Uncategorized

رواية بنت قلبي الفصل الأول 1 بقلم منة العدوي

 رواية بنت قلبي الفصل الأول 1 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الأول 1 بقلم منة العدوي

رواية بنت قلبي الفصل الأول 1 بقلم منة العدوي

*اتجوز بنت من الارياف..قولي انك بتهزري..بقي البشمهندس انس هيتجوز علي اخر الزمن بنت الارياف
نظرت له والدته بياس..طيب ومالها يعني بنت الارياف مش بنادمه زينا
*لو سمحتي يا ماما بنادمه زينا اي بس..دي بنت الارياف لا بتبقي متعلمه ولا شايفة الموضه ولبسها زي متكون لابسة شوال ومتقفلة علي نفسها انتي بتقارني اي بس
تحدثت والدته بسخرية..واه حضرتك يعني عايز واحدة متكاملة وهاي كلاس زي خطيبة صاحبك.. وبعدين سؤال بس يعني انت طلعت مهندس معماري كدا من العدم مهو كل دا بفضل ربنا ثم انا وابوك الله يرحمه..يعني هما مش باديهم يا استاذ يا مثقف
*تحدثت انس بهدوء..ايوا بس كان في اديهم يعترضوا ويتعلموا
تحدثت والدته بغضب وقد نفذ صبرها من ذلك الانس..طيب وهنشوف كلمه مين فينا اللي هتمشي يا انس وحضر نفسك عشان يوم الخميس الجاي هنروح نقدملها زي ما بلغتك..دا لو كان اخوك عايش اساسا كنت زماني جوزته اختها التوأم
*كور انس يده بغضب وقال وهو يحاول التحكم باعصابة..يا ماما..
نظرت له والدته بغضب..بلا ماما بلا زفت انت خليت فيها ماما..هي دي اخر تربيتي انك تتريق علي الناس..بس دا اخر كلام عندي وهتتحوزها..ثم تركته وهو يستشيط من الغضب
*ترك انس المنزل وقام بالاتصال علي صديقة..الو يا فارس..بقولك تعالي الكافية انا هناك مستنيك
..
-انت هتفضل قاعد كدا متتكلم يا انس مالك متضايق ليه
*تنهد انس وبدا يحكي لصديقة ما حدث..بس يا سيدي قولي بقي حل اعمل اي عشان مش عايز اتجوز انا واحدة من بتوع الارياف انا من حقي اتجوز واحدة متعلمة زي
-ظل فارس يفكر ثم قال..طيب انت لسه قدامك لحد الخميس الجاي يعني قدامك خمس ايام سبني افكر وبعدين هقولك علي حل..المهم انت جايبني كدا عشان اتفرج عليك اطلبلي حاجة يا بخيل
*ابتسم انس وقال..ماشي يا ز..
_عرفتي صح بحكاية البيت المسكون
“ضحكت وقالت..بيت مسكون اي بس دا شغل خرافات وتمثيل
_لا يا ايسل دا كلام حقيقي..طيب انتي عارفة ان في كذا شخص دخل البيت ده ومن ساعتها واحنا مش عارفين ليهم طريق اه والله صح زي ما بكلمك كدا وكل لما شخص يروح عشان يشوفهم ميخرجش ومن ساعتها ومفيش حد تاني اتجرا ودخل البيت نهائي
“ابتسمت لها ايسل وقالت..يا بت طيب وبزمتك دا كلام يخش العقل طيب دا حتي احنا من الارياف يعني عندنا شجاعة وعارفين ان مفيش حاجة زي كدا الا في الافلام والمسلسلات ولا اي يا فيروز هانم
_لوت فيروز شفتاها بسخرية..طيب بزمتك ان..لكن قطع حديثها ذلك الصوت التي تعرفة جيدا..
فيروز..ايسل..تعالوا يا بنات ساعدوني في تجهيز الاكل
_تحدثت فيروز بتزمر..يوه يا ماما هو مينفعش نقعد شوية كدا علي بعض الا لما تقوليلنا قومي هببوا اي حاجة وخلاص
“ضحكت ايسل علي منظر شقيقتها وقالت..يلا يا كسوله قومي نساعد ماما..جاين يا مزة مصر..ثم ذهبت لوالدتها وبدا تساعدها
بقولك يا بت يا ايسل في موضوع عايزة اتكلم معاكي فيه
_صرخت فيروز وقالت..مسمهاش ايسل اسمها فيروز وايسل او التوينز
ضربتها والدتها بخفة علي راسها..طيب دا موضوع يخصها هي بس انتي اي حشرك
_ابتسمت فيروز بسماجة..لا ما انا وهي واحد صح يا ايسولتي
طيب وموضوع الجواز يخصكم انتوا الاتنين
_نظرت فيروز لايسل وهي تغمز لها..العب يا جامد طلعتي اجمد مني ومتقدملك عريس قبلي اوبا..مين متعوس الحظ دا
“جواز اي بس ياست الكل انا لسه في رابعة كلية يعني لسه صغيرة
دا مهندس معماري ابن واحدة صاحبتي.. وبعدين اي صغيرة دي انتي كبرتي وبقيتي عروسة وبعدين احمدي ربك ان ابوكي وافق تكملوا تعليمكم بنت الارياف اساسا مبتكملش تعليمها
“معلش يا ماما بس مين مديكي الفكرة الغلط دي ان بنت الارياف مش بتكمل تعليمها ليه هي مش بشر ليها حقوق
يا بنتي هي دي عوايدنا من زمان كدا..المهم يا بنتي ولا تزعلي دا انتي من حقك انك تعملي دكتور ومج مش عارفة اي كدا وتشتغلي كمان..بس فكري في موضوع جوازك تاني 
“ابتسمت ايسل وقالت.. دكتوراه وماجستير..وحاضر يا ست الكل
_طيب وانا يا ماما مليش عريس
نظرت لها والدتها باستغراب..ملكيش اي يختي..وفجاة امسكت(ابو وردة)وقذفته ناحيتها وقالت بغضب..هو حلاوة عشان عايزة عريس ليكي انتي كمان..مكونش بولدهم بابت
مر يومين ولم يجد انس حل لتلك المشكلة هل حقا سيتزوج بنت من الارياف فهو طول حياته يكره الارياف..وهاا هو اليوم يشاء القدر ان ياتي له عمل في الريف للبناء
*هبط انس من سيارته وعندما خطت قدمه في ارض الريف شعر بشعور غريب..شعور لا يعرفة..لكنه شعور بالسعادة والاطمئنان..اخذ انس نفس عميق وتقدم ليبحث عن الرجل الذي اتفق معه انه سينتظرة هنا..ولكنه عندما كان يتجول في الاراضي ليبحث عن الرجل لمح منزل كبير يتضح عليه ان لا احد يسكنه وكان الباب مفتوحا..جاء الفضول لدي انس فقرر ان يدخل ذلك المنزل..وعندما جاء للدخول توقف فجاة علي ذلك الصوت الاتي من خلفة
لا يا ابني استني اوعي تدخل البيت ده
*التفت انس ونظر له باستغراب وقال..ليه فيه حاجة..ثم حمحم باحراج..احم اسف لو كان دا بتاع حضرتك
ربط الرجل علي كتفة وقال بابتسامه..لا يا ابني دا مش بتاعي بس مينفعش تدخلة لانه..يعني بيت مسكون 
*نظر له انس بتعجب واستغراب..مسكون ازاي حضرتك مفيش حاجة زي كدا اساسا..ثم ابتسم وقال..ادخلوا انتوا بس وسموا الله وشغلوا قران وهو هيبقي زي الفل
لا يا ابني الموضوع مش زي ما انت فاهم..دا كلام فعلا حقيقي في كذا شخص دخل البيت ده وفجاة اختفوا ومعرفناش ليهم طريق..وناس دخلت عشان تكتشف اي السر ويقدروا يلاقوهم لكن زي متقول كدا فص ملح وداب..الا حضرتك صح مين هو حضرتك مش ساكن هنا ولا اي
*ابتسم له انس..احم انا بشمهندس انس وكنت بدو..
قاطع الرجل حديثة بابتسامه فرحة وهو يمد يده له..يا مرحب يا مرحب يا بشمهندس انس انا اللي كلمت حضرتك
*ابتسم انس ومد يده هو الاخر ..اهلا بحضرتك
طيب اتفضل معايا يا بشمهندس الطريق من هنا
*ابتسم انس ونظر نظرة اخري لذلك المنزل الذي يحرك فضوله ثم ذهب معه
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صغيرتي أنا للكاتبة سهيلة السيد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى