Uncategorized

رواية امتلكتني مجنونة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

 رواية امتلكتني مجنونة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية امتلكتني مجنونة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

رواية امتلكتني مجنونة الفصل الأول 1 بقلم حبيبة محمد

انا جاي اطلب ايد بنتك 
= عندي اتنين والله يا ابني انت عايز انهي الكبيره ولا الصغيره
= الصغيره….
= انت عارف الصغيره عندها كام سنه؟ 
= تقريبا ١٨ ؟ 
= ايوه يا ابني يعني لسه طفله وانت مشاء الله راجل ملو هدومه ومتناسبهاش ابدا 
= انا عندي ٢٨ سنه يا عمي 
= يااه كبير اوي علي البت 
= لو طلبت رأيها هتوافق يا عمي 
=طبعا هتوافق عشان طفله ومش فاهمه حاجه….بس هندها وهطلب رأيها يا ريحان….ريحانن انتي يا بت انتي يا بت يا ريحان 
جت ريحان بتجري وشعرها سايب ولابسه بچامه: نعم يا بابا
= اجري يا بت علي اوضتك البسي الطرحه يخربيتك 
دخلت وهي مصدومه ان في واحد برا شافها كدا 
= ده جزء صغير من الهتشوفه من ريحان 
= وانا راضي يا عمي 
= الا قولي انت اسمك اي 
= اسمي بدر الخشاب 
= الف الف الف مبروك يا بني اعتبر من دلوقتي الجوازه تمت معقول بدر الخشاب بنفسه يجي يطلب ايد بنتي ال من الارياف
بدر: بنتك انسانه محترمه وانا بحترمها جدا والله 
خرجت ريحان بهدوء لابسه طرحتها وقعدت جمب باباها 
بابا بهمس: ما تقومي تجيبي الشربات يالي تتشكي 
ريحان: شربات اي 
بابا: القمر دا جاي يطلب ايدك وياريته ما عمل كدا دا هيشوف ايام سودا ربنا ما يوريها لحد 
ريحان: يعني انا وحشه للدرجه ماشي يا بابا
بدر: ها اي رأي العروسه…؟ 
ريحان: موافقه 
بابا بهمس: ينهارك اسود انا لو اتشليت هيبقا بسببك يا بنت ال…. اتقلي شويه طب قوليله هفكر…هستني رد بابا…..لا ورايا مذاكرتي اصلي بكسف اتنيلي اعملي اي حاجههه اي حاجههه 
بدر:  يبقي نقول علي خير الله نقرأ الفاتحه بقا 
بابا: بسم الله………….
بدر: بإذن الله كتب الكتاب هيبقي يوم الجمعه الجايه 
بابا: مش بالسرعه دي 
بدر: العروسه موافقه 
ريحان: لا طبعا مش موافقه 
بابا بهمس: يخربيتتتتتك يا بت التقل مش كدا دا انا هشوحك لما يمشي 
ريحان: اومال اعمل اي يا بابا الاه 
بابا: اتكسفي اعملي شغل البنات دا 
ريحان: اصلي بتكسف 
بدر بصلها هي وابوها بأستغراب! 
بابا: دا انا هعلمك الكسوف البجد لما يمشي 
بدر: يعني موافقه ولا لا 
ريحان: موافقه طبعا اداما انت غني ومعاك فلوس 
بابا: اكتمي لسانك دا اكتميي يخربيت الرباكي 
بابا: معلش اصلها بتحب تهزر شويه يا بدر يا ابني 
بدر: اهه  دمها خفيف تمام  عايز حاجه يا حج استأذن انا بقا 
بابا: المره الجايه جيب معاك اهلك يابني 
بدر: ابويا توفي من ٥ سنين وامي حصلته من سنتين 
بابا: الله يرحمهم 
ريحان: حصلته فين 
بابا: زي ما هحصلهم دلوقتي من الشلل الانتي جبتيهولي 
مشي بدر 
بابا: تعاليلي بقا…هزقتيني قدام الراجل يا هبله 
ريحان: جرا اي يا بابا ما انت البتطلب مني ابين اني مكسوفه واني بتقل عليه 
بابا: وهو في حد بيتكسف بيروح يقول للقدامه معلي اصلي بتكسف يارب البت دي ورثت الهبل دا منين…..لا امها كانت هبله ولا انا كنت اهبل……
خرجت لينا من اوضتها 
لينا: في اي يجماعه اي الصوت العالي دا
بابا: طبعا ما هي امكم سابتكم ليا ومشيت وانا الهشيل قرفكم 
لينا: الاه في اي يا بابا 
بابا: طبعا هو انتي دريانه بحاجه ماسكه التلفون طول النهار وهاتك يا واتس وفيس وانستا اما ما شوفتك في مره بتزاكري
لينا: بابا انا خلصت التعليم من سنه ها 
بابا: انتوا خليتوا فيا عقل روحي شوفي اختك الهبله عملت اي مع العريس الجيه يتقدملها 
ريحان: بصي يا لينا بابا قعد يقولي اتقلي واتكسفي وكدا 
وانا فعلا عملت كدا قولتله انا بتكسف وبعد كدا قولتله مش عايزه اتجوزك اديني تقلت اهو اعملكم اي تاني 
لينا: ما هي البت معملتش حاجه اهو اومال في اي يا بابا 
بابا بصوت عالي: غوروا من قدامي وراح ضربهم بالشبشب دخلت ريحان ولينا الاوضه بتاعتهم 
بابا: بلوتين….! عايش مع بلوتين…..لا والمشكله ان الاتنين هبل والاتنين عبط مش عارف اعملهم اي…طب واخدين هبل مين امهم كانت عقربه الله يسامحها وميجوزش عليها الا الرحمه وانا عمري ما كنت اهبل…..
دخل المطبخ عمل العشا…… 
سمع صوت بنته بتتكلم في التلفون جري يشوفها بتهبب اي 
ريحان: اممم ماشي هتيجي تتقدملي امتي عشان نخلص من الموضوع دا انا بزهق بسرعه وحوار كتب الكتاب بقا والحواز ده مبياكلش معايا ها هتيجي تكتب الكتاب امتي! 
دخل بابا خد مني التلفون: هاهاها معلش قولتلك ريحان بتحب تهزر خد علي هزارها يبني معلش…وبعدين جيت رقمها منين 
بدر: انا مجبتش رقمها هي الجابته 
بابا: يادي الكسوف 
بعد وقت قفل بدر 
بابا: جبتي رقم الواد منين الله يهدك 
ريحان: لينا الجابته ما انت عارف لينا بتعرف اوي تجيب تفاصيل الناس من علي النت 
بابا: جبتي رقمه ازاي يالي تتشكي 
لينا: كان حاطت لينك الواتس بتاعه علي الفيس وخدنا الرقم منه بس كدا 
بابا: اههههه اهه اهه خليتوني اضرب نفسي بالجزمه اني خلفتكم 
في صباح يوم جديد 
بابا: انتي يالي اسمك ريحان انزلي جيبي الفطار يلا 
ريحان: يوووه انا زهقت كل يوم انا الانزل ليه لينا متنزلش 
بابا: المخفيه التانيه مبتحبش تتنيل تنزل 
نزلت ريحان وهي بتجيب الفطار 
ريحان: يا عم رضا هات ب ٤ جنيه فول و… 
لقت واحد بيعاكسها: اي يا قمر 
ريحان: ولا اتلم ياااه ولاه اتعدل يلاااه 
= ولو متعدلتش 
ريحان:  هعدلك انا 
كان جاي بدر يدخل باب العماره بتاعت ريحان بس لقاها بتتخانق 
البيعاكسها شد الطرحه من علي شعرها نزل شعرها السايح كله علي ضهرها 
ريحان: ده انا هفرمك 
جري بدر حط الطرحه علي شعرها وراح ضرب الواد البيعاكسها 
بدر: انتي كويسه 
ريحان: اهم حاجه انت كويس ????
بدر بتوهان: احم كويس كويس 
بدر خدها وقعدها في الجنينه الهناك 
كانت ريحان بتعيط 
بدر: مالك يا ريحان؟ بتعيطي ليه 
ريحان: عشان انا حبيتك من اول ما شوفتك وبابا عمال يقولي اتقلي عليه وانا مبعرفش اتقل 
ريحان جبتلنا الشلل كلنا صح ????
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً سكريبت اللطيف والخطير للكاتبة ياسمينا محمد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!