Uncategorized

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رحمة سامي

 رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رحمة سامي

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رحمة سامي

رواية عشقت فتاة الصعيد الفصل الأول 1 بقلم رحمة سامي

_الحقني يا ابويا الحقني مصيبة وحاطط علي دماغنا كلنا
=في اي يا ولدي اي اللي حصل
_العريس مش لاقينه فص ملح وداب
=انت بتقول اي ازاي يعني مش لاقينه هتكون الارض انشقت وبلعته
_مخبرش يا ابويا احنا دورنا عليه كتير ومفيش ليه اثر في اي مكان
=يا وقعه مطينه هنعمل اي دلوقتي المعازيم قاعده بره ومستنيه كتب الكتاب يادي الفضايح 
•في اي حج اي اللي حصل
=مصيبه العريس هرب من بنتك واتفضحنا اكيد بنتك فيها حاجه وعشان كدا العريس هرب
•لا مستحيل انا بنتي اشرف من الشرف والكل بيحلف بسمعتها
=هودي وشي من الناس فين دلوقتي هقولهم اي العريس هرب يوم كتب الكتاب لازم نعرف السبب خلي بنتك تقولك علي الحقيقه او هي حره في اللي هيحصلها وانتي عارفه كويس ان اللي زايها دلوقتي المون اهون ليها
•موت لا دي بنتي يا حج 
=انا قولت اللي عندي انا هخرج عشان امشي الناس اللي بره وتكوني عرفتي كل حاجه
•يلا يا بنتي انتي لازم تمشي من هنا قبل ما جدك يرجع يلا بسرعه مفيش وقت
_انا عملت اي عشان اهرب يا امي هو في اي انا معملتش حاجه والله
•عارفه يا بنتي بس مفيش حل تاني جدك لو رجع وشافك هيقتلك 
_وانا ذنبي اي في العريس اللي هرب دا انا مكنتش مرتحاله من الاول بس مش ذنبي 
•اسمعي كلامي يا حياة وامشي من هنا انزلي مصر وروحي العنوان دا وقولي انك تبعي وانا هبقي اتواصل معاكي يا حبيبتي
_بس انا مش عايزة اسيبك يا امي تعالي معاايا جدي اكيد هيعرف ان انتي اللي هربتيني
•متقلقيش عليا انا هحصلك قريب يلا بسرعه من هنا بسرعه يا حياة واياكي ترجعي مهما حصل
بااااااااااااك…. 
حياة: ودا كل اللي حصل يا خالة
سعاد: اهدي يا بنتي وكل حاجه هتتصلح واعتبري نفسك في بيتك 
حياة: شكرا جدا يا خالة انا عارفه اني هتقل عليكي بس معلش مؤقتا لحد ما الاقي شغل واجر شقة لنفسي
سعاد: متقوليش كدا يا بنتي دا بيتك برضو قوليلي انتي معاكي شهادة
حياة: ايوة انا متخرجه من كلية هندسة
سعاد: طب حلو اوي ابني كريم شغال في شركه محترمه هخليه يشوفلك شغل معه
حياة بخضه: وووووه هو ابنك عايش معاكي هنا يا خالة
سعاد بضحك: اهدي بس في اي لا ابني ساكن في الشقة اللي فوق دي ومش بينزل هنا غير علي الاكل بس
حياة بارتياح: الحمدالله طمنتي قلبي يا خالة
سعاد: اهم حاجه يا حياة تنسي اللهجة الصعيدي دي مش لازم حد يعرف انك من الصعيد
حياة: حاضر بس انتي هتقولي لابنك اي اكيد هيستغرب من وجودي هنا
سعاد: متقلقيش انا هتصرف وانتي من هنا ورايح قوليلي خالتي اتفقنا
حياة: حاضر
(انا حياة عندي 24 سنه جدي كان عايز يجوزني من شاب مصراوي كان جاي البلد عندنا بس هو شكله معجبهوش الوضع وافتكر اني جاهله رغم اني متخرجه من كلية هندسة وسابني وهرب يوم الفرح طويلة وقمحاوية وعيوني بني وواسعه وشعري طويل) 
كريم: مين دي يا امي
سعاد: دي تبقي حياة يا كريم بنت اعز صحبة ليا وجايه هنا تدور علي شغل بتمني تساعدها
كريم: انتي تؤامري يا سوسو من عينيا
سعاد: تسلملي عيونك يا حبيبي
كريم: وانتي يا حياة معاكي شهادة ولا جاهله
اتعصبت حياة اوي وقالت بحدة: انا متخرجه من هندسة بامتياز طول سنين دراستي
كريم باحراج: انا اسف مقصدش عمتا تمام هكلملك مدير الشركة بس انتي محتاجه شوية تظبيط
حياة برفعه حاجب: نعم يعني اي شوية تظبيط دي
سعاد بضحك: اهدي يا حياة كريم قصده لبس جديد وتظبطي شعرك يعني استايل جديد
حياة: وماله شكلي كدا يا خالتي ما هو حلو
سعاد: سيبها ليا يا كريم وانا هظبطها
*وبعد اربع سنين وانا شكلي اتغير خالص وحاولت اتواصل مع امي وعرفت ان بسبب جدي امي انتحرت ودا قسي قلبي اوي وقررت اني هنتقم ليها مهما طال الوقت وربنا كرمني انا وكريم وفتحنا شركتنا الخاصة وبقينا معروفين جدا 
*في مكان تاني في فيلا كبيرة جدا كان يجلس شاب في الثلاثين من عمره هو واخوه اللي اصغر منه بسنتين…
مازن: واخرتها معاك يا معتز 
معتز: مش بي ايدي والله انا مكنش قصدي كا دا يحصل
مازن: امال انت كنت فاكر اي اللي هيحصل لما تسيبها يوم كتب الكتاب انت ناسي ان دي الصعيد مش اي بلد يا اخويا
معتز: مكنش بي ايدي يا مازن والله مش دا اللي كنت بحلم بيه وازاي كنت عايزني اتجوز واحده جاهله زي دي بس متوقعتش ان امها تنتحر وهي تهرب ولحد دلوقتي محدش يعرف مكانها
مازن: كويس انها عرفت اللي زي دي في البلد اهلها بيموتوها اهون ليهم من كلام الناس والفضايح انسي بقي وعيش حياتك
معتز: ربنا ييسر يلا انا هقوم امشي عشان عندي اجتماع مهم بخصوص الصفقه الجديده
مازن: ربنا معاك يا حبيبي
*وصل معتز الشركة وكان جاهز للاجتماع وبعد شوية وصلت انا وكريم شركتنا وجالي خبر بوصول مدير الشركة اللي هنتعقد معاها وبداء الاجتماع واول ما دخل معتز… 
وقفت حياة مصدومه: انت لا مستحيل
الكل وقف مستغرب اوي ومعتز قال: افندم
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى