روايات

رواية ودق قلب الحجر الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الفصل التاسع والثلاثون 39 بقلم ميفو السلطان

رواية ودق قلب الحجر الجزء التاسع والثلاثون

رواية ودق قلب الحجر البارت التاسع والثلاثون

رواية ودق قلب الحجر الحلقة التاسعة والثلاثون

عادت صبا الي بيتها دخلت حجرتها وقفلت علي رَوحها وانهارت فهيا تجلدت امام جدتها لم تكن تعرف ماذا ستقول لها ماذا ستخبرها هل ستفجعها فيها وانها تزوجت من لا يعرف الحب . كانت تنتحب ولا يتوقف نحيبها وقلبها يؤلَمها لتهمس …..موجوعه اوي يا حبيبي والله موجوعه. ليه تسيبني هونت عليك كده هونت عليك تسيبني وتبعدني لو تعرف اد ايه بحبك كنت هرضي بس تقلي بحبك قولها ليه َماقلتش كنت هسامح وابطل عتاب ليك ..حسيتك اتغيرت ليه ليه هموت يا رب …انا َماقدرش اعيش كده حبيتك َماتفقتش َمعاك تبعد كده مااتفقناش اني اشتاقلك وتوحشني ومااعرفش اكلمك او اسمع صوتك ..اني احتاجلك وماتكونش جنبي تسندني وتقف معايا انا محتجالك محتاجه حضنك انا خايفه والله خايفه ..ببكي ومافيش حد يمسح دموعي ويطبطب عليا راحت الطبطبه والقلب نشف من القهر . مين لما هبقي موجوعة هيهون عليا ..مااتفقناش اني احتاج اطمن بيك وماالاقيش حضنك مش قادرة اتحمل من غيرك. طب هعمل ايه دلوقتي هعَمل ايه هعيش ازاي انت ليه كده ليه قاسي كده قلبك ده ليه كده ..انا اتيتمت انا يتيمه وغلبانه ،،ليه يا رب طب خلاص كده حبيبي راح جلست بقهر خلاص يا صبا هو مابيعرفش هو مش قادر علي نفسه هو عايزك تقعدي ترضي باللي يدهولك انما يقولك بحبك لا ماينفعش بدر مش بتاع حب الحب عنده ضعف.. انت غلطتي كان لازم تسَمعيها في اول الحَكايه بس انت حبيتي بزياده وسيبتي نفسك له بزياده يبقي خلاص شوفي هتقولي لستك ايه َهتفضيها ازاي..مسحت دموعها لتخرج وجدت ستها متعبه لتقترب مالك يا تيته..
تنهد السيده بتعب …..مفيش يا قلبي بس اجهاد السفر.. لتهتف مالك يا حبيبتي كتي بتعيطي ليه
هتفت هتف صبا.. لا يا تيته ابدا دان عنيا اطرفت والله.
هتفت الجده…..مش عايزه تقولي براحتك بس عايزه اطمن.
احتضنتها صبا…. لا اطمني انا زي الفل.
لتتنهد الجده ….. يا رب دايما اخيرا يا قلبي حاسه اني لو رحت هسيبك في ايد امينه راجل يصونك ويحبك لو جرالي حاجه ماهيهمنيش عشان اديتك لحد ياخد باله منك بدر راجل عن حق وبيحبك وعيونه بتعشق ماشفت راجل عيونه زيه كده حاسه ان الاجل قرب.
هتفت صبا….. بس يا ايته والنبي ماتقوليش كده.
تنهدت الجده.. ماهو جاي هنمنع القدر القدر مكتوب يا بنتي.. خلي بالك من روحك وقت مايجي المكتوب مش خايفه اني ممكن افوتك لاني شايفه انت مع مين وفي قلب مين عيشي وانسعدي يا حبيبتي اتولدتي وعيشتي يتيمه كنت شديده عليكي ماختيش من الدنيا حنيتها بس مطمنه ان جالك اللي يديكي حنيته لتجهش صبا من الوجع لتحتضنها الجده متعيطيش ايه بنتكلم هو انا قايمه اموت.. حتي لو مت هيجي بدر مكاني يعوضك ويديكي اللي مادتهدوكيش يا قلب ستك وهتعيشي حب الدنيا ما ربنا بيوزع عطاياه علي الخلق وانت عطيتك جايلك كلها حب ومراعيه َوحنيه وابقي افتكري ستك بدعوه حلوه.. لتتنهد. وتظل نائمه في احضانها.
هنا تأوهت الجده ومسكت قلبها ،،فارتعبت صبا ايه مالك ..
هتفت ….لا هخش اريح لتدخل الجده َو التعب بادي عليها لتجلس صبا منهاره.. عايزه تمشي وتسيبيني لمين . مين اللي هيديني حنيته منين يا تيته ماعندوش هو مين اللي هيجي مكانك هيجي منين وهو راح خلاص عايزاني اعيش واسعد .اسعد مع مين وانا دنيتي فضت خلاص َماختش حنيه يا تيته ولا هاخد حاجه هخرج من الدنيا زي ما دخلت قلب موجوع وبس بدر هيعوضني هو فين بدر هو فين راح بدر بدر راح يا تيته..ماتسيبنيش انا خايفه قامت وفتحت دولابها وتلمست تي شيرت اخذته ولبسته ولفت نفسها واعتصرت التي شيرت وبدات ترتجف ،،،بدر انا خايفه بدر حبيبي ليه ليه كانت تشهق ،،،ركنت عالحائط وانكمشت برعب وظلت تبكي شعرت بقلبها سينشق فصرخت بصوت مكتوم ،،،،اااااه رحت ليه ليه حرام انا ماستاهلش كده والله ماستاهل… لتنهار وتجلس تنعي حظها.
*********
كانت القيامه قد قامت في بيت العابد كانت تجلس اميمه وزوجها وامها وبدر وبدار وتجمع العائله وكبراتها وعائله الشواتفه ليهتف عم بدر.. ايه حلها يا بدر احنا جاين نحل مانجلبهاش تاني نار بينا وبينهم ولدي غلط بس كان له حج وانت واعي لللي كان بيناتكو ومانعرفوش.
هتف بدر….. حج ايه اللي يخليه يطلع سلاحه في داري ويجتل خيتي وجوزها بكري خط جتله بيده يا عمي.
هتف عمه….. يا ولدي هنجتله ونعاود التار تاني.
صرخ….. امال اسيب حج اختي والراجل اللي انطخ في داري عايز تركبني العيبه يا عمي.
صرخ اخو بكري…. مانتو مانفذتوش الاتفاج وكان لازمن ياخد حجه.
صرخ بدر…. محروج ابو ده اتفاج عاللي اتفج بيه اني ماهملش حجي داري مايجراش فيها اكده دار بدر امان للعاصي جبل الراضي بدر داره امان للكل وحج خيتي وراجلها في رجبتي وهاخده .
هب كرم ……واني ماعايزش حاجه يا بدر اني ماعايزهاش تتجلب نار بيناتنا ومسامح في حجي.
صرخ بدر….. مسامح كيف ده. عايز تنطخ وتروح بلاش والبس طرحه واجعد اتفرج.
هتف….. لاه عايز اسامح لاجل تستمر الدنيا ويفضل بيناتنا الرحمه ومايرجعش التار بناره.
صرخ بدر….. يرجع والا ينحرج دا جزاته الجتل اللي يمد يده علي حرمه انت بتعمل ليه اكده.
هتف كرم عايز تعرف.. ليستدير ويذهب الي اميمه ……بعمل اكده عشان مرتي اللي عايزها ورايدها. اتنازلت عن ارضي عن طيب خاطر لاجل تحس اني رايدها ودلوك بتنازل عن حج روحي اللي كت هتتاخد وممكن البس فيها العيبه برضك عشان خاطرها يا بدر. اني كرم ابن الشواتفه بيتراجاكم يا ولاد العابد تجفلو الجصه وبتراجاك يا بدر تدوني مرتي عن طيب خاطر. اني كرم الشواتفي واجف اهه بيناتكم يا اهل العابد بطلب يد اميمه العابد لا عشان تار ولا اتفاج ومستني ردكم اني سامحت في حجي يبقي مافيش بينا لا تار ولا حاجه دار العابد ودار الشواتفه جفلو جصه التار وبيفتحو جصه النسب توافجو بيها عاد ولو ردتوني ما هجولش عايز تار ولا غيره ولا هنطج اني رايد اميمه وبس. اللي تامرو بيه هعمله.
ليقف الكل مذهولا في تسامح كرم من اجل تلك الجَميله واميمه يرجف قلبها .
وقف بدر ينظر اليه وكيف تخلي عن كل شئ من اجل اخته .
هتف كرم….. اني بحب مرتي ورايدها وانطخيت مكانها ومازعلانش ولو عايزين تجتلوني ماهنطجش بس تفضها سيره والصلح يرجع ومرتي توافج ترجعلي عن طيب خاطر لا اتفاج ولا جهر ولا جبر ليستدير ويقف امام اميمه ……انا جايلك لحدك يا بت الناس جدام الكل اطلبك تبقي ليا مرتي العمر كله تشرفيني وتشرفي داري جدام الكل كرم الشواتفه رايد بت العابد وجلبه رايدها مش طالب رايك دلوك فكري واعرفي اني هعيش عمري تحت يدك ولو رفضتي هعيش عمري مافيش صنف مره تخش جلبي ليقترب ويقبلها من جبهتهها ويترك الكل ويرحل..
وقف بدر لعمه…. شفت ابن الاصول يا عمي بس برضك حكم البدر لازمن يمشي كرم الشواتفي هياخد عشر فدادين من بكري وعلي اكده ونجفلو الجصه.
هتف عمه…. واني موافج يا ولدي وتتجفل الجصه وعهد عليا ماتتفتح تاني لينصرف الكل ويبقي بدر واميمه تبكي وامها ليقترب ويحتضنها لتبكي هتف…. بتحبيه يا جلب اخوكي وهو واجع وبيحبك الكل شاف ووعي ابن الشواتفه عمل ايه عشان بت العابد اللي يرفض حب اكده يبقي عبيط.
لتتنهد اميمه وتهتف…. هشوف يا اخوي.
صدح صوت امه ….. ولما هو اكده يبقي عبيط تبقي انت ايه يابن بطني. سفرت مرتك وهملتها بعد يومين جواز.. لاه يومين ايه دا البت لسه بشوكها يا مراري سفرت مرتك وجاي تجول علي كرم عبيط امال انت ايه كان صوتها عالي. لتنزل شكران ….. لتكمل هتعيش راهب ماجلبك خلاص شايفاه بينعصر عصر مش اكفايه دماغك دي لحالها رامح مفيش حد يرجعها …ايه جالك جلب تسفر البت اللي بتعشجك هتكمل اكده ازاي جولي انت ايه جرالك امال اتجوزتها ليه وكت هتموت حالك. انت كبير يا ولدي وعاجل راح فين عجلك .
