Uncategorized

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الأول 1 بقلم منة فتحي

 رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الأول 1 بقلم منة فتحي
رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الأول 1 بقلم منة فتحي

رواية ألحان الأسد العاشق الفصل الأول 1 بقلم منة فتحي

الشخصيات:
اسد الدمنهوري:33 سنه شعره بني عينيه رماديه يمتلك طول يافع وجسد رياضي..سريع الغضب وبارد جدا مع جميع الناس يتيم الاب والام ويدير شريكاته وشريكات عائلته.
ليث الدمنهوري:20 سنه شعره بني عينيه خضراء يمتلك جسد رياضي شاب طائش ومستهتر لابعد الحدود.
زين منصور:35 سنه شعره بني عينيه زرقاء جسده رياضي صديق اسد منذ الطفوله طبيب جراحه.
ادهم الشرقاوي:30 سنه شعره بني عينيه سوداء جسده رياضي صديق زين وأسد مقدم في الداخليه.
الحان سالم:18 سنه شعرها اشقر عينيها زيتونيه ملامحها تشبه الاطفال جسدها ممشوق قصيره حد ما خجوله جدا وسريعه البكاء وسريعه الضحك.
ليل الدمنهوري:25 سنه شعرها بني عينيها عسلي جسدها ممشوق اخت اسد وليث مهندسه ديكور.
لمار الشريف:18 سنه شعرها اسود عينيها رماديه جسدها ممشوق صديقه حور.
نور الشريف:22 سنه شعرها بني عينيها سوداء جسدها ممشوق اخت ليل.
دخل بهيبته المعتاده كان لابس بدله كحلي وقميص…الكل بيبصلوا بخوف ورهبه طلع مكتبه ودخلت وراه السكرتيره بفستانها قصدي قطعه الكماش اللي بتظهر أكثر ماتخفي…
مني:مستر اسد ده ورق المناقصه الجديده.
اسد ببرود:تمام.
مني قربته منه وبدلال:اي طلبات تاني ي مستر اسد.
اسد ببرود ونظره مرعبه:اللبس ده لو شوفتك بيه تاني اعتبري نفسك مطروده.
مني بغيظ:حاضر.
اسد ببرود:يلا غوري.
مني خرجت بغيظ وأسد اندمج مع الشغل…
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه الحان
قامت بزهق وبصوت عالي: جرا ايه ي عمتو هو الواحد مايقدرش ينام في البيت ده.
*نسيت اقولكم الحان عايشه في الريف مع عمتها وولادها يوسف احمد خالد …اه ومحجبه*
دخل خالد:قومي ي ختي كل ده نوم الساعه 7.
الحان بغيظ:ما انا عارفه أن الساعه 7 وده بدري اوي اوي اوي.
*يوسف20 سنه،خالد 10 سنين احمد 4 سنين*
خالد:قومي ي بت.
الحان قامت بغيظ:ماشي ي بارد…أخرج عشان اخد شور.
خالك بسخريه: شور!! اسمه حمام.
الحان بصوت عالي:أخرج بره يالا.
خالد:طب اتفرج.  وغمزلها.
الحان ضحكت:خالد أخرج بره.
خالد:ماشي ي مزه.   وخرج ودخلت الحان تاخد شور.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في شقه عند النيل
ليل:امممم هتبقي حلوه لو عملنا الحيطه بالاحمر.
مصطفي:اعملي اللي يعجبك ي بش مهندسه.
ليل:تمام.
مصطفى قرب منها بخبث: بقولك.
ليل ابتسمت:اتفضل.
مصطفي حط أيده ع كتفها وبجراءه:مش ملاحظه اننا لوحدنا.
ليل زقت ايده وبغضب:بعد اذنك ماتلمسنيش تاني.
مصطفي قرب منها اكتر:تعرفي انتي جميله.
ليل بغضب:ابقي شوفلك حد غيري يشوف شقتك.  وراحت عند الباب تخرج مصطفي شدها ووقعها ع الأرض.    ااااااااه ي حيوان.
مصطفي وهو بيخلع قميصه وبيقرب منها: هو دخول الحمام زي خروجه. 
ليل قامت وبغضب:هوديك في ستين داهيه ي حيوان انت.
مصطفي اتهجم ع ليل بس قدرت تبعده وخرجت بسرعه وهي بتجري وبتعيط وبتحاول اري جسمها اللي بان بسبب هدومها اللي اتقطعت خبط في شخص…
ليل بدموع:اا اسفه.
_استني.    وخلع الجاكيت.   البسي ده.
ليل بدموع:شكرا.   ولبست الجاكيت ومشيت.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
فتح عينيه بتثاقل وهو حاسس بصداع شديد بص جنبه شاف بنت شبه عاريه غمض عينيه تاني وفجاءه فتحهم بفزع…
ليث بفزع:
ي نهار اسود انا انا في الفله…اسد لو تحت هيقتلني…موني ي موني قومي.
موني قامت وبصت لليث:ايه ي ليث ماتعبتش من امبارح.
ليث بحب:ي حبي انا مابتعبتش ومابملش منك….المهم البسي بسرعه عشان تمشي.
موني:ليه؟
ليث بتوتر:عشان اخويا ممكن يتقلك ويقتلنا.
موني بفزع:ايه!! خخ خلاص هلبس.    ولبست وليث كمان ونزلوا بخوف.
ليث بصوت عالي: دادا ملك.
ملك جت:نعم ي بني.   وباستغراب.   مين دي ي ليث؟
ليث بتوتر:دي دي موني صاحبتي.
ملك بتقزز من لبسها:تمام..في حاجه؟
ليث:هو هو اسد فين؟
ملك:مشي.
ليث ابتسم براحه:تمام ي دادا.   وبص لموني.   ابقي تعالي تاني.   وغمزلها.
موني بضحكه خليعه: هههههههههههه حاضر.   ومشيت.
ملك بغضب:ليث انا مربياك من وانت صغير وعارفه كل حاجه عنك وعارفه أن البت دي مش صاحبتك دي بت من البار اللي بتسهر فيه…ي بني اللي بتعمله ده غلط وحرام.
ليث بلا مبالاه:سلام ي لوكه هروح الكليه.    وخرج.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في الريف في منزل عمه الحان
الحان كانت قاعده بتفكر مع عمتها وولادها وكانت لابسه فستان ابيض مشجر وطرحه كشمير…
يوسف:هتسافري القاهره ي ألحان!؟
الحان:ايوه هروح الجامعه هناك.
يوسف ابتسم:هتوحشنا.
الحان:وانتوا كمان.
الباب خبط…
الحان قامت:يلا لمار جت.  وباست خد عمتها.   سلام.
عمتها (كريمه):خلي بالك من نفسك.
الحان:حاضر ي قلبي….سلام ي شباب.
الكل: سلام.
الحان خرجت وحضنت لمار: وحشتيني.
لمار:وانتي كمان ي قلبي.
الحان:يلا.    ومشيوا وفجاءه سمعوا صوت عياط خلف شجره.    استني.
لمار:هنتاخر.
الحان قربت من الشجره:مالك ي عسل؟ قومي نروح لمامي.
الفتاه بدموع:ماما ماتت وانا معاقه.
الحان بحنان:طب انا كمان ماما ماتت… وبعدين الاعاقه مش شي وحش قومي روحي العبي مع العيال.
الفتاه بدموع:مش بيرضوا يلعبوا معايا وبيقولولي ي مشلوله ي يتيمه واني وحشه.
الحان والدموع اتجمعت في عينيها:ي حبيبتي.  وحضنتها.   ي قلبي هما اللي وحشين مش انتي.   وشالتها وحطتها ع الكرسي.   تعالي هوديكي لعيال كويسين تلعبي معاهم.    وفعلا خدتها وراحت لاحمد اللي بيلعب مع جيرانهم….
احمد: انتي هتمثي(هتمشي) ي ايحان (الحان).
الحان باست خده: ايوه ي حبيبي…احمد انت ليه مش بتلعب مع.   وبصت للفتاه.   أسمك ايه؟
الفتاه:مها.
الحان:مابتلعبوش مع مها ليه؟
احمد: عثان(عشان) هي مث (مش) بتحب تيعب (تلعب) مع حد.
الحان:طب هي جايه تلعب معاكم لعبوها.
احمد:ماثي (ماشي) باس ي ايحان (الحان)
ألحان ابتسمت:سلام ي قلبي سلام ي مها.
لمار:يلا ي حنينه.
الحان ابتسمت:يلا.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
استووووووب
التنمر ده أسواء شئ ممكن تعمله أو تتعرضله…لما يكون واحد عنده مرض مزمن زي الشلل أو عدم السمع أو بطئ في الفهم أو بطئ في الكلام وانت تيجي تتنمر وتتريق عليه تخليه يفقد شخصيته ويبقي متوحد اكتر من الأول النبي صلى الله عليه وسلم ماقالش كده ولا ربنا قال كده ولا الدين قال كده ولا الإسلام ولا المسيحيه….المفروض تهون عليه مش تحسسه أنه غلط في حاجه هو مالوش ذنب هو ما اختاره أنه يتخلف كده….وانت بدل ماتضحك وتتمنى عليه احمد ربنا انت بتشوف غيرك لا…انت بتسمع غيرك لا…انت عندك ايد تاكل بيها غيرك لا…انت عندك رجل تمشي بيها غيرك لا احمد ربنا ع نعمه وبلاش تتنمر ع حد..وياريت الأهل تنصح ولادهم  أنهم مايتنمروش ع حد ويحمدوا ربنا ع نعمه..
واسفه عشان طولت عليكم.
جووووووو
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في المساء في فله الدمنهوري
اسد:مالك ي ليل ساكته ليه؟
ليل بهدوء: مافيش.
زين وادهم دخلوا وسلموا ع ليث وأسد…
ادهم بص لليل بتشبيه:هو مش انتي البنت اللي شوفتها الصبح 
اسد رفع حاجبه ببرود:شوفتها!!؟
ليل بصت لادهم بتوتر:اا انا هروح الشغل.
ادهم فهم أنها ماقلتش لحد،اسد: شوفتها فين؟
ادهم:لا لا دي واحده غيرها…المهم كنت
عايز مننا ايه.
اسد قام وببرود:تعالو.   ودخل المكتب ووراه ادهم وزين. 
زين:في ايه؟
اسد: انا مسافر ايطاليا.
ادهم:ليه؟
اسد ببرود:فاق.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????
في مكان اخر 
_انا هرجع لابني.
-بضحك:فكرك ابنك هيسامحك بعد مارمتيه لابوه.
_اه.
-خلاص روحي وهترجعي تاني.
مشيت بغضب منه.
-رمي كاس النبيذ اللي في ايده وبصراخ ودموعه خانته: اشمعنا هو بتحبه وانا لا…انا بردك ابنها….هندمه هندمه واندمها.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في صباح اليوم الجديد في شقه نور
نور وهي بتحضن لمار: وحشتيني.
لمار: وانتي كمان.
نور بصت لالحان:ازيك ي الحان.
الحان ابتسمت: كويسه.
نور:طب يلا ادخلوا خدوا شور عقبالما أحضر الفطار.
لمار وألحان:اشطا.
بقلم:Menna Fathy
????????????????????????????????????????????
في فله الدمنهوري
اسد نزل ببدله سوداء وقميص أبيض وكان وسيم جدا جدا وفجاءه وقف مكانه بصدمه الشخص الواقف في منتصف الصاله وليل وليث بصوا عليه باستغراب…
_اسد.
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

زر الذهاب إلى الأعلى