Uncategorized

رواية العاشقة المجروحة الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

 رواية العاشقة المجروحة الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

رواية العاشقة المجروحة الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

رواية العاشقة المجروحة الفصل الأول 1 بقلم سلمى تامر

*”
منه كانت واقفه مصدومة وشايفه احلامها كلها بتنهار قدام عنيها
جدهم:ومن غير علمنا يا مروان
مروان بأسف :اسف جدا ياجدي بس كل حاجه جت بسرعه واتجوزنا من شهر  ومعملناش فرح اصلا ..اتجوزنا فالسفارة
أم منه  لمحتها وحست بيها بس محبتش تبين ان بنتها مكسورة
ام منه بإبتسامة مصطنعة:تعالي يامنوش سلمي على ابن عمك ياحبيبتي
مروان لف وشاف ندى وابتسملها:اي ده منه؟!مشاء الله كبرتي وبقيتي عروسه
منه بصتلو بقهر وحزن لكن حاولت تداري:ش شكرا حمدالله على السلامه يامروان..وبصت لمراتو:مبروك ياحبيبتي على جوازكو
مروة بغرور:ميرسي ليكي..اي بقا يامروان هنفضل واقفين كده..بيتك فين انا تعبت
العيلة كلها اتضايقت من اسلوبها 
مروان بحب:تعالي ياروحي نطلع شقتنا انا عارف انك تعبتي
مروة بقرف وصدمه وهمس لمروان سمعتو منه :واتت ؟!انت عايزني اقعد فالمكان ده؟؟؟!انت اكيد بتهزر
مروان بهمس:ياحبيبتي بيتنا لسه مجهزش استحملي شوية 
منه بصتلهم بغضب واستحقار وقالت:طب حمدالله على سلامتك يابن عمي تاني مرة بعد اذنكو
وسابتهم وطلعت
***
منه دخلت الاوضه  بتاعتها
وهنا انهارت
منه ببكاء:كداااب…خاين..
فضلت احبك ١٥سنه ومستنياك من غير ميأس ..فضلت ابني فأحلام معاك وفالآخر ايي رجعت متجوز 
انا بكرهك يا مروااان بكرهك
وقسما بالله لهنساك ياواطي ياندل
**
عند مروان ومروة
مروة بغيرة :هي بنت عمك دي عندها كام سنه يامارو
مروان بإبتسامه:انا اكبر منها بخمس سنين..عندها٢١سنه
مروة بغيرة وضيق:اممم طب مين احلى انا ولا هي
مروان بإبتسامه وحب:هي منه جميلة وكل حاجه ..بس انتي مفيش فجمالك اتنين ..انا مبشوفش غيرك اصلا يامروة انتي مليتي عنيا قبل قلبي
مروة بغرور:امم انا عارفه اني احلى منها اصلا مين دي اللي اقارن نفسي بيها اي الهبل دا
وكملت بدلع:طب اي موحشتكش
مروان بصلها بإبتسامه..
******
الصبح ندى كانت نازلة جامعتها كالعادة
لقت مروان طالع من شقته  مستعجل قررت انها تتجاهلو وكملت نزولها
مروان لمحها ونداها:استني يامنه رايحه فين
منه لفت بضيق:رايحه الجامعة وبعد اذنك علشان اتأخرت
مروان :طب استني يابنتي هوصلك مالك فيه اي
ندى برفض وحده:لأ شكرا انا بعرف اروح لوحدي
مروان بضيق:فيه اي منه متهدي؟!قولت هوصلك
وبعد رفض شديد من ندى وافقت وركبت معاه عربيتو وقالتلو عنوان كليتها
**
:في سنه كام يامنه؟
:رابعة حقوق
مروان بصلها بإبتسامه:برافو عملتي اللي قولتلك عليه وانشاء الله هتبقي احسن محامية فالدنيا
منه بألم :اصل لما بوعد حد مش بخلف بوعدي
مروان بصلها وسرح فكلامها شوية لكن بعدها كمل طريقو عادي
وندى سكتت
مروان وهو سايق شاف وقف فجأة ووقف العربية:ثواني وجايلك
بعد شوية مروان رجعلها وجبلها شيكولاته من النوع اللي بتحبه
مروان بإبتسامه:شكلك مدايقه فجبتلك حاجه تحسن نفسيتك
منه بصتلوه وسرحت
Flash back
:كل يوم مدرسه اوووف انا زهقت
مروان وهو ماسك ايدها وبيتمشوه:لازم نروح المدرسة ياحبيبتي علشان لما اكبر ابقى دكتور جراحه وانتي تبقي محامية قد الدنيا
منه :بس انا مش بحب الصحيان بدري 
مروان بتفكير :اممم طب اي رأيك اجيبلك شيكولاته من اللي انتي بتحبيها كل يوم الصبح
منه نطت بفرحه:هيييه موافقه طبعا 
مروان بضحك عليها:طب خليكي هنا ياقلبي وهجيبلك وهاجي
مروان راح يجبلها شيكولاته وهي وقفت تستناه شافت كلب بيجري عليها بسرعه خافت جدا 
منه بصراخ:مرووووااااان
مروان بص بسرعه نحيتها وجرى شدها ووقع بيها بعيد عن الكلب 
والكلب كمل جري
مروان بخوف وقلق عليها:انتي كويسة يامنه فيكي حاجه
منه ببكاء:رجلي وجعاني اوي يامروان
مروان بص لرجلها ولقى كدمه عينو دمعت جامد وحضنها:انا اسف ياقلبي انا السبب ..اوعدك عمري مهجرحك تاني وهخلي بالي بعد كده 
منه وهي بتمسح دموعه:متعيطش انا كويسه وهخف بسرعه
مروان اخدها للصيدليه والدكتورة طمنتوه انها كويسه ومسك ايديها ومخلهاش تروح المدرسة 
وراحو بيتهم
مروان بضيق:انا اسف ..مش هجرحك تاني
Back
منه بهمس ودموع محبوسه:بس انت جرحتني
:هييي يابنتي انتي معايا
منه بضيق:شكرا بس خلاص مبقتش احبها
مروان بصلها بغموض وركب العربية ووصلها جامعتها
**
بليل مروان رجع من شغله الجديد لقى مروة ف وشه
مروة بعصبيه وصراخ:انت مش بترد على موبايلك لي
مروان بغضب:التليفون فصل مالك بتزعقي كده لي؟!
مروة بغضب وغيرة:وبت عمك ركبت معاك الصبح لي ها؟!
مروان بضيق:وصلتها جامعتها
مروة بغضب:وهو انت سواق الهانم؟؟؟!متغور ف داهيه وتتنيل تركب اي حاجه 
مروان بعصبيه:مروه..اتكلمي بإسلوب احسن من كده عن عيلتي انتي فاهمه ..وقسما بالله لو اسلوبك دا اتكرر لهتشوفي مني وش عمرك مشوفتيه
وسابها وفتح الباب وطلع سطح البيت
**
منه كانت واقفه بتفتكر كل ذكرياتهم مع بعض 
معقول خلاص مبقاش ليها؟!
حب الطفولة ضاع !!
الشخص اللي كانت بتتمنى تكون ليه بقى لغيرها وهتكون لغيره
منه بدموع وهمس:ياريتك مرجعت يامروان وكنت فضلت عايشة على ذكرياتك 
:واقفه لوحدك ليه
استووووب
اي اللي هيحصل مبين منه ومروان
خلي بالكو من الحربايه مروه????????
وفيه شخص جديد هيظهر معانا البارت الجاي
يتبع……
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عريس من ديزني للكاتبة ندى حمدي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!