Uncategorized

سكريبت أنت حمايتي الفصل الأول 1 بقلم مروة جلال

 سكريبت أنت حمايتي الفصل الأول 1 بقلم مروة جلال

سكريبت أنت حمايتي الفصل الأول 1 بقلم مروة جلال

سكريبت أنت حمايتي الفصل الأول 1 بقلم مروة جلال

سمية: انتي يا زفتة فين هدومي 
رنا : انا آسفة يا سمية هي لسة بتتغسل 
سمية بغضب: كذا مرة يا حيوانة اقولك اني اسمي سمية هانم 
رنا : بس انتي بنت عمي 
سمية : آه صحيح عمي اللي رماكي عندنا 
رنا وقد بدأت الدموع تتراكم في عينيها: أنا آسفة يا سمية هانم 
داليا : إيه يا سمية صوتك جايب آخر الشارع فيه ايه 
سمية بكذب : البنت الزبالة دي بتقل أدبها عليا 
داليا بغضب: روحي انجري شوفي شغلك 
لتسرع رنا الي عملها 
سمية : احنا هنفضل مستحملنها لحد امتي 
داليا بخبث: لحد ما ناخد كل فلوس أبوها 
سمية : أبوها هو عايش 
داليا : لا طبعا بس احنا وصيين عليها لحد ما تتم العشرين ولحد الوقت ده احنا عايشين من الفلوس دي ولازم نأمن مستقبلنا وكمان هي عايشة معانا خدامة 
سمية بخبث: بيعجبني تفكيرك يا مامي 
لتردف مرة أخرى: أما انا وقعت علي حتة واحد هيعيشني في نعيم بس يارب اعرف اوقعوا 
داليا بخبث: هتوقعيه يا حبيبتي هتوقعيه 
سمية : يارب انا هروح الجامعة بقي باي 
داليا : باي يا روحي 
لتردف مرة أخري : انتي يا بنت يا رنا 
رنا : نعم يا مرات عمي 
داليا : ايه مرات عمي دي اسمها مدام 
رنا بحزن: نعم يا مدام 
داليا : انزلي السوق وجيبي طلبات البيت عمي خميس ماجاش انهاردة 
رنا : بس انا عندي شغل كتير 
داليا : انا قولت كلمة ومش هقررها 
رنا : حاضر يا مدام 
لتنصرف رنا الي السوق وتشتري الطلبات 
لترن عليها داليا
رنا : ألو يا مدام 
داليا : روحي لسمية الجامعة واديها الفلوس اللي ادتهالك 
رنا : بس انا مش هعرف اورح الجامعه كده 
داليا : ايه يا بنتي انتي خدامة هتروحي ازاي يعني 
لتغلق معها رنا المكالمة 
رنا : يارب انا تعبت بجد ! 
في الجامعة 
سمية بدلع: إزيك يا إسلام 
إسلام بلا مبالاة : كويس فيه حاجة 
سمية : انا ومامي كنا عاملين بارتي وعازمينك عليها 
إسلام : سوري مش جاي 
سمية : كده تكسفني 
كان يكاد أن يتحدث الي أن سمع أصوات الضحك تعلوا 
أحد الشباب ؛ جاية تبيعي طماطم في الجامعة 
ليرد عليه الاخر: لا دي جاية تبيع خيار ههههه 
لتسرع سمية الي رنا 
سمية بغضب: الله يخربيتك فضحتيني جاية ليه 
رنا بحزن : كنت جايبالك الفلوس نستيها 
سمية : ماشي يلا هاتي وغوري 
رنا : طب أنا كنت عاوزة اروح معاكي علشان الفلوس مش هتكفي 
سمية : تروحي معايا ايه انتي اتجننتي 
رنا : بس السكة طويلة 
سمية بلامبالاة: وانا مالي 
رنا بحزن: تمام 
سمية بصوت عالي : معلش يا شباب دي الخدامة بتاعتنا 
ليضحك الجميع عليها 
ليذهب إسلام إليها 
إسلام: ممكن أوصلك 
رنا : مالوش لزوم 
إسلام : انا عارف ان الطريق بعيد بس استني الأول كده 
ليذهب الي الأشخاص الذين ضحكوا عليها 
إسلام بغضب: كلوا يعتذرلها حالا 
الشباب بخوف منه: حاضر 
ليتقدم الجميع بالاعتذار الي رنا 
إسلام : قابلة اعتذارهم 
رنا : ها 
إسلام: قابله الاعتذار 
رنا : أيوة 
إسلام : اتفضلي علشان أوصلك 
سمية : أنا هاجي معاكم 
إسلام : آسف فيه أشكال معينة بسمح ليها تدخل عربيتي 
لتنظر رنا الي سمية بخوف 
سمية : بس رنا هتيجي معايا 
رنا : حاضر 
إسلام بنفاذ صبر : إركبي معانا واخلصي 
سمية : أوكيه 
ليوصلهم إسلام الي البيت 
سمية : أوعي تنسي البارتي 
إسلام : تمام جاي 
في الحفلة 
كانت تعاني رنا من خدمة الجميع فهي أصبحت هزيلة وضعيفة 
إسلام وهو يمسك الميكروفون : جماعة انا قررت أخطب 
سمية بفرحة : أكيد انا 
ليكمل إسلام: هخطب رنا 
يتبع..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية شغف الفهد للكاتبة ميار محمود.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!