Uncategorized

رواية مليكة الزين الفصل الأول 1 بقلم جودي عماد

 رواية مليكة الزين الفصل الأول 1 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الأول 1 بقلم جودي عماد

رواية مليكة الزين الفصل الأول 1 بقلم جودي عماد

زين محمد المنشاوى يمتلك اكبر سلسله شركات استيراد وتصدير  توفى اهله فى حادث سياره كان عمره 10سنوات ويعيش حاليا مع جده عمره حاليا 30عام  وقاسى جدا عصبى جدا  
مليكه عبد الرحمن المنشاوى  وحيده والدتها تعيش معاها وعندها ورث من والدها عندها 20سنه
تخرجت من جامعه الالسون ومعاها 5لغات 
عدى الجارجى صاحب زين ونفس عمره ويعيش مع والده  يكره البنات جدا
همس الصاوى صاحبه مليكه ونفس عمرها طيبه جدا  وتعيش مع والدتها 
عبدالله المنشاوى جد زين و مليكه رجل طيب يحب احفاده  وصارم جدا ولازم تتنفذ القرارات اللى يصدرها سواء فى العائله او العمل 
زينب ام مليكه طيبه وجدعه وتحب بنتها جدا 
ساميه ام همس  وصديقه زينب من زمان 
    بقلم Joody emad
تحذير(ممنوع اخذ الروايه او اخذ اقتباس حتى لا تتسأل قانونيا الحقوق و النشر محفوظون للكاتبه فقط وفى حاله نسخ او مشاركه الروايه يرجى التواصل مع الكاتبه حتى لا تسأل قانونيا)
????????????????????????????????
فى نهار ينبعث منه ضوء الشمس من النافذه الى الغرفه تدخل الام تصحى ابنتها وتقوم الابنه ترتدى ملابسها عباره عن  بنطلون واسع و تشيرت و جاكبت جينز طويل لحد الركبه والحجاب اللى بيزيد جمالها وتنزل الى غرفه الطعام تقبل الجد وتقبل الام وتجلس على المائده وتبدأ تأكل تسمع اكتر صوت تهابه فى البيت ينزل هو بكل هيبه ووقار ويجلس يتناول الطعام وبعد فتره يسمع اكتر شئ عصبه جدا 
الجد: الشغل اخباره ايه يا زين
زين: الشغل تماام يا جدى الحمدلله 
الجد: الحمد لله… بقولك ايه يازين مليكه هتنزل تتدرب معاك فى الشركه هى وهمس 
زين: تحت امرك يا جدى 
الجد: روحى يا مليكه كلمى همس وعرفيها 
مليكه: حاضر يا جدو 
زين: طب همشى انا يا جدو وهظبط كل حاجه عشان يبدأو من بكرا 
الجد: تماااام 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى اوضه مليكه 
تتصل مليكه على همس وتقول لها على بدء العمل فى الشركه من الغد 
همس: بجد يا موكه
مليكه: اه واللهى انا قولت زين هيرفض بس الحمد لله متكلمش 
همس: عشان جدك هو اللى قالو لو كان انتى او اى حد تانى كان رفض 
مليكه: فعلا معاكى حق بس اهم حاجه انه وافق 
همس: فعلا 
مليكه: هسيبك دلوقتى تفوقى وتفطرى وتعالى قضى معايا اليوم 
همس: تمااااام  
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى شركه زين 
يدخل زين بهيبته ووقاره و الموظفين يبصوا عليه بغل وحقد لان كل واحد فيهم نفسه يكون مكانه والموظفات نفسهم ان يعجب بيهم يدخل زين المكتب وتدخل السكرتيره وراه 
زين: عدى جيه يا هنا 
هنا السكرتيره: لاء يا فندم لسه 
زين: تماااام  هتيلى كل المواعيد بتاعت النهارده 
هنا: حاااضر يا فندم 
تخرج هنا من المكتب يتصل زين على عدى 
زين: فينك يا استاذ على الصبح كده 
عدى: خلاص يا زين على وصول 
زين: اول ما توصل تيجى حالا 
عدى: فى حاجه ولا ايه 
زين: لما تيجى هتعرف 
عدى: تماااام 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى منزل همس 
همس: انا هخرج يا ماما هروح عند مليكه 
ساميه: الام روحى يا حبيبتى بس متتأخريش 
همس: حااااضر 
ساميه: كلمينى لما توصلى تطمننى عليكى 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
فى الطريق تمشى همس بالعربيه وبتسمع اغانى شعبيه وفجأء
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة ياقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عنيد غير حياتي للكاتبة لبنى عبدالعزيز

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى