Uncategorized

رواية حب أعمى الحلقة الأولى 1 بقلم ندى شريف

 رواية حب أعمى الحلقة الأولى 1 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة الأولى 1 بقلم ندى شريف 

رواية حب أعمى الحلقة الأولى 1 بقلم ندى شريف 

زين : انا آسف مش هنقدر نكمل

وعد ببرود : طب الحمد لله انها طلعت منك الاول عشان انا كنت مكسوفه اقولك بصراحه

زين بصدمه : يعني انتي مش زعلانه؟؟

وعد و هي تضحك : انا؟؟!…..لأ طبعا

زين بقلق : يعني ده شعور متبادل؟؟؟

وعد بلامبالاه : اكيد….ده نصيب يعني

زين : تمام…اتمنى تلاقي حد احسن مني

وعد ببرود : ده أكيد

زين بصدمه و تساؤل : انتي كويسه؟؟

وعد : ليه شايفني بشد في شعري و لا بشد في شعري؟؟….. عموماً اتفضل دبلتك اهي….و تبقى تيجي تاخد الحاجات بتاعتك

زين : لا مش عايزهم خليهوملك تذكار مني ليكي

وعد : و مين قالك اني عايزه تذكار منك اصلا؟؟…….عموماً انا مضطره أمشي لإني متأخره جامد

زين : بس انتي معندكيش شغل النهارده

وعد : عندي مشوار مهم

ثم تركته و ذهبت…

كانت طوال الطريق تحبس دموعها و كانت تأمل ان الطريق يُقتصر…

فوجدت شاب أعمي سقط على الطريق…

وعد : انت كويس؟؟

آه تمام

ثم أسندته و قدمت له العصا..

وعد : محتاج مساعده؟؟

لا…متشكر جدا

وعد : بالإذن

ثم تركته و أكملت سيرها…

عندما وصلت المنزل…دخلت غرفتها و جلست تبكي…

سناء : مالك؟؟؟ايه اللي حصل؟؟

وعد و هي تبكي : مفيش حاجه

سناء : ازاي مفيش حاجه؟؟ده انتي بنتي و أنا عارفاكي…..زعلك في حاجه صح؟؟

وعد : يا ريته زعلني…..ده كسرني

و اصبحت تبكي ب حُرقه…

سناء بقلق : احكيلي طيب و انا هقرصلك ودانه 

وعد : سابني يا ماما

و ازداد البكاء..

سناء بشهقه و هي تضع يداها فوق صدرها : يالهوي سابك؟؟…ده أكيد اتجنن

وعد و هي تبكي : بعد سنتين خطوبه سابني

سناء بقلق : طب ايه اللي حصل طيب عشان يسيبك؟؟

وعد و هي تبكي : محصلش حاجه و الله

ثم قالت….

وعد و هي تبكي : ماما….هو انا ماتحبش؟؟

سناء : ده انا اقطع لسان اللي يقول كده……ده الف مين يتمناكي……ده انتي زي القمر…..صدقيني هتلاقي سيد سيده كمان

وعد : لا يا ماما انا مش هلاقي زيه تاني

سناء ‘ هتلاقي و هتشوفي الايام اللي جايه 

ثم رن هاتفها…

وعد و هي تمسح دموعها : ده هو!!

سناء : ردي و افتحي الإسبيكر

وعد : حاضر

وعد بإستهبال : ألو…..مين معايا؟؟

زين بتعجب : ياااه انتي لحقتي تمسحي الرقم

وعد بإستهبال اكبر : ايه ده زين!!

زين بسخريه : آه زين

وعد : اممم…عايز ايه؟؟

زين : لا يعني بسأل عليكي عادي

وعد بعصبيه : لا مش عادي….طلاما علاقتنا انتهت يبقى خلاص

زين : بصراحه بقى….انا عارف اني اتهورت و عايز نرجع زي الاول تاني

وعد كانت هتموت من الفرحه و لكن وجدت والدتها تومأ رأسها سلباً و تقول لها بصوت منخفض : لا

وعد بحزن : آسفه مش هقدر….و يا ريت متتصلش تاني

ثم اغلقت المكالمه…

وعد : ايه رأيك؟؟….كما تدين تدان اهو

سناء : تربيتي

وعد : يلا بقى هروح أكلمه تاني عشان نرجع

سناء بتعجب : يا بت انتي معندكيش كرامه….مش انتي لسه قايلاله لأ دلوقتي…⁦رايحه تكلميه؟؟

وعد : عشان تبقى واحده بواحده بس مش اكتر

سناء : في….ال….مش….مش

وعد بحزن : طب ليه خلتيني اقول لأ طيب

سناء بغضب : عشان اللي سابك مره هيسيبك مليون مره…… و بس الموضوع اتقفل

ثم تركت الغرفه..

وعد : يا ماما بس….

ثم ظلت تبكي مره أخرى…

★★★★★★★★★★

اليوم التالي…

سناء : يا بنتي قومي هتتأخري على شغلك

وعد : مش هروح 

سناء : لا هتروحي برضاكي أو غصب عنك

وعد : يا ماما انا حالتي النفسيه مش مستحمله

سناء : نفسيه ايه يا ام نفسيه….اخرجي من التمثيليه دي و قومي البسي

وعد : يووووووه…..حاضر

سناء : هي ناقصه قرف ع الصبح…قومي يلا

★★★★★★★★★★

عندما ذهبت للعمل..

روز : صباح الخير

وعد : صباح النكد

روز : مالك يا بنتي مش في المود ليه؟؟

وعد : زين

روز : ماله؟؟

وعد : سابني

روز : بتهزررررررررررررررري

وعد بحزن : هو انا ههزر معاكي في حاجه زي دي ليه يعني

روز و هي تضحك : و راحت فين الريكوردات اللي فيها عمري ما هبعد عنك و بحبك و الكلام ده

وعد بغضب : ولعت فيهم

روز : ايوه كده…انا عايزاكي جامده

وعد : بحاول

روز : طب أقولك على حاجه تفرحك؟؟

وعد : قولي

روز : هنسافر

وعد : ايه ده وافقوا؟؟

روز بإبتسامه : ايوه

وعد بسعاده : ده انا هطير من الفرحه

روز : عارفه يعني ايه سنه بره مصر…..مصر 

هتوحشني اوي

وعد بحزن : و انا عيلتي هتوحشني اكتر

روز بتساؤل : هي ليه القاعده بتقلب نكد دايماً؟؟

وعد : عشان انتي بائسه و أنا بائسة و كلنا بؤساء في بعض

روز : اول مره تقولي حاجه صح

وعد : عيب عليكي….بس السفريه امتي عشان الحق أحضر نفسي؟؟

روز : الاسبوع الجاي

وعد : اشطا

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية ظلام الرعد للكاتبة فاطمة عيد.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!