صرخ ……عشان غلطت راجع ابعد عشان غلطت بدر العابد غلط وبيجولها بعلو صوته بدر العابد كان طايح وماحد يجدر يلمه. بدر العابد كل اللي جرب منه وجعه. ايه يعني بدر العابد كبير اياك الكبير مايعملش اللي عمله الكبير مايجوزش بت عمه غصب لاخوه بدل مايبقي سندها .الكبير مايخليش اخوه يتوحي علي مرته بدل مايجوله حبها وراعيها. الكبير مايتفجش علي اخته كنها بجره والا جاموسه مابتحسش .الكبير مايتجوزش غصب وذل وجهر اني بدر العابد ماسيبتش حد الا ما وجعته عايزه ايه بتجوليلي هملتها ايوه ولو طلت اهمل الدنيا اهملها وجعتها الف مره وماخدتش مني حاجه لاني مابعرفش ادي اني باخد وبس واللي زي ده البعد عنه راحه. اني جرف يا امي طب اخوي انعاص زمان َكان حنين واهه رجع تاني ربنا هداه اني ايه اللي خلاني اكده جاحد ليه بوجع كل اللي حواليا ليه جلبي بيتمزع من جوا ونفسي ربنا ياخدني من الجهر اللي عملته .خيتي كانت هتموت بسببي وبسبب جرفي كت هعيش ازاي بتجوليلي ليه عشان اني حجر حاجه تجرف والله جرفان والميه في بجي.. راجل فاضي مخوخ غلبت تطلب مني العشج واني البعيد جبله مابيحسش ازاي بدر العابد يعشج يتاخد جلبه لاه بدر مايسلمش ياخد ويكبش ولا يديش اسكتي يامه وارحميني وارحمي البت تعيش مع واحد الدود عشش جواه من غضب ربه عليه ..
لتقترب امه…. جول كمان خلصت اكده.. حد كان يصدج ان بدر يجول اكده حد كان يصدج ان بدر يعيب في روحه والا اساسا يعترف بغلطه . لتكون فاكر اني ما وعيتلكش وانت بتبكي عشيه ما سافرت مرتك.. هاه.. واجف جلبك بيجطعك علي روحه حبيبك ونازل نح كيف النسوان طب ليه بتعمل اكده انت مجنون يا ولدي ماتروح تاخدها في حضنك جولها انك بتحبها جول يا ولدي جول الجلب للجلب راحه يا ولدي هانت عليك تسيبها تمشي البت اللي عيونها بتصرخ بالعشج لتقترب وتملس علي صدره ريح ده يا ولدي وروح هات مرتك محبه انت مصيبتك في ده جواتك مصيبتك في نفسك وبيدك تديلها الحب .وانت وعيت لغلطك عايز تعاجب حالك ليه يا ولدي دا ربنا بيسامح.. بتجهر نفسك ليه لتستدير جوليله يا اميمه انك مسَمحاه عشان يسامح حاله لتقترب من شكران جوليله يا شكران انك طيبه وهتسامحي حد يجوله يا ولاد ان السماح حل وباجي انه يسامح حاله .سامح حالك يا ولدي عينك بتشع جهر والعشج من وراه طافح سامح حالك والكل مسامحك.الكل اهه شدت ابنتها اهه خيتك والله مسامحه وشكرا واني يا جلب امك دعيالك اهه تنسعد سامح حالك يا ولدي جلبي بينعصر وحاسه بعصره جلبك ليجلس بدر محني الراس لاول مره.
اقترب اخيه وهتف…. انت كبيرنا يا اخوي وهتفضل كبيرنا مش معني انك تشيل عيله وتجف للناس تصد عنينا تتحول لجبل مهما انضرب يجف صامد لما يموت جلبه.. واعي انك شيلت كتير وحشت عننا كتير من موتته ابويا وانك كت مستعد تموت بالتار ولا ان حد يمسنا واعي لوجوفك كيف الصقر يا بدر. بدر العابد روحه ابويا حولته جبل.. بس الجبل بيتهز يا اخوي وبيسبح ربنا وبيحس.. الحب لا هو عيب ولا حرام الحب نعمه تدخل تدفي الجلب. سيب بدر العابد علي جنب وبص لبدر الانسان من جواته راجل بيحس سامح حالك يا حبيبي وماتجهرش حالك ماهتجدرش اني واعيلك وواعي كيف بتمرط نفسك.. ليشده يحتضنه لتنزل دموعهَ والكل يقف والام تشعر ان ابنيها قد زال الحجر منهم ونبتت بداخلها خير الدنيا وحب الدنيا لتقترب وتحتضنهم لتهتف ربنا يهديكو يا ولادي.
لتستدير لاميمه ….هاه وانت يا معدوله الراجل وفي وكفي وبيطلبك يا حزينه هتعملي ايه عاد.
لتخجل ولا تتكلم هتفت بهيه…. ايه ده رضا والا ايه في نهارك يبقي نبعتله ياجي ياخدك.
هتفت…. اميمه لاه يتعذب الاول شويه.
هتفت بهيه…. عيني فيه واجول اخيه ماتحترمي حالك الراجل مرط نفسه وجابلك ارض يا حزينه.
هتفت….. اني سيبيني اخد حجي بمعرفتي الله يعني بمزاحه اياك.
هتفت بهيه.. مزاج ايه يا هبله ماهو بيستسمحك.
هتفت اميمه بغضب …..يعني لو جولت لاه هيسيبني صوح يبقي بيحبني ازاي هو.
لتبهت بهيه ….ربنا يشفيكي يا بتي. لاه اني ماليش خلج والمراره علت عليا.
هتفت اميمه ….. يبقي يوريني هيسيبني ازاي والله اسخمط عيشته لتتركهم وتذهب لتقف بهيه يا خيبتك في ولادك يا بهيه البت اتهطلت .
ليبتسم بدر ويهتف ….هكلمه ياما ماتخافيش ليستدير ليهتف بدار وانتو بقه كل واحد بيتفج وهتهملوني ماتشفولي حل بدل ماني شارب مر اكده.
لتنظر اليه شكران غاضبه….. مر مر ايه ده اللي شاربه اني جيت جارك.
هتف….. لا والله والمانجه االي لفلفت عليها والاخر اترمت.
نظرت اليه غاضبه….. زعلان علي كام كيلو مانجه جبتهم. طب جول بكام واني ادهوملك وماتزعلش اكده وماعتش هطلب منك حاجه تاتي عشان ماتشفش مرار.
هتف….. ياما عجليها بقه بجالي ياما بحايل وادادي وهيا جالبه عيله صغيره اني تعبت عابز افرح.
هتفت….. اني عيله اصغيره طب يا اخويا روح للكبيره جايلي ليه اتصلك بالسحليه بتاعتك ترجع.
هتف …..برضك مش راضيه تهمدي وسلحيه و زفته.
هتفت…. ايوه مانت بديل كت ماشي وراها وسايبني وجاي تجولي عيله ولما جولتلك سعيد حنين كلت جتتي وزعيت فيا.
صرخ…. تاني انت عايزاني اجتلهولك صوح.
هتفت …..روح اجتله َخش السجن يلا عشان ارتاح كل ده عشان كيلو مانجه دا ايه المرار ده امال لو طلبت بطيخ هتعمل ايه انت.
هتف ….بطيخ
هتفت …..ايوه اني عايزه بطيخ ايه جولك بس خلاص َماعايزاش اطفح من يدك حاجه روح روح يلا والله ماعت مكلماك كل حالك بقه اني اصلا مش رايداك وهكلم خالي يجبلي كل حاجه ،،وتركته وصعدت.
هتف اروح فين اروح اخبطها بحاجه اجيب اجلها.. بس لاه والله هيا حره بقه بطيخ ايه اتهبلت دي..وصعد لزوجته ،
لتقف الام في وسط الدار مذهوله.. يا مري العيال انهبلت يا خلفتك الحزن يا بهيه واحده هبله والتاني جلب عبيط والكبير انجن واتلحس عجله وبجي مخبول هعيش في وسط المرستان ده ازاي لاه صحتي ماتتحَملش يا رب صبرني..
*******
دخل بدار علي شكران ..انت تجوليلي دلوك هتتراضي ميته عشان اني ماعتش جادر .
هتفت ،.،ايه ده مالك داخل ناجص تمسك صاجات ايه جولك ماهتراضاش روح بقه دا حزن ايه ده دا حتي ماجبتش بطيخ عشان اتراضي روح يلا .
صرخ ،…..بطيخ اجيبه منين دلوك دا مرار ايه ده ،تنهد وشدها ماتعجلي بقه واتراضي من سكات اني رايدك يا جلبي .
دفعته ،،اتراضي من سكات ليه ناجصه ايه عشان تحفي اكده وتلفلف عليا .
هتف ….ماتعجلي بقه ألفلف ايه هو لعب ،.
نظرت اليه غاضبه ،،يعني ماعيزش تلفلف عليا وتجبلي بطيخ طب يا بدار طلجني ودلوك حالا وكلم خالي ياجي ياخدني واستدارت ،اشتعل وشدها ،ماتتهببي في سنتك راحه فين اهمدي .
هتفت ،،بعد خلاص اوعي بقه ،هطلج اني دلوك . عشان تزع جوي فيا ،
تنهد بغلب ..طب خلاص اني اسف هكتم ،
هتفت ،،،لاه هطلج ودلوك وخالي هيجبلي الحلو كله ،،
احتضنها ،،،،طب استني والله يا جلبي هجبلك اللي رايداه ،،،،هزت راسها تنهد ومسك يديها وقبلها ،،طب خلاص حجك عليا يا جلبي انتي وحشاني اعملي ايه طيب رايدك في حضني .
تتفت ،،لاه انت ماعايزش تتعدل ، انت جعدت تجول واني صدجت وجولت هشوف هينعدل طلعت وحش بعد اوعي .
تنهد ،،خلاص يا جلبي هكمل لفلفه وراكي زي المخبول ها خلاص بقه اعجلي والله هموت عليكي اهه وتحت رجلك .. كانت قاطبه فاحتضنها وقبل خدها خلاص بقه اني اهه تحت يدك ، حبيبك بدار بيموت علي جمره والله جمره هعملك اللي تجولي عليه والله ،
لانت قليلا فقبل خدها ،،،يا مري داني بتربي منك بالجوي رفع وجهها وحشاني يا جلبي موت ،،،
هتفت غاضبه…. وهتجبلي بطيخ .
هتف بغلب… ،،اجيبه منين دلوك مافيش هباب ،
نظرت اليه ساخطه ،….ولو السنيوره اهنه كت جبت روح ماعايزاش منك حاجه وماهحبكش واصل ودفعته وخرجت …وقف هو محصورا ،،طب اروح فين اموتها تعبت ..اجيب طين منين دلوك ،،تنهد واستدار ونزل ساخطا وهم ان يخرج فهتفت امه ،،رايح فين ،،
هتف بغضب ،،رايح اجيب زفت بطيخ للهانم مرتي واستدار وخرج وامه تقف مذهوله ،،ارحمني يا رب .
*******
جلس بدر حزينا فبعد حبيبته عدي عليه اكثر من عشره ايام كان يرن عليها من تليفون غريب فقط ليسمع صوتها ويسجله ويجلس طوال الليل يعيده يسمع نبرتها الحانيه التي افتقدها وينام عليها كان لا ينام اصبح تعيسا بائسا يشعر بخواء من داخله ..الم يمزق اوصاله كان يمرط نفسه ويعاقبها علي ما فعله بها وباهله..ظل جاليا بعد ان اتصل بها لتسيل دموعه بعد ان قفلت كان صوتها يخلع القلب نبرته تشع حزنا لينفجر في البكاء …..ماعتش جادر ابعد حاسس اني بموت يا جلبي ميت ببعادك والله نفسي اخدك في حضني وحشتيني جوي اعمل ايه هعيش ازاي وحبيبي بعيد ،، جلس يقلب في صفحتها فهو قد اشتاق لها واحس انه لا يتنفس فتح الصفحه وما ان فعل حتي هب من مكانه ليهتف لاه لاه يا جلبي لاه وهب مسرعا و..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة ضغط على : (رواية ودق قلب الحجر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى