Uncategorized

رواية عشق الروح الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

 رواية عشق الروح الفصل الأول 1 بقلم منة محمد
رواية عشق الروح الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية عشق الروح الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

_بعد كل اللي عملتوا علشانك ي يوسف عاوز تسبني بسهوله كدا!
يوسف ببرود: بصي ي منه بصراحه انا عمري م حبيتك ولا حاولت احبك
_منه بصوت حزين: والسنتين كانوا اي؟!
يوسف ببجاحه: تقدري تعتبريهم تسليه ايوا انا كنت بتسلي بيكي، عاوزه تعرفي انا محبتكيش لي؟! ولا لاء مش لازم..
_منه بتنهيده: لاء ازاي انا عاوزه اعرف منك كل حاجه
يوسف بكل قله ذوق وبجاحه: هيفرق معاكي يعني! وقطع كلامها قبل م تنطق مش مهم يفرق معاكي ولا لاء انا محبتكيش عشان انتي وحشه وفقيره ازاي احب واحده سمرا اووي كدا ومعهاش فلوس كمان، وأنا منكرش أن شكل جسمك حلو وانا بصتلك م الاول عشان كدا وانتي طلعتي محترمه وشايفه نفسك ع اي مش عارف مع انك مش حلوه خالص بالعكس اي حد مكاني كان مستحيل يبصلك وأنا مستحيل اتجوز واحده انا احلي منها ويوم م اتجوز هتجوز واحده بيضه ع الاقل العيال تطلع حلوه او معاها فلوس عشان صحابي أما يشوفها يقولوا يبختك مش اي القرف اللي انت بتكلمها دي.
_من غير وعي والدموع نازله من عيني ضربتو بالقلم ورميت الدبله ف وشو وقولتلوا منك لله ربنا هياخدلي حقي منك انا مش مسمحاك، وسبتو وجريت وانا بعيط طَلعت فوني عشان اتصل ببسمه واحكيلها اللي حصل بس كنت بجري وبجري بسرعه كبيره ونبضات قلبي عماله تزيد، وانا مش مستوعبه اللي حصل ولا مصدقه اللي سمعتوا ازاي يعمل معايا كدا انا ذنبي اي!! دي حاجه مش بأيدي دي خلقه ربنا، يارب خدني دا مش اول مره حد يقول اني وحشه يارب اعمل اي!
وبعياط هستيري وانا بعدي الطريق سمعت صوت ببيقول حسبي ي انسه حسبيي حسبااااايييي!!!
___________
_انا فين؟! ومين اللي جابني هنا و..؟!!
اهدي اهدي يحببتي انتي ف المستشفي حمدالله ع سلامتك
_ماما! انتي جيتي ازاي وعرفتي منين و..!
بسمه دخلت ف الحوار بضحك: م تهدي يست منه انا اللي جبت طنط أمال هنا هوا ف حد غيري بيعبرك!
_وانتي عرفتي منين اني هنا وانا حصلي اي فهمونيي!!
كفايه اسئله بقا زهقتيني وقومي بالسلامه بسرعه عشان محضرالك مفاجأة هتفرحك اوي
الدكتور دخل وقطع كلامهم: انا اسف بس كان لازم اجي اطمن عليها بعد م فاقت
طنط امال: ولا يهمك ي دكتور بس اهم حاجه طمني عليها دي بقالها اسبوع هنا
_منه بصدمه: اسبوع اسسبوووع ايييي!!
بسمه وهي بتطمنها: اهدي يحببتي اللي حصلك مش شويا المهم بقيتي كويسه
الدكتور: تقدري تروحي معاهم النهارده بس تمشي ع العلاج اللي هكتبهولك دا بأنتظام واهم حاجه الكريم عشان الخياطه متسبش أثر..
مامتها وبسمه ف نَفس واحد: خلاص ي دكتور هنعمل اللي قولت عليه تعبناك معانا
الدكتور: تحت امركم وانا هبقي اطمن عليها من وقت لتاني لحد م تيجي بعد اسبوع كمان عشان….!
بسمه: غمزت للدكتور كأنها مش عاوزه تعرف ل منه اي اللي حصلها ف الحادثه
الدكتور فهم وقال: استأذن انا يجماعه السلام عليكم
_منه: خياطه ايييه دي اللي الدكتور بيقول عليها!! انا مش فهمه حاجه! انا مش شايفه خياطه ف جسمي خالص!! اي اللي هوا بيقولوا دا؟!!!
مامتها بحزن والدموع نازله من عنيها: للأسف يحببتي الخياطه ف وشك برقبتك
_منه بصدمه: وش مين! رقبه مين! انتي بتقولي اييي يماماا؟!! قولوا انكوا بتعملوا فيا مقلب وبتهزروا معايا!!
بسمه وهي بتحاول تخفي دموعها: متكبريش الحوار ي منه انتي هتبقي كويسه مع العلاج ويستي بردو هتبقي احلي مني بس اهدي عشان خطري وحضنتها
_منه بصوت عالي وهي ف حضن بسمه: يارب انا عملت ايي لكل دا مش كفايه اني وحشه ومحدش بيحب شكلي كمان هبقي مشوهة يارب خدني انا تعبتت، وبعياط هستيري وصويت بصوت عاليي لحد م اغم عليها.
الممرضه والدكتور دخلوا بسرعه: انا قولت محدش يعصبها حالتها النفسية والصحية متسمحش ب كدا، انا اديتها مهدء ف هي هتنام وبكرا لو كويسه تبقي ترَوح معاكوا سيبوها ترتاح وواحده بس تنام معاها هنا، عن اذنكوا
مامتها: رَوحي انتي ي…..
بسمه قاطعتها: انا عارفه حضرتك هتقولي اي يطنط بس انا اللي هبات معاها وانتي روحي ارتاحي ع الاقل عشان تقدري تعمليلها اكل بكرا اما تروح بالسلامه،
مامتها: مش عارفه والله يبنتي من غيرك كنا هنعمل اي و..
بسمه: متقوليش حاجه يطنط منه دي اكتر من اختي والله ربنا اللي يعلم، ومتقلقيش عليها انا هجبها انشاء الله بكرا بعربيتي.
بسمه بتكلم منه وهي نايمه: انا عارفه انك متستاهليش كل اللي حصلك وكلامك اللي قولتيه وجع قلبي عليكي بتسمعي تنمرات من يوسف خرا اللي بتكلميه ومن الشباب والبنات اللي ف الجامعه معرفش هما مالهم اصلا!! بيدخلوا ف اللي ملهمش علاقه بيه ليه!! انا راضيه اني اكون بيضه وانتي سمرا وراضيه بردو اني اكون غنيه وانتي لاء، احنا اتخلقنا عشان نكمل بعض مش عشان نجرح بعض، ياريت يشوفوكي من جواكي وي م انا شوفتك من جواكي كدا  شوفت روحك الطيبه الجميله مبصتش للشكل الخارجي زيهم، ورغم كل اللي حصلك دا اكيد ربنا ليه حكمه ف كدا وهيعوضك خير قريب وانا اوعدك اني هفضل معاكي وجمبك لأنك اختي مش صحبتي كفايه انك اجمل وألطف روح ممكن اقابلها.
ومن كتر عياطها نامت وهي قعده ع الكرسي وهي حضناها.
____________
_كل دا يطنط انا كنت همشي دلوقتي اجي لحضرتك المستشفي!
امال بإستغراب: انت تاني يبني؟!
_انا سيف يطنط اسمي سيف
امال: طيب يبني انت عاوز اي و اي حكايتك!! وصح اهم حاجه انت ازاي نقلت منه المستشفي بعد الحادثه وكتبت إقرار ع نفسك عشان كانت حالتها خطر؟!! وأزاي عرفت البيت وجيت عرفتني؟!!
سيف بتردد: اصل انا كنت مم..مراقبها
امال بصدمه: مراقبها؟!!!!!
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!