحر عرفت الكلام ده
بدر ..مكانش فيه حل غير انها تعرف
غرام بحزن…وزعلت جدا طبعا …اصلا الموضوع صعب جدا كويس ان عصام معاها
بدر قرب منها وقال بحنيه…من اجمل نعم ربنا وجود شخص جمبك تحس انو هو كفايه….. وانا وملك محظوظين في الحكايه دي ربنا يخليكي ليا
غرام ابتسمت وقالت …لا مهو مش هينفع كده…مش عارفه اخد منك موقف خالص بسبب كلامك ده
بدر ضحك بقوه وقال…وهو لازم الموقف يعني …وقرب عليها وقال بخبث…كمان لو تنامي في حضني انهارده وعد اخليكي متعرفيش تاخدي موقف عمرك كلو
غرام اتكسفت جدا وقالت بغضب مصتنع…انزل نام على الارض يا بدر …يلا
بدر اتنهد بضيق واخد غطا ومخده حطهم على الارض ومدد وقال…على راحتك انا كان قصدي اخدم بس
غرام نامت هيه كمان وابتسمت على كلامو… هيه كمان نفسها تنام في حضنو بس لازم ياخد عقابو الكافي
في اليوم التاني غرام صحيت على صوت خبط شديد على الباب فتحت عنيها بخضه وفضلت تنادي على بدر مكانش بيرد لبست الروب وفتحت كانت فكراه بدر..بس كان سامي
سامي بخوف شديد…اطلعي بسرعه يا مدام غرام ..اطلعي حالا
غرام استغربت وقالت بخضه..ليه فيه ايه
سامي بتوتر وخوف..حريق..يا مدام..اطلعي بسرعه وقبل ما تسأل اي حاجه شدها من ايدها بسرعه وطلعها بره الشاليه وقال خليكي هنا متتحركيش
غرام كانت خايفه جدا ومستغربه لما شافت نار في النبات والاشجار الي جمب الشاليه على طول وفضلت تدور على بدر بعنيها بس ملوش اثر وسامي رجع بسرعه وفي ايده طفاية حريق وفضل يطفي النار وغرام كانت عايزه تدخل فاكره ان بدر جوه في الحمام او في المطبخ فضلت تصرخ وتنادي عليه وسامي كان ماسكها بقوه بيمنعها تدخل
بقلمي..زهرة الربيع
النار مكانتش قويه ابدا وغرام كانت عايزه تدخل تشوف بدر بس سامي كان محاوط غرام من وسطها وهيه كانت بتحاول تفك اديه وعايزه تدخل وبتنادي على بدر
بس سبتت مكانها لما سمعت صوتو من وراها بيقول…..فيه ايه..
سامي ساب غرام بسرعه وعمل انو مشغول وبيطفي في النار الي كانت اساسا شبه انطفت وغرام بصت على بدر بفرحه وجريت عليه رمت نفسها في حضنو وضمتو بقوه فضلت تضم فيه اكتر وتبكي بشده
بدر مكانش فاهم حاجه شدد على حضنها لما لقاها خايفه وبترتعش وكل تركيذه على سامي بيحاول يفهم ايه الي حصل
بدر قعد غرام على الطاوله وقال ….ايه الي حصل احكيلي
غرام كانت بتشهق من كتر البكا والروب بتاعها اتفتح من كتر ما قاومت سامي لما كانت هتدخل الشاليه
بدر وقف قدامها وربط لها الروب وشالها ودخل بيها الشاليه وسامي كان بينادي عليه وبيقوله يسيبها بره علشان النار بس بدر مردش عليه وطلع وبص على مكان الحريق الي كان بسيط جدا جدا وميدخلش الشاليه اصلا بص لسامي بغضب بس قرر يكون هادي ويحاول يفهم قال…متعرفش ازاي ده حصل يا استاذ سامي
سامي اتوتر شويه بس مبينش قال…معرفش والله انا كنت قاعد بشرب قهوتي وشوفت الدخان والمكان بيتحرق فخبطت على مدام غرام خفت النار تذيد او تدخل المكان
بدر قال بهدوء… خبطت على مين
سامي قال بنفس الارتباك مدام غرام مراتك
بدر ابتسم ابتسامه جانبيه وقال…ااااه ….لا تمام خلاص انا فهمت شكرا على مجهودك يا استاذ سامي وانا اسف على امبارح اعصابي كانت تعبانه شويه
سامي استغربو جدا وقال …لا ابدا ولا يهمك
بدر سابو ومشي وهو متأكد انو شكوكو في محلها وانو مزقوق عليهم وانو هو سبب الحريق لانو قال اسم غرام مع ان لا بدر ولا غرام عرفوه بأسمها حتى في المطعم هو وبيسألها عن اسمها بدر اتدخل…. بدر هنا قرر انو مش هيسيب المكان الا لما يعرف حكايتو ايه
رجع بدر عند غرام وقعد جمبها وغرام كانت بتبكي جامد
بدر قال بهدوء وهو بيمسح دموعها …..خلاص يا حببتي محصلش حاجه اهي انطفت
غرام قالت ببكا وزعيق…انت كنت فيبن انا كنت فكراك جوه كنت مرعوبه قلبي كان هيقف خفت النار تذيد وانت متعرفش تطلع كنت هموت كنت هموت بجد
بدر شدها عليه وقال بحب …خايفه عليا يا غرامي …طب ليه المشاعر نخبيها…. واحد غلبان زي مستنيها
غرام ضحكت بخفه ضربتو في كتفو وقالت بابتسامه…بتهزر كمان …صحيح انت كنت فين
بدر كان فرحان جدا رغم كل المشاكل لاكن لسه مشاعرها ناحيتو صاحيه لسه بتخاف عليه قال…كنت باسحب فلوس والله لاني فلست مرضتش اصحيكي لان شكلك كان جميل وانتي نايمه والله ما كملت ربع ساعه بس من هنا ورايح مش هسيبك دقيقه واحده…لو دخلت الحمام هاخدك معايا
غرام ضحكت ضحكه جميله من القلب من زمان مضحكتهاش بدر بصلها وابتسم بفرحه وقال…واخيرا شوفتها دانا كنت انسيتها
غرام قالت بين ضحكها هيه ايه دي
بدر بصلها بعشق شديد وقال …ضحكتك القمر يا قمر
ومر ٣ اسابيع على ابطالنا بدون اي احداث تذكر بدر وغرام علاقتهم بتتحسن وبدر بيعرف يسيطر على غضبها وحزنها وحالتها دايما للاحسن وده طبعا لانها مش بتاخد اي ادويه من الي كانت تاخدها في المصحه حتى العلاج الي بتاخد منو حاليا مجرد مهديئات وفيتامين كتبتو الدكتوره قبل ما يسافرو لان بدر هو الي بيجيب العلاج متقدرش تكتب حاجه مضره
سامي كان بيحاول بكل الطرق يعمل اي حاجه يضايق بيها غرام علشان بدر يسيب الشاليه بس مفيش فايده بدر بياخد غرام معاه كل مكان ومش بتغيب عنو لحظه واحده
وفي القصر الدنيا كمان مستقره صفاء ومحمود ديما مع سحر الي اتعودت عليهم جدا ودا طبعا لانها اصلا كانت ديما معاهم وعصام مبسوط جدا وهو وسحر علاقتهم جميله ومتينه
كانت كده تعتبر الحياه ورديه لحد ما في يوم بدر صحي من النوم على صوت التليفون وكان والدو
محمود……………………
بدر قام بخضه ووقف بزعر شديد وقال انت بتقول ايه ازاي ده حصل..انا جاي..جاي حالا
غرام صحيت على صوتو بخضه قالت بخوف…فيه ايه..يابدر
بدر كان بيلبس بسرعه زي المجنون وقال….البسي بسرعه هنرجع القاهره بسرعه يا غرام بسرعه
غرام قالت بخوف اكبر…فيه ايه طيب قولي حاجه
بدر كان شبه مغيب وقلبو هيقف حرفيا قال…عصام…عصام اتقتل ووووووووو

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية غرام)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى