Uncategorized

رواية عبيد الأندلسي الفصل الأول 1 بقلم محمد عصام

 رواية عبيد الأندلسي الفصل الأول 1 بقلم محمد عصام

رواية عبيد الأندلسي الفصل الأول 1 بقلم محمد عصام

رواية عبيد الأندلسي الفصل الأول 1 بقلم محمد عصام

جوهر فتاه نحيفه جدا جدا طويله فك اسنانها السفلي بارز الي الخارج ليست جميله ذو لون يقترب من الأسود أذنها أرنبيه ولكن شعرها يقوم بتخبئتها 
ينظر إليها سيف بصدمه فتخرج حبيبة الفون  و جوهر تبكي بقوه  
-مفيش يا سيف بهزر معاك
تلفظ حبيبة هذه الجمله فيتعجب سيف  وتنصدم جوهر هي الاخري 
-لا بجد فيه اي
-قالتلك مفيش اهي عاوز تعرف اي تاني 
تلفظ جوهر هذه  الجمله وتظل تبكي بقوه فيتركهم سيف ويمشي فتنظر حبيبة الي جوهر وتبتسم
-أي رأيك مقولتلوش أهو
-شكرا بجد ربنا يخليكي
تأتي لتأخذ الفون من لديها فتبعد حبيبة يدها وتبتسم
-تؤتؤ عيب
-التليفون 
-مش تسمعي شرطي الأول  علشان تاخديه
تقف جوهر في صدمه وتتحرك في خوف وحبيبة تبتسم وتضحك ضحكه بها استهزاء 
-اي هو الشرط 
-هقولك 
**
في المساء 
تبكي جوهر وتظل تنتظر الميكروباص لتركب وهي تبكي وتعود الي منزلها منزل قديم جدا الشروخ قد احاطت به لتدخل فتجد أخيها الاكبر جالس يشاهد التلفاز و معه صديقه ويشربو مخدرات بغباء فتدخل دون أن تظهر أي صوت وتدخل الحجره  ليلفظ صديق أخيها ب جمل متقطعه كالسكران
-اختك دخلت تتسحب 
-هتلاقيها عرفت أن انت موجود اصلها بتنكسف
-شوفلها عريس يا اسطا
-شوفتلها وكلهم طفشوا من شكلها مع انها بتقبض قرش حلو من البنزينه
-هي عندها كام سنه 
يضحك الاخ بقوه وهو يشرب بشراسه السيجار
-35 سنه … البت دي شكلها وحش اتولدت في ساعه نحس كله بيطفش من شكلها البومه 
-هي بتقبض كام 
-صدقني مش عارف لو عارف هقولك
يضحك الاخ بقوه وهي في داخل الحجره تخرج الفون لديها وتشاهد صور الشباب وتفعل علي كل صوره زووم وتتذكر ما طلبته منها  حبيبه لتنهدر الدموع من عينيها ليدخل الاخ بعد فتره 
-هاتي فلوس
-مقبضتش النهارده
-يعني أي انا دماغي بتاكلني 
يصرخ في وجهها ويضربها بقوه وهي تصرخ
-هاتي فلوس يا بت
-والله ما قبضت 
يضربها بقوه فيدخل صديقه ويحاول ان يمنعه ولكن يظل يتحرش ب جوهر لتبعده هي بقوه وتصرخ 
اليوم التالي 
تذهب جوهر الي العمل في البنزينه فتجد حبيبه في انتظارها 
-اي جاهزه
-مش قولنا بعض الشغل
-لا دلوقتي أخذت ليا وليكي اجازه يلا
ترتعد جوهر بقوه والدموع في عينيها 
-انا خايفه مرعوبه … لو جيت معاكي المشوار ده متأكده ان مش هيحصلي حاجه 
-انا قولتلك متخافيش يلا 
تذهب جوهر مع حبيبه وهي مرعوبه ليدخلوا قصر كبير جدا فتجد حبيبه  ثلاث رجال من الطبقه المتوسطه بهم شاب وسيم  وفتاه جميله ورجل أصلع جالسين  فتظل جوهر تنظر الي الشاب الوسيم  فينظر اليها ثم ينظر علي الارض فتأتي خادمه وتعطي حبيبه مبلغ من المال فتلفظ حبيبه بحزن
-انا همشي أنا بقي خلي بالك من نفسك يا جوهر 
-لا راحه فين وسيباني … انا مش عارفه هيحصل لي اي
فتلفظ الفتاه الجميله بحزن 
-هتموتي
لتنظر جوهر إليها في صدمه فتتركها حبيبه وتمشي وتأتي جوهر لتجري خلفها فيغلق باب القصر لتنصدم جوهر 
فيدخل الخدم ويقومون بوضع طاوله كبيره و7 كراسي 3 كراسي و3 كراسي وكرسي علي رأس الطاوله  فيذهب الأصلع ويجلس علي الكرسي الأول ….ثم يذهب الشاب الأول ويجلس علي الكرسي الثاني  … ثم يذهب الشاب الوسيم ويجلس علي الكرسي الثالث ويذهب الشاب الثاني ويجلس علي الكرسي السادس لتذهب الفتاه الجميله وتجلس علي الكرسي الخامس ويظل الكرسي الرابع  فارغ وجوهر واقفه تبكي فتجد خادمه تأخذها من يدها وهي ترتعد وتجلس جوهر علي الكرسي الرابع امام وجه الشاب الوسيم فهو الاخر ينظر لها فتلفظ جوهر وتتحدث مع الفتاه الجميله
-احنا هنا بنعمل أي 
-اصبري هتفهمي قواعد اللعبه
-لعبه !!
تنصدم جوهر وتلفظ الجمله بصدمه ليقوم بالرد عليها الشاب الوسيم 
-ايوه لعبه
تظل جوهر تنظر إليه في صمت ليهبط من اعلي السلم رجل يرتدي بدله شيك جدا في ال50 من عمره فيهبط ويجلس علي الكرسي السابع  وجوهر مرعوبه
-اهلا بيكم … أنا الاندالسي  … نبدأ اللعبه 
-لعبه !
تلفظ جوهر هذه الكلمه مره اخري فيبتسم الأندلسي 
-عرفوني بنفسكم 
الرجل الاصلع : منير 
الشاب الأول : خالد
الشاب التاني : رياض
الشاب الوسيم : مدثر
الفتاه الجميله : لمياء
تظل جوهر لا تتحدث ولكن تظل تردد اسم مدثر بداخلها 
الاندلسي يشار إلي جوهر فيأتي الخادم ويضرب جوهر بالكرباج علي ظهرها فتصرخ وتبكي وتنظر إلي الاندلسي
-إسمي جوهر 
يخرج الاندلسي حقيبه ويضعها أمامه 
-شنطه بيها 2 مليون جنيه اللي هيكسب هو اللي هياخدها  اللعبه ممكن تستمر  … اسبوع …. اسبوعين. .. شهر … شهرين. .. سنه المهم هنوصل الي اللي يكسب 
وجوهر تبكي بقوه وتتحرك في خوف فيلفظ الاندالسي جاهزين
يلفظ الجميع : جاهزين 
يخبط الاندلسي بالعصا علي الطاوله فيقدم الخدم صندوق به 6 ورقات  فيقوم الاندلسي بأخذ ورقه ويقوم بفتحها فيجد اسم رياض 
-مين رياض 
ليرفع الشاب التاني يده في خوف فيضرب الاندلسي بيده علي الطاوله فيأتي الخدم ويضعوا صندوق به ورق 
الاندلسي بإبتسامه : أسحب ورقه 
رياض يرتجف بقوه ويقوم بسحب ورقه وهو يرتعد ليفتحها فيجد بها 
/تنفيد
تدخل قفص أسد جائع منذ ثلاث ايام
/عقاب 
قطع صابع من صوابعك
ينصدم رياض ويتحرك في صدمه ويرتعد بقوه فينظر الاندلسي إليه
-هتنفذ ولا هتتعاقب 
ينصدم رياض ويتحرك في خوف و جوهر ومدثر والجميع مرعوبين
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية بنت بنوت للكاتب محمد عصام

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!