Uncategorized

رواية موعد مع الوحوش الحلقة السابعة عشر 17 بقلم مروة شطا

 رواية موعد مع الوحوش الحلقة السابعة عشر 17 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة السابعة عشر 17 بقلم مروة شطا 

رواية موعد مع الوحوش الحلقة السابعة عشر 17 بقلم مروة شطا 

(عتاب موجع)

????????????????????????????????????

نعم مازالت الذكري حيه مازال جرحها منه ينزف ولكن ماسمعته منه كفيل ان يجعل قلبها الاحمق يلين، ،،، للمره الاولي تنام بين ذراع رجل، ، وهذا الوحش، ،، مسكين هو مجرد تخيل ان يري هذا كفيل بتحطيم اي انسان.،،،، ما راه وعايشه بشع ،،،، لقد برر سبب فعلته اجاب علي السؤال الذي كان يؤرقها، ،،كان يريد الانتقام من خالها المختل ان يجعله يعيش نفس الماساه ولكن شئ ما جعله يتراجع تذكرت كلمات علاء التي همس بها بعد رجوعه

#هيتجنن عليكي، ،، فرح اوي ان انتي حامل، ،، اقنعته يجي بكره بالعافيه، ،،عشان مروحش انا في داهيه،

،،فتحت عيناها ببطء.لتري ملامحه انه اااااااوسيم كلا انه الوحش، ،،،انه وحش وسيم بشده.،، برغم المرض ووجهه الباهت الاانه مازال وسيم بشده شعره الاسود الناعم نسبيا.،،، ووجهه المائل للطول.شارب اسود كثيف يخفي شفته العلويه سمره برونزيه جذابه انه فاتن كاللعنه، ،،، ماذا كان يقصد علاء انه ليس برجل مستقيم، ،، بالتاكيد بهذه الجاذبيه يكون له العديد من المغامرات، ،، وماشانها هي، ،، تاوه بصوت مكتوم ليضع يده علي جرحه انه مازال يتالم برغم ان جرحه ظاهريا يبدو جيد، ،، مكان الرصاصه حتما تؤدي للموت الفوري، ،، والغريب انه مازال حي، ،، جيد انه مازال حي لولا هذا لكان باعها النخاس في سوق الجواري الم تشعر من قبل انها جاريه لهذا الصقر، ،، لم تتقبل الفكره لدرجه انها حاولت الانتحار، ،،، كانت لحظه ياس من كل شئ لم تكن تعلم شئ مما يدور حولها، ،،هل ستأمن جانبه الان، ،،، الكارثه الكبري انها برغم رعبها منه الاانها تشعر معه بالامان، ،، لاتعرف لما كانت موقنه انه سيحميها، ،،، وتذكرت صوته الاجش، ،، اللعنه صوته وحده فتنه يتلاعب بالمشاعر، ،، وعندما يهمس يكون اخطر كثيرا، ،،، يمكنها الان تذكر همسته لها انتي بتعتي، ،،،، ارتعاشه صارت بعمودها الفقري ماان تذكرت هذا، ،، لتكن محقه لوانها جنبت القهر والانكسار جانبا، ،، هذا الصقر كفيل لاسعاد اي امراه، ،،اللعنه ماالذي تفكر به الان لقد اغتصبها ببشاعه، ،، لم تكن بشاعه ولكن كانت بالقوه، ،، لم تكن قوه فلو تعامل معاها بعنفوان جسده كانت قضت نحبها دون محاله، ،،، هل تبرر اغتصابه لها الان ماذا اصابها تحديدا منذ اخذها بين ذراعه، ،لقد شعرت انها تنتمي لتلك الضلوع، لتنام امنه بين ذراعيه ،، انها بالتاكيد هرمونات الحمل، ،،، مبرر منطقي شماعه جيده تعلق عليها افكارها المنحرفه، ،،، تاوه للمره الثانيه، ،،،بلاوعي تقريبا تحسست موضع الجرح.بلع ريقه ليتحرك نتوء رقبته البارز وزفر الهواء بصوت ،،، اللعنه انه مستيقظ، ،،، رفعت يدها وانسلت بهدوء لتدخل الحمام، ،وماان اغلقت الباب حتي انفرجت ابتسامه عريضه علي شفتيه وهمس

#الصقر بينام بعين واحده ياحياتي.

تنهد وعاود ادعاء النوم ،،،، هو يريد هذا يريده ان تعرفه عن قرب، ،، لقد رق قلبها بالامس من كلماته هو موقن انه استطاع التاثير عليها برغم انه كان يستدرجها في البدايه لتشاركه الفراش ولكنه باح بكل مايحمل للمره الاولي في حياته لامراه، ،،لم يخشي شئ تعري امامها بدون خجل اوخوف، ،، شعر براحه الارض تكتنفه ماان ضمها بين ذراعيه، ،،، حياه هي جنته علي الارض كان يعلم هذا منذ لمسها ،،،،حياه تملك تحريكه من لاشئ تحفذه من لمسه، ، اهدا صقر لاتفسد الامر، ،

اخذت حمام ساخن لتكتشف انها هربت للحمام بدون ثياب حمقاء بجداره. لفت حولها منشفه كبيره واخري غطت بها ذراعيها نظرت بالمراه للتذكر رد فعله عندما راها هكذا من قبل شعرت بسخونه تسري بداخلها فتحت الباب لتطل منه براسها كان ممدد كما هو زفرت بارتياح لتتحرك ناحيه الخزانه تفتحها لتصدر صوت ضئيل تعاود النظر اليه وتضع يدها علي قلبها لتستكشف الثياب بالخزينه وكالعاده لاتصل للارفف العلويه حمقاء وتستحق السحق علي صدره لانها فعلت كما حدث بالامس رفعت كلتا ذراعيها للاعلي لتسقط المنشفه عنهما وتظهر كتفيها رقبتها الطويله وجزء من ظهرها المغري في محاولاتها اليائسه للوصول للثياب همهم بلا صوت

#هتجلطيني ياظالمه

لما لايساعدها الزواج مشاركه فكره رائعه تناسب جسده المشتعل لم تشعر به يتحرك وقف خلفها ليرفعها من خصرها للاعلي لتشهق بقوه

#اشششش متخفيش انابوريكي بس الحجات اللي فوق

قالت بارتعاش #طب نزلني

لف ذراع واحده علي خصرها بالكامل ليلتصق ظهرها بصدره تماما ويشير الي المنامات المتراصه

#عاوزه انهي واحده

#مممش عاوزه منهم حاجه

جسدها المرتعش مثير اكثر مما يتخيل، ،، شكلها المغري شعرها المبتل كل شئ،فيها يدعو لان يلتهمها دفعه واحده.عقله يحذره ان ينجرف فيفسد كل شئ ولكن، ،، جسده المشتاق يأن شوقا اليها.همس

#ليه بس دا ناوي انقل هدومك كلها فوووق هنا

لفت الحمقاء وجهها لتظهر المنشفه التي انفلتت بفعل ذراعه الملتفه علي خصرها.غارق مشتعل وعلي وشك الاحتراق والتحول الي رماد يزروه الرياح، ،، وجاء صوتها الهامس ليقضي علي البقيه الباقيه

#طب ليه

للحظه عقله لم يستوعب سؤالها هو غارق في مفاتن ظاهره لعيناه تماما.

#اااأااااااا

تلاقت العيون للحظه هو بوهجه المحترق وهي ييلاهه تحولت في لحظه لرعب كامل ثم تغطي صدرها بكلتا يديها وتبدا عيونها بارسال دفعات من المطر

#ربنا يخليك سيبني

صدم كلا لم يصدم ولكنه راي بشاعته متجسده بعيناها الباكيه لقد تعجل القرب ماكان يجب ان يفعل انزلها ليحكم حولها المنشفه ويحمل

الاخري ليغطي كتفيها، ،، لعل مافعله طمئنها جزئيا لانها كفت عن البكاء ربت علي خدها

#اهدي ياحياه انا قلتلك مش هعمل حاجه انتي مش عاوزها، ،،، انا اااا كنت بهزر معاكي بس

عيون تمتلئ براءه تنظر اليه لتهمس

#غصب عني ااااا

وضع سبابته علي شفتيها وقال بانفعال

#اشششش مش محتاجه تبرري حاجه انا فاهم ياحياه، ،، حقك عليا.،،، وبعدين احنا مش اتفقنا مفيش دموع تاني، ،، ، يلا بقي روحي البسي عشان متخديش برد، ،، وووالبسي حاجه مقفوله عشان سليم جاي

حدقت بوجهه ببلاهه زفر بقوه وقال بغيض،

#مهو انتي لومبطلتيش البصه العبيطه دي متلوميش الانفسك بقي

#هاااه

زفر بقوه ودفعها ولكن ليس بقوه وقال بحنق

#امشي يابت من ادامي، ،، يخربيت عبطك وانتي زي القمر كده

قالت بحنق #اروح فين يعني بالفوط دي انا عاوزه اجيب هدوم

حك مؤخره راسه وقال

#تصدقي صح ،،،، ماشي يابرنسس والمطلوب اطلع بره صح كده

هزت كتفها

#ماشي ياست حياه هطلع بره حاجه تانيه

قالت بتردد #هو الجرح شادد عليك مش كده

ابتسم #بعني شويه بتسالي لييه

#اصل المفروض تغير عليه عشان ميشدش اكتر

اااااايعني هلبس واغيرلك عليه

#ماشي هستناكي بره

قال جملته ليخرج ويغلق الباب.ارتدت ثوب ازرق فاتح يغطي ساقيها باكمام قصيره ذوق المدعوه بصافي قريب من زوقها، ،، انها ممتنه لها بشده لقد اتت بكل شئ مشطت شعرها الاسود لتتركه منسدل وحملت علبه الادوات وخرجت تبحث عنه لم تكن بحاجه للبحث فهو يصدر ضوضاء عاليه من مكان ما تتبعت الصوت لتري ماذا يفعله يمسك الهاتف بيده ويضع احد

الاواني علي الموقد.ويضع بها زيت وبيض وقشره وبه قطع من البسطرمه اوشكت علي الاحتراق ليعلق

#هو مش شبهه البيض بس شغال الله عليك ياشيف صقر

ورغما عنها انفجرت ضاحكه ليلتف نحوها لقد عشق تلك الضحكه

#بتضحكي علي ايه حضرتك

كتمت ضحكاتها #هوااانت بتعمل ايييه

تنهد بهيام

#بعمل فطار لسمو البرنسس، ،، شوفي بقي عملتلك طبق بيض بالبسطرمه يجنن هتتهوسي

قالت ضاحكه #واضح، ،، بس انا مش عاوزه اتهوس اصل البيض مش بيتعمل كده هو انت حطيت البيض بقشره مش كده

#هاه مهو مش مكتوب ارمي القشر حتي شوفي

قال جملته ليناولها الهاتف اقتربت لتضع علبه الادوات علي طاوله المطبخ لتقول ضاحكه

#لاء مهي مش محتاجه تتعرف يعني ،،، وعلي فكره البسطرمه اتحرقت

قال بغيض #كده لبختني وبوظتي اول انجازاتي في المطبخ طب والله لرميه هه

حمل الطاسه ليلقي مابها في السله

#دلوقتي بقي انا عاوز اكل بيض بالبسطرمه ملييش دعوه انتي بوظتي بتاعي اعمليلي غيره

قالت بسرعه

#طيب طيب اتفضل ااقعد وانا هعملك غيره

استند علي طرف الطاوله ليعقد ذراعيه وقال

#لاء انا هقف هنا اتفرج عليكي

اعدت طبق البيض ليتشمم رائحته الذكيه ويعلق

#يخرب عقلك ريحته شبه اللي ماما كانت بتعمله

وضعت الاطباق وقالت

#ماما هي اللي علمتني

تناول بعضه وقال

#ايه دا الدكتوره دنيا الشافعي كانت بتدخل المطبخ

قالت بحماس # طبعا اصلا بابا مكنش بيحب اكل المطاعم ومكنش ياكل الامن ايدها بس، ،، وهي كمان كانت بتطبخ حلو اوي

مستمتع انها تتحدث باريحيه معه عن ماضيها

# وانتي بقي بتحبي البيض بالبسطرمه ولااااا

قالت باندفاع #دا ادمان، ،، ماما كانت ديما تزعقلي لما انقي البسطرمه من البيض

قال باسما #حلو يعني احنا الاتنين هنقي البسطرمه ونسيب البيض فاضي ،،،

نظرت اليه للحظه لتنظر الي طبق البيض الذي اختفت منه البسطرمه لتنفجر ضاحكه

#عارف المشكله اني مش باكل البسطرمه لوحدها

#ولاانا بيبقي ليها طعم تاني في البيض ،،،، طب ممكن تعمليلي كوبايه قهوه من ايدك الحلوه دي

هزت راسها ليتابعها تتحرك، ،، تنظف فوضي المطبخ مستمتع بحركاتها العفويه وقفت امامه

#هو البن والسكر فين

اشار الي الخزينه العاليه نظرت اليها وقالت بحنق

#هي ليه كل حاجه هنا عاليه اووي كده

تاملها للحظه وانفجر ضاحكا

#هي الحاجه مش عاليه انتي اللي قصيره.

لمعت عيناها بحنق طفولي لتضرب الارض بقدميها

#انا مش قصيره

هب واقفا واقترب منها

#طب تحبي ارفعك تجيبهم

ابتعدت خطوه للخلف ليلدغ خدها الاحمر

#عسل ياحياه بتبقي عسل ووشك احمر كده

قال جملته وتوجه ناحيه الخزانه لينزل لها ماطلبته وقفت تعد له القهوه

#بتشربها اييه

#مظبوطه

انتهت لتضع القهوه امامه قال

#متقلقيش في واحده هتيجي تساعدك في البيت

قطبت #واحده مييين

#اسمها عيشه دي عايشه في القصر بس انا بثق فيها جدا

فتحت علبه الادوات وقالت

#ممكن تقلع التيشرت عشان اغيرلك علي الجرح

رفع التيشرت لتساعده بخلعه وتبدا بتنظيف الجرح الالم خف كتيرا، ،، او لعله غارق بملمس اصابعها علي صدره، ،، يجب ان يسيطر علي رغباته التي تاججها تلك الحمقاء،،،، انتهت لتلبسه التيشرت مره اخري

#علي فكره الجرح احسن كتير، ،، انت قلبك يمين مش كده

نظر اليها #عرفتي ازاي

هزت كتفها #عشان رصاصه في المكان دا كانت دخلت جوا بطين القلب وفجرته، ،، عملت اشعه علي الرئه

هز كتفه #معرفش بس اكيد عملوا في المستشفي، ،، ليييه

لملمت الادوات #عشان اللي بيبقي قلبه يمين شويه بيبقي دا مكان الرئه.،،،،

تنهد وقال بسرعه

#اظن كنتي تتمني تفجر البطين والاذين كمان

قالت بسرعه #بعد الشر

وضعت اصابعها علي شفتيها لقد نطقتها بعفويه اكثر من اللازم.ليقف امامها ينحني حتي يصل لمستوي رؤيتها ليهمس

#طب ليه بعد الشر مش انتي بتكرهيني

تلاقت العيون للحظات لتهمس بارتباك

#ااانا اااا مش بكره حد

قالت جملتها لتقطم شفتيها.ليحررها بيده ويهمس

#متقطميش الكريز بتاعي

قطبت #بس انا مش خت منك حاجه.

كان في سبيله ليفقد كل شئ لولا جرس الباب الذي جعله يعتدل ويزفر زفرات قويه ثم يهمهم

#منك لله ياسليم يخلص منك ربنا

#هواااانت بتدعي عليه لييه

نظر اليها للحظه وقال بترقب

#بصي هموت لومدوقتش، ،، هدوق بس ماشي

#مش فاهمه

اقترب حتي تلامست الشفاه.ليطبع قبله علي الكريز خاصته يعتدل ويلمسشفتيها هامسا

#احلي كريز دوقته في الدنيا

جرس الباب مره اخري ليتحرك هذه المره تاركها غارقه بخجلها وضربات قلبها العنيفه لتقطم شفتيها وتبتسم وهي تستمع لتذمره الحانق

#انت اييه اللي جيبك يابني ادام انت

غسلت وجهها وخرجت للخارج لتتلاقي مع فتاه تكبرها ببضع اعوام تحمل الكثير من ملامح وحشها الخلابه، ،،

#انتي حياه، ،، شكلك صغير اوووي

هزت كتفيها #مش اوووي يعني

سليم ضاحكا #يابنتي متصدقهياش دي لسه اندر ايدج

كانت علي وشك الرد لولا الوكزه القويه التي تلقاها من صقر لتبتسم رغما عنها

#بتقول علي مراتي اندر ايدج ياحيوان

صفاء وهي تقترب منها

#شوفي بقي ياستي انا صفاء بكالريوس هندسه بعد السنه دي

ابتسمت #يعني انتي لسه في سنه رابعه

صقر ضاحكا #ايوووه بس بعيد عنك صافي مدبلره بلا فخر

صفاء بحنق #متصدقهوش يابنتي انا بس كنت تعبانه في امتحانات تالته

احاط صقر كتفيها بذراعه وقال بمرح

#طب ودبلره تانيه ياصافي اتمسحت من الذاكره

سليم #دبلري ياحبيبتي براحتك

صفاء باسمه #ديما رافع معنوياتي

خبط سليم جبهته

#يالهوي علي الرقه هنهار

امسكه صقر من تلابيب ثيابه

#انت يلا شيفني شفاف قدامك متتلم

سليم #ياعم انا عاوز اتجوز قلت لماترجع حياه واهي رجعت اتجوز بقي

دفعه صقر ليقول

#متسربع علي ايييه

وقف سليم امام حياه وقال برجاء

# اتوسطلنا ياست حياه يسترك

#مهو انا مش فاهمه

#شوف ياستي انا عاوز اتجوز الموزززه الطعمه دي كلمته من شهر فضل معلقني يرضيكي

نظرت الي صفاء التي تخطب وجهها

#يعني انتي موافقه مش،كده ،،،

هزت صفاء وجهها ببطء

#طب فين المشكله بقي

سليم #المشكله في جوزك

نظرت اليه لتري عيناه مسلطه علي شفتيها لتقطمها بطريقه تلقائيه

#هو انت مش موافق.

حماقه.مايشعر به الان حماقه يعلم انها لن توصله لاي خير، ،،، زفر بقوه ليشعل لفافه وينفث دخانها

#خلصنا ياسليم قلنا هنعمل خطوبه

سليم #لاياعم انا عاوز اكتب

صقر #قلت الكتاب مع الدخله

سليم #خلاص يبقي نعمل دخله البيت جاهز وامي بتموت فيها دي عماله مناحه في البيت عشان مشت، ،، جوزني بقي ولك الاجر والثواب عند الله

صقر #ودرساتها

حياه #ممكن تكمل عادي وهي في بيتها

سليم صارخا #الله عليكي ياحيااه، ،، تصدقي بدات احبك

هب صقر واقفا وقال

#انسي الجواز خالص واطلع برررره

صعد سليم فوق السفره ليربع ساقيه

#انا مش ماشي من هنا الالما اخد ميعاد

صقر بتافف #بطل زن اول الشهر نعمل الخطوبه علي الضيق في القصر

تلاقت عين صقر بسليم ليقول بسرعه

#تمام اخدها بقي ونروح نجيب الشبكه والفستان ونستعد بقي

صقر #انت ماصدقت يابني ادام.

سليم بحنق #داانا لوليه حمي مش هتعمل فيا كده.

حياه بمرح للمره الاولي

#اعتبره حماتك

ليتشارك الجميع في الضحك وتغرق هي بخجلها، ،،هل ستعود مره اخري لحياه الفتاه المرحه كثيره الضحك، ،، لن تنكر ان وجود صفاء وسليم اشعرها بجو الالفه الاسريه التي اشتاقت اليها طوال عمرها وهي تتمني ان يكون لها اخوه واخوات ،،،تناولوا الطعام معا في جو مرح اطفاه سليم والغريب انها رات وجهه جديد لصقر بعيد عن كونه الوحش المخيف، ،، راته بسيط بشده منذ الصباح عندما دخلت المطبخ ووجدته يحاول اعداد طعام لها، ،، شعرت بالسعاده من اجل ذلك، ،،، في المساء اعلنت صفاء

#تمام كده انا هدخل انام بقي، ،، حياه عاوزين نشوف دكتور كويس نتابع عنده الحمل

صقر #انا كلمت الدكتوره مارجريت دي كتوره المانيه وهنروحلها كمان يومين

#ماشي تمام تصبحوا علي خيير

قالت جملتها لتدخل الغرفه الخاصه بها وترجلت هي للغرفه ليتبعها

#حاسس انك اخدتي علي صفاء بسرعه

#فعلا طريقتها فكرتني بوحده صاحبتي في الكليه

جلس علي طرف الفراش وقال

#انتي ليكي اصحاب في الكليه

ابتسمت وهي تتجه ناحيه الحزانه

# اكيييد ليه اصحاب كتير

فرك ذقنه وقال بترقب

#اممممم وووو كلهم بقي بنات ولاااا

وقفت امامه وقالت بتلقائيه

#انا في كليه عمليه يعني التعامل مع الشباب بيبقي في حدود الدراسه

قال بحذر #بس يعني مفيش اكتر من الدراسه

قطبت #زي ايه مش فاهمه

قطب #زي اااا علاقه مثلا

هذه المره الاولي التي يري بعيناها نظره غضب متنحيه عن الخوف لترفع سبابتها في وجهه وتقول بحده

#اسمع بقي انا مسمحش لاحد يشكك في اخلاقي وحط نفسك علي اول القائمه مفهوم.

هب واقفا لتلمع عيناه بغضب ليقول بتهديد

# عارفه لوصوتك دا علا تاني هعمل فيكي

قاطعته #هتعمل ايييه يعني اكتر من اللي عملته، ،، هتغتصبني ولاهتضربني وتهني في حاجه انت معملتهاش،

واضح ان القشره التي غطت الجرح كانت هشه اكثر مما يجب، ،، مجرد حديث نزعها.،،، ولعله ايقن ان الجرح بداخلها اعمق من تداركه.،،، انحني حتي صار في مواجهتها وقال بحزم

#الطريقه والكلام اللي اتقال هحسبك عليه بعدين عشان لو حسبتك دلوقتي النتيجه مش هتعجبك

جلست علي الفراش وقالت بقهر

#مش فارقه خلاص اتعودت من يوم ماشوفتك كل حاجه تبقي غصب عني، ،،

حسنا هذه الحمقاء قادره علي اشعال غضبه بلحظه ليهدر بغضب

#انت عاوزه ايييه بالظبط ياحياه

امتلئت عيناها دموع لتقول بشرود وهي تدفن راسها بين يديها

#عاوزه ارجع حياه اللي انا اعرفها، ،،، حياه المكسوره دي انا معرفهاش، ،، تقدر ترجعني زي ماكنت، ،،، تقدر

زفر بقوه هذه الحمقاء تتحكم به بجداره منذ لحظه كان سيفتك بها.والان يمزقه الالم من اجلها جثا امامها وازاح يديها لينظر بعيناها الممتلئه بالدموع

#اسمعي، ،، مفيش حد فينا بيعيش حياه وردي انا عارف اني قسيت عليكي اوي، ،، ووجودك معايا بيضغط عليكي اكتر، ،،،

همست بانكسار مزقه حرفيا

#انا ملييش حد، ،،تعرف يعني ايه ان اللي ليك تروح في ثانيه، ، عشان مقدرتش،تخرج من البيت ولما الجيران خرجوها كانت اتخنقت. ،،، يارتيني سمعت كلامها، ،، قالتلي متروحيش الكليه قلتلها عندي امتحان، ،، لوكنت معاها كنت لحقتها، ،، عارف يعني اييه تعيش في بيت مهجور لوحدك تبقي خايف تنام خايف تخرج من القوضه، ،،تخاف تفتح الباب، ،،، ويوم ماافتحه اتخطف، ،،، عارف يعني ايه انك تحس انك فقدت ادميتك، ،، بتتعامل زي الحيوان، ،،، جاريه بتتباع من غير تمن، ،، لاء بتمن، ،، بذنب واحد قتل ابوها وامها، ،،، انا لغيته من حياتي، ،، لما تيته ماتت الجيران قالولي بلغيه وانا رفضت، ،، وصيتها ميحضرش دفنتها، ،،، ليييه اتحاسب انا علي هو عمله، ،،، ليييه كل احلامي تدمر.،،، كان الدنيا مش عاوزاني افرح، ،، اومش من حقي افرح، ،، عشان هو موجود في الدنيا، ،،، طول عمري بحلم يبقي عندي اطفال، ،، انا لما علاء،قلي فرحت، ،، بس فرحه مكسوره،بهتانه ملهاش طعم، ،، تيته كانت بتحكيلي حواديت وانا صدقتها، ،،، حدوته الشاطر حسن اللي بينقذ ست الحسن وياخدها علي حصانه الابيض، ،،، الحوديت دي كدب، ،، تيته كانت بتكدب مفيش شاطر حسن مفيش فرحه وفستان ابيض وتبات ونبات مفيييش، ،،، كل حاجه كدب، ،، حتي الليله اللي بتحلم بيها كل بنت كانت اسؤ كابوس عيشته في حياتي، ،، كابوس خلاني كرهت حياتي كلها وعاوزاها تخلص وبس، ،،، لكن لاء ،،،،،،لازم افضل عشان اتعذب والخوف اللي جوايا يزيد، ،،، بدل ماابقي جاريه بورقه ابقي جاريه بالفلوس اتباع واتشري، ،،، طب اختار ايييه في الحالتين انا جاريه.،،،، هو انا ليه كنت متاكده انك مش هتسبني، ،، ،،ليه بديلك عذر، ،، ليه مش عارفه اكرهك، ،،ليه حبيت صفاء مع انها صوره منك، ،، هوانا طيبه لدرجه العبط زي ماتيته كانت بتقول، ،،، انت اتغيرت معايا عشان البيبي صح، ،،، هو انا لما اولد هتاخده مني مش كده

ارتفع ليجلس بجوارها ويشدها بين ذراعيه لقد اعجزته.،،، حياه الطفله ذبحته بكلماتها دون ان تشعر، ،،، سكبت الملح علي جراحه، ،،،كان ينتظر لحظه انفجارها ولكن لم يتوقعها ستزلزله بهذا الشكل بلع ريقه بمراره يستشعرها بحلقه، ،، يربت علي شعرها بحنان ليهمس بصوت مختنق

#لاء ياحياه مش بعمل كده عشان البيبي،،،،، ولاهاخده منك ،،،، دا بيتك ياحياه،،،،، لوعوزاني اخرج من حياتك خالص ليكي الحريه في دا ،،،،،،انا مش هضغط عليكي ومش هغصبك علي حاجه تاني.

شهقاتها المتتاليه تمزق نياط قلبه.ارتعاشها دموعها لقد حطمها بالفعل.اللعنه عليه الف مره بدات تهدا نسبيا ليقل ارتعاشها ازاحها عن صدره الذي ابتل بفعل دموعها وهب واقفا فتح احد الادراج ليخرج شئ ما مالبث ان عاد امامها امسك يدها ليضع مايحمله داخلها تجمدت نظراتها وهي تري الخنجر اللامع بيدها لتنظر اليه بعجز.ليقول باختناق.دامع

#انا قدامك اهوه.مش همنعك ومش هعترض.خدي حقك.،،، بس متعمليش في نفسك كده.،،،

قالت بارتعاش #ععاوزني ااقتلك

قال بثبات #اعملي اللي يرضيكي، ،، خدي حقك ياحياه، ،، بس سامحيني.

بلعت ريقها #انت لوقتلت عزت هتسمحه

قطم شفتيه بقوه وكانه يحاول منع عبرته ان تسقط.وهز راسه ببطء علامه الرفض تاملت الخنجر بيدها بعجز وعيناه التي اشتد احمرارها. تصورته للحظه مدرج بدمائه مستسلم لترتعش يدها وتقذف الخنجر بعيدا لقول بانفعال زائد

#انتي بتعمل فيه كدا ليه، ،، حرام عليك بقي.

قال بصوت متحشرج #انا عملت ايه انا بديكي فرصه تاخدي حقك، ،،،

حمل الخنجر من علي الارض ليضعه بيدها المرتعشه ويوجهه ناحيه قلبه بعيدا عن الضماده وقال بثبات

#يلا المره دي اضربي في المكان الصح، ،، انتي مش ضعيفه ولاضايعه حياه تقدر تجيب حقها، ،،، بس ابقي افتكريني، ، ولااقولك بلاش انتي مشوفتيش معايا حاجه حلوه عشان تفتكريها. اضربي وحطي الخنجر في ايدي متخفيش من حاجه، ،،

سقطت دموعها بعجز وقالت بارتعاش

#بس انا مش عاوزه اموتك، ،،

نظر بعيناها الماطره

#طب عاوزه ايييه وانا اعملهولك، ،، اللي يرضيكي هعمله

قالت بضياع متالم

#انا خايفه، ،، خايفه اووووي، ،،انت ليه بتعمل كده

همس بانفعال

#عشان بحبك، ،، بحبك اوووي، ، بحبك من يوم ماظهرتلي ملاك من وسط الزراعيه، انقذت حياتي. ،،دورت عليها بس حتي معرفش اسمها بقيت ااقعد في الزراعيه كل يوم يمكن تعدي تاني، ،،، لدرجه اني بقيت بقول انتي وهم في خيالي وبس، ،،، يوم ماجابك سليم وشوفتك كنت بتقطع مليون حته، ،،، قلبي بيصرخ وعقلي جيبلي صوره واحده بس وامي بتدبح نفسها، ،، بس مقدرتش احطك في نفس المكان، ،،وانتي بتقولي نفس الكلمه لوبموتي مش هيحصل، ،، متخيلتش للحظه اني ممكن تضيعي مني بعد اما اتلقيتك، ،، صدقيني مش هغصبك علي حاجه تاني ،، ولو عاوزه تط،، ت،، ااقصد.

قالت بسرعه

#يعني انت ممكن تطلقني مش كده

بلع ريقه بصعوبه ورات للمره الاولي نظره خوف حقيقي بعيون الصقر

#ااانتي عاوزه كده.

قالت بثبات #لو طلبتها هتنفذها

اغمض عيناه بقوه وهز راسه موافقا.

# يعني لو اطلقتنا هتبعد عني ومش هتاخد مني ابني صح

فتح عيناه لتتحول نظراته للغضب ويقول بتحذير

#ابني انا كمان علي فكره، ،، ومش هاخده لكن ابعد عنك دي تنسيها خالص، ،، حتي لوطلقتك برضه هفضل وراكي لحد ماتحبيني

للمره الاولي كذلك يروقها غضبه لتلمع عيناها بمشاكسه

#ايه هحبك بالعافيه يعني

تكلم من خلف اسنانه وقال بغيض

#ماانتي شكلك مبتجيش الاعافيه

كتمت ضحكاتها #تاني ،،،،،،هي كل حاجه عندك لوي دراع.

قرب وجهه منها وقال بتحدي

#ايوه ،، اعرفك علي صقر الجارحي، ،، لابيزهق ولابيمل وفي الاخر بيوصل للي هو عاوزه ،

هزت كتفيها وقالت

# يبقي تسيبني اختار.

ضاقت عيناه وقال بترقب

#بمعني

في مبادره فريده من نوعها ربتت الرائعه علي خده بيدها الدافئه لتهمس

#يعني انا معرفكش، ،، تقدر تقول هعتبرك واحد متقدملي هدرس اخلاقه.،،، يعني احنا دلوقتي في حكم المخطوبين

قال بحنق # نعم يااختي، ،، يعني تبقي مراتي وحامل ومحصلناش حتي مخطوبين طب تتعقل ازاي دي

#والله لومكنتش بتضحك عليه والكلام اللي قلته من قلبك فعلا، هتوافق ان انا اللي اختارك

زفر بقوه # موافق بس يكون في علمك انتي معندكيش اختيارات تانيه غيري،،،، يعني هبل تعيش حياتها مع واحد تاني دي هخلع رقبتك

عقدت ذراعيها وقالت بتاكيد

#لاء اطمن حتي لومخترتكش هعيش لابني اوبنتي وبس اتفقنا.

تاملها بنظره متسعه.براقه وهمس

#موافق، ، بس هتنامي في حضني

قربت وجهها منه وقالت

# دا علي اساس اييه يعني في واحده بتنام مع خطيبها

قال بتاكيد #شوفي انا هتنازل عن اي حاجه الادي، ،، وبعدين متنسيش ان صفاء عايشه معانا هيبقي منظرنا وحش

قالت ببراءه #لاء مهو انا مش هسيب القوضه انا هنام علي الكنبه دي

هب واقفا وحمل الخنجر من علي الارض وفي دقيقيه كانت الاريكه ممزقه عن اخرها ليقف معتدل امامها يتامل نظره الذهول التي تملئ عيناها

#شوفتي محدش ينفع ينام عليها دي بايظه

قالت بذهول #انت مجنون

اقترب وقال #لسانك طول هاه

عقدت ذراعيها وقالت بتحدي

#لاء مهو انت متعرفنيش انا اصلا لساني طويل

جلس علي طرف الفراش وقال

#علي قلبي زي العسل

حملت منامتها لتدخل الحمام تعاود بعد قليل لتندس تحت الاغطيه ليجذبها نحوه ويهمس

#تصبحي علي خير ياحياتي

تنهدت بارتياح للمره الاولي منذ رات صقر الجارحي لترتسم علي وجهها ابتسامه رضا وتهمهم بنعاس

#وانت من اهله

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

يتبع..
لقراءة الحلقة الثامنة عشر : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببت مشاغبة للكاتبة ناهد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!