Uncategorized

رواية فارسي الفصل الأول 1 بقلم مي أشرف

 رواية فارسي الفصل الأول 1 بقلم مي أشرف

رواية فارسي الفصل الأول 1 بقلم مي أشرف

رواية فارسي الفصل الأول 1 بقلم مي أشرف

في قصر فخم في تركيا 
: ري ري قومي ي حبيبتي لمي هدومك عشان نازلين مصر بعد بكرة ان شاء الله 
:لي ي مامي 
؛ عشان بنت عمك هتتجوز 
: بجد اي واحده 
؛ صفاء 
: اوكي ي مامي 
و قامت وهي في قمة السعادة عشان هتقابل ولاد وبنات عمها عشان هي سافرت تركيا و هي عندها 8 سنين بس 
************************* 
رفيف شهاب الدين المرشدي بنت عندها 22 سنه فنانة و رسامة موهوبة متخافش من حد ولا اي حاجة جريئة جدا و بتحب المغامرة مستحيل تعيط او تظهر انها ضعيفة لأي حد مهما كان عندها صديقة واحده اسمها ايلول من أصول مصريه بس معاشتش في مصر صوتها حلو جدا بتحب الحيوانات الاليفة عندها قطة بيضا بشعر كتير ، طويلة القامة و بيضا عندها مهارات قتاليه ودفاع عن النفس عالية جدا شعرها طويل بني فاتح جدا عينيها خضرا شبه الاتراك من كتر ما عاشت معاهم مش بتؤمن بالحب بتشوفه دلع او هبل ودايما بتقول انه في الروايات و بس لكن هل القدر هيكون ليه رأي تاني ؟ 
*********
شهاب الدين المرشدي والد رفيف شخص جاد جدا بيحب أسرته الصغيرة جدا من أشهر رجال الأعمال في تركيا غني غنى فاحش امور رغم كبر سنه عنده 55 سنه 
*****************
مدام فاطمة المرشدي ام رفيف ست طيبة جدا و بتحب جوزها جدا و اتجوزوا بعد قصة حب دامت 4 سنين 
****************** 
مراد شهاب الدين المرشدي اخو رفيف عنده 26 سنة شعره اسود و ناعم و كثيف عيونه عسلي دقنه متحدده من الاخر مز بيشتغل مع باباه فشل شركة البرمجيات و هو إلي نمشي كل الشغل لام هو الوريث الشرعي عنده صاحب واحد اسمه يوسف و يبقى اخو ايلول بيست رفيف و كلهم شله واحده 
•••••••••••••••••••••••• 
بليل 
شهاب : مساء الخير يا جماعة 
رفيف وهي بتجري عليه و بتحضنه : بابييييي وحشتنى اوي يا شهوبي 
شهاب : و انتي كمان ي قلبي بصي جيبتلك اي 
رفيف : الله الشوكلت الي بحبها و رواية عشق الزين Merci بجد ي احلى بابي فى الدنيا كلها ، وباسته في خده 
مراد : اي ي بوب هو احنا مش هيطولنا من الحب جانب ولا اي 
رفيف بغضب طفولي : لا شهوبي ليا لوحدي وطلعت لسانها بطفوليه 
فاطمة بغيظ من ولادها: ما تتأدب ي واد انت وهي واحدة تقوله شهوبي و التاني يقوله ي بوب 
رفيف باستفزاز : اي ي بطوط انت بتغير ولا اي وغمزت 
فاطمة رفعت الشبشب و رميته ناحية رفيف إلي استخبت ورا شهاب 
رفيف : عاااااا 
ضحكوا كلهم و قعدوا يهزروا و رفيف تضحكهم بسبب شخصيتها المرحة 
شهاب : هو احنا مش هنتعشي ولا اي 
فاطمة :حاضر ي حبيبي 
بانو بانو ( الخادمة) 
بانو :نعم ي سيدتي 
فاطمة : هل انتهيتم من تحضير طعام العشاء ي بانو 
بانو : نعم ي سيدتي اعطيني خمس دقائق فقط و سوف احضر الطاوله و أضع الطعام و العصير 
رفيف : أخت بانو 
بانو : نعم 
رفيف : حضري لي حلوي الشوكولاتة و عصير الفراوله لو سمحتي 
بانو : تحت امرك 
رفيف : شكرا لكي 
فاطمة : اطلع انت ي حبيبي أغسل ايديك و غير هدومك 
••••••••••••••••••••••••• 
على العشا 
شهاب : مجيتش لي الشركة ي مراد باشا مشوفتكش النهارده  لا انت ولا يوسف  
مراد : كنت في المصنع 
شهاب : لي خير في حاجة حصلت
مراد : اه في بتوع الحسابات كانوا مبوظين الدنيا و كانوا على وشك أنهم يسرقوا 2 مليون دولار بس انا وقفت الموضوع من أوله و طردتهم و عملتهم محاضر 
شهاب : عفارم عليك 
رفيف : بابي 
شهاب : نعم 
رفيف: هو انا ليا كان عم 
شهاب : 3 ، صالح و احمد و سليم 
رفيف : مش فاكراهم اوي بس تمام يعني  
•••••••••••• •••••••••••• •••••••••••• 
تسريع أحداث 
عدى يومين و جهزوا الشنط و البيت و أدوا اجازة للعاملين في القصر طلعوا على المطار و ركبوا الطيارة و وصلوا الصعيد و نزلوا قدام قصر المرشدي 
رفيف بانبهار : واااااااو مكنتش اتوقع انه كبير اوي كدا على كدا جدو بقا حاجة كبيرة اوي في الصعيد 
شهاب : جدك هو كبير الصعيد 
جميلة مرات عمهم : ي مرحب ي مرحب ي مرحب دا انتوا نورتوا الصعيد كلاته 
فاطمة : منور ب اصحابه ي حبيبتي 
جميلة : الله يعزك ي خيتي اتفضلوا اتفضلوا لولولولولولولوليييييي 
محمود المرشدي : حمد الله بالسلامة ي ولدي 
شهاب : الله يسلمك يا أبوي كيفك انت وكيف صحتك أمال امي وينها مشايفهاش واصل  
مسعوده : اني اهنيه ي ولدي كيفك اتوحشتك جوي 
شهاب وهو بيحضن امه و ابوه وبيبوس ايديهم و جبينهم : وانتوا كمان يما اتوحشتكوا واصل 
فاطمة : كيفك يما كيفك يابا 
مسعودة : بخير ي بتي 
شهاب: رفيف تعالي سلمي على جدو و تيته 
جريت رفيف عليهم وباست ايديهم و راسهم 
مسعودة : واه رفيف كيفك ي بتي كبرتي جويك بجيتي عروسه تفرح وتملى العين والجلب 
محمود بتأكيد : عندك حج والله ي ام احمد 
رفيف بكسوف : شكرا 
مراد : كيفك ي جدي 
محمود : الحمد لله ي ولدي 
محمود للغفر : ي ولد فين تحية الغالي و عياله 
الغفر ضربوا عارين في الهوا و رفيف اتخضت و استخبت في اخوها و ضحك عليها 
محمود : چميلة نادي على سلايفك و الالولاد 
جميلة : حاضر ي ابوي 
شويه ونزلت جميلة هي و الاولاد 
محمود : دي ياسمين و صفاء ولاد عمك صالح 
رفيف : اهلا
محمود : و دول ايه و هشام ولا عمك سليم 
رفيف : هاي 
محمود : ودول سارة و فهد ولا عمك احمد ولسه فيه ليل بس نزل القاهرة 
رفيف : اهلا وسهلا اتشرفت بمعرفتكم 
محمود : ودي جميلة مرت عمك احمد 
ودي صفيه مرت عمك صالح ودي سميرة مرت عمك سليم 
رفيف : اهلا ي طنط 
محمود : طب يلا الوكل چاهز 
بعد الاكل 
محمود : ناهد ي ناهد 
جات بنت حوالي 30 سنة كدا 
ناهد : نعم ي عم الحج 
محمود : خدي ستك رفيف فرجيها على اسطبل الخيل بتاعنا 
ناهد : من هنية تعالي ي ست رفيف 
•••••••••••• •••••••••••• •••••••••••• 
في الاسطبل 
رفيف : الله حلو اوي الحصان الأبيض دا انا عايزة اجربه 
ناهد : بتعرفي تركبي خيل 
رفيف : اه طبعا 
ناهد : طيب يلا 
ركبت رفيف الحصان و فكت شعرها طويل و جريت بيه و فجأة 
رفيف : عاااااااااااااااااااااا 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حكايتي في الثانوي للكاتبة إسراء ابراهيم

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!