Uncategorized

رواية فيروزتي الفصل الأول 1 بقلم آلاء أشرف

 رواية فيروزتي الفصل الأول 1 بقلم آلاء أشرف

رواية فيروزتي الفصل الأول 1 بقلم آلاء أشرف

رواية فيروزتي الفصل الأول 1 بقلم آلاء أشرف

فيروز:صباح الخير ع احلي معيد ف الدنيا
اسلام:صباح الزفت ع دماغك كنتي سهررانه ع الواتس مع مين ي زفته و صاحيه متأخر 
فيروز:الله احنا بنغير بقا 
اسلام:هغير عليكي ي بت ده انا لو اتجوزت اجيب قدك
فيروز:لقد جرحتني انت قلبك قاسي
اسلام:اوي اوي 
فيروز:انت مش بتحس 
اسلام:كدا و كداا
فيروز:رررجب 
اسلام:خلاص يروح طنط مش فاضيلك 
فيروز:احلي مسا ع دماغك هخلص محاضرات و اجيلك 
فيروز و اسلام صحاب من زمان و علاقتهم قويه جداً “
فيروز:كانت بتعمل اي دي هنا 
اسلام:سيبك منها انا جعان 
فيروز:طنطك سعاد محضرالنا اكلة محشي هتاكل صوابع رجلك وراها و مش بس كدا لا بوشكش بيضحي و هنجبلك الحمام الل بتحبو 
اسلام:ده اي الكرم ده م ابوكي طول عمرو بخيل 
فيروز:تصدق انا غلطانه روح كل من عم عبدو بتاع الكشري ي عاذب ي الل مش لاقي حد يطبخلك 
“فضلو يهزرو لحد م وصلو البيت”
ام فيروز:الاكل مكنش عجبك و لا اي مش اكلتك دي
اسلام:لا تسلم ايدك ي طنط حقيقي كان فوق الخيال كالعاده 
فيروز:مش عاجبو اي ده اي حاجه هتكون ارحم من عم عبدو الل بيطبخلو…ايسو
اسلام:قلب ايسو 
فيروز:مالك انهارده هي البت دي قالتلك اي 
اسلام:عاوزه نرجع 
فيروز:قولها عند امك قال ترجع قال..اسلام اوعي تكون بتحن و كدا انت ناسي اخر مره عملت اي 
اسلام:مش ناسي ي فيروز مش ناسي لما هزقتني ف نص الجامعه لما كنا لسه بندرس و لا ناسي بصة الناس ليا بس بقالها سنه بتتحايل عليا اكيد اتغيرت 
فيروز:حنيت ي كبير ي عاقل ي متعلم و دخل عليك شوية السهوكه دول
اسلام:بنت انتي اسكتي
“تاني يوم الصبح ف الجامعه “
ريم:فيروز.. 
فيروز:ينعم 
ريم:ممكن نتكلم ف مكتبي شويه 
فيروز:اسفه ي دكتوور ورايا محاضره 
ريم:لو سمحت محتاجه نتكلم انتي اقرب حد لي 
فيروز:دلوقت بقيت اقرب حد لي مش كنت زمان بتقولي ان انا الشيطانه الل ف حياتكو الل عاوزه اخرب حياته
ريم:كنت غلط..انا بحب اسلام و ندمت 
فيروز:بحذرك اهو ابعدي عنه اسلام مش هيرجعلك و لو فكرتي تكلميه تاني مش هرحمك ي ريم 
“ريم سابتها و مشيت و راحت مكتب اسلام”
ريم:صباح الخير 
اسلام:انا مش فاضي 
* بحذرك اهو ابعدي عنه اسلام مش هيرجعلك و لو فكرتي تكلميه تاني مش هرحمك ي ريم *
ريم:حبيت بس اوريك ان هي الل وقعت بينا زمان و شوهت صورتك قدامي عشان اعمل فيك كدا “بدأت تمثل انها بتعيط “انت ظالمني ي اسلام حقيقي ظالمني
اسلام:لو سمحت ممكن تهدي اكيد ف حاجه غلط
ريم:بقولك هي السبب مش مصدق ودنك كمان 
اسلام:مستحيل فيروز هتعمل كده ليه 
ريم:عشان بتحبك و عاوزه تبعدك عني عشان انت حبتني انا و هي لا 
اسلام:معقول فيروز تفكر كدا
“فيروز دخلت المكتب”
فيروز:يلا ي ايسو اتأخرنا
اسلام:تعالي ي فيروز..بااركيلي انا هخطب رريم
“و فعلا اسلام خطبها و نجحت ف خطتها بس فيروز معرفتش اي حاجه عن الكلام الل هي قالتو”
فيروز:اي رأيك يماما 
ام فيروز:متأكده انك عاوزه تروحي..ممكن تعتذري
فيروز:دي خطوبه اسلام يماما
ام فيروز:كان نفسي تبقي من نصيبه
فيروز:اي الل بتقوليه ده يماما اسلام اخويا
ام فيروز:اه م انا عارفه انا داخله اشوف المسلسل
“دخلت فيروز الحفله و كانت حاسه بخنقه رغم كل نطرات الاعجاب الل كانت حواليها”
فيروز:الف مبروك ي ايسو 
اسلام:اي يبت الحلاوه دي 
“فيروز كانت لابسه فستان باللون الابيض طويل كت و جوانتي فوق الاكوع دانتيل و رافعه شعرها “
فيروز:من بعض ما عندكم ي عريس 
اسلام:الفضل يرجعلك ي صديقتي
فيروز:يااه دلوقت بقيت صديقتك مش كنت من يومين بنتك
 اسلام:عاوزك تعالي برا شويه 
“خدها و طلعو وقفو قدام العربيه”
اسلام:بردانه! 
فيروز:شويه
“قلع جاكت البدله و حطو عليها”
فيروز:شكراً..ممكن اعرف سيبت خطوبتك و جايبنا هنا ليه اسلام:عاوز اسمعك حاجه
* بحذرك اهو ابعدي عنه اسلام مش هيرجعلك و لو فكرتي تكلميه تاني مش هرحمك ي ريم *
فيروز:اي ده 
اسلام:متخيلتش ان تكوني كدا ي فيروز كنتي عاوزه تدمري حياتي تخسريني البنت الوحيده الل حبتها و كمان تفضحيني و تكسري كرامتي قدام الناس 
فيروز:انت اكيد اتجننت..الشيطانه دي كدبت عليك.. انا ي اسلام هدمرك طب ليه ده انت اخويا و ابويا و كل حاجه ف حياتي ده انا لو خيروني بينك و بين نفسي هختارك اه ي اسلام بحبك و محببتش راجل قدك بس ده مش ذنبي ده ذنبك انت الل علقتني بيك طولك عمرك جمبي بتخرجني و تبسطني و بتغير عليا انت كنت كل حاجه ف حياتي ي اسلام انت الوحيد الل راهنت عليه بعمري لكن يوم م اختارت كانت سعادتك مش سعادتي..ساكت ليه..انا هثبتلك انها كدابه 
“جريت ع الحفله لكن ف نص الطريق كعبها اتكسر وقفت تعدلو لكن..”
اسلام: حاسبي ي فيروووز لااا 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى