Uncategorized

رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد

 رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد

رواية حب وعذاب البارت الأول 1 بقلم آية السيد

يبنتي قومي بقا تليفونك بقاله ساعه بيرن مش معقول كده كل يوم تروحي الشغل متأخر
ريم /حاضر يا ماما قايمه اهوه…. ومسكت موبايلها ترد 
ريم بنوم وهي بترد علي التليفون 
ريم/الو…. 
علا/ايوة يبنتي انتي فين يلا اتاخرنا والله شكلنا هنطرد بسببك
ريم/يابنتي قولي صباح الخير او اي حاجه فيه حد يفتح في حد زي الراديو كده
علا بعصبيه/والله وليكي نفس تهزري قومي بقا يبنتي اخلصي هنتاخر 
ريم /خلاص ياختي قايمه أهوه
علا/يلا مستنياكي 
ريم /اشطا يا زميلي 
علا/زميلك يبنتي انتي بنت علفكره
ريم /اهوه نتأخر بقا عشان مش عاجبك كلامي 
علا بعصبيه خفيفه/خلاص ياستي انا اسفه اخلصي بقا 
ريم بضحك/حاضر اقفلي بقا 
علا/ماشي يا اختي سلام 
ريم/سلام
هيام(والده ريم) /والله علا صاحبتك دي ربنا يكون في عونها انها مستحملاكي 
ريم بضحك/ليه بس دا انا حتي عسل 
هيام /اه يا اختي عسل اسود… اخلصي بقا هتتاخري
ريم /ههههههه ايه الحب دا يا ماما 
هيام/اخلصي يبت بقا علي ما احضر الفطار 
ريم/حاضر…. هي الساعه كام 
هيام /الساعه سبعه ونص 
ريم بخضه/يا نهار اسود دا انا اتاخرت اوي 
وجرت بسرعه علي الحمام اتوضت وصلت ولبست هدومها 
هيام/مش هتاكلي اي حاجه قبل ما تنزلي 
ريم وهي بتجري علي الباب/لا هبقا اكل في الشغل عشان متنفخش ادعيلي بقا 
ونزلت جري علي السلم 
هيام /ربنا معاكي يا بنتي 
____________________
هيام راحت اوضه محمد عشان تصحيه هو كمان بس هو كان صاحي بدري
هيام خبطت وسمعت صوت محمد بيقولها تدخل
هيام بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي 
محمد بابتسامه /صباح الفل يا أمي 
هيام /عامل ايه النهارده يا حبيبي 
محمد /الحمد لله بخير يا حبيبتي طول ما انتي بخير 
هيام /يا واد يا بكاش 
محمد بضحك/ليه بس دا انتي الحته اللي في الشمال 
هيام بغمزة/انا بردوا ولا حنان 
محمد بضحك/طول عمرك فهماني يا ام محمد
هيام ضحكت علي ابنها /طب يلا عشان تفطر يا حبيبي قبل ما تروح الشغل 
محمد /لا انا هبقا افطر في الشغل مع زين وباس ايدها
هيام /ماشي يا حبيبي 
محمد بابتسامه /مش عاوزة حاجه يا حبيبتي 
هيام بحب /سلامتك يا حبيبي وخد بالك من نفسك 
محمد/حاضر يا حبيبتي يلا سلام 
وسابها ونزل وهو نازل علي السلم قابل حنان 
محمد فضل يبصلها وهي اتكسفت وبصت في الارض
محمد بهيام/ازيك يا انسه حنان 
حنان بكثوف /الحمد لله يا استاذ محمد…. انت عامل ايه 
محمد بهيام وهو شايف كسوفها/الحمد لله بخير طول ما انتي بخير 
حنان مكنتش عارفه تقول ايه بس اخيرا اتكلمت 
حنان/طيب عن اذنك عشان اتاخرت علي الشغل 
محمد/اه طبعا اتفضلي 
وحنان نزلت ومحمد فضل باصص في اثرها ومبتسم وبعدين نزل هو كمان عشان شغله
______________
في مكان آخر في شقه جميله جدا 
يعيش ذالك الوسيم زين سيف النصر 
مرفت (والده زين)كانت بتجهز الفطار 
زين/صباح الفل يا قمري 
مرفت بابتسامه /صباح الخير يا حبيبي…. يلا عشان تفطر
زين بابتسامه /هبقا افطر في الشغل يا حبيبتي 
مرفت بحزن/طيب… يعني هفطر لوحدي 
زين /خلاص يا حبيبتي  هعمل سندوتش عشان متزعليش 
مرفت بابتسامه/ماشي يا حبيبي بالهنا 
زين بابتسامه /الله يهنيكي يا قلبي 
وزين اكل  وباس ايد والدته ونزل راح الشغل 
مرفت بدعاء /ربنا يوفقك يابني ويوقفلك ولاد الحلال ويبعد عنك ولاد الحرام يا رب 
________________
في الشارع 
علا كانت واقفه تستنا ريم وريم جت من وراها براحه 
ريم/قربت منها بالراحه وفجأه…. بخخخخخخخ
علا بخضه/ اعععععع والله حرام عليكي يا ريم مش هتبطلي حركاتك دي بقا هتقطعيني الخلف
ريم بضحك /ههههههه تعرفي عني كده 
علا بعصبيه خفيفه /لا وبعدين انتي اتاخرت كده ليه…. ما بدري يا ست هانم 
ريم بضحك/يبنتي الناس المهمه دايما بتروح متأخر 
علا وهي بترفع حاجبها/يا شيخه 
ريم/اه تخيلي 
علا/طب يلا يا اختي بدل ما نطرد
ريم /طب اصبري طيب اعدل طرحتي عشان حاسه انها مش مظبوطه
علا بنفاذ صبر/حلوة يبنتي يلا بقا 
ريم /اهدي بقا متسربعه علي ايه 
وراحت ناحيه عربيه واقفه وفضلت تعدل الطرحه بتاعتها 
علا بضحك/تخيلي بقا يكون فيها حد وتحبوا بعض وتتجوزوا
ريم بثقه/اكيد يعني محدش موجود وبعدين اللي بتقولي عليه دا بيحصل في الافلام مش في أرض الواقع…. وب
ولسه بتكمل كلامها وفجأه ازاز العربيه نزل
الشخص بخبث وابتسامه جذابه/عادي وممكن يحصل في الواقع عادي 
ريم واقفه مصدومه هي وعلا 
ريم بعصبيه/نعم…. علي فكره انت انسان مش محترم 
وبعدين شدت علا اللي واقفه مصدومه ومشت 
الشخص /لا مزه جامده وضحك
وساق العربيه ومشي
يتبع..
لقراءة البارت الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية أحببت عفيفة للكاتبة آية السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى