Uncategorized

رواية طفلة ولكن أحببتك الفصل الأول 1 بقلم روان محمد

 رواية طفلة ولكن أحببتك الفصل الأول 1 بقلم روان محمد

رواية طفلة ولكن أحببتك الفصل الأول 1 بقلم روان محمد

رواية طفلة ولكن أحببتك الفصل الأول 1 بقلم روان محمد

= يابني اقسم بالله احنا لو اتمسكنا من غير رخص هنتسوح …
** اسكت هاه اسكت ..
= طب هدي السرعة شوية ..انا بخاف يا طارق ..
طارق : زياد هتسكت ولا هتنزل ..
زياد : يا عم احنا فى حته مقطوعة والدنيا بتشتي الله يخرب بيتك انزل فين بس ..
طارق : خلاص يبقي تسكت ..
زياد : يخرب بيتك وانت قلبك ميت ..اى ده اى الصوت ده ..
طارق : توقف بسيارته …. وانا كمان سمعت ..
زياد : اشباح ..اشباح ..اشبااح …يلا يا عم ده فى عفاريت هنا …
طارق : شششششش عايز اسمع …. وفتح السيارة ونزل ..
زياد : طارق طارق طارق …الله يخرب بيتك يا طارق .. طااااارق ….
ظل يقترب من الصوت …. حتي أنه صدم حين رآها طفلة تبكي بشهقات مكتومة وتختبئ خلف الأشجار من المطر والبرد ..
طارق : باااااس اهدي اهدي متخفيش ..تعالي ..
الطفلة بخوف : ابتعدت … ولكنها وجدته يخلع چاكيته ويلبسها إياه ..و يخرج لها حلوى شوكولاته صغيرة من جيبه…. 
طارق : خدي بس تعالي معايا هنا الجو برد ..تعالي متخفيش …
اقتربت منه الطفلة بخوف وبكاء … ثم وجدته يحملها ويدخلها فى أحضانه بقوة وكأنه يخبأها …
زياد : الله يخرب بيتك انا عمال ادور عليك وانت ورا الشجرة .. بتعمل اى ورا الشجرة ياض …اى ده …مين دي ..
طارق : مش عارف بس لقيتها بتموت من البرد وبتعيط ومفيش حد هنا استحالة اسيبها يا زياد ..
زياد : بس هي شكلها كبير مش صغير يعني بتاع خمس سنين كده وكمان لبسها حلو يعني ممكن تكون تاهت هتلبس نفسك مصيبة ليه ..
طارق : يا جدع بقولك بتموت وتقولي تلبس نفسك مصيبة اوعي يا زياد خلينا نمشي .. 
وركبو سيارتهم وهو وجدها ترتجف بين يديه وتبكي …
طارق : بااااس باااااس .. ششششش …اهدي متخفيش ..بتترعشي كده ليه طيب ..اهدي اهدي … متخفيش متخفيش …نامي يلا نامي …
زياد : انت كمان هتسوق وانت منيمها فى حضنك …
طارق : عندك مانع ..
زياد : اووف 
طارق : عارف يلا يا زياد ..بفكر اسميها …هسميها حبيبة ..
زياد : فكر انت هتسميها اى ومتفكرتش امي هتعمل فيا وفيك اى ..
طارق : افتكرلنا حاجه عدلة هاه …..
زياد : اقولك اى ما انت بقيت تخصص بوس واحضان …. ههههههههه  
_________________________ 
ستووووووب …
طارق محمد المهدي … 18 سنه …. اولي هندسة … طويل وعينيه خضره وشعره اسود وناعم .. وجسمه رياضي جدا …. بيحاول يدير شركات والدة إلى سابهاله واتوفي من حوالي 5 وكان عمه بيديرها لكن دلوقتي هو اللى استلم إدارة الشركات دي برغبة منه أنه عايز يحافظ علي املاك والده ….
__________
زياد خليل المهدي … 17 سنه …تالتة ثانوي … ابن عم طارق ..وهما اقرب اتنين لبعض .. اقصر من طارق سيكا وعنيه عسلي وشعرو اسود ..جسم وشكل ..وبتاع بنات …
____________
بعد وصولهم الي المنزل …
سمية ام زياد : اللى اخركو لحد دلوقتي يا اساتذه …واى اللى انت شايلو ده يا طارق …
زياد : والله حاجه تخصني متخصكيش انتي شايفة اهو الفيلا تلت ادوار اول دور بتاعي والدورين اللى تحت والارضي انتي قاعدة فيهم واصلا ده بيتي يعني اجيب فيه اللى انا عاوزه وامشي منه اللى انا عاوزه …
سمية : انت بتطرودني يا طارق …
طارق : حاشه لله يا طنط ..تؤتؤتؤ …اللى انتي بتقوليه ده ..انا بنبهك بس …عن اذنك …
سمية : استني عندك …مين دي ..
طارق : تقدري تقولي كده بنتي ..
سمية : يا نهارك اسود انت خلفت ..
طارق : لا مخلفتش …المهم انها هتعيش معايا بمزاجك أو غصب عنك أو عنكو كلكو ..
وتركها وصعد اللى غرفته …
طارق : تعالي بقا ….واجلسها السرير و جلس علي ركبته علي الارض وهو مقابل لها ….
قوليلي بقا اسمك اى …
الطفلة بتعلثم : بيبه ..
طارق : حبيبه ..
الطفلة : مممم 
طارق : طب تصدقي بالله انا كنت بفكر اسميكي حبيبة …اصل انا بحب الاسم ده اوى من غير سبب بس اهو بقا ليه سبب …المهم  … تعرفي عندك كام سنه يا حبيبة 
حبيبه : وهي تفرد له كف يدها وتقول له ….عنتي تول ….
طارق : بضحك علي برائتها …عندك دول …عندك خمس سنين …
حبيبة : مممم 
طارق : طيب تعرفي فين ماما يا حبيبة ..
حبيبة : وقد أدمعت عينيها …ثم قالت ….مفيث ماما ان..ا معنديث ماما ….
طارق : طيب طيب بس متعيطيش بس تعالي فى حضني …متعيطيش … خلاص مش مهم انا ماما وبابا وكل حاجه خلاص …
حبيبه : وهي فى حضنه ….أته ..اثمك اى …
طارق : انا اسمي طارق …
حبيبه : تايق ….
طارق : هههههههههه اه تايق …
حبيبه : تايق …انا كعانه … 
طارق : تعالي ننزل ناكل ..ناخد دش انا وانتي وبعدين ننزل ناكل ..
حبيبه : بسرعة …ناه 
طارق : بأستغراب …لاه ليه .
حبيبه : ميفعثي تدخى معايا 
طارق : بضحك … مينفعش ادخل معاكي ليه …
حبيبه : عثان عيب …
طارق : هههههههههه طيب ..بس انا اخاف اسيبك تدخلي لوحدك …
حبيبه : تيب …مممم …خمت عينيك تمتين …
طارق : اغمض عنيا الاتنين ..
حبيبه : مممم … عثان بتثف ..
طارق : عثان بتتكثفي .. هههههههههه 
حبيبه : بغضب طفولي .. متتحكثي عييا ..
طارق : حاضر يا سيتي انا اسف ..مش هضحك عليكي ..بس بشرط …
حبيبه : شيت اى ..
طارق : هاتي حضن كبير اددد كده …
حبيبه : هههههههههه ضحكت ببراءه
طارق : بتعرفي تعدي من 1 ..
حبيبه : اه ..بعيف … وقالت وهي تعد علي اصبعها ببرائة …ته واحت و ته انين ..وته ناته …وته بعة ..وته خسة …..( ده واحد وده اتنين وده تلاتة وده أربعة وده خمسة ) 
طارق : و يحضنها ..يا روح قلبي براڤو عليكي ..ممم طيب انتي كنتي بتعملي اى لوحدك فى الشتا وجيتي ورا الشجرة ازاى …
حبيبه : وعيناها امتلئت بالدموع …كت مع أوتي لايحة تكبلي سوكاناته ..وفى واحت شليل وحث ..طلب أوتي و اختها وان جييت بعيت خانث …وظلت تبكي …( كنت مع اختي رايحة تجبلي شوكولاته وفى وأحد شرير وحش ضرب اختي واخدها وانا جريت بعيد خالص ) …..
طارق : طيب لو شفتي الراجل ده تعرفيه .. 
حبيبه : نأه …
طارق : طيب يا قلبي متعيطيش وانا هرجعلك اختك اتفقنا …
حبيبه : بفرحة …بكت …
طارق : بحزن ..اه بجد بس يخساره هتسبيني لوحدي …
حبيبه : نأه مث ثيبك كينك كن يون ..( لا مش سيبك جيلك كل يوم ) 
طارق : اقولك اى بس … ماشي  
حبيبه : أت حو اوي … ( انت حلو اوى ) 
طارق : وانتي حلوة اوى وجميلة اوى اوى اوى …ممكن تفضلي معايا وانا هجبلك كل اللى انتي عايزاه …
حبيبه : تيب وحاكاتي …( طيب وحاجاتي ..)  
طارق : انا هجبلك كل اللى انتي عايزاه كل حاجة هتعوزيها هجبهالك …
حبيبه :  بدموع ..حتام كمبى سي أوتي  .. حبث نام وحدي ..ببقي خايفة اوى اوى ..( هتنام جمبي زي اختي ..مبحبش انام لوحدي ..ببقي خايفة اوى اوى ..) 
طارق : ومين قالك هتنامي لوحدك انتي هتنامي فى حضني كل يوم زى اختك اتفقنا ..
حبيبه : بفرحة …هيييييه 
طارق : بضحك …..عبيطة …
حبيبه : تيب مث حنتحما ..( طيب مش هنستحما ) 
طارق : هاتي بوسة الاول ….
 حبيبه : نأه ….أت حتجيي ويايا …( لا انت هتجري ورايا ) 
____________________________
مجهول 1 : عملت اى 
مجهول 2 : اخد البت قدام عيني وروح علي البيت ..
مجهول 1 : انت متأكد 
مجهول 2 : يا عم هو انا أعمى مباشفش ..ما انا مروح معاه وشايفو اخد البت مسابهاش فى الشارع .. هههههههههه طلع قلبه حنين …
مجهول 1 : ماشي يا ابو قلب حنين انت كمان …اوعي بس طارق يشك فيك ولا يعرف انك ورا البت دي …
مجهول 2 : عيب عليك هو أول مرة ده انا وهو صحاب وانت عارف انا بعرف ابلف دماغه …
مجهول1 : اما نشوف …لو حصل اى جديد بلغني ..
مجهول 2 : تمم 
_________________________
طارق : يلا يا حبيبة بقا ..بقالك ساعة بتستحمي اى كل ده ..
حبيبه : بث بقأ …
طارق : لو مطلعتيش هدخل …
حبيبه ….حبيبه ..حبيبه ردي عليا …
طارق فتح الباب واتصدم من اللى شافه …
طارق بصدمه : حبيبه …..؟؟ 
يا تري طارق شاف اى ومين اللى كان بيتكلم فى التلفون ….؟؟؟؟ 
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببته بعد زواجنا للكاتبة هند الحجار

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى