Uncategorized

رواية القدر الفصل الأول 1 بقلم حنين عبده

 رواية القدر الفصل الأول 1 بقلم حنين عبده
رواية القدر الفصل الأول 1 بقلم حنين عبده

رواية القدر الفصل الأول 1 بقلم حنين عبده

– متقدملك عريس يا مريم
=مش عايزة اتجوز دل وقتي يا ماما 
-يا بنتي احنا مش عيشنلك العمر كله لازم تتجوزيي بقاا وبعدين مش لما تعرفي مين الاول 
«بصيت بإستغراب» 
=مين يا ماماا 
-ادهم 
=ادهم مين 
-ادهم ابن عم مصطفي 
=هه مصطفي مين بردو 
-مصطفي الي كان خطيبك 
-طيب وازااييي يعني ابن عمه يجيلي ايه الهبل داا 
=ماهو يحبيبتي ادهم داا كان مسافر بقالو سنتين ورجع من شهرين ومكنش يعرف ان انتي كنتي خطيبة مصطفي او ان مصطفي خطب اصلاً لما رجع شافك واعجب بيكي وكلم بباكي وجااييي هو واهله بكرة 
=ونتي عرفتي كل الاخبار ديي منين يست ماما 
-متشغليش بالك المهم، اقعديي معاه علشان خاطريي
=حاضر يا ماما 
“صحيت من النوم كنت خارجة اساعد ماما لقيت رود صحبتي بره معاهاا سلمت عليهاا واخدتهاا بالحضن وعيطت في حضنهاا انا تقريباً انهارت تماماً هياا الوحيدة الي عارفة اني بحب مصطفي لسه ومنستوش زييي مبقول خدتني ودخلت الاوضة” 
-اهديي يا مريم خالص لازم تنسي بقاا يحبيبتي هو اتجوز ونـسـاك 
=م مش قاادرة يورد مش قااا قاادرة انساهه 
-حااولي يحبيبتي حااولي 
=هه هحاول حاضر 
-انا هخرج بقاا اساعد طنط وامسحي دموعك واخرجي 
=ماشي 
“خرجت وانا مسحت دموعي وخرجت اساعدهم اجه بليل واجه هو و ولده و ولدته وقعد مع بابا شويه وماما ندتني خرجو وسابونا لوحدنا” 
-اذيك يمـريـم 
=الحمدلله
-دايما يارب 
اعرفك علي نفسي بقاا 
-انا ادهم 26سنة خريج طب اسنان سافرت بره اعمل ماچستير ودكتوراه سنتين لسة راجع من شهرين شوفتك واعجبت بيكي جدا ومترددتش اني اجي اتقدمتك بس يستي هي ديي الحكايه 
عرفيني انتي بقا علي نفسك 
=انا مريم22سنة خريجة هندسة معمارية كنت مخطوبة قبل كداا ومخطوبة لإبن عمك 
“اتصدم وبعدين ابتسم” 
-مفيش مشكلة مصطفي خالص اتجوز وبقه عنده ورد وجاسر ربنا يبركله فيهم
“داا ايه البرود داا ابو شكلك” 
=تمام 
“مشم وطلبت فرصة افكر اسبوع ورود صحبتي طلبت منهاا تبات معاياا وممتهاا وفقت” 
=تعرفي يا ورد انا بكرهك 
“ابتسمت” 
-ليه يقلب ورد
=علشاان مصطفي مسمي بنته ورد هو كان ببحبك انتي مش انا المفروض يسمي مريم مش ورد 
-معلش يمريوم يمكن جميلة مراته هي الي طلبت الاسم وبعدين مين الي عرفك ان بنته اسمهاا كداا
“حكتلهاا الي حصل مستغربتش بعد اسبوع بلغت موفقتي لـبـابـا قررت اني لازم انساه بقا واعيش حياتي واتجوز انا كبرت والي قديي معاهم عيال دل وقتي الجملة ديي اتقلتلي من ماما اكتر من 100مرة ادهم اجه بعد موفقتي بيومين” 
-يعني ايه كتب الكتاب بعد اسبوعين مش هلحق اجهز حاجة 
=والفرح بعده بإسبوع كمان يمصبتك 
-انت بتهزر  لا طبعا مش موافقة 
=انا مش بخاد رإيك انا خالص اتفقت مع عمي حامد
“حامد داا الي هو ابوياا” 
-يعني انا مليش رإيي
=تعالي اقعديي كداا بس يمريوم واستهديي بالله 
-لا اله الا الله 
=اهديي بقا
-هديت 
=انتي ليكي رإيي وكل حاجة بس انا مسافر كمان شهرين وعايز اخدك معاياا فلازم نتجوز 
-ماشي يا ادهم
“عده اسبوعين واجه معاد كتب الكتاب قومت من النور لقيت اغاني شغالة بصوت عالي وزغريط خرجت من اوضتي لقيت ورد ورانيا وروان ورزان صحابي وملك بنت عمي وكارماا بنت خالتي وخالاتي كلهم ومرات عمي البيت كان ملياان نااس اجه وقت كتب الكتاب” 
‘دخلت ماما علياا خدتني في حضنهاا وعيطت’
=عشت وشوفتك عروسة قبل ما اموت يا قلب امك
-بعد الشر عنك يا ماما 
“كنت لبساه دريس اوف وايت جميل اويي نزلت لماا ادهم مشاه يوم مقلي ان كتب الكتاب بعد اسبوعين اشتريته انا وود’ وطرحة نفس اللون ومكياچ خفيف جداً” 
«خرجت انا وماما وورد» 
“بارك الله لكما وبارك عليكما وچمع بينكم في خير” 
‘عديت من علي ماما وعلي ابن عمي وبابا لحد لما روحت عند ادهم وقفت قدامه وشي في الارض حاسه اني مبسوطة اوييي وفرحانة اني كتب الكتاب تم انا حبيت ادهم اهاا حبيته’
-لو قولت اني حبيتك وانك اعظم انتصارتي يا مريم وحضنتك هيقولو علياا مجنون علشان لسه عارفك من شهر ونص بس بجد انتي اعظم انتصاراتي وبحبك بحبك اوييي 
“حضني اها حضني وانا حضتنه” 
-خالص يا ادهم الناس بتبص عليناا
=مش قادر مش قادر بحبك اويي بحبك 
-ايي داا انت بتعيط يبني انت محسسني انك بتحبني بقالك سنين كداا ليي وحربت علشان توصلي ايي جو الروايات داا 
‘خرج من حضني اخيراً’
“بصيت ملقتش حد خارجو ايي داا منك لله يا ادهم” 
-اناا حربت شهر ونص من سنين علشان اوصلك بحبك مكنش اعجاب لما شوفتك كان حبك حبيتك اووييي لا عشقتك بحبك يا مريم
-وانا كمان
‘مش عارفة انا قولتهاا ازاايييي والله متكسفش طلعت تلقائية كداا’
“لقيت نفسي في حضنه تاني يا ديي النيلة مش هنخلص من الاحضان بقا خرجت من حضنه اتكلمناا شوية وبعدين روح’
” عداا شهرين وعملنا الفرح وسفرت معاه ورجعنا بعد ست اشهر”
‘روحت للدكتور اكتشفت اني حامل في الشهر التاني فرحت جداً روحت استنيت ادهم يجي ومكنتش عارفة افجأه ازااييي كتبت علي الفيس”ازاايي افجأ جوزيي واقوله اني حامل” جالي كومنتات كتير في كومنتي لفت نظريي وقررت اعمل المفاجأه ديي”اجه بليل دخلت عملت عشا رومنسي وعملت اتشيذ كيك وحطيت في الشريط جه ادهم من بره
ادهم بصدمة:…..
يتبع ……
لقراءة الفصل الثانى : اضغط هنا
لقراءة باقى فصول الرواية : اضغط هنا

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى