روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء الثامن والثلاثون

رواية الحربايه والثعبان البارت الثامن والثلاثون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة الثامنة والثلاثون

في كافيه
سامو: عملت كتير في وقت قليل ,بس هتعمل ايه لو دفعت الثمن, فاهم جواك ضغينه من دعاء وعايز تنتقم منها عشان رفضتك ,واهانتك لكن؟؟!!
جمال تابع: لكن العجوزه الشمطاء عرفت كل حاجه , ولو قالت للكل كان سري انكشف
سامو: بس انت قـ تلتها
جمال: انا مقتلتهاش انا لما دخلت كانت اوردي ميته !!
سامو: تمام هتعمل ايه لوسرك انكشف فعلا, انت بتقول دعاء عارفه كل حاجه ,هتصرف ازاي لو نطقت ليهم ,او لجوزها نفسه
جمال: عارف انها مش هتسكت لفتره طويله, واكيد هتتكلم, وسواء صدقوها او لاء ,هكون مشتبه فيه
سامو: وناوي تعمل ايه دلوقت؟؟!!
جمال: بفكر ازاي اخرسها ,والي هتخرسها رحاب هي استاذه في الحكايه دي
سامو ضحك: شيطان اقسم بالله
جمال: رحاب
سامو: الله عليك
………….قصص منه محمد كاتب……………
في جناح آمير دخل وقعد مكشر
دعاء: ايه الي حصل وصلت لحاجه
آمير: لاء اشتبهت في عامل لكن لايمكن نقبض عليه, لكن لو معانا دليل ضده مكنتش سبته
دعاء في سرها: حتي انا معيش دليل ضد جمال ازاي اقولك وانا عارفه انه ممكن يفلت منها ويدعي عليا ومين اصلا هيصدقني فيكم
دعاء : والكاميرات لقتوها اكيد حد فصل الجهاز عن عمد
آمير: فصل الاحمال ‘تعطيل نظام ‘فيه ميه مشكله حتي كاميرات شركتي اوقات بتفشل في التسجيل بابا حب يكبر المشكله ويصعدها بس انا خليته يفهم مش هنستفاد منها حاجه ‘فيه وقت لكل شئ ‘كتب موت جدتي كدا ‘منقدرش نعمل اي حاجه
دعاء: وحد الله ‘قوم غير هدومك ‘وهنزل اعملك قهوه
آمير بتنهيده: اوكيه
دعاء موبيلها رن اخدته وردت: الو ايوه يا الفت؟!
الفت ببكاء: بدعي عليكي يارب تموتي ولو عشتي متشميش ريحه السعاده زي
دعاء بصدمه: انتي بتغلطي ليه دلوقت
الفت: بسببك داغر طلقني
دعاء شهقت: ايه
الفت: انتي واخوكي مش هتعيشوا مرتاحين ابدا هتشربي يادعاء من نفس الكاس الاول موتي ابني وبعدها طلبتي منه يطلقني مش هتعيشي سعيده ابدا غير لما تنتقمي مني
دعاء: الو
آمير طلع من غرفه اللبس: ايه الي حصل قالت لك ايه غيرك كده
دعاء: بتقول ان داغر طلقها ومفكره ده بسببي بس انا معرفش اي حاجه
آمير بدهشه: طلاق
دعاء: ايوه
آمير: دعاء لو الفت قالت لك حاجه سيبك من كلامها المستفز ,واظن عارفه جوازتهم داغر كان رافضها, وكان لازم ده يحصل ‘ومتوقع في اي وقت ,والي زيها يعرفوا بس يفسدوا حياة غيرهم ,ميعرفوش يستقروا
دعاء: انت مش فاهم دي بتحملني مسؤليه كل حاجه, بس انا مقولتش لداغر يطلقها ابدا, كنت قولتها زمان لما زقتني واجهضت
امير بهدوء :دعاء ممكن ننساها خالص ,وقولت لك قبل سابق متجبليش مشاكل اخواتك هنا في البيت ,ومتورطيش نفسك معاهم ,شايفه دخلتك ورمت اللوم كله عليكي, وطولت لسانها كمان وهي الي غلطانه, اوعديني مش هنتكلم عنه تاني ابدا, اوكيه
دعاء :حاضر
آمير: مش قادرين يحلوا مشاكلهم يخلقوا مشاكل لغيرهم , يله كبري دماغك, وانزلي اعمليلي فنجان قهوه
دعاء اتحركت و في بالها: ياتري اخدت القرار الكبير ده ليه ياخويا…..ع الاقل كنت قلت لي السبب!؟
…………….قصص منه محمد كاتب…………….
في غرفه رحاب
رحاب بصوت عالي لنفسها: الحمد لله اتصلت بـ نهال ووافقت تقابلني…… ودلوقت هقنعها بالي انا عايزاه
جمال دخل: هالو
رحاب بسعاده واضحه ع ملامحها: هاي
جمال قعد جنبها: ليه وشك مبسوط كده عملتي انجاز
رحاب: يس وهنجزه قريب جدا
جمال: بجد جود
رحاب: اه بالمناسبه شوفت خاتم في الدرج وظنيت انك جيبه لي
جمال :شوفتي الخاتم
رحاب: ايوه شوفته
جمال: خساره بوظتي مفاجئتي
رحاب بسعاده: بجد
جمال :طبعا كان ليكي
رحاب: اوكيه ليه معطتهوليش
جمال حط ايده ع كتفها: لان محلات المجوهرات تباعنا العمال بيصممووا مجوهرات بستهتار وفي اليوم الي كنت هدهولك فيه وقع الفص الالماس, رجعته الورشه يتصلح , وثانكيو انك فكرتيني , وهجبهولك بكره , اوكيه
رحاب: اوكيه تلفونك بيرن
جمال قام من مكانه: دي مكالمه من الشغل لازم ارد عليها
رحاب بأبتسامه واسعه: اوكيه
…………….قصص منه محمد كاتب…………..
دعاء واقفه في الجنينه بعيد عن آمير بتحاول تتصل بداغر مش بيرد
جمال قرب منها: هاي
دعاء: اعوذ بالله
جمال: ايه الاوبشن ده انتي بتعيطي؟ قوليلي ايه الي حصل, اتخانقتي مع آمير, حد قالك حاجه ضايقتك
دعاء بصتله : لو سمحت امشي انا متوتره فعلا
جمال: شاركي خوفك معايا انا بحبك والله بحبك ارمي العبئ عليا وجربي
دعاء: بقولك امشي امشي
آمير واقف من بعيد متابع وقفهم سوي
ناني جات من وراه وشافتهم وقالت: اظاهر دعاء وجمال اتصالحوا
آمير:اه انا حتي حاسس بكده
ناني: مش اول مره اشوفهم زي السمنه ع العسل شوفت ازاي جمال قلق لما دعاء جرحت صوباعها
آمير بضيق: الواضح يا آمي كانوا زملاء في الجامعه لحد امتي هيفضلوا يتخانقوا وغير كدا عايشين مع بعض في نفس البيت
ناني: اممم مفهمتش ده غير دلوقت امال ليه دعاء اعترضت ع جوازه من اختك لو كان عندها بعض التحفظات كان لازم تحتفظ بيهم لنفسها
آمير: لما انسان ميحبش شخص بيقف ضده
ناني: لكن طريقتها في الكلام معاه مش بتقول انها مش بتحبه يله تعال
آمير استغفر ومشي وراها لانه مش هايخلي الشيطان يشككه في مراته حب عمره
في نفس اللحظه رياض طلعلهم: جمال
جمال: افندم ياعمو
رياض مسح ع شعر دعاء بحنيه ابويه وقاله: عايز استشيرك في موضوع عندي عميل مقرب ليا جدا عايز يبني مركز تجاري كبير وعايز مراجع هو خبرته قليله
جمال : افكورس انا مستعد
رياض حط ايده ع كتفه ومشي بيه: تعال ندخل نتكلم عن المشروع جوه
………….قصص منه محمد كاتب…………….
في غرفه رحاب جمال رجع ملقهاش قعد ينتظرها
رحاب دخلت: هاي
جمال: كنتي فين مقولتليش و اتصلت بيكي غير متاح
رحاب: افتكر قولت لك رايحه اقابل نهال وروحت اقابلها
جمال: مش دي البنت الي رفضت تكلمك
رحاب: اه هي حبيت اعتذرلها
جمال: انتي وتعتذري لحد لا مش قادر اهضمها
رحاب: بالعربي كده اقنعتها بمجرد ما آمير يطلق دعاء يتجوزها
جمال نبره كلها تريقه: هو انتي بتحلمي ؟ اخوكي لسه ماسبش دعاء ’وانتي بتخططي لفرحه الجاي
رحاب بحقد: دعاء هتخرج من حياته قريب جدا ,ونهال مردتش ع كلامي بشكل واضح, واظاهر معندهاش مشكله, لانها معجبه بـ آمير
جمال: ازاي متأكده من آمير انه هينفصل عن دعاء , عملتي ايه عشان اخوكي يكرها بشده ويرمي عليها الطلاق ,ويطردها ويتجوز واحده تانيه, ايه الي عملتيه قوليلي _قام بتهكم_ اما حكايه
………….قصص منه محمد كاتب…………..
في الموبيل
دعاء: ابيه بتصل بحضرتك كتير وانت مش بترد
معمر: ارد اقولك ايه بس يادعاء
دعاء: ليه داغر طلق الفت
معمر: السؤال ده تسأليه لداغر نفسه , وحاسس انه اخد القرار ده من غير ما ياخد استشارتك
ميسر سحبت منه الموبيل وحطته ع ودنها!!
دعاء تابعت: تق فيا والله ما كان عندي علم
ميسر: احنا مش واثقين فيكي واياك تتصلي بينا مره تانيه
دعاء: وانا ذنبي ايه؟ انا معرفش حاجه ,حتي اختك اتهمتني وهزقتني, وعشان انا متربيه ومحترمه رفضت اردعليها بنفس اسلوبها
ميسر عوجت شفايفها بسخريه: متبقيش محترم,ه ولا بريئه, ابقي ردي ,موافقه اختي غلطت لكن مغلطتش متعمده ,انتي وجوزك دمرته حياتها
آمير كان داخل ووشه مبتسم لكنه رجع اتخبا لما سمع الحوار
دعاء بنفعال: انتي مالك ومال آمير, بتدخليه ليه هو ملوش علاقه بالي حصل, دي مشكلتنا
ميسر :هو اقرب صاحب لـ اخوكي, واليوم الي مشي فيه غضبان عرفت انه هينتقم
دعاء اتعصبت: بطلي تتهمينا انا وجوزي, انتي عارفه كويس اوي ان جوازهم مكنش طبيعي, و داغر اتغصب عليها لانه محبهاش , ولا كان عايزها من الاول
ميسر: كان ممكن يبقي طبيعي ويحبها, لكن الاخوات الي عندهم اخت زيك مستحيل يعمروه بيت ابدا
معمر: ليه كدا بس يمكن فعلا متعرفش حاجه
ميسر كملت: اسكت انت دلوقت, اسمعي ابعدي عننا انتي واخوكي , ومن النهارده ملناش علاقه بيكم , واياك تيجي هنا تاني , ولا حتي تحاولي لاني هطردك فهمتي
امير دخل بغضب وقالها: مش انا قولت لك ابعدي عن كل العك ده
دعاء قامت بخضه و بصتله ونزلت دموعها سيل ع خدودها
آمير: بس انتي بتحبي تورطي نفسك في مشاكل عايلتك (زعق) عايز افهم ليه بتفكري في مشاكلهم, مبسوطه دلوقت راضيه, يعني ورطوكي في ده كله , ومستكفوش بكده راحو مورطني معاكي, اسمعيني كويس اوي بعد النهارده مش هتكلمي اخواتك تاني , ولو عملتي كدا خدي بعضك وروحي عيشي معاهم انتي حتي مش محتاجه لي
دعاء بتحاول تمسك ايده: آمير
آمير رفع صوباعه في وشها وهو بيبعد عنها: ابعدي
آمير نزل ركب عربيته ولام نفسه: انا ليه انفعلت عليها…هي متوتره وقلقانه ده شئ طبيعي ماهو اخوها ……وانا روحت فرغت غضبي عليها …..يمكن ده تأثير تذمر امي منها طول الوقت لكن الحقيقه هي اني بدوب بنتهي لما بشوفها قريبه من جمال…… انا مش حابب انهم يتخانقوا الاتنين ….. ولا يبقوا بيست فريند …….مش عارف من حبي ليها خايف عليها مش منها….. لان انا واثق فيها لاء هي بنت محترمه …….وانا غلطان انا لازم ارجع اصالحها واعوضها عن اسلوبي بطريقه مختلفه ع الاطلاق
…………….قصص منه محمد كاتب………….
رحاب من كلام جمال انها عملت ايه عشان امير يطلق دعاء قامت زي المجنونه ع الدرج وتصرخ: امال ’ امال
ناني دخلت: امال راحت السوبر ماركو بتدوري ع ايه
رحاب: حاجه مهمه ضاعت مني اتصلي بيها خليها ترجع
ناني: انا رآي ان فيه حاجه اهم, لكنك بتتجاهليها بستمرار
رحاب: حاجه ايه دي؟؟!!
ناني: انا بتكم عن جمال جوزك, انتي مش عطياله ادني اهتمام
رحاب نفخت بملل: مامي ازاي اهتم بيه هو بيبي
ناني: يابنتي الراجل محتاج الاهتمام زي البيبي , وانا بتكلم بمعني تاني خالص , الواحده لازم تربط جوزها سواء كان عامل ولا وزير لو اهملت الزوجه زوجها , ممكن اي واحده تانيه, تاخد مكانها (بزعيق) انتي ليه مش بتفهمي الي بقوله
رحاب خلتها طلعت ورجعت تنكش في الدرج تاني لحد ما لقت الكارت الي كان جمال كاتبه لدعاء من سنتين وحست انها انتصرت ووصلت للنهايه

يتبع….

 لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